Jak pozyskać klienta aktywnego na stronie internetowej sklepu e-commerce lub mediach społecznościowych? Retencja klienta, który porzucił koszyk, jest możliwa dzięki zastosowaniu marketingowych technik reklamowych. Jaką strategię retargetingu wybrać?
Wzbudzenie uwagi kluczem
Klient odgrywa podstawową rolę w handlu. Jak sprzedawca może przyciągnąć jego uwagę? Jak wzbudzić zainteresowanie ofertą sprzedażową? Retargeting jest sposobem pozyskania klienta. Umożliwia także zwiększenie widoczności marki i poprawę konwersji.
Internauci przeglądają i porównują oferty sklepów e-commerce. Przed podjęciem decyzji o kupnie klienci są aktywni w Internecie. Czytają artykuły na popularnych portalach lub sprawdzają media społecznościowe. Dlatego sukces biznesu zależy od obecności na wielu internetowych kanałach.
Struktura wydatków w e-commerce
Wykorzystanie skutecznych technik marketingowych, umożliwiających dotarcie do odbiorcy jest koniecznością dla e-commerce. O znaczeniu marketingowych metod najlepiej świadczą wydatki firm z branży:
- 20% budżetu jest wydawana na: konsumentów e-commerce, zwiększenie świadomości marki oraz zakupy i przejęcia,
- 80% budżetu przeznaczana jest na retargeting i promocje:
- 2% odwiedzających sklepy internetowe dokonuje zakupu.
- 76% wizyt na stronach e-commerce kończy się porzuceniem koszyka zakupowego (CAR).
Co zrobić, by ograniczyć koszty? Jak skutecznie odzyskać klienta? Jego odzyskanie jest możliwe dzięki wdrożeniu strategii retargetingowej.
Wpływ reklam na handel w Internecie
Przekierowanie uwagi potencjalnego klienta jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu w e-handlu. Zdają sobie z tego sprawę przedsiębiorcy, co pokazują statystyki opublikowane na stronie internetowej digital marketingu w 2024 r.
- Dzięki marketingowym technikom reklamy biznes zwiększa świadomość marki o 80%.
- W 2023 r. biznes wydał na reklamy w Internecie szacunkowo 485 mld dolarów,
- w 2024 r. szacuje się, że ta kwota wzrośnie do 526 mld dolarów.
- 90% Internautów podczas obecności w Internecie widziało reklamy Google Ads.
- 155% użytkowników Internetu, po zobaczeniu reklam, chętniej sprawdza dokładne informacje o reklamowanym produkcie lub marce.
- 75% Internautów twierdzi, że retargeting ads pomogły im znaleźć, to czego szukali.
- 70% konsumentów jest bardziej skłonna kupić produkt po zobaczeniu reklamy kierowanej.
Retargeting vs remarketing
Mimo że pojęcia często używane są wymiennie i łączy je podstawowy cel, to różnią drogi jego osiągnięcia. Najłatwiej dotrzeć do osób, które posiadają doświadczenia zakupowe lub wcześniej zainteresowały się marką.
- Celem retargetingu jest przekonanie niezdecydowanych konsumentów do zakupów. Dotyczy to osób, które porzuciły koszyki lub tylko przeglądały produkty.
Dlaczego warto zastosować retargeting?
- Podstawowym celem jest pozyskanie nowych klientów.
- Kiedy produkt lub usługa jest typowym jednorazowym zakupem.
- Jeśli firma przeznacza już swoje zasoby na płatne reklamy, w celu podniesienia świadomości marki.
- Celem remarketingu jest ponowne zaangażowanie obecnych klientów do ponownych zakupów. W tym celu wykorzystywane social media, e-maile i płatne reklamy.
Powody do zastosowania strategii remarketingu.
- Kiedy firma posiada produkt do typowego wielokrotnego sprzedawania.
- Firma chce zaproponować klientom dodatkowe produkty (upsell).
- Jesli firma nie posiada dużego budżetu na marketing.
Jak zwiększyć widoczność dla klienta?
W dobie wielu komercyjnych treści, publikowanych na stronach internetowych lub mediach społecznościowych, ich widoczność jest kluczem do udanej konwersji. Co zrobić, by nie tracić potencjalnych dochodów i zwiększyć Convertion Rate (CR) przedsiębiorstwa?
Retargeting jest sposobem, by dotrzeć do klienta przez:
- Skupienie się na wybranym odbiorcy,
- W tym celu należy umieścić na witrynie sklepu fragment kodu, który będzie śledził odwiedzających oraz konwersje.
- Stworzenie języka reklam,
- Przyciągnięcie uwagi klienta treścią nie wystarczy, by wrócił na stronę internetową sklepu i dokonał zakupu.
- Konieczne jest wzbudzenie uwagi, wykorzystując w tym celu również inne zasoby, np. grafikę.
- Automatyczny retargetingu utraconych klientów,
- Jeśli Internauci odwiedzili stronę internetową sklepu, zainteresowali się produktami, ale nie dokonali zakupu, to:
- Uruchamiają się algorytmy retargetingu.
- W efekcie na innych stronach internetowych klient zobaczy graficzne i tekstowe reklamy, których zachęcają do powrotu i dokończenia zakupu.
Główne założenia retargetingu
Celem biznesu jest dostarczenie interesujących i spersonalizowanych reklam, które przypominają klientowi o sprawdzanych produktach. W tym celu wykorzystuje się różne kanały: media społecznościowe, popularne strony internetowe, aby kierowanymi reklamami zachęcać do odwiedzin sklepu e-commerce i dokonania zakupu.
Przez precyzyjne dotarcie do oczekiwań klienta możliwe jest zoptymalizowanie strategii sprzedażowej. Retargeting ads wpływają na ogólną politykę sprzedażową:
- Zwiększają widoczność marki oraz jej rozpoznawalność,
- wzmacniają przekaz marki przez spójność przekazu,
- budują bazę lojalnych klientów,
- dzięki spersonalizowanym reklamom wzrasta zaangażowanie klientów.
Jak działa retargeting?
Retargeting to reklamy kierowane do konsumentów. Stworzone na podstawie ich wcześniejszych zachowań w Internecie. Wiedza na ten temat jest uzyskiwana dzięki analizie cookies lub Pixel,
- Kiedy tylko Internauta odwiedza stronę internetową np. e-sklepu, to do jego plików cookies dodawany jest specjalny tag.
- Co umożliwia śledzenie jego aktywności oraz wyświetlanie adekwatnych z historią interakcji reklam np. Google Ads.
- Metoda jest efektywna, jeśli użytkownicy nie blokują plików cookies, w swoich przeglądarkach internetowych.
- Pixel (lub Tracking Pixel) to krótki kod, zwykle o powierzchni 1 piksela, który ma być jednocześnie transparentny i niezauważalny.
- Jest sposobem śledzenia aktywności użytkowników za pomocą przeglądarki internetowej. Chociaż może być umieszczany również w e-mailach.
- Celem jest badanie zachowań konsumenckich oraz zachowań na stronie e-sklepu.
- Pixel wysyła serwerowi polecenie monitorowania aktywności Internauty na stronie, zapisuje również jego IP.
- Dzięki temu uzyskuje się szczegółowe informacje o zachowaniach konsumenta, które dotyczą.
- Realizowanych transakcji zakupu,
- Oglądanych stron internetowych,
- Kliknięć,
- Wypełnianych formularzy,
- Oglądanych treściach audiowizualnych,
- Pobieranych plików,
- Dodań do koszyka zakupowego,
- Transakcjach zakończonych kupnem.
- Dostarcza przez to wiedzę potrzebną do optymalizacji trwających kampanii sprzedażowych,
- Użyteczną także do promocji nowych produktów,
Korzyści retargetingu w sklepie e-commerce?
Reklamy kierowane stanowią atrakcyjny sposób reklamy dla przedsiębiorstw z branży e-handlu. Umożliwiają skuteczne odzyskanie poczynionych nakładów na działalność marketingową. Dlaczego warto stosować retargeting ads? Poznajmy zalety tej metody.
- Dla klienta:
- Spersonalizowany marketing pozytywnie wpływa na doświadczenie sprzedażowe.
- Zwiększa świadomości marki,
- Dotyczy to zwłaszcza klientów, którzy wyrazili zainteresowanie produktem.
- Dla firmy:
- Systematyczne zwiększa liczbę potencjalnych klientów.
- Umożliwia retencję klient,
- jest to możliwe dzięki specjalnym ofertą i zniżkom.
- Umacnia markę i zapewnia sobie lojalność klientów, uzyskiwaną dzięki:
- Feedbackowi.
- Ofertą wsparcia lub nagród.
- Poprawia convertion rate (CR).
- Jest wydajna ekonomicznie,
- W przypadku Google retargeting ads ROI (ang. Return on investment) wynosi 200%,
- Co oznacza, że 1 dolar wydany na reklamę przynosi 2 dolarowy zwrot,
- Najwyższe ROI, zostało uzyskane przez kanały wykorzystujące reklamy kierowane, tj. Google Ads, Facebook Ads,
- Nawiązuje do innego pozytywnego doświadczenia sprzedażowego,
- Osoby, które dobre posiadają wspomnienia z udanych zakupów w e-sklepie, najpewniej do niego wrócą.
- Pozwala zdiagnozować słabe strony produktu przez współpracę ze społecznością,
- Dzięki analizie uwag zgłaszanych przez użytkowników możliwe jest zrozumienie ich oczekiwań,
- Następnie firma może dostosować produkt do wymagań klienta,
- Dobra komunikacja na linii klient-sprzedawca jest sposobem na pozyskanie klientów,
- Umożliwia firmą na łączenie metod sprzedaży: retargetting ads z cross-sell i upsell.
Wady retargetingu w e-commerce
- Przestrzeń Internetu jest wypełniona różnymi treściami, co zmusiło użytkowników do ignorowania powtarzających się informacji,
- Zbyt częste pojawianie się sponsorowanych reklam, artykułów lub postów promujących produkt może irytować,
- 55% Internautów twierdzi, że zbyt częste pojawianie się reklam jest denerwujące i prowadzi do złości,
- Potencjalni klienci poświęcają swój czas na research produktu (sprawdzanie i porównywanie),
- Wyświetlenie reklamy kierowanej w tym czasie może odnieść fatalny skutek,
- 15% potencjalnych klientów poczuje się nią urażonych, co zniechęci do wyboru proponowanego produktu,
- Wiarygodność strony również oddziałuje na postrzeganie retargeting ads,
- 11% Internatów odczuwa zniechęcenie do produktu, kiedy widzi kierowaną reklamę na niepowiązanej tematycznie stronie internetowej,
- Efektywne użycie retargetingu ads jest możliwe tylko w połączeniu z innymi strategiami marketingowymi,
- Reklamy kierowane mają sens, gdy klient rozpozna markę,
- Retargeting jest rekomendowany firmą posiadającym zbudowaną świadomość marki. Rozpoznawalnym przez potencjalnych klientów,
- Dlatego nie jest rekomendowane w przypadku zaczynających działalność e-commerce.
Rodzaje strategii retargetingowych
- Retargetowanie strony internetowej sklepu,
- Jest to najbardziej powszechne wykorzystanie retargetingu. Polega na śledzeniu użytkowników, którzy odwiedzili portal sklepu, ale nie dokonali zakupów,
- Dotyczy to Internautów, którzy:
- oglądali produkt,
- dodali produkt do koszyka zakupowego,
- retargeting ads pojawią się wtedy na mediach społecznościowych lub innych odwiedzanych przez nich portalach, aby przypomnieć o produkcie i niedokończonej transakcji,
- Retargeting na podstawie wyszukiwanych haseł,
- Na podstawie wyszukiwanych słów pojawią się retargeting Ads,
- Będą podążały za użytkownikiem na: innych stronach internetowych, social mediach, wynikach w wyszukiwarkach internetowych,
- Remarketing Lists for Search ads (RLSA),
- Usługa oferowana przez Google umożliwia dostosować kampanię reklamową do użytkowników, którzy odwiedzili stronę internetową,
- Np. Jeśli przeglądamy stronę e-sklepu z ubraniami vintage, ale nie dokonujemy zakupu to:
- Szukając później w wyszukiwarce internetowej Google starej odzieży:
- W wynikach wyszukiwania zostanie nam zaproponowany produkt, który oglądaliśmy wcześniej w sklepie.
- Np. Jeśli przeglądamy stronę e-sklepu z ubraniami vintage, ale nie dokonujemy zakupu to:
- Usługa oferowana przez Google umożliwia dostosować kampanię reklamową do użytkowników, którzy odwiedzili stronę internetową,
Retargeting — strategia z potencjałem
Reklamy retargeting ads są zjawiskiem powszechnym w Internecie. Pozwalają na zwiększenie widoczności biznesu i zbudowanie rozpoznawalności marki.
Internauci każdego dnia w 2023 r. spędzali na social mediach średnio 151 min. To oznacza, że z pewnością widzieli reklamy kierowane, które prezentowały produkt zgodne z ich preferencjami. Nie był to szczęśliwy traf, a właśnie reklama stworzona na podstawie algorytmów oraz historii wcześniejszej aktywności w Internecie.
Reklamy kierowane bezpośrednio do zainteresowanego produktem lub marką odbiorcy są efektywnym sposobem pozyskania klienta. Zwłaszcza, jeśli potencjalny klient zauważa je podczas swojej aktywności w sieci. Wykorzystanie strategii retargeting ads w e-commerce to sposób na pozyskanie klienta. Jednak zmiany warto wprowadzać ostrożnie, aby uniknąć niepotrzebnych frustracji po obydwu stronach.
Śledź nasz portal i poznawaj zmieniający się świat e-commerce! Dowiedz się więcej o opisywanych praktykach w branży i zainspiruj się do wprowadzenia zmian.
Żródła:
- Brandon Batchelor, How To Use E-Commerce Retargeting To Win Back Business, https://www.forbes.com/, 2.08.2022 r., https://www.forbes.com/sites/forbesbusinessdevelopmentcouncil/2022/08/02/how-to-use-e-commerce-retargeting-to-win-back-business/?sh=3339c94a523f (dostęp z dn. 12.04.2024 r.).
- Malcolm Higgins, What is a tracking pixel, and how does it work?, https://nordvpn.com/, 27.09.2023 r., https://nordvpn.com/pl/blog/what-is-a-tracking-pixel/ (dostęp z dn. 15.04.2024 r.).
- How much do companies spend on remarketing?, https://beprofit.co/, 25.10.2021 r., https://beprofit.co/a/community/profit-optimization/how-much-do-companies-spend-on-remarketing (dostep z dn. 12.04.2024 r.).
- How To Maximize Conversions With The Right eCommerce Retargeting Strategy, https://debutify.com/blog/, 17.03.2023 r., https://debutify.com/blog/ecommerce-retargeting-strategy/ (dostęp z dn. 12.04.2024 r.).
- Enrich the Customer Experience with Advanced E-commerce Recovery, https://apsis.com/blog/enrich-customer-experience-advanced-e-commerce-recovery (dostęp z dn. 12.04.2024 r.).
- Retargeting, https://sproutsocial.com/, https://sproutsocial.com/glossary/retargeting/ (dostęp z dn. 12.04.2024 r.).
- Damjan Jugovic Spajic, 34 Profitable PPC Stats to Keep Your Eye on in 2024, https://www.smallbizgenius.net/, 6.02.2024 r., https://www.smallbizgenius.net/by-the-numbers/ppc-stats/#gref (dostęp z dn. 12.04.2024 r.).
- Susan Wenograd, Remarketing Vs. Retargeting: Are They The Same Thing?, https://www.searchenginejournal.com/, 4.10.2023 r., https://www.searchenginejournal.com/remarketing-vs-retargeting/379703/ (dostęp z dn. 12.04.2024 r.).
- What are the advantages of retargeting in E-commerce advertising?, https://www.linkedin.com/, https://www.linkedin.com/advice/1/what-advantages-retargeting-e-commerce-advertising (dostęp z dn. 12.04.2024 r.).
Stefana Zarić, What Is Retargeting and How Does It Work?, https://www.semrush.com/, 21.11.2023 r., https://www.semrush.com/blog/retargeting/ (dostęp z dn. 1504.2024 r.).