E-commerce

E-commerce dla małych i średnich firm: jak skutecznie konkurować z gigantami?

E-commerce zyskuje na popularności nie tylko wśród wielkich korporacji, ale również wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Dynamicznie rozwijające się środowisko biznesowe zobowiązuje do nieustannego pogłębiania wiedzy i poszukiwania nowych strategii. Jak w obliczu olbrzymiej konkurencji wyróżnić się w tłumie? Jak skutecznie konkurować z gigantami, nie mając wielkich zasobów i wsparcia w postaci szeregu specjalistów?

Wzrost popularności e-commerce: nowa era zakupów online

Pomimo wyzwań globalnych (np. zakłócenia w łańcuchu dostaw czy wpływu konfliktów międzynarodowych), prognozy wskazują na aktywny wzrost sektora e-commerce. Na szczególną uwagę zasługują:

  • Dynamiczny rozwój: według raportu Globe Newswire, wartość rynku e-commerce w 2022 roku wyniosła 2 837,76 miliarda dolarów z prognozowanym wzrostem do
    3 183,16 miliarda dolarów w 2023 roku — co odzwierciedla roczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 12,2% (1).
  • Przyszłe prognozy:  oczekuje się, że do 2027 roku rynek e-commerce osiągnie wartość 4 902,06 miliarda dolarów, z roczną stopą wzrostu CAGR wynoszącą 11,4%.

Jakie to ma znaczenie dla Twojej firmy?

E-commerce może otworzyć Ci drzwi do globalnego rynku, a także umożliwić skuteczną rywalizację z większymi konkurentami. Przeprowadź solidny research, zbadaj rynek, znajdź swoją niszę i aktywnie wykorzystuj nowe technologie. 

Nie bój się uczyć na przykładach innych firm, które już osiągnęły sukces. Szukaj również antyprzykładów, aby wiedzieć, jakich działań unikać. Nie nastawiaj się bojowo względem konkurencji, zamiast tego, skup się na tym, co masz do zaoferowania i zadaj sobie pytanie: 

Czym moja usługa/mój produkt  różni się od tego, co już jest 

i dlaczego ta usługa/ten produkt jest wyjątkowy?

Na początek obalmy kilka mitów… 

  • Technologia nie musi być droga! Możesz korzystać z nowoczesnych rozwiązań IT, nie płacąc za to ani grosza (np. wykorzystując Chat GPT podczas budowania strategii). Pomocne mogą być również wtyczki, które zoptymalizują procesy w Twojej firmie (np. Matchup.pl).
  • Nie ma jednego najlepszego modelu biznesowego! Model biznesowy powinien być w pełni zoptymalizowany do Twoich potrzeb. Transakcje B2B i B2C pozwalają na różnorodność w sposobach realizacji płatności, a ich zastosowanie zależy od Twoich potrzeb.
  • Nie ma takiego rynku, na którym nie dałoby się zaistnieć! Obecnie największe rynki e-commerce na świecie to:  Chiny, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Japonia i Korea Południowa (2). Dostęp do internetu i globalne możliwości nie ograniczają Cię tylko i wyłącznie do jednej lokalizacji.

Jeśli chcesz rozwinąć skrzydła i osiągnąć sukces w e-commerce,  kluczowe będzie wykorzystanie dostępnych zasobów technologicznych i strategiczne planowanie, aby maksymalnie wykorzystać potencjał oferowany przez handel elektroniczny.

Jak znaleźć własną niszę w branży e-commerce?

  • Zacznij od analizy konkurencji: zbadaj swoich najbliższych konkurentów, ale nie skupiaj się na bezpośredniej rywalizacji z dużymi firmami. Zamiast tego, zidentyfikuj luki na rynku, które możesz wykorzystać i wypełnić. Pomogą Ci takie narzędzia jak: Chat GPT, Google Analytics, Ahrefs czy SurveyMonkey.
  • Poświęć czas na zrozumienie swojego klienta: skoncentruj się na potrzebach i problemach klientów, które możesz rozwiązać. Tworzenie ankiet i przeprowadzanie wywiadów może pomóc w lepszym zrozumieniu ich oczekiwań. Podobnie jak analiza skrajnie różnych opinii wystawianych przez zadowolonych i niezadowolonych klientów określonym produktom, czy usługom. 
  • Testuj produkty i usługi przed wprowadzeniem ich na rynek! Sprawdź swoje usługi lub produkty wśród mniejszej grupy odbiorców, zanim wejdziesz na rynek. To pomoże ocenić ich reakcję i dokonać niezbędnych modyfikacji.
  • Otwórz się na zmiany! Pamiętaj, że branża e-commerce wymaga ciągłej analizy działań konkurencji, a także czynnego dopasowywania się do zmieniających się trendów i preferencji. Regularny research, analiza danych i feedback od klientów — to elementy realnie wpływające na wzrost Twojego biznesu.

Bądź evergreen i postaw na ekologię!

Świadomość ekologiczna pokazuje, że myślisz globalnie, wprowadzając lokalne zmiany. Przyjrzyj się swojej potencjalnej konkurencji. Czy ten dobrze znany gigant może sobie pozwolić na wdrażanie ekologicznych rozwiązań? Jeśli nie, pomyśl o tym!

Skala Twojego działania może pozwolić na zainwestowanie czasu, pieniędzy oraz energii w opakowania ekologiczne. Zamiast pakować zamówienia w plastikowe taśmy i folie — wybierz taśmę papierową lub ekologiczne wypełniacze. Ta niewielka zmiana sprawi, że Twoja firma zyska w oczach Twoich klientów. 

Klienci decydują ekologicznie

Badania przeprowadzone przez NielsenIQ i McKinsey wskazują na rosnącą tendencję wśród konsumentów do wybierania produktów z myślą o ekologii i zrównoważonym rozwoju. Coraz częściej decyzje zakupowe kierowane są przez świadomość wpływu na środowisko, niezależnie od rosnącej inflacji (3), (4).

Obserwacja, adaptacja i personalizacja w praktyce

Matchup.pl to innowacyjna platforma e-commerce, która może posłużyć jako przykład właściwie rozumianej personalizacji oferty. Korzystając z tego narzędzia, Twoi klienci będą mogli efektywnie kupować ubrania bez konieczności mierzenia ich, czy manualnego porównywania rozmiarów. Poprzez integrację z witryną sklepu, plugin automatyzuje proces dobrania odzieży w odpowiednim rozmiarze. 

To świetny przykład ilustrujący, jak można zidentyfikować luki w tradycyjnych metodach zakupu odzieży online i zaoferować rozwiązanie problemu niepasujących rozmiarów, stawiając na całkowitą personalizację zakupów. Warto również dodać, że nie jest to kosztowne rozwiązanie — świetnie wpasowuje się ono w potrzeby małych i średnich firm.

Popraw konkurencyjność dzięki nowoczesnym technologiom

Każdy z nas ma dostęp do wiedzy i do nowoczesnych technologii, bez względu na zasoby. Przekonaj się, jak łatwo i szybko technologia może wesprzeć Twoją strategię biznesową:

  • Wykorzystuj AI do: analizy danych klientów, personalizacji oferty, automatyzacji obsługi klienta i automatyzacji procesów wewnątrz firmy.
  • Zainwestuj w intuicyjne platformy e-commerce, które ułatwią zarządzanie sklepem i zwiększą sprzedaż Twoich produktów oraz usług.
  • Sięgaj po ogólnodostępne aplikacje mobilne oraz wtyczki, które ułatwiają zarządzanie sklepem i zwiększają sprzedaż.
  • Nie bój się narzędzi analitycznych — wbrew powszechnym obawom, Google Analytics nie gryzie. 
  • Implementuj chatboty do automatyzacji obsługi klienta i innych działań na Twojej stronie.

Przyjrzyj się przykładom małych i średnich przedsiębiorstw, które odnoszą sukcesy w e-commerce

  • Fishbowl Inventory – platforma do zarządzania zapasami, oferująca przedsiębiorstwom w czasie rzeczywistym widoczność poziomów zapasów (5).
  • AfterShip – oprogramowanie do śledzenia przesyłek, które poprawia doświadczenie klientów po zakupie (5).
  • Oponeo – firma, która zaczęła swoją działalność w Bydgoszczy w 2003 r., sprzedając opony i felgi. W 2019 roku sprzedaż grupy wyniosła 962 mln zł przy sprzedaży 3,7 mln opon i ponad 100 tys. felg (6). 
  • Answear – platforma e-commerce oferująca odzież i akcesoria, założona w 2010 roku, z myślą o ekspansji międzynarodowej. Firma szybko rozwinęła swoją działalność na rynki Europy Środkowo-Wschodniej, generując ponad połowę swoich przychodów z zagranicy (6).
  • Booksy – polska platforma do rezerwacji usług beauty i wellness, która z powodzeniem weszła na rynki międzynarodowe, stając się jednym z globalnych liderów w tej kategorii.

Rozwój nie tylko dla gigantów

Przyszłość e-commerce jest bardzo obiecująca, a dostęp do nowoczesnych narzędzi i technologii sprawia, że małe i średnie firmy mogą skutecznie konkurować z większymi rywalami. Kluczem jest znalezienie unikalnej niszy, wykorzystanie nowoczesnych technologii, personalizacja oferty i stałe dostosowywanie się do zmieniających się trendów i preferencji klientów. Jeżeli chcesz wkroczyć na tę drogę, koniecznie zachowaj otwartość umysłu i zadbaj o solidne źródła dostarczanej wiedzy.

Źródła:

(1) E-Commerce Global Market Report 2023 (globenewswire.com)

(2) The Largest E-Commerce Markets in the World – business.com 

(3) Consumer Sustainability Trends – NIQ (nielseniq.com)

(4) Growth sprouts for SMEs in e-commerce | McKinsey

(5) Mastering eCommerce Freight: A Guide for Small to Mid-Sized Businesses (shift4shop.com)

(6) Polskie firmy e-commerce, które odnoszą sukces na międzynarodowym rynku (businessinsider.com.pl) 

Read more

Wiadomości związane
E-commerce

Budowanie zaufania klientów w e-commerce: sprawdzone strategie na zwiększenie sprzedaży

Zaufanie to fundament każdej relacji – również tej między sklepem internetowym a klientem. W…
Więcej
E-commerce

Najlepsze rozwiązania płatnicze dla e-commerce w 2025 roku

Branża e-commerce rozwija się dynamicznie, a odpowiedni wybór metod płatności jest kluczowy dla…
Więcej
E-commerce

Czy dropshipping to sposób na sukces? Fakty i mity

Dropshipping stał się jednym z najgorętszych tematów w świecie e-commerce. Kusi obietnicą…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn