Site icon E-commercetimes.pl

Znaczenie personalizacji w marketingu e-commerce

Young woman sitting at cafe making online shopping, using credit card and laptop. Online shopping.

Twoi klienci spodziewają się spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Przedsiębiorcy, którzy są w stanie sprostać tym oczekiwaniom, mają lepszą pozycję względem konkurencji i większą szansę na dynamiczny rozwój.

Jak powinieneś rozumieć personalizację?

Personalizacja w e-commerce oznacza dostosowanie przekazu, oferty bądź doświadczeń zakupowych do indywidualnych oczekiwań i potrzeb klienta. Oznacza to, że powinieneś dostosować sposób porozumiewania się z interesantem na podstawie informacji o nim.

Personalizujesz czy customizujesz?

Chociaż dla przeciętnego Kowalskiego nie ma różnicy między tymi pojęciami, dociekliwi zauważą, że personalizacja i customizacja nie są tym samym. O ile w pierwszym przypadku to klient ma wpływ na swoje doświadczenia zakupowe, w drugim to system profiluje osobę i na podstawie jej historii zachowania automatycznie wybiera schemat postępowania marketingowego.

Marka e-commerce powinna spersonalizować swój przekaz

Nadanie indywidualnego charakteru marketingu w e-commerce ma wiele zalet. Na jakie korzyści możesz liczyć?

Wzrost wierności konsumenta

Dzięki personalizacji pokazujesz klientowi, że traktujesz go indywidualnie i troszczysz się o jego potrzeby. Gdy konsument czuje się doceniony oraz otoczony opieką, częściej wraca do sklepu, a także rekomenduje markę. Jak pokazują badania, gdy klient znajduje się w obliczu wyboru między podobnymi do siebie produktami, zdecyduje się na nabycie tego, który jest do niego lepiej dopasowany – aż 80% respondentów wskazało, że są bardziej skłonni wybrać markę oferującą personalizację przeżyć!

Aby zbudować lojalność klienta w oparciu o personalizację, możesz podjąć te działania:

Ulepszenie doświadczeń interesanta

Równie ważną kwestią pozostaje samo doświadczenie zakupowe. Jak raportuje firma Microsoft, 96% konsumentów uznało obsługę klienta za ważny czynnik lojalnościowy dla danej marki. Jeśli klient czuje satysfakcję z przebiegu procesu nabycia dobra, wzrasta jego chęć powtórzenia doświadczenia. 

W kontekście zakupów w sieci klienci cenią przede wszystkim prostotę nawigacji na stronie, szybkość jej ładowania oraz bezpieczeństwo. Nie bez znaczenia jest również łatwość znajdowania produktów, które ich interesują, a także dopasowanie oferty do ich oczekiwań.

Poprawić doświadczenie związane z zakupami online możesz poprzez personalizację:

Podwyższenie współczynnika konwersji

Personalizacja w sprzedaży przyczynia się do zwiększenia średniej wartości zamówienia – klient staje przed szansą zobaczenia:

Jednocześnie poprzez personalizowanie e-commerce redukujemy ryzyko porzucenia koszyka z produktami. Co więcej, zwiększamy elastyczność oferty zachęcającej do zakupu na podstawie zaobserwowanych preferencji.

Rodzaje personalizacji marketingowej

Personalizacja może obejmować różne obszary strategii sprzedażowej. Należą do nich:

Sposoby personalizowania marketingu e-commerce

Strategia personalizacji w e-commerce powinna być uzależniona od:

Segmentacja konsumenta

Aby skutecznie sprzedawać, poznaj swojego klienta. Wówczas będziesz w stanie dokonać segmentacji rynku, czyli podziału interesantów na podstawie wybranych kryteriów. Możesz wyszczególnić ich na podstawie:

W kontekście zachowań w sieci szczególnie istotne będą jednak kryteria behawioralne (historia zakupowa, oczekiwania, poziom lojalności względem brandu). To właśnie dzięki tym danym będziesz w stanie lepiej dopasować kampanię marketingową do konkretnego człowieka.

Strategia rekomendacji produktowej

Internetowi giganci e-commerce doskonale wiedzą, jak wykorzystać rekomendacje produktów do budowania imperium. Amazon od dawna stosuje algorytmy Machine Learning, by lepiej dopasować rekomendacje do swoich klientów poprzez charakterystykę produktów oraz analizy zachowania.

System rekomendacji produktu, zwany również silnikiem rekomendacji, może pojawić się w różnych momentach procesu zakupowego:

Personalizacja mailingów

Budowanie komunikacji marketingowej w oparciu o e-maile jest dla firm bardzo korzystną strategią działania. DMA’s National Client E-mail Report 2015 już prawie dekadę temu pokazał, że ROI w e-mail marketingu osiągnął aż 3800%!

Jeśli otrzymasz e-maila spersonalizowanego, z mniejszym prawdopodobieństwem od razu potraktujesz go jako spam i wrzucisz do kosza.

Podejścia do tworzenia indywidualnych e-maili marketingowych:

Przyszłość personalizacji marketingu e-commerce

Personalizacja handlu w internecie wymaga jeszcze wielu działań, dzięki którym maszyny będą w stanie lepiej poznać klienta oraz dopasować ofertę do jego oczekiwań. Liczne narzędzia do personalizacji (takie jak choćby Google Analytics czy HubSpot) pomagają zaprojektować optymalne rozwiązania niezbędne do prowadzenia kampanii marketingowych online. Nie ulega jednak wątpliwości, że rynek potrzebuje tego typu rozwiązań, szczególnie w kontekście rosnących nadziei związanych ze sztuczną inteligencją. Jeśli chciałabyś dowiedzieć się więcej na temat sposobów personalizacji w e-commerce, obserwuj nasz portal!

Źródła:

1.New Epsilon research indicates 80% of consumers are more likely to make a purchase when brands offer personalized experiences

2.Hiperpersonalizacja rządzi w e-commerce | MIT SMRP

3.Oczekiwania współczesnego konsumenta – Fieldstat

4.2017 STATE OF GLOBAL CUSTOMER SERVICE REPORT

5. Szymański W., Analiza i ocena procesu budowy zaufania do marki w branży e-commerce, https://wsiz.edu.pl/wp-content/uploads/2022/07/Wojciech_Szymanski_dysertacja.pdf

6.Personalizacja sklepu internetowego z machine learning

7.System rekomendacji produktów jako sposób na lepsze rozumienie klientów – DMSales

8.National client email report 2015

9.E-mail marketing cz.1 – rodzaje wiadomości

10.Hiperpersonalizacja w e-commerce i marketingu

Exit mobile version