E-commerce

Czy retargeting jest skutecznym sposobem pozyskania klienta?

Jak pozyskać klienta aktywnego na stronie internetowej sklepu e-commerce lub mediach społecznościowych? Retencja klienta, który porzucił koszyk, jest możliwa dzięki zastosowaniu marketingowych technik reklamowych. Jaką strategię retargetingu wybrać? 

Wzbudzenie uwagi kluczem

Klient odgrywa podstawową rolę w handlu. Jak sprzedawca może przyciągnąć jego uwagę? Jak wzbudzić zainteresowanie ofertą sprzedażową? Retargeting jest sposobem pozyskania klienta. Umożliwia także zwiększenie widoczności marki i poprawę konwersji.

Internauci przeglądają i porównują oferty sklepów e-commerce. Przed podjęciem decyzji o kupnie klienci są aktywni w Internecie. Czytają artykuły na popularnych portalach lub sprawdzają media społecznościowe. Dlatego sukces biznesu zależy od obecności na wielu internetowych kanałach. 

Struktura wydatków w e-commerce

Wykorzystanie skutecznych technik marketingowych, umożliwiających dotarcie do odbiorcy jest koniecznością dla e-commerce. O znaczeniu marketingowych metod najlepiej świadczą wydatki firm z branży:

  • 20% budżetu jest wydawana na: konsumentów e-commerce, zwiększenie świadomości marki oraz zakupy i przejęcia,
  • 80% budżetu przeznaczana jest na retargeting i promocje:
    • 2% odwiedzających sklepy internetowe dokonuje zakupu.
    • 76% wizyt na stronach e-commerce kończy się porzuceniem koszyka zakupowego (CAR).

Co zrobić, by ograniczyć koszty? Jak skutecznie odzyskać klienta? Jego odzyskanie jest możliwe dzięki wdrożeniu strategii retargetingowej.

Wpływ reklam na handel w Internecie

Przekierowanie uwagi potencjalnego klienta jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu w e-handlu. Zdają sobie z tego sprawę przedsiębiorcy, co pokazują statystyki opublikowane na stronie internetowej digital marketingu w 2024 r.

  • Dzięki marketingowym technikom reklamy biznes zwiększa świadomość marki o 80%.
  • W 2023 r. biznes wydał na reklamy w Internecie szacunkowo 485 mld dolarów,
    • w 2024 r. szacuje się, że ta kwota wzrośnie do 526 mld dolarów.
  • 90% Internautów podczas obecności w Internecie widziało reklamy Google Ads.
  • 155% użytkowników Internetu, po zobaczeniu reklam, chętniej sprawdza dokładne informacje o reklamowanym produkcie lub marce.
  • 75% Internautów twierdzi, że retargeting ads pomogły im znaleźć, to czego szukali.
  • 70% konsumentów jest bardziej skłonna kupić produkt po zobaczeniu reklamy kierowanej. 

Retargeting vs remarketing

Mimo że pojęcia często używane są wymiennie i łączy je podstawowy cel, to różnią drogi jego osiągnięcia. Najłatwiej dotrzeć do osób, które posiadają doświadczenia zakupowe lub wcześniej zainteresowały się marką. 

  1. Celem retargetingu jest przekonanie niezdecydowanych konsumentów do zakupów. Dotyczy to osób, które porzuciły koszyki lub tylko przeglądały produkty. 

Dlaczego warto zastosować retargeting?

  • Podstawowym celem jest pozyskanie nowych klientów.
  • Kiedy produkt lub usługa jest typowym jednorazowym zakupem.
  • Jeśli firma przeznacza już swoje zasoby na płatne reklamy, w celu podniesienia świadomości marki.
  1. Celem remarketingu jest ponowne zaangażowanie obecnych klientów do ponownych zakupów. W tym celu wykorzystywane social media, e-maile i płatne reklamy.

Powody do zastosowania strategii remarketingu.

  • Kiedy firma posiada produkt do typowego wielokrotnego sprzedawania.
  • Firma chce zaproponować klientom dodatkowe produkty (upsell).
  • Jesli firma nie posiada dużego budżetu na marketing.

Jak zwiększyć widoczność dla klienta?

W dobie wielu komercyjnych treści, publikowanych na stronach internetowych lub mediach społecznościowych, ich widoczność jest kluczem do udanej konwersji. Co zrobić, by nie tracić potencjalnych dochodów i zwiększyć Convertion Rate (CR) przedsiębiorstwa? 

