Site icon E-commercetimes.pl

Jaką strategię cenową wybrać do sklepu e-commerce?

Jaką strategię cenową wybrać do sklepu e-commerce

Zarządzanie ceną jest skuteczną dźwignią marketingową dla klientów. Przede wszystkim jednak podnosi ratingi ekonomiczne i buduje atrakcyjność marki. Jaką strategię cenową wybrać?

Wybierz systemowe podejście

Adekwatna polityka cenowa pozwala przedsiębiorstwom na zwiększenie współczynnika konwersji (CR), wskaźnika rentowności inwestycji (ROI), czy wskaźnika retencji klienta (CRR). Tym samym wybór strategii cenowej może być kluczowy dla osiągnięcia sukcesu.

Jakie czynniki wpływają na końcową cenę? 

Przed podjęciem decyzji odnośnie ceny, musisz uwzględnić, co będzie miało wpływ na dwufalową politykę przedsiębiorstwa. 

Co wpływa na wybór strategii? 

Paul Hunt, pracujący dla Iris Prising Solutions wymienia cztery czynniki, które mają wpływ na sukces lub niepowodzenie przedsiębiorstwa. Wybór strategii cenowej pomaga w momentach ekonomicznego kryzysu oraz chroni firmę przed podejmowaniem emocjonalnych decyzji (2):

  1. Globalizacja — przedsiębiorstwa miewają problem w zarządzaniu różnicami cenowymi pomiędzy rynkami wschodzącymi a dojrzałymi.
  2. Konkurencyjność — dzisiejszy świat oczekuje błyskawicznych decyzji. Natomiast w przypadku błędnie opracowanych strategii cenowych, dochodzi do nieporozumień. Firma, zamiast reagować na sytuację rynkową, (przybierając proaktywną postawę), reaguje na zachowania konkurencji.
  3. Wzrost — w sytuacji nagłego wzrostu (lub spadku) wymagane jest podjęcie decyzji cenowych, które mogą wywołać zmianę sytuacji na rynku i np. niepokój.
  4. Ekonomia — w momentach kryzysu należy unikać decyzji o regulacji cen motywowanej strachem. Strategia cenowa w firmie pozwoli tego uniknąć.

Pozyskaj zaufanie klienta 

Żyjemy w coraz bardziej transparentnych czasach. Internauci zostawiają w sposób nie do końca świadomy wiele istotnych informacji, które może wykorzystać np. e-commerce, w celu optymalizacji strategii sprzedażowej.

Amazon, który jest jednym z liderów e-commerce, wykorzystuje zaawansowane algorytmy, uczenie maszynowe, by przetworzyć dane użytkowników oraz wprowadzić je do strategii dynamic pricing. Jakie to korzystne dla biznesu opisywaliśmy w: E-commerce: jak budować przewagę w biznesie? Dynamic pricing! 

Amazon: dynamic pricing sposobem na zyskanie zaufania?

Co istotne, Amazon łączy zalety dynamic pricing stategy z price anchoring strategy, aby przedstawić klientom konkurencyjne ceny! (3) Produkty o niższej cenie są umieszczane razem z tymi o wyższej cenie. Klienta przyciągają oczywiście niższe ceny, a zwłaszcza, gdy specyfikacja produktów jest podobna. O skuteczności we wpływie strategii na reputację firmy świadczą statystyki:

Inne strategie cenowe

W czasach postpandemicznych wiele firm musiało wymyślić biznes na nowo. W czasie pandemii branża  e-commerce w przeciwieństwie do innych obszarów gospodarczych rozwijała się bardzo dobrze. Może nawet zbyt dobrze, by uniknąć konsekwencji. 

W wywiadzie opublikowanym przez Harvard Business Review prowadzący — Curt Nickish — zaznacza, że celem organizacji jest przetrwanie kryzysu oraz zachowanie pozycji rynkowej. Aby to zrobić, należy adekwatnie ustalić ceny.

Cena jest bardzo istotna. Większość ludzi postrzega zarządzanie ceną, jako działania dwóch dźwigni: obniżki i podwyżki cen. Cena to coś więcej niż wyznaczony punkt, na krzywej popytu, mówiący, że jej wysokość jest odpowiednia

W ustalaniu cen kryje się wiele niewykorzystanej kreatywności – Rafi Mohammed “Pricing Strategies for Uncertain Times”

Zarządzanie cenną w e-commerce (pricing strategies) 

Wybór odpowiedniej strategii cenowej dla biznesu może być sprawą kluczową w perspektywie jego funkcjonowania. Nikt nie jest w stanie przewidzieć wszystkich zmiennych, dlatego też stworzono strategie cenowe, które w automatyczny sposób ułatwiają prowadzenie małego i dużego biznesu.

Zaobserwuj nasz portal, aby być na bieżąco z informacjami ze świata e-commerce i stale aktualizować wiedzę.

Źródła:

  1. Gavin Bottrell, The Importance of having a solid pricing strategy for your business, https://www.linkedin.com/, 16.07.2023 r., https://www.linkedin.com/pulse/importance-having-solid-pricing-strategy-your-gavin-bottrell/ (dostęp z dn. 17.03.2024 r.).
  2. Shannon Callarman, 8 Profitable Ecommerce Pricing Strategies for Your Online Store, https://www.shipbob.com/, 14.08.2023 r., https://www.shipbob.com/blog/ecommerce-pricing-strategies/ (dostęp z dn. 17.03.2024 r.).
  3. Competitive Intelligence Alliance, Competitive pricing intelligence can boost your bottom line. Here’s how, https://www.linkedin.com/, 26.05.2023 r., https://www.linkedin.com/pulse/competitive-pricing-intelligence-can/ (dostęp z dn. 15.03.2024 r.).
  4. Data Here-to-There, Dynamic Pricing for online shopping, YouTube, 2.01.2017 r., https://www.youtube.com/watch?v=TJ52RYiHxXg (dostęp z dn. 14.03.2024 r.).
  5. David Jones, Margin Pricing Strategy (why so many get it wrong), https://www.linkedin.com/, 16.11.2022 r., https://www.linkedin.com/pulse/margin-pricing-strategy-why-so-many-get-wrong-david/ (dostęp z dn. 14.03.2024 r.).
  6. Pricing Strategies for Uncertain Times, Harvard Business Review, HBR IdeCast, episode 748, https://hbr.org/podcast/2020/07/pricing-strategies-for-uncertain-times (dostęp z dn. 15.03.2024 r.).
  7. Kishore Rajgopal, Amazon’s Dynamic Pricing Strategy: How It Balances Customer Trust and Profitability, https://www.linkedin.com/, 5.07.2023 r., https://www.linkedin.com/pulse/amazons-dynamic-pricing-strategy-how-balances-trust-kishore-rajgopal/ (dostęp z dn. 17.03.2024 r.).
  8. Krzysztof Suwada, The Pros and Cons of Dynamic Pricing: What You Need to Know, https://nexocode.com/, 9.08.2022 r., https://nexocode.com/blog/posts/pros-and-cons-of-dynamic-pricing/ (dostęp z dn. 14.03.2024 r.).
  9. Alex Walton, Competitive intelligence ethics, https://www.competitiveintelligencealliance.io/, https://www.competitiveintelligencealliance.io/competitive-intelligence-ethics/ (dostęp z dn. 15.03.2024 r.).

Przypisy:

  1. Scott Drozd, Chief Executive Officer at FCP Euro, The 2024 E-Commerce Survival Guide, https://www.linkedin.com/, 13.10.2024 r., https://www.linkedin.com/pulse/2024-e-commerce-survival-guide-scott-drozd/ (dostęp z dn. 15.03.2024 r.).
  2. Paul Hunt, Achieve Your Goals With a Solid Pricing Strategy, https://www.pricingsolutions.com/, https://www.pricingsolutions.com/pricing-blog/achieve-your-goals-with-a-solid-pricing-strategy/ (dostęp z dn. 15.03.2024 r.).
  3. Kishore Rajgopal, Amazon’s Dynamic Pricing Strategy: How It Balances Customer Trust and Profitability, 5.07.2023 r., www.linkedin.com, https://www.linkedin.com/pulse/amazons-dynamic-pricing-strategy-how-balances-trust-kishore-rajgopal/ (dostęp z dn.18.03.2024 r.).
  4. Data Here-to-There, Dynamic Pricing for online shopping.
  5. 8 Profitable Ecommerce Pricing Strategies for Your Online Store.
Exit mobile version