E-commerce

Wpływ kolorów na decyzje zakupowe e-commerce

Overhead view of young male and female designers working at project with blueprints and devices

Naukowcy twierdzą, że nawet 90% danych trafia do mózgu za pomocą zmysłu wzroku. Wzrok otwiera nam drzwi do poznania świata, także w kontekście decyzji zakupowych w e-commerce.  Sposób postrzegania świata wiąże się bezpośrednio z istotą pierwszego wrażenia, czyli klucza do skutecznej sprzedaży. Jak zmaksymalizować sprzedaż za pomocą dobrego pierwszego wrażenia? Zaprzęgnij do tego wiedzę na temat psychologii kolorów oraz ich wpływu na zachowania konsumentów w internecie!

Psychologia kolorów i ich wpływ na decyzje zakupowe e-commerce

Znaczenie kolorów dla e-commerce jest niepodważalne. I chodzi tutaj nie tylko o fakt, że 65% społeczeństwa jest wzrokowcami. Kolory mają moc! To właśnie one przyciągają uwagę, pobudzają i budują określone skojarzenia. Robią to od wieków, a obecnie nadając pozawerbalnym komunikatom marketingowym znaczenie emocjonalne oraz kulturowe. W efekcie klient odbiera informacje w dużej mierze podświadomie, za pomocą skojarzeń i kontekstów kulturowych.

Podstawowe kolory wpływające na decyzje zakupowe klientów

Sprawdź, jak podstawowe kolory kształtują odbiór marek. Poznaj zależności łączące kolorystykę ze światem skojarzeń, przypisywanych znaczeń oraz psychologii społecznej!

Kolor czerwony

Jest uważany za kolor szczególnie przyciągający uwagę odbiorcy. Ma on symbolizować energię, witalność oraz gorącą pasję. Wiąże się go ze stymulacją silnego afektu i pobudzenia tętna. W marketingu polecany wówczas, gdy dąży się do pobudzenia konsumenta, które można wykorzystać na przykład:

  • podczas wyprzedaży,
  • ograniczonych czasowo ofert specjalnych,
  • do pobudzenia poczucia głodu (restauracje).

Kolor niebieski

Kulturowo kojarzony ze spokojem, poczuciem zaufania oraz profesjonalizmem. Ma on konotacje ze stabilnością oraz opanowaniem, dlatego uważa się, że ułatwia stworzenie pozytywnej relacji z konsumentem.

Kolor zielony

Świetnie wizualizuje wartości kojarzone z naturą oraz zdrowiem. Nadaje on markom charakter bogactwa oraz bezpieczeństwa. Co więcej, zielony może symbolizować szczęście oraz świeżość, choć tylko w określonych sytuacjach (nie sprawdzi się w branży mięsnej z uwagi na skojarzenie ze starym, pokrytym pleśnią produktem).

Kolor żółty

Oddaje optymistyczne, radosne podejście do życia. Przyciąga uwagę, ułatwia zapamiętywanie, stymuluje i zachęca do zakupów. Marki chętnie wykorzystują żółć w przypadku produktów dedykowanych dzieciom oraz szeroko rozumianej branży wypoczynkowej.

Kolor biały

Czystość, świeżość oraz niewinność – jedne z najczęściej kojarzących się w kolorem białym wartości. Jak biel oddziałuje na człowieka? Zwęża źrenice, wzmacnia wrażliwość na bodźce bólowe. A kiedy zwężają się źrenice? Gdy reaguje układ przywspółczulny człowieka – ten odpowiedzialny za rozluźnienie organizmu i redukcję stresu.

Marketingowcy wykorzystują kolor biały wówczas, gdy brand ma przywodzić na myśl prostotę, minimalizm oraz estetykę. Często jest wykorzystywany jako tło.

Kolor czarny

Symbolika przede wszystkim wiązana z luksusem, prestiżem oraz elegancją. Marketing stosuje jego konotacje z tajemniczością i wykorzystuje po to, aby zaciekawić klientów, zasugerować istnienie czegoś, co pozostaje nieodkryte, a także skłonić do zapoznania się z ofertą przedsiębiorstwa.

Kolor fioletowy

Barwa uduchowiona, ale i pełna kreatywnego potencjału. Może być łączona z innowacyjnością, jakością, a także bogactwem. Fioletowy to kolor marzycieli, indywidualności oraz niepowtarzalności. Należy jednak do niego podchodzić ostrożnie w krajach arabskich: kulturowo jest on tam kojarzony z prostytucją.

Kolory wpływają na sposób postrzegania marki

Zanim Twój klient podejmie decyzję o zakupie, musi pojawić się chęć nabycia dobra. Jak wywołać tę chęć? Pragnienie możesz wywołać na wiele sposobów, a jednym z kluczowych metod pozostaje sposób percepcji marki. Na odbiór marki przez konsumenta wpływa między innymi komunikacja wizualna.

Zbuduj tożsamość marki dzięki kolorystyce

Kolorystyka stanowi integralną część tożsamości marki. Dzięki barwom przedsiębiorstwa zarazem pozycjonują się rynkowo, jak również kreują swoją odrębność na tle konkurencji.

Przykłady:

  • Coca-Cola – marka, która w swojej komunikacji wizualnej stawia na pobudzający odcień czerwieni. Kolor pozwala utrzymywać rozpoznawalność, a energetyczna barwa symbolizuje przyjemność, ekscytację oraz pragnienie,
  • Chanel – mała czarna to legendarna spuścizna luksusowej marki. Prosty, czarny logotyp zawiera w sobie historyczne odniesienie, a zarazem łączy się z symboliką prestiżu.

Postaw na wiarygodność

Chcesz, żeby Twoja firma od razu kojarzyła się z wiarygodnością oraz rzetelnością? Zauważ, że można to zrobić przede wszystkim za pomocą niebieskiego oraz czarnego. To właśnie te barwy przede wszystkim wykorzystują podmioty finansowe oraz technologiczne.

Przykłady:

  • Visa,
  • Paypal,
  • PZU,
  • UNIQA.

Pobudź emocje

Kolory wpływają na decyzje zakupowe również za pomocą pozytywnych emocji, które rozniecają. Klient ma znaleźć się w konkretnym nastroju, co wywoła chęć nabycia dobra.

Przykłady:

  • McDonald’s – intensywna żółć na czerwonym tle wysyła jednoznaczny komunikat: stymuluje pragnienie, a zarazem oferuje sposób realizacji potrzeby. Kolorystyka pozwala traktować  markę jako źródło radości, w tym także w gronie rodzinnym,
  • drogeria Natura – podwójnie wzmocniony przekaz (tj. warstwy leksykalna oraz wizualna są spójne). Drogeria stawia na skojarzenie z ekologicznymi, zdrowymi produktami.

Ograniczaj niepewność

Jeśli Twój klient waha się przed zakupem, za pomocą odpowiedniej kolorystyki marki jesteś w stanie ukoić jego niepewność. To niezwykle ważna wiedza w kontekście nieznanych dotychczas bądź dopiero wchodzących na rynek firm.

Przykłady:

  • Lattafa – marka łącząca w sobie czerń i złoto, czyli standardowy wyraz niewerbalny przypisywany markom luksusowym,
  • Candy Pop – czerwone logo prezentujące sieć sklepów ze słodyczami.

Wpływaj na decyzje zakupowe

Za pomocą kolorystyki jesteś w stanie przyciągnąć uwagę w e-commerce, a także stymulować impulsywne zakupy. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku szczególnie pomocne będą następujące kolory:

  • żółć,
  • czerwień,
  • pomarańcz.

Personalizuj doświadczenia

Odpowiedni dobór barw jest skutecznym narzędziem wykorzystywanym do segmentacji rynku. I tak na przykład możesz dokonać podziału klientów pod względem wieku. Do młodych konsumentów z reguły przemawiają intensywne kolory, które wywołują ekscytację oraz zachęcają do poszukiwania nowości. Z kolei osoby starsze częściej zwracają uwagę na stonowane barwy takie jak brąz, granat czy szarość – kolory kojarzone ze stabilnością, tradycją oraz elegancją.

Czytaj więcej…

Czarno na białym – droga do sukcesu dzięki kolorom w e-commerce!

Kolorystyka ma gigantyczny wpływ na decyzje zakupowe e-commerce. Dopasowanie kolorów marki do pożądanego wydźwięku pozwoli Ci realnie wpływać i na zadowolenie klientów, i na skuteczność działań marketingowych nie tylko w Internecie. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat tego, jak zoptymalizować sprzedaż e-commerce za pomocą narzędzi marketingowych, śledź nasz portal!

Źródła

1. Narloch A., Postrzeganie i kategoryzacja barw (świat ludzi i zwierząt), Scripta Neophilologica Posnaniensia. Tom XVI, Wydział Neofilologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2016, s. 69–83, Postrzeganie i kategoryzacja barw (świat ludzi i zwierząt)

2.Kolory w marketingu. Znaczenie psychologii kolorów w biznesie | Semcore

3.Psychologia koloru w marketingu i biznesie – Blog Verseo

4.Psychologia kolorów w marketingu i brandingu – jak wybór kolorystyki wpływa na postrzeganie marki?

5.Jakie znaczenie w reklamie mają kolory? Co marketing ma wspólnego z paletą barw?

6.Biały kolor w marketingu i reklamie – analiza i przykłady zastosowania

7.Układ przywspółczulny – Fizjofit

8.Psychologia kolorów w reklamie i komunikacji marketingowej – WeNet

9.Kolory w marketingu – znaczenie kolorów w marketingu i biznesie – Carted

10.Kolor fioletowy znaczenie – psychologia, symbolika, odcienie

11.Znaczenie kolorów w marketingu – Nestry Agencja Interaktywna – Warszawa – We are e-commerce Booster!

12.Kolory w reklamie. Od teorii barw, do psychologii kolorów.

13.Kolory w marketingu – psychologia kolorów w biznesie

14.Co oznaczają kolory w logo tych popularnych marek? [GALERIA]

15.Znaczenie kolorów w reklamie i marketingu • brandbook.agency – Kobieca Agencja Reklamowa | Warszawa

16.20 najlepszych projektów logo – klasyczne i nowe

17. Bellizzi, J. A., Hite, R. E., Environmental Color, Consumer Feelings, and Purchase Likelihood, Psychology & Marketing, 9(5), 1992, s. 347-363, Environmental Color, Consumer Feelings, and Purchase Likelihood

18. Elliot A.J., Maier M.A. Color Psychology: Effects of Perceiving Color on Psychological Functioning in Humans,  Annual Review of Psychology, 65, 2014, s. 95-120

Wiadomości związane
E-commerce

Mikroinfluencerzy: jak sprzedawać w e-commerce bez miliona followersów

Nie masz budżetu na reklamę z gwiazdą Netflixa ani na współpracę z influencerką, która nosi…
Więcej
E-commerce

Automatyzacja marketingu w e-commerce: mniej roboty, więcej robotów

Masz newsletter, kampanię w social mediach i promocję, która „kończy się już jutro od…
Więcej
E-commerce

Fulfillment w e-commerce: czy warto oddać paczki w cudze ręce?

Prowadzisz sklep internetowy, a Twój salon powoli zamienia się w magazyn? Kurierzy mijają się w…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn