Sprzedaż

Rola opakowań w logistyce — zrównoważony rozwój logistyczny

Opakowania w logistyce odgrywają coraz istotniejszą rolę, poprawiając procesy magazynowe i transportowe. Łączą zrównoważony rozwój z poprawą doświadczeń klientów. Firmy logistyczne coraz częściej stoją przed wyzwaniem dostosowania swoich strategii opakowaniowych. Jakie praktyki i trendy obecnie kształtują ten sektor?

Zrównoważony rozwój a rodzaje opakowań

Współczesny konsument coraz bardziej ceni produkty zapakowane w sposób zrównoważony i ekologiczny. Twoja firma może odpowiedzieć na te potrzeby poprzez innowacje w materiałach opakowaniowych i częstsze korzystanie z opakowań pochodzących z recyklingu. 

Zajrzyj do zielonego raportu „Global Bio-based and Sustainable Packaging Report 2023”, który zawiera szczegółowe informacje na temat różnych rodzajów opakowań zrównoważonych. W raporcie wskazano opakowania wykonane z nowatorskich opakowań biodegradowalnych (1).

Opakowania wielokrotnego użytku — pomysły i rozwiązania

  • Składane opakowania — są łatwe w magazynowaniu i transporcie, co podnosi efektywność obsługi zamówień. Minimalizują potrzebę przestrzeni i obniżają koszty transportu.
  • Systemy kaucyjne opakowań — wspierają ekologiczne zarządzanie odpadami. Umożliwiają też optymalizację logistyczną i magazynową.
  • Opakowania z trwałych materiałów — z wysokiej jakości tworzyw sztucznych (pojemniki metalowe lub szklane). Łatwe w czyszczeniu i w wielokrotnym użyciu.
  • Modułowe opakowania — dostosowują swój rozmiar i kształt do towaru. Zwiększają efektywność transportu i magazynowania.
  • Opakowania zintegrowane z technologią IoT — monitorują stan opakowań i zawartości. Ułatwiają zarządzanie zwrotami i wielorazowy użytek, co jest kluczowe dla efektywnej obsługi zamówień e-commerce.
  • Systemy wymiany opakowań — np. między firmami w ramach łańcucha dostaw. Optymalizują wykorzystywanie opakowań i minimalizują odpady.
  • Personalizowane opakowania wielokrotnego użytku — z opcją oznakowania dla firm. Zwiększają rozpoznawalność marki i angażują konsumentów.
  • Biodegradowalne powłoki — dla opakowań wielorazowego użytku, które wymagają okresowej wymiany dla zapewnienia higieny.
  • Innowacyjne rozwiązania w projektowaniu — w tym lepsza efektywność magazynowa i zapewnienie szybszej wysyłki. Warto sięgać po lekkie opakowania, zmniejszające ciężar przewożonego towaru. Przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO2.

Ekologiczny rozwój w opakowaniach

Rola opakowań w logistyce

Jeśli chcesz prowadzić przedsiębiorstwo, dbając o środowisko naturalne, koniecznie zrezygnuj z opakowań jednorazowych. Zmiana materiałów opakowaniowych na bardziej eco-friendly wiąże się nieraz z trudnymi kompromisami. 

Trzeba zważyć możliwość ponownego wykorzystania materiałów z ich śladem węglowym oraz z wpływem na marnowanie żywności. Poszczególne typy opakowań mogą być bardziej lub mniej eco-friendly w zależności od regionów geograficznych i możliwości technicznych.

Konkuruj z gigantami w sposób odpowiedzialny społecznie!

Duże przedsiębiorstwa konsumenckie podejmują poważne zobowiązania dotyczące innowacji w opakowaniach, aby zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych. Zmiany te mogą przynieść nawet 30% redukcję emisji pochodzących z produkcji i konsumpcji produktów. Jednakże, osiągnięcie tych celów jest trudne, a według badań tylko 7% firm odnosi sukces w swoich transformacjach zrównoważonych.

Tu przewagę mają małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), które mogą od razu wchodzić na rynek handlu internetowego w sposób zrównoważony. Dzięki skoncentrowanym działaniom proekologicznym mogą śmiało konkurować z gigantami.

Jak skutecznie konkurować z gigantami?

  1. Skup się na niszach rynkowych — zweryfikuj te potrzeby, których giganci z różnych powodów nie zaspokajają. 
  2. Podkreślaj lokalne pochodzenie — klienci coraz częściej wybierają produkty od lokalnych dostawców.
  3. Inwestuj w ekologiczne opakowania — wybieraj opcje przyjazne dla środowiska. 
  4. Buduj transparentność — klienci cenią firmy, które jasno mówią o swoich działaniach oraz ich wpływie na środowisko.
  5. Współpracuj z lokalnymi partnerami — budowanie supply chain z lokalnymi dostawcami i partnerami, sprzyja redukcji emisji związanych z transportem.
  6. Wykorzystuj technologię do optymalizacji — zmniejsz emisję i koszty.
  7. Personalizuj ofertę — dostosowuj się do potrzeb klientów.
  8. Promuj ekologiczną świadomość — edukuj klientów na temat korzyści działań proekologicznych.

Rola opakowań w logistyce

Opakowania odgrywają kluczową rolę w logistyce. Ponadto efektywne rozmieszczenie i pakowanie produktów w odpowiednie opakowania, pozwala na optymalne wykorzystanie przestrzeni. Przekłada się to na:

  • lepsze zarządzanie zapasami i procesami logistycznymi, co obejmuje ulepszoną obsługę magazynową i transportową,
  • aktywne działanie według strategii zrównoważonego rozwoju,
  • sprawniejsze działanie branży logistycznej i procesu dystrybucji, 
  • zwiększenie trwałości produktów spożywczych i dowóz świeżych towarów do klienta końcowego,
  • usprawnienie sprzedaży internetowej, w tym lepszą obsługę zamówień i efektywniejszą wysyłkę,
  • zmniejszenie zużycia energii i emisji CO2,
    zwiększenie efektywności prowadzonych działań, m.in. poprzez ulepszenie systemów magazynowych i transportowych.

Work smart not hard and stay pro-eco

Pamiętaj, że opakowania w logistyce to nie tylko narzędzia, to ważne elementy strategii zrównoważonego rozwoju. Wzmacniają pozytywne doświadczenie klienta, a także budują jego lojalność i zaufanie.

Dostosowuj swoje opakowania do potrzeb ekologicznych. Równolegle sięgaj po narzędzia, które pozwolą Ci zoptymalizować działania, zachować efektywność i rentowność procesów logistycznych. Stale pogłębiaj swoją wiedzę i rozszerzaj horyzonty — w czym pomoże Ci lektura artykułów na naszym portalu.

Źródła:

  1. Trivium Packaging | 2023 Buying Green Report
Wiadomości związane
Sprzedaż

Social selling w e-commerce – co to jest i jak na nim zarobić?

Wyobraź sobie, że Twój e-commerce nie tylko sprzedaje produkty, ale także buduje trwałe relacje…
Więcej
Big DataNowa TechnologiaSprzedażTechnologie

Wykorzystanie big data do przewidywania popytu w e-commerce — wznieś swój biznes na wyższy poziom!

Przewidywanie popytu pozwala skutecznie zarządzać zapasami. Zapewnienia także wysoką jakość…
Więcej
E-commerceSprzedaż

Nielogiczna oferta cenowa w e-commerce. Jak eksperyment Dana Ariely’ego wpłynie na Twój biznes?

W świecie e-commerce strategia cenowa odgrywa kluczową rolę w przyciąganiu klientów i…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn