Kończą Ci się pomysły na skuteczne kampanie marketingowe dla sklepu internetowego? Wbrew pozorom nie musisz szukać inspiracji zbyt daleko. Wielu konsumentów preferuje to, co znane oraz lubiane. Możesz to jak najbardziej wykorzystać w planowaniu contentu. Sięgnij po kampanie viralowe dla sklepów internetowych!
Kampanie viralowe kształtują sprzedaż e-commerce
Działania marketingowe w sieci stanowią filar sprzedaży wielu marek. To właśnie one są w stanie przekształcić niepozorny sklep w Internecie w prawdziwy fenomen. Wystarczy pomyśleć o tym, jaki zasięg może wygenerować kampania, gdy stanie się viralem. Wówczas przy minimalnym budżecie jesteś w stanie dotrzeć do milionów potencjalnych klientów!
Czym są kampanie viralowe?
Viral uzyskujesz wówczas, gdy dana treść rozprzestrzenia się niczym wirus między ludźmi. Kluczowym zjawiskiem dla materiału viralowego będzie możliwość komunikowania nie tylko w linii od nadawcy do klienta, ale również między klientami obecnymi i potencjalnymi. Stają się oni wówczas dystrybutorami przekazu, co powoduje lawinowy wzrost zasięgu.
Tam, gdzie kończy się Internet? Typy kampanii viralowych
Marketingowcy powiedzą, że mamy nieskończenie wiele odmian kampanii viralowych. Kreatywność ludzi w połączeniu „z tym, co działa” daje spore pole do popisu. Podstawowy podział może obejmować kampanie viralowe:
- stworzone oryginalnie przez markę,
- będące odpowiedzią na już panujący trend społeczny.
Gdy wgryziesz się głębiej w temat, zauważysz jeszcze więcej odmian kampanii viralowych idealnych dla sklepów internetowych.
Filmiki viralowe
Scenariusz zachęca do odtwarzania ich przez odbiorców na własny sposób. Często są to materiały humorystyczne lub takie, które mają zaskakujący zwrot akcji. Formaty tego typu są szczególnie chętnie udostępniane.
Wyzwania społecznościowe
Akcje zachęcające użytkowników do wzięcia udziału w danym wyzwaniu. Pamiętasz jeszcze „Ice Bucket Challenge”?
Memy
Jeden z najbardziej nośnych formatów treści w sieci. Ich popularność wynika z prostoty oraz humorystycznego charakteru, która jest rozumiana przez szerokie grono odbiorców.
User-generated content
Kampanie UGC zachęcają ludzi do tworzenia oraz dzielenia się treściami bezpośrednio nawiązującymi do marki. Świetnym przykładem może być kampania #MyCalvins marki Calvin Klein.
Zacznij od podstaw – zrozum swoich potencjalnych klientów!
Zanim zaczniesz tworzyć viral, zrozum, dlaczego ma on tak duży potencjał oddziaływania. Siła kampanii viralowych tkwi przede wszystkim w:
- Potrzebie zarządzania swoim wizerunkiem społecznym – ludzie chętnie będą dzielić się treściami, które z jakiegoś powodu są dla nich korzystne. Najczęściej chodzi o to, że włączenie się w jakąś akcję może poprawić reputację jednostki.
- Użyteczność społeczna – jeśli treść jest postrzegana jako funkcjonalna lub wartościowa, zwiększają się szanse na to, by stała się wirusowa.
- Społeczna walidacja – gdy jednostka widzi, że inni udostępniają daną treść, są oni bardziej skłonni uczynić to samo.
Jak robić virale? Uniwersalny przepis dla bardziej (i mniej) wtajemniczonych
Tak samo jak nie ma jednego przepisu na najlepszy obiad pod słońcem, tak samo nie istnieje wyłącznie pojedyncza ścieżka prowadząca do sukcesu. Aby jednak zwiększyć swoje szanse na stworzenie genialnej viralowej kampanii marketingowej, pamiętaj o kilku rzeczach…
Uderz w emocje odbiorcy
Kluczem do serca konsumenta są właśnie emocje. Jak wskazują badacze, bardziej skuteczne niż treści neutralne są te wywołujące silne emocje takie jak na przykład strach, zachwyt czy gniew [Berger, 2016]. To jednak nie wszystkie skuteczne katalizatory. Kampania „Real Beauty” Dove bazuje na zachwycie oraz inspiracji promującej autentyczność. Z kolei kampania Dollar Shave Club „Our blades are f***ing great” wykorzystała nośnik w postaci humoru.
Poznaj siłę prostoty
Prostota przekazu oraz jego minimalistyczna forma wpisuje się w powszechne uwielbienie porządku, a także odpowiednich proporcji. Nie inaczej jest w przypadku kampanii viralowych dla sklepów internetowych. Jeśli dasz swojemu potencjalnemu klientowi łatwy do zrozumienia i zapamiętania przekaz, masz większą szansę na triumf. Doskonale wie o tym marka Nike – jej legendarna już kampania ze sloganem „Just do it” wykorzystała tylko trzy słowa, a zapewniła firmie rozpoznawalność na całym świecie.
Jak uprościć komunikat?
Tylko 3 złote zasady mogą dzielić Cię od powodzenia kampanii. Tworząc kampanię viralową, pamiętaj o:
- kondensacji treści do najważniejszego przesłania (bazuj na prostych ideach i strukturach gramatycznych),
- maksymalnej prostocie języka (unikaj jakiegokolwiek żargonu czy zwrotów dialektycznych),
- korzystaniu z analogii oraz metafor.
Nie spełniaj oczekiwań – zaskakuj!
Nie ma w marketingu niczego gorszego niż nuda. Jesteś przewidywalny = nie zostaniesz zapamiętany. Aby podnieść prawdopodobieństwo ulokowania się w świadomości klienta na stałe, musisz wykorzystać zarówno silne emocje, jak i wywołać refleksję. Jeśli zaskoczysz swoją treścią, zajmiesz myśli odbiorców, zachęcisz ich do dyskusji oraz dzielenia się materiałami.
Element zaskoczenia wykorzystała firma Blendtec w swojej kampanii „Will it blend?”. W materiale próbowano zblendować nietypowe przedmioty. Wśród nich znalazły się na przykład iPhone’y.
Nie zapomnij o wezwaniu do akcji
Kampania viralowa nie ma prawa istnieć bez odpowiedniego wezwaniu do działania (CTA). Motywacja do podjęcia wysiłku musi mieć charakter zrozumiały oraz realny. Konsument chętniej wkroczy do akcji, gdy poczuje, że może w ten sposób osiągnąć coś dla siebie lub swoich bliskich.
Jak projektować skutecznie CTA?
- Twórz oferty trudne do odrzucenia – zaproponuj coś, co wywoła natychmiastową reakcję (np. zniżka, ekskluzywna oferta)
- Personalizuj przekaz – kieruj komunikat do konkretnego odbiorcy.
- Rzucaj wyzwania lub zapraszaj do konkursów w social mediach.
Maksymalnie uprość udostępnianie materiału
Im łatwiej, tym lepiej. Gdy konsument nie musi się wysilać, łatwiej utrzymać jego uwagę. Nawet najlepiej przygotowana kampania viralowa dla sklepu internetowego nie odniesie sukcesu, jeśli nie ułatwisz sposobu udostępniania jej. W tym celu:
- zoptymalizuj treść pod kątem mobilności,
- umieść w widocznym miejscu przycisk udostępniania,
- zachęć do dzielenia się contentem (np. nagradzaj za podzielenie się treścią).
Jak dobrze zaplanować kampanię viralową dla e-commerce?
Tworzenie viralowego contentu to nie tylko wybór odpowiedniego tematu i jego wcielenie w życie. Na efekt viralowy składa się o wiele więcej niuansów. Jakie działania musisz podjąć, żeby kompleksowo zarządzać kampanią viralową?
Określ cel kampanii
Cel musi być jasno zdefiniowany od samego początku. Ustal, jaki efekt ma wywołać kampania i co pozwoli Ci uzyskać. Kampania Google „Parisian love” polegała na stworzeniu serii reklam pokazujących, w jaki sposób wyszukiwarka może pomagać na co dzień. Jej celem było zwiększenie sympatii oraz odniesienie świadomości istnienia marki.
Ustal grupę docelową
To do niej kierujesz przekaz. Im więcej wiesz o swoich bieżących i przyszłych klientach, tym lepiej jesteś w stanie optymalizować treści. Kampania Spotify „Wrapped” polega na przykład na tworzeniu spersonalizowanych podsumowań dla swoich użytkowników. W jej ramach klient może zobaczyć, jakich artystów oraz utworów słuchał w mijającym roku najchętniej. Co więcej, umożliwiono dzielenie się podsumowaniem w social mediach. To właśnie ten ostatni element pozwolił wykształcić się efektowi viralowemu.
Kreuj treści według pewnych schematów
Zwróć uwagę, aby treści odpowiadały trendom. Możesz na przykład:
- postawić na storytelling – narracja budowana wokół marki ułatwia uzyskanie trwałej więzi emocjonalnej,
- wykorzystać popularne materiały audiowizualne,
- zadbać o profesjonalną jakość produkcji (chciałbyś oglądać pikselozę…?)
- utrzymać spójność contentu i tożsamości marki (nie pojawi się u klientów dysonans poznawczy).
Czytaj więcej…
- Storytelling w e-commerce: jak opowiadać historie, które sprzedają? – E-commercetimes.pl
- Storytelling w e-commerce – E-commercetimes.pl
Wybierz odpowiednie medium przekazu
Miejsce, w którym podejmiesz dystrybucję treści, często definiuje pożądany format. Aby zmaksymalizować siłę oddziaływania viralu, możesz umieścić treść w różnych mediach.
Jak wybrać najlepszą platformę przekazu dla kampanii viralowej sklepu internetowego?
- Przeprowadź badania użytkowników platform – uwzględnij dane demograficzne, pragnienia i oczekiwania, schematy zachowań.
- Dopasuj format do preferowanej platformy – niektóre formaty mają większy potencjał, by stać viralem w jednym medium, inne w drugim. I tak na przykład krótki filmik sprawdzi się bardziej na TikToku niż na YouTube.
- Prowadź testy i monitoruj wyniki – szczególnie przydatne będą teksty A/B, zaś do optymalizacji kampanii wykorzystaj specjalistyczne narzędzia analityczne (np. Google Analytics albo HubSpot).
Nieustannie angażuj obserwatorów
Na skuteczność kampanii viralowych wpływ ma również charakter interakcji z followersami. Zadaj sobie pytanie: jeśli nie wykazujesz inicjatywy interakcji, dlaczego oni mieliby chcieć wejść w kontakt z tym, co Ty publikujesz? Efektywne komunikowanie się do relacja obustronna! Zbudować zaangażowanie możesz poprzez:
- Publikowanie zachęt do udostępniania i komentowania – stawiaj pytania, proś o opinie, prowokuj,
- Reaguj na próby nawiązania kontaktu – szybko odpowiadaj na komentarze albo udostępniaj materiały, na których zostałeś oznaczony,
- Nie bój się treści UGC – autentyczność wynikająca z prezentacji prawdziwych użytkowników Twoich produktów zawsze będzie skuteczniejsza niż najlepszy content od marketingowca.
Kampanie viralowe dla sklepów internetowych mają duży potencjał!
Świat e-commerce szuka nowych oraz uniwersalnych sposobów kreowania trwałego zainteresowania kupujących. Często kluczem do serc klientów stają się kampanie viralowe. Aby je jednak odpowiednio zaprojektować i wykonać, potrzebujesz wielowymiarowego pojmowania psychologii konsumenta, a także popularnych zjawisk społecznych. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat e-commerce, nie zapomnij zaobserwować naszego portalu!
Źródła
1. Berger J., Contagious: How Things Catch On, Simon & Schuster, 2016
2.Co to jest viral i dlaczego jest tak skuteczny?
3.Co to jest Viral i jakie ma zastosowanie w marketingu?
5.DollarShaveClub.com – Our Blades Are F***ing Great
6.Calvin Klein® PL Oficjalna Strona Internetowa
7.„Just Do It” nie tylko dla sportowców, czyli komunikacja Nike na przestrzeni lat – Uniwersytet SWPS
8.The ALS Ice Bucket Challenge: 10th Anniversary | The ALS Association
9.10 przykładów udanych kampanii marketingowych
10.SpecialGuest – Google | Parisian Love
11.Spotify Wrapped 2023. Najlepsze zestawienie muzyczne twojego roku