Site icon E-commercetimes.pl

Buduj społeczność marki e-commerce i maksymalizuj sprzedaż!

Top view of young people of different nationalities using smartphones and smiling while lying on the floor

Masz ograniczony budżet reklamowy? A może uważasz, że tradycyjna reklama przestaje być skuteczna i nie warto w nią inwestować? Buduj społeczność swojej marki e-commerce i maksymalizuj sprzedaż, korzystając z nowoczesnych strategii marketingowych!

Społeczność marki e-commerce – sposób na osiągnięcie sukcesu

Pomyśl o tym, jak duży potencjał ma różnorodna grupa odbiorców, która jest przychylnie nastawiona do Twojej marki. Możesz tworzyć content skrojony:

Każda z tych osób może stać się nieformalnym ambasadorem marki. Wówczas nie potrzebujesz milionów, żeby docierać do milionów! To jednak nie wszystko…

Wzmacnianie lojalności klienta

Twoje działania marketingowe powinny być kierowane do przyszłych i obecnych konsumentów. Jeśli klient poczuje się doceniony, jest większa szansa, że będzie regularnie wracał. Jeszcze silniejszym impulsem do powrotu może okazać się poczucie przynależności do społeczności. Odpowiedz więc na potrzebę i zbuduj silną społeczność marki e-commerce!

Zwiększanie zaangażowania

Angażując ludzi w społeczność zgromadzoną wokół swojego biznesu, tworzysz przestrzeń, w której łatwiej o przychylność opinii. Co więcej, łatwiej Ci będzie prowadzić bardziej osobiste oraz regularne interakcje z klientami.

Harley Owners Group to społeczność, w której zaangażowanie członków jest kluczowe dla utrzymania profilu marki legendarnej. Klubowicze mogą angażować się w inicjatywy dla właścicieli markowych motorów (np. wspólne przejażdżki). Ciekawym zabiegiem jest to, że HOG ma też wyraźne cechy programu lojalnościowego. 

Wartości dodane

Dzięki odpowiednio zorganizowanej społeczności stajesz przed szansą zaoferowania klientowi bezpośredniej formy wsparcia technicznego. To jednak nie wszystko! Budujesz ponadto przestrzeń do dzielenia się pozytywnymi opiniami o produkcie, wzajemnej motywacji oraz inspirowania.

Ciekawym przykładem jest inicjatywa Lego® Ideas. Platforma umożliwia społeczności zgłaszanie pomysłów na zestawy klocków i głosowania na najlepsze projekty. Najciekawsze koncepcje mają szansę trafić na sklepowe półki.

Jak budować społeczność marki e-commerce?

Planujesz kreować społeczność skupioną wokół swojego biznesu e-commerce? Dobrze trafiłeś! Poniżej znajdziesz kilka uniwersalnych wskazówek, dzięki którym łatwiej będzie Ci rozpocząć proces!

Określ misję i wartości

Tak samo jak ubierałeś w słowa misję swojej firmy, tak samo potrzebuje tego nowo powstająca społeczność. Spójny i przemyślany zestaw wartości, który będzie ją definiować, pomoże kreować content oraz styl komunikowania się z klientami. Określając misję społeczności, pamiętaj o oczekiwaniach oraz potrzebach potencjalnych odbiorców!

Postaraj się zrozumieć swojego docelowego odbiorcę

Nie da się zbudować społeczności marki e-commerce bez zrozumienia, do kogo mówisz. Najskuteczniejszą metodą określenia spodziewanej oraz faktycznej grupy odbiorców będzie przeprowadzenie analizy:

Wybierz medium przekazu

Gdy już wiesz, jaki jest Twój cel komunikacji, a także do kogo się zwracasz, czas pomyśleć o tym, za pomocą jakiej platformy społecznościowej będziesz to robić skutecznie. Poza mediami społecznościowymi skuteczne mogą być tematyczne fora internetowe, blogi lub grupy dyskusyjne.

Narzędzia do budowania społeczności marki e-commerce

Stoisz w obliczu przytłaczającej liczby narzędzi dedykowanych marketingowi i nie wiesz, od czego zacząć? Dla sklepu internetowego, dla którego szczególnie ważna jest komunikacja za pomocą Internetu, te metody mogą przynieść najwięcej pożytku:

Czytaj więcej… 

Jakie wyzwania stoją przed społecznością budowaną wokół marki e-commerce?

Musisz liczyć się z tym, że budowanie społeczności to nie tylko kontakt z pozytywnie nastawionymi do marki klientami. Dostęp do społeczności mogą mieć również osoby niezadowolone z Twoich usług lub nieuczciwa konkurencja. To jednak nie wszystkie problemy, z jakimi możesz się spotkać w przypadku tworzenia społeczności. Poznaj najczęściej spotykane wyzwania oraz sprawdź, jak sobie z nimi radzić!

Utrzymywanie zaangażowania społeczności

Potrzebujesz stałego zaangażowania publiczności. Pozwoli Ci to zwiększać zasięgi, rozpoznawalność marki, a finalnie też samą sprzedaż. Jak to zrobić? Postaw na regularność w tworzeniu ciekawych treści. Reaguj szybko na to, co się dzieje w ramach Twoje społeczności – odpowiadaj na komentarze, lajkuj spójne z Twoim przekazem materiały. Pokaż, że traktujesz swoich obserwatorów indywidualnie!

Reagowanie na krytykę

Nie przejmuj się: negatywne opinie pojawią się prędzej czy później. Bez względu na to, jaka jest ich geneza, zrób wszystko, żeby uniknąć trwałego wpływu na wizerunek marki. Postaw na działania transparentne, szczere oraz proaktywne. Zarządzaj kryzysami w sposób profesjonalny, czyli przewiduj i planuj reakcje zawczasu.

Skalowanie społeczności

Zarządzanie dużą grupą odbiorców może wymagać wykorzystania zaawansowanych narzędzi marketingowych. Tam, gdzie to możliwe, postaw na automatyzację procesów. Nie zapomnij jednak o wartości kapitału ludzkiego, ponieważ nie z każdą sytuacją da sobie radę maszyna…

Buduj społeczność marki e-commerce z głową!

Decydując się na podjęcie wyzwania, jakim jest budowanie społeczności w sieci, musisz zdawać sobie sprawę ze złożoności procesu oraz czekających wyzwań. Bez względu na to, kto jest Twoim docelowym klientem, każdy członek społeczności będzie przychylniej nastawiony do marki, jeśli spotka się z komunikacją transparentną, wartościową oraz spersonalizowaną. Jeśli chciałbyś poznać więcej niuansów projektowania i zarządzania społecznością marki e-commerce, nie zapomnij zaobserwować naszego portalu!

Źródła

1.LEGO IDEAS – How It Works

2.HOG – Harley Owners Group

3.BUDOWANIE SPOŁECZNOŚCI WOKÓŁ MARKI

4.Jak zbudować społeczność wokół marki? | scislak.com

5.Jak zbudować zaangażowaną społeczność wokół marki? – Robimy Social Media

6.Jak budować społeczność wokół marki? – Paweł Tkaczyk

Exit mobile version