Konsumenci coraz częściej sięgają po produkty i usługi przyjazne naturze. Nie inaczej wygląda sytuacja w przypadku marek premium. Stoją one przed wyzwaniem stworzenia strategii marketingowych w duchu świadomości ekologicznej. Tylko wówczas pozostaną konkurencyjne. Jednym z ciekawszych rozwiązań pozwalających na budowanie zielonej narracji marki premium pozostaje ekodostawa. Odkryj nowy sposób na pozyskanie świadomego klienta! Sprawdź, jak ekodostawa w marketingu marek premium sprytnie buduje przewagę rynkową!
Zmieniają się preferencje miłośników marek premium – poznaj nowe oblicze klienta!
Zmienia się krajobraz marketingowy. W ostatnich dekadach doszło do znaczącej zmiany w kwestii preferencji konsumentów. Jak pokazują badania przeprowadzone przez Kantar Polska, 42% Polaków jest skłonnych zapłacić więcej za produkty bardziej proekologiczne. Odsetek chętnych jest jeszcze wyższy w przypadku produktów opakowanych w bardziej przyjazne dla natury materiały. Taki stan rzeczy potwierdzają też inne analizy. Badania SW RESEARCH i Grupy Akomex wskazują, że aż 61% osób jest skłonnych uznać wyższą cenę ekoproduktów. Jednocześnie ok. 40% ankietowanych uznało, iż mogą wydać do 10% więcej na produkty lepsze dla natury.
Czynniki socjologiczne kształtujące marketing marek premium
Jak widać, ludzie są skłonni wydawać więcej, jeśli mają możliwość sięgnięcia po ekologiczny produkt. Z reguły nie inaczej sytuacja wygląda w przypadku marek premium, choć motywacje grup społecznych różnią się od siebie. Docelowy target marki premium wybiera przyjazne dla środowiska produkty, przede wszystkim dlatego, że jest to dobrze widziane. Zazwyczaj za ekologiczną wersję produktu trzeba zapłacić więcej. Ludzie płacą, bo ich na to stać. Pokazują tym samym swoją przynależność do danej grupy społecznej.
Media społecznościowe wpływają na proekologiczne trendy
Duże znaczenie dla budowania świadomości ekologicznej mają social media. Facebook, Instagram, TikTok – wszędzie tam możesz kreować zieloną narrację. Co więcej, są to miejsca, w których także użytkownicy mogą wymieniać między sobą opinie i wzmacniać postawy. Wykorzystaj to, aby podkreślić znaczenie swojej ekomarki premium!
Zmienia się demografia, zmieniają się preferencje zakupowe
Młodsi konsumenci częściej wybierają marki lepsze dla środowiska. Pokolenie Z i milenialsi do 2026 roku mają stanowić aż 75% wszystkich kupujących dobra luksusowe na świecie! Wbrew pozorom zakup marki z wysokiej półki nie oznacza jednak od razu przynależności do klasy wyższej. Marketing targetuje klientów marek premium od strony zarobków m.in. na tych, których tak naprawdę nie stać na regularne zakupy premium, jak również na tych, których stać na nie okazjonalnie. Oznacza to, że kupującymi wcale nie muszą być osoby zamożne. Tak czy inaczej, segmentując w ten sposób swoich klientów, jesteś w stanie lepiej zrozumieć, jak skutecznie sprzedawać.
A na końcu było hasło – zrównoważony rozwój marki premium to gigantyczna machina konsumpcyjna
Klient szuka marki, która połączy jego aspiracje z oczekiwaniami społecznymi. Pozwól mu poczuć się lepiej podczas robienia zakupów. Spełnij jego oczekiwania i zaoferuj mu przyjazne dla środowiska dobro lub usługę. To jednak nie wszystko, co możesz zrobić. Idź krok dalej – zaimplementuj zielone praktyki w całym łańcuchu dostaw.
Ekodostawa w marketingu marek premium to nowy standard w logistyce
Oferowane przez ciebie dobra są wyprodukowane w sposób etyczny i z naturalnych składników. Co jeszcze możesz zrobić, żeby uznano markę premium za superprzyjazną naturze? Postaw na ekopozytywne działania skupione na łańcuchu logistycznym.
Ekodostawa w marketingu marek premium to innowacyjne podejście do strategii zdobywania nowych klientów oraz utrzymywania tych obecnych. Zastanawiasz się teraz, co zrobić, żeby ekodostawa była faktycznie eko? Zadbaj o te kwestie!
Wybierz odpowiedniego przewoźnika, a ekodostawa marek premium podniesie wartość zakupu
Współpraca z przewoźnikiem oferującym bardziej przyjazne dla środowiska usługi kurierskie stanowi podstawę najwyższej jakości usług okołozakupowych w e-commerce. Na polskim rynku ekopozytywne rozwiązania zapewniają m.in.:
Jakie działania wdrażają ekopozystywne firmy logistyczne?
Firmy transportowe oferują cały szereg działań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Do najpopularniejszych aspektów związanych z ekodostawą należą:
- optymalizacja metod dostarczania produktów poprzez stosowanie zaawansowanych narzędzi do zarządzania flotą,
- wyznaczanie logicznych tras przejazdów, dzięki którym można przewieźć maksymalnie wiele ładunków w ramach jednej trasy,
- stawianie na unowocześnienie floty (włączenie do siatki połączeń pojazdów zużywających mniej paliwa lub elektrycznych),
- szkolenia kierowców z zakresu racjonalnego zarządzania zużyciem paliwa,
- ograniczenie pustych lub prawie pustych przebiegów,
- zapewnienie nadających się do recyklingu opakowań przesyłkowych,
- rezygnacja ze standardowych naklejek adresowych.
Czytaