Site icon E-commercetimes.pl

Innowacyjne podejście do logistyki i marketingu: ekodostawa na rynku książki

Portrait of happy African American courier carrying packages while making a delivery in the city.

Coraz więcej konsumentów zaczyna przywiązywać wagę do tego, jak ich decyzje zakupowe oddziałują na przyrodę. Chociaż rynek wydawniczy uważany jest za branżę o stosunkowo niewielkim wpływie środowiskowym, również on staje przed wyzwaniem dostosowania się do zmian. Znaczenie zyskuje w tym kontekście ekodostawa na rynku książki. Sprawdź, jak to innowacyjne podejście do logistyki i marketingu zmienia branżę i wpływa na sukces finansowy!

Ekodostawa w e-commerce: klucz do sukcesu

Możliwość wyboru ekodostawy podbiła serca osób robiących zakupy w sieci. To kompleksowe podejście do minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko już dziś ma wielu zwolenników. Jest to wynik rosnącej świadomości ekologicznej. 

Jak wynika z szóstej edycji badania EKObarometr, aż 68% kupujących sądzi, że istotnym jest, aby producenci włączają się w działania ekologiczne i prośrodowiskowe. W tym samym raporcie czytamy, że prawie połowa respondentów (46%) stwierdziła, iż stara się sięgać po marki zaangażowane w walkę ze zmianami klimatu. Gdy natomiast skupimy się na polskim rynku, SEC Newgate ESG Monitor 2023 podaje, iż – choć Polacy mają większą świadomość zrównoważonego rozwoju – wciąż wyraźnie pozostają poniżej średniej światowej.

Zaimplementuj ekodostawę na rynku książki i patrz, co z tego wyniknie

Wyobraź sobie sytuację, w której kupujesz książki w sieci. Sklepy internetowe oferują tytuły dostępne powszechnie u różnych sprzedawców. Mają oni niemal identyczne ceny. Co mogłoby Cię skłonić do zakupu książki w danym sklepie, jeśli odpada kryterium ceny detalicznej?

Najpotężniejszą bronią w arsenale marketingowców będą w tym przypadku:

W jakim kierunku powinny pójść zatem działania PR-owe? W tym, który będzie kompatybilny z wartościami istotnymi dla kupujących.

Do kogo powinieneś kierować swoje przekazy?

Chociaż strategie marketingowe będą się różnić choćby z uwagi na wiek, płeć czy gusta czytelników, ogólnie można powiedzieć, że mamy pewne trendy społeczne. W przeprowadzonym przez Bibliotekę Narodową badaniu „Stan czytelnictwa w Polsce”  znajdziemy takie wnioski:

Oznacza to, że w przypadku pracy dla wydawnictwa popularnego z większym prawdopodobieństwem będziesz prowadzić kampanie skierowane do młodych kobiet z wyższym wykształceniem.

Gdzie kupujemy książki?

Zmieniają się preferencje kupujących. Co znamienne, w badaniu CBOS z 2011 roku możemy przeczytać głównie o sposobach nabywania książek w świecie realnym. W raporcie tym podzielono sposoby nabywania książek na 4 kategorie (tj. zakup nowych, pożyczanie od znajomych, korzystanie z bibliotek, nabycie z drugiej ręki). Nie ma tam słowa o Internecie. Pamiętajmy jednak, że to dopiero 2011 rok i – przynajmniej w Polsce – etap nauki chodzenia dla Internautów.

Wraz ze wzrostem znaczenia sieci zwiększa się chęć robienia zakupów online. V edycja badania „Czytelnicy w sieci” autorstwa Lubimyczytać.pl oraz Polskiej Izby Książki wykazała, że książki drukowane najczęściej kupujemy w księgarni internetowej, w drugiej kolejności w księgarni stacjonarnej. Skupmy się jednak na zakupach w Internecie…

Konsumenci mogą kupować książki online za pośrednictwem:

We wszystkich przypadkach możliwe jest wprowadzenie opcji ekodostawy.

Dlaczego warto postawić na ekodostawę?

Ekopozytywne podejście do logistyki jest ważnym czynnikiem decydującym o nabyciu dobra. Oznacza to, że księgarnie internetowe, które wprowadzają tego typu rozwiązania, mogą liczyć na:

Na tym jednak nie kończy się użyteczność ekodostawy na rynku książki! Wdrażając to prośrodowiskowe rozwiązanie, budujesz wizerunek firmy. Otoczenie postrzega Twój biznes jako świadomy społecznie. Gdy weźmiemy pod uwagę, dla jak dużego odsetka konsumentów wartości ekologiczne są ważne, zyskujesz satysfakcjonującą bazę potencjalnych klientów. Ponadto zwiększasz swoją konkurencyjność i redukujesz koszty operacyjne w dłuższej perspektywie.

Ekodostawa na rynku książki może mieć różne oblicza

Wprowadzenie ekodostawy do oferty księgarni online skłania do wypróbowania kilku wariantów działań. Każdy z wymienionych przyczynia się do kreowania zrównoważonego modelu biznesowego. Jest to niezwykle ważne w kontekście idei odpowiedzialności społecznej. 

Najczęściej wykorzystywanymi odmianami ekodostaw mogą być te rozwiązania…

Transport nisko- lub zeroemisyjny

W kontekście dostaw książek transport okazuje się jednym z najważniejszych źródeł emisji gazów cieplarnianych. Udostępnienie klientom możliwości wyboru jest dobrze odbieraną praktyką. Na polskim rynku funkcjonuje wielu ekopozytywnych przewoźników współpracujących z platformami e-commerce lub/i z indywidualnymi księgarniami. Należą do nich na przykład:

Case study, czyli jak robią to inni

Przyjazne środowisku opakowania przesyłek

Nie mniej ważnym działaniem jest wybór ekologicznych opakowań. Możesz w tym celu wykorzystać materiały:

Będą to na przykład paczki papierowe, rozkładające się torby foliowe czy opakowania tekturowe z certyfikatem FSC®.

Czytaj więcej…

Kompensacja klimatyczna

W tym przypadku najistotniejsza jest kompensacja emisji CO2. W jaki sposób można to robić? Internetowy sklep z książkami może pomagać w realizacji projektów ekologicznych, w tym:

Przyszłość ekodostawy w Twoich rękach

Ekodostawa na rynku książki nie jest wyzwaniem marginalnym. Stanowi ona fundament budowania przemyślanej strategii marketingowej oraz operacyjnej. Dzięki ekodostawie możesz osiągać przewagę nad konkurencją, a także wpływać na lojalność klientów. Ponadto zielona dostawa może stać się czynnikiem przyciągającym nowych, zaangażowanych społecznie kupujących. Dowiedz się więcej na temat wyzwań logistycznych we współczesnym e-commerce – nie zapomnij zaobserwować naszego portalu!

Źródła

1.EKObarometr – pełna wersja raportu z szóstego pomiaru

2.ESG Monitor | SEC Newgate

3.Premiera SEC Newgate ESG Monitor 2023

4.Świadomość ekologiczna Polaków

5.Opublikowano wyniki badania „Czytelnicy w sieci”

6.STAN CZYTELNICTWA KSIĄZEK

7.GoGreen – DHL eCommerce – Polska

8.Green Mode

9.Dbamy o środowisko – DPD

10.Sustainability – Bonnier Books

11.How Recycling Rates Were Boosted by NWA for Barnes & Noble, Saving Costs and Carbon Footprint

Exit mobile version