Święta zakupów to doskonały czas na generowanie wysokich przychodów. Black Friday i Cyber Monday są największymi wyprzedażami w roku, które przyciągają do sklepów online miliony konsumentów. Dla firm jest to z kolei czas szczególnie strategicznego planowania oraz wdrażania intensywnych działań marketingowych. Dowiedz się, jakie strategie sprzedaży w e-commerce mogą pomóc Ci przyciągnąć klientów w trakcie wielkich wyprzedaży!
Cyber Monday i Black Friday w liczbach
Zarówno jedno, jak i drugie święto handlu przynosi przedsiębiorstwom ogromne zyski. Według danych Adobe Analytics w 2022 roku Black Friday tylko online na rynku amerykańskim osiągnął poziom 9,12 miliarda dolarów. Jak w porównaniu z nim prezentuje się Cyber Monday? Wzrost 9,6% rok do roku do poziomu 12,4 miliarda dolarów, zaś Cyber Week – 7,8% rok do roku do poziomu 38 miliardów dolarów.
Podobnie sytuacja wygląda na polskim rynku. W raporcie Strategy& Polska „Black Friday i wyprzedaże świąteczne: konsumenci w Polsce szykują portfele” z 2023 roku dowiadujemy się, że (w porównaniu z rokiem ubiegłym) Polacy chcą wydać o 5% więcej podczas Cyber Monday i Black Friday, podczas gdy w skali europejskiej wzrost ma wynieść 8%. Jak mają się te prognozy do rzeczywistości? Obroty w Black Friday poszybowały w sklepach online o 116%, a w Cyber Monday o 43%.
Strategie sprzedaży e-commerce podczas Black Friday i Cyber Monday
Badanie Shoper pokazało jasno: aż 71% biznesów e-commerce współpracujących z marką planuje wprowadzenie specjalnych akcji sprzedażowych podczas Black Week. Jak się przygotować do tych dni, żeby sprzedać jak najwięcej?
Zrób plany, zanim zrobi się gorąco!
Koniecznie zwróć uwagę na:
- analizę dostępnych danych,
- prognozowanie zachowań konsumentów,
- zarządzanie zapasami.
Skuteczna strategia sprzedaży podczas Black Week powinna rozpocząć się od sprawdzenia danych sprzedażowych swojej firmy oraz ogólnych tendencji rynkowych. Dzięki temu dowiesz się, jakie produkty mają szansę cieszyć się największym zainteresowaniem i jak zaplanować promocje. Z kolei efektywne zarządzanie zapasami obejmie troskę o to, by odpowiednia liczba artykułów była dostępna w magazynie. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której chodliwe produkty zbyt szybko zostają wyprzedane.
Zarządzaj komunikacją marki
Kluczową sprawą podczas Cyber Monday i Black Friday jest odpowiednio poprowadzony marketing i promocja. Aby zmaksymalizować sprzedaż w sklepie e-commerce postaw na kampanie reklamowe, a także atrakcyjne zniżki. Kampania reklamowa powinna wykorzystywać jak najwięcej kanałów komunikacyjnych (np. social media, reklamy płatne czy influencer marketing). Gdy już przyciągniesz potencjalnego klienta, zachęć go do swojej oferty. Pomocne mogą stać się zarówno sezonowe zniżki, jak i atrakcje lojalnościowe.
Optymalizuj stronę sklepu online
Istotne będzie tutaj odpowiednie zaprojektowanie doświadczenia użytkownika, a także zapewnienie mu wygody i bezpieczeństwa płatności. W pierwszym przypadku skup się na intuicyjności rozwiązań, dzięki którym składanie zamówienia będzie zajmowało jak najmniej czasu. W drugim – zadbaj o zgodność z certyfikatem SSL oraz szeroki wybór metod płatności od zaufanych partnerów.
Zadbaj o odpowiednio przygotowaną ofertę
Nie tylko niska cena sprzedaje produkty! Sztuczne obniżanie ceny może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Jak to rozumieć? Klient może pomyśleć, że Twój towar jest uszkodzony, niewarty swojej ceny. Jednocześnie możesz wzbudzić podejrzenia co do swojej rzetelności. Na szczęście istnieją alternatywne sposoby budowania strategii sprzedaży w e-commerce podczas Black Week! Oto kilka z nich:
- oferta stworzona w oparciu o programy lojalnościowe lub okresowe akcje specjalne,
- zajęcie się porzuconymi koszykami zakupowymi,
- wydłużenie czasu obowiązywania oferty specjalnej,
- dopasowanie oferty do preferencji użytkowników platform e-commerce,
- stworzenie wrażenia oferty limitowanej dostępnej jako niemal wyprzedana końcówka kolekcji,
- strategia produktów zamiennych lub uzupełniających się.
Czytaj więcej…
- E-commerce a ochrona środowiska: Jak tworzyć ekologiczne strategie sprzedaży online? – E-commercetimes.pl
- Nielogiczna oferta cenowa w e-commerce. Jak eksperyment Dana Ariely’ego wpłynie na Twój biznes? – E-commercetimes.pl
- B2B i B2C w e-commerce: czym się różnią te modele sprzedaży? – E-commercetimes.pl
Zapewnij sprawną obsługę swoim klientom
Klient z większym prawdopodobieństwem do Ciebie wróci, jeśli zapewnisz mu pełne wsparcie zarówno na etapie składania zamówienia, jak i jego obsługi. Podczas Black Friday i Cyber Monday kupujący w szczególności oczekują szybkiej oraz efektywnej komunikacji z działem obsługi klienta.
Dobrym rozwiązaniem, dzięki któremu konsument będzie mógł skorzystać z pomocy 24/7, będzie wprowadzenie wsparcia w postaci chatbota. Nie zapominaj jednak o znaczeniu przejrzystej polityki reklamacji oraz zwrotów!
Strategie sprzedaży e-commerce podczas Black Friday i Cyber Monday są dla Twojej firmy!
Aby skutecznie zwiększać obroty w trakcie Black Week, dokładnie zaplanuj strategię sprzedaży na podstawie szczegółowej analizy oraz prognoz rynkowych. Do osiągnięcia sukcesu potrzebna będzie Ci także rozsądnie prowadzona kampania marketingowa, a także odpowiednio przygotowany personel obsługujący klienta online.
Jak widzisz, przepis na sukces nie jest prosty, ale jak najbardziej możliwy do osiągnięcia. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat strategii sprzedaży w e-commerce, koniecznie śledź nasz portal!
Źródła
1.2023 Holiday Shopping Trends & Insights | Adobe for Business
2.Black Friday 2023, Black Week i promocje – wszystko, co musisz wiedzieć – Shoper
4.Black Friday i Cyber Monday: polski konsument przeciętnie wyda na zakupy około 1000 zł
5.Wyniki Black Friday i Cyber Monday 2023
6.Jak zadbać o bezpieczeństwo płatności online? – NowyMarketing – Where’s the beef?
7.Bezpieczeństwo transakcji w internecie, czyli jak robić zakupy w sieci – Przelewy24
8.15 strategii na Black Friday – pomysły i tricki dla sprzedawców e-commerce | Blog Dealavo
9.Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym na Black Friday?