Retargeting jest sposobem, by dotrzeć do klienta przez:

  1. Skupienie się na wybranym odbiorcy,
    1. W tym celu należy umieścić na witrynie sklepu fragment kodu, który będzie śledził odwiedzających oraz konwersje.
  2. Stworzenie języka reklam,
    1. Przyciągnięcie uwagi klienta treścią nie wystarczy, by wrócił na stronę internetową sklepu i dokonał zakupu. 
    2. Konieczne jest wzbudzenie uwagi, wykorzystując w tym celu również inne zasoby, np. grafikę.
  3. Automatyczny retargetingu utraconych klientów,
    1. Jeśli Internauci odwiedzili stronę internetową sklepu, zainteresowali się produktami, ale nie dokonali zakupu, to:
    2. Uruchamiają się algorytmy retargetingu. 
    3. W efekcie na innych stronach internetowych klient zobaczy graficzne i tekstowe reklamy, których zachęcają do powrotu i dokończenia zakupu.

Główne założenia retargetingu

Celem biznesu jest dostarczenie interesujących i spersonalizowanych reklam, które przypominają klientowi o sprawdzanych produktach. W tym celu wykorzystuje się różne kanały: media społecznościowe, popularne strony internetowe, aby kierowanymi reklamami zachęcać do odwiedzin sklepu e-commerce i dokonania zakupu.

Przez precyzyjne dotarcie do oczekiwań klienta możliwe jest zoptymalizowanie strategii sprzedażowej. Retargeting ads wpływają na ogólną politykę sprzedażową: 

  1. Zwiększają widoczność marki oraz jej rozpoznawalność,
  2. wzmacniają przekaz marki przez spójność przekazu, 
  3. budują bazę lojalnych klientów,
  4. dzięki spersonalizowanym reklamom wzrasta zaangażowanie klientów.

Jak działa retargeting?

Retargeting to reklamy kierowane do konsumentów. Stworzone na podstawie ich wcześniejszych zachowań w Internecie. Wiedza na ten temat jest uzyskiwana dzięki analizie  cookies lub Pixel,

  1. Kiedy tylko Internauta odwiedza stronę internetową np. e-sklepu, to do jego plików cookies dodawany jest specjalny tag.
    1. Co umożliwia śledzenie jego aktywności oraz wyświetlanie adekwatnych z historią interakcji reklam np. Google Ads.
    2. Metoda jest efektywna, jeśli użytkownicy nie blokują plików cookies, w swoich przeglądarkach internetowych.
  2. Pixel (lub Tracking Pixel) to krótki kod, zwykle o powierzchni 1 piksela, który ma być jednocześnie transparentny i niezauważalny. 
  • Jest sposobem śledzenia aktywności użytkowników za pomocą przeglądarki internetowej. Chociaż może być umieszczany również w e-mailach. 
  • Celem jest badanie zachowań konsumenckich oraz zachowań na stronie e-sklepu. 
  1. Pixel wysyła serwerowi polecenie monitorowania aktywności Internauty na stronie, zapisuje również jego IP.
  2. Dzięki temu uzyskuje się szczegółowe informacje o zachowaniach konsumenta, które dotyczą.
    1. Realizowanych transakcji zakupu,
    2. Oglądanych stron internetowych,
    3. Kliknięć,
    4. Wypełnianych formularzy,
    5. Oglądanych treściach audiowizualnych,
    6. Pobieranych plików,
    7. Dodań do koszyka zakupowego,
    8. Transakcjach zakończonych kupnem.
  3. Dostarcza przez to wiedzę potrzebną do optymalizacji trwających kampanii sprzedażowych,
    1. Użyteczną także do promocji nowych produktów, 

Korzyści retargetingu w sklepie e-commerce?

Reklamy kierowane stanowią atrakcyjny sposób reklamy dla przedsiębiorstw z branży e-handlu. Umożliwiają skuteczne odzyskanie poczynionych nakładów na działalność marketingową. Dlaczego warto stosować retargeting ads? Poznajmy zalety tej metody.

  1. Dla klienta:
    1. Spersonalizowany marketing pozytywnie wpływa na doświadczenie sprzedażowe.
    2. Zwiększa świadomości marki,
      1. Dotyczy to zwłaszcza klientów, którzy wyrazili zainteresowanie produktem.
  2. Dla firmy:
    1. Systematyczne zwiększa liczbę potencjalnych klientów.
    2. Umożliwia retencję klient,
      1. jest to możliwe dzięki specjalnym ofertą i zniżkom.
    3. Umacnia markę i zapewnia sobie lojalność klientów, uzyskiwaną dzięki:
      1. Feedbackowi. 
      2. Ofertą wsparcia lub nagród.
    4. Poprawia convertion rate (CR).
    5. Jest wydajna ekonomicznie,
      1. W przypadku Google retargeting ads ROI (ang. Return on investment) wynosi 200%, 
      2. Co oznacza, że 1 dolar wydany na reklamę przynosi 2 dolarowy zwrot,
      3. Najwyższe ROI, zostało uzyskane przez kanały wykorzystujące reklamy kierowane, tj. Google Ads, Facebook Ads,
    6. Nawiązuje do innego pozytywnego doświadczenia sprzedażowego,
      1. Osoby, które dobre posiadają wspomnienia z udanych zakupów w e-sklepie, najpewniej do niego wrócą.
    7. Pozwala zdiagnozować słabe strony produktu przez współpracę ze społecznością,
      1. Dzięki analizie uwag zgłaszanych przez użytkowników możliwe jest zrozumienie ich oczekiwań,
      2. Następnie firma może dostosować produkt do wymagań klienta, 
      3. Dobra komunikacja na linii klient-sprzedawca jest sposobem na pozyskanie klientów,
    8. Umożliwia firmą na łączenie metod sprzedaży: retargetting ads z cross-sell i upsell.

Wady retargetingu w e-commerce

  1. Przestrzeń Internetu jest wypełniona różnymi treściami, co zmusiło użytkowników do ignorowania powtarzających się informacji,
    1. Zbyt częste pojawianie się sponsorowanych reklam, artykułów lub postów promujących produkt może irytować,
    2. 55% Internautów twierdzi, że zbyt częste pojawianie się reklam jest denerwujące i prowadzi do złości,
  2. Potencjalni klienci poświęcają swój czas na research produktu (sprawdzanie i porównywanie),
    1. Wyświetlenie reklamy kierowanej w tym czasie może odnieść fatalny skutek,
    2. 15% potencjalnych klientów poczuje się nią urażonych, co zniechęci do wyboru proponowanego produktu,
  3. Wiarygodność strony również oddziałuje na postrzeganie retargeting ads,
    1. 11% Internatów odczuwa zniechęcenie do produktu, kiedy widzi kierowaną reklamę na niepowiązanej tematycznie stronie internetowej,
  4. Efektywne użycie retargetingu ads jest możliwe tylko w połączeniu z innymi strategiami marketingowymi,
    1.  Reklamy kierowane mają sens, gdy klient rozpozna markę,
  5. Retargeting jest rekomendowany firmą posiadającym zbudowaną świadomość marki. Rozpoznawalnym przez potencjalnych klientów,
    1. Dlatego nie jest rekomendowane w przypadku zaczynających działalność e-commerce.

Rodzaje strategii retargetingowych

  1. Retargetowanie strony internetowej sklepu,
    1. Jest to najbardziej powszechne wykorzystanie retargetingu. Polega na śledzeniu użytkowników, którzy odwiedzili portal sklepu, ale nie dokonali zakupów,
    2. Dotyczy to Internautów, którzy:
      1. oglądali produkt,
      2. dodali produkt do koszyka zakupowego,
    3. retargeting ads pojawią się wtedy na mediach społecznościowych lub innych odwiedzanych przez nich portalach, aby przypomnieć o produkcie i niedokończonej transakcji,
  2. Retargeting na podstawie wyszukiwanych haseł,
    1. Na podstawie wyszukiwanych słów pojawią się retargeting Ads,
    2. Będą podążały za użytkownikiem na: innych stronach internetowych, social mediach, wynikach w wyszukiwarkach internetowych,
  3. Remarketing Lists for Search ads (RLSA),
    1. Usługa oferowana przez Google umożliwia dostosować kampanię reklamową do użytkowników, którzy odwiedzili stronę internetową,
      1. Np. Jeśli przeglądamy stronę e-sklepu z ubraniami vintage, ale nie dokonujemy zakupu to:
        1. Szukając później w wyszukiwarce internetowej Google starej odzieży:
        2. W wynikach wyszukiwania zostanie nam zaproponowany produkt, który oglądaliśmy wcześniej w sklepie.

Retargeting — strategia z potencjałem

Reklamy retargeting ads są zjawiskiem powszechnym w Internecie. Pozwalają na zwiększenie widoczności biznesu i zbudowanie rozpoznawalności marki. 

Internauci każdego dnia w 2023 r. spędzali na social mediach średnio 151 min. To oznacza, że z pewnością widzieli reklamy kierowane, które prezentowały produkt zgodne z ich preferencjami. Nie był to szczęśliwy traf, a właśnie reklama stworzona na podstawie algorytmów oraz historii wcześniejszej aktywności w Internecie.

Reklamy kierowane bezpośrednio do zainteresowanego produktem lub marką odbiorcy są efektywnym sposobem pozyskania klienta. Zwłaszcza, jeśli potencjalny klient zauważa je podczas swojej aktywności w sieci. Wykorzystanie strategii retargeting ads w e-commerce to sposób na pozyskanie klienta. Jednak zmiany warto wprowadzać ostrożnie, aby uniknąć niepotrzebnych frustracji po obydwu stronach.

Śledź nasz portal i poznawaj zmieniający się świat e-commerce! Dowiedz się więcej o opisywanych praktykach w branży i zainspiruj się do wprowadzenia zmian.

Żródła:

  1. Brandon Batchelor, How To Use E-Commerce Retargeting To Win Back Business, https://www.forbes.com/, 2.08.2022 r., https://www.forbes.com/sites/forbesbusinessdevelopmentcouncil/2022/08/02/how-to-use-e-commerce-retargeting-to-win-back-business/?sh=3339c94a523f (dostęp z dn. 12.04.2024 r.).
  2. Malcolm Higgins, What is a tracking pixel, and how does it work?, https://nordvpn.com/, 27.09.2023 r., https://nordvpn.com/pl/blog/what-is-a-tracking-pixel/ (dostęp z dn. 15.04.2024 r.).
  3. How much do companies spend on remarketing?, https://beprofit.co/, 25.10.2021 r., https://beprofit.co/a/community/profit-optimization/how-much-do-companies-spend-on-remarketing (dostep z dn. 12.04.2024 r.).
  4. How To Maximize Conversions With The Right eCommerce Retargeting Strategy, https://debutify.com/blog/, 17.03.2023 r., https://debutify.com/blog/ecommerce-retargeting-strategy/ (dostęp z dn. 12.04.2024 r.).
  5. Enrich the Customer Experience with Advanced E-commerce Recovery, https://apsis.com/blog/enrich-customer-experience-advanced-e-commerce-recovery (dostęp z dn. 12.04.2024 r.).
  6. Retargeting, https://sproutsocial.com/, https://sproutsocial.com/glossary/retargeting/ (dostęp z dn. 12.04.2024 r.).
  7. Damjan Jugovic Spajic, 34 Profitable PPC Stats to Keep Your Eye on in 2024, https://www.smallbizgenius.net/, 6.02.2024 r., https://www.smallbizgenius.net/by-the-numbers/ppc-stats/#gref (dostęp z dn. 12.04.2024 r.).
  8. Susan Wenograd, Remarketing Vs. Retargeting: Are They The Same Thing?, https://www.searchenginejournal.com/, 4.10.2023 r., https://www.searchenginejournal.com/remarketing-vs-retargeting/379703/ (dostęp z dn. 12.04.2024 r.).
  9. What are the advantages of retargeting in E-commerce advertising?, https://www.linkedin.com/, https://www.linkedin.com/advice/1/what-advantages-retargeting-e-commerce-advertising (dostęp z dn. 12.04.2024 r.).

Stefana Zarić, What Is Retargeting and How Does It Work?, https://www.semrush.com/, 21.11.2023 r., https://www.semrush.com/blog/retargeting/ (dostęp z dn. 1504.2024 r.).

Wiadomości związane
E-commerce

Mikroinfluencerzy: jak sprzedawać w e-commerce bez miliona followersów

Nie masz budżetu na reklamę z gwiazdą Netflixa ani na współpracę z influencerką, która nosi…
Więcej
E-commerce

Automatyzacja marketingu w e-commerce: mniej roboty, więcej robotów

Masz newsletter, kampanię w social mediach i promocję, która „kończy się już jutro od…
Więcej
E-commerce

Fulfillment w e-commerce: czy warto oddać paczki w cudze ręce?

Prowadzisz sklep internetowy, a Twój salon powoli zamienia się w magazyn? Kurierzy mijają się w…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn