Site icon E-commercetimes.pl

Uniwersalny przepis na kampanie viralowe dla sklepów internetowych — czy istnieje?

Shot of a beautiful young woman having her picture taken on multiple phones.

Kończą Ci się pomysły na skuteczne kampanie marketingowe dla sklepu internetowego? Wbrew pozorom nie musisz szukać inspiracji zbyt daleko. Wielu konsumentów preferuje to, co znane oraz lubiane. Możesz to jak najbardziej wykorzystać w planowaniu contentu. Sięgnij po kampanie viralowe dla sklepów internetowych!

Kampanie viralowe kształtują sprzedaż e-commerce

Działania marketingowe w sieci stanowią filar sprzedaży wielu marek. To właśnie one są w stanie przekształcić niepozorny sklep w Internecie w prawdziwy fenomen. Wystarczy pomyśleć o tym, jaki zasięg może wygenerować kampania, gdy stanie się viralem. Wówczas przy minimalnym budżecie jesteś w stanie dotrzeć do milionów potencjalnych klientów!

Czym są kampanie viralowe?

Viral uzyskujesz wówczas, gdy dana treść rozprzestrzenia się niczym wirus między ludźmi. Kluczowym zjawiskiem dla materiału viralowego będzie możliwość komunikowania nie tylko w linii od nadawcy do klienta, ale również między klientami obecnymi i potencjalnymi. Stają się oni wówczas dystrybutorami przekazu, co powoduje lawinowy wzrost zasięgu.

Tam, gdzie kończy się Internet? Typy kampanii viralowych

Marketingowcy powiedzą, że mamy nieskończenie wiele odmian kampanii viralowych. Kreatywność ludzi w połączeniu „z tym, co działa” daje spore pole do popisu. Podstawowy podział może obejmować kampanie viralowe:

Gdy wgryziesz się głębiej w temat, zauważysz jeszcze więcej odmian kampanii viralowych idealnych dla sklepów internetowych.

Filmiki viralowe

Scenariusz zachęca do odtwarzania ich przez odbiorców na własny sposób. Często są to materiały humorystyczne lub takie, które mają zaskakujący zwrot akcji. Formaty tego typu są szczególnie chętnie udostępniane.

Wyzwania społecznościowe

Akcje zachęcające użytkowników do wzięcia udziału w danym wyzwaniu. Pamiętasz jeszcze „Ice Bucket Challenge”?

Memy

Jeden z najbardziej nośnych formatów treści w sieci. Ich popularność wynika z prostoty oraz humorystycznego charakteru, która jest rozumiana przez szerokie grono odbiorców.

User-generated content

Kampanie UGC zachęcają ludzi do tworzenia oraz dzielenia się treściami bezpośrednio nawiązującymi do marki. Świetnym przykładem może być kampania #MyCalvins marki Calvin Klein.

Zacznij od podstaw – zrozum swoich potencjalnych klientów!

Zanim zaczniesz tworzyć viral, zrozum, dlaczego ma on tak duży potencjał oddziaływania. Siła kampanii viralowych tkwi przede wszystkim w:

Jak robić virale? Uniwersalny przepis dla bardziej (i mniej) wtajemniczonych

Tak samo jak nie ma jednego przepisu na najlepszy obiad pod słońcem, tak samo nie istnieje wyłącznie pojedyncza ścieżka prowadząca do sukcesu. Aby jednak zwiększyć swoje szanse na stworzenie genialnej viralowej kampanii marketingowej, pamiętaj o kilku rzeczach…

Uderz w emocje odbiorcy

Kluczem do serca konsumenta są właśnie emocje. Jak wskazują badacze, bardziej skuteczne niż treści neutralne są te wywołujące silne emocje takie jak na przykład strach, zachwyt czy gniew [Berger, 2016]. To jednak nie wszystkie skuteczne katalizatory. Kampania „Real Beauty” Dove bazuje na zachwycie oraz inspiracji promującej autentyczność. Z kolei kampania Dollar Shave Club „Our blades are f***ing great” wykorzystała nośnik w postaci humoru.

Poznaj siłę prostoty

Prostota przekazu oraz jego minimalistyczna forma wpisuje się w powszechne uwielbienie porządku, a także odpowiednich proporcji. Nie inaczej jest w przypadku kampanii viralowych dla sklepów internetowych. Jeśli dasz swojemu potencjalnemu klientowi łatwy do zrozumienia i zapamiętania przekaz, masz większą szansę na triumf. Doskonale wie o tym marka Nike – jej legendarna już kampania ze sloganem „Just do it” wykorzystała tylko trzy słowa, a zapewniła firmie rozpoznawalność na całym świecie.

Jak uprościć komunikat?

Tylko 3 złote zasady mogą dzielić Cię od powodzenia kampanii. Tworząc kampanię viralową, pamiętaj o:

  1. kondensacji treści do najważniejszego przesłania (bazuj na prostych ideach i strukturach gramatycznych),
  2. maksymalnej prostocie języka (unikaj jakiegokolwiek żargonu czy zwrotów dialektycznych),
  3. korzystaniu z analogii oraz metafor.

Nie spełniaj oczekiwań – zaskakuj!

Nie ma w marketingu niczego gorszego niż nuda. Jesteś przewidywalny = nie zostaniesz zapamiętany. Aby podnieść prawdopodobieństwo ulokowania się w świadomości klienta na stałe, musisz wykorzystać zarówno silne emocje, jak i wywołać refleksję. Jeśli zaskoczysz swoją treścią, zajmiesz myśli odbiorców, zachęcisz ich do dyskusji oraz dzielenia się materiałami.

Element zaskoczenia wykorzystała firma Blendtec w swojej kampanii „Will it blend?”. W materiale próbowano zblendować nietypowe przedmioty. Wśród nich znalazły się na przykład iPhone’y.

Nie zapomnij o wezwaniu do akcji

Kampania viralowa nie ma prawa istnieć bez odpowiedniego wezwaniu do działania (CTA). Motywacja do podjęcia wysiłku musi mieć charakter zrozumiały oraz realny. Konsument chętniej wkroczy do akcji, gdy poczuje, że może w ten sposób osiągnąć coś dla siebie lub swoich bliskich.

Jak projektować skutecznie CTA?

Maksymalnie uprość udostępnianie materiału

Im łatwiej, tym lepiej. Gdy konsument nie musi się wysilać, łatwiej utrzymać jego uwagę. Nawet najlepiej przygotowana kampania viralowa dla sklepu internetowego nie odniesie sukcesu, jeśli nie ułatwisz sposobu udostępniania jej. W tym celu:

Jak dobrze zaplanować kampanię viralową dla e-commerce?

Tworzenie viralowego contentu to nie tylko wybór odpowiedniego tematu i jego wcielenie w życie. Na efekt viralowy składa się o wiele więcej niuansów. Jakie działania musisz podjąć, żeby kompleksowo zarządzać kampanią viralową?

Określ cel kampanii

Cel musi być jasno zdefiniowany od samego początku. Ustal, jaki efekt ma wywołać kampania i co pozwoli Ci uzyskać. Kampania Google „Parisian love” polegała na stworzeniu serii reklam pokazujących, w jaki sposób wyszukiwarka może pomagać na co dzień. Jej celem było zwiększenie sympatii oraz odniesienie świadomości istnienia marki.

Ustal grupę docelową

To do niej kierujesz przekaz. Im więcej wiesz o swoich bieżących i przyszłych klientach, tym lepiej jesteś w stanie optymalizować treści. Kampania Spotify „Wrapped” polega na przykład na tworzeniu spersonalizowanych podsumowań dla swoich użytkowników. W jej ramach klient może zobaczyć, jakich artystów oraz utworów słuchał w mijającym roku najchętniej. Co więcej, umożliwiono dzielenie się podsumowaniem w social mediach. To właśnie ten ostatni element pozwolił wykształcić się efektowi viralowemu. 

Kreuj treści według pewnych schematów

Zwróć uwagę, aby treści odpowiadały trendom. Możesz na przykład:

Czytaj więcej…

Wybierz odpowiednie medium przekazu

Miejsce, w którym podejmiesz dystrybucję treści, często definiuje pożądany format. Aby zmaksymalizować siłę oddziaływania viralu, możesz umieścić treść w różnych mediach.

Jak wybrać najlepszą platformę przekazu dla kampanii viralowej sklepu internetowego?

Nieustannie angażuj obserwatorów

Na skuteczność kampanii viralowych wpływ ma również charakter interakcji z followersami. Zadaj sobie pytanie: jeśli nie wykazujesz inicjatywy interakcji, dlaczego oni mieliby chcieć wejść w kontakt z tym, co Ty publikujesz? Efektywne komunikowanie się do relacja obustronna! Zbudować zaangażowanie możesz poprzez:

Kampanie viralowe dla sklepów internetowych mają duży potencjał!

Świat e-commerce szuka nowych oraz uniwersalnych sposobów kreowania trwałego zainteresowania kupujących. Często kluczem do serc klientów stają się kampanie viralowe. Aby je jednak odpowiednio zaprojektować i wykonać, potrzebujesz wielowymiarowego pojmowania psychologii konsumenta, a także popularnych zjawisk społecznych. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat e-commerce, nie zapomnij zaobserwować naszego portalu!

Źródła

1. Berger J., Contagious: How Things Catch On, ‎Simon & Schuster, 2016

2.Co to jest viral i dlaczego jest tak skuteczny?

3.Co to jest Viral i jakie ma zastosowanie w marketingu?

4.Real Beauty | Dove

5.DollarShaveClub.com – Our Blades Are F***ing Great

6.Calvin Klein® PL Oficjalna Strona Internetowa

7.„Just Do It” nie tylko dla sportowców, czyli komunikacja Nike na przestrzeni lat – Uniwersytet SWPS

8.The ALS Ice Bucket Challenge: 10th Anniversary | The ALS Association

9.10 przykładów udanych kampanii marketingowych

10.SpecialGuest – Google | Parisian Love

11.Spotify Wrapped 2023. Najlepsze zestawienie muzyczne twojego roku

Exit mobile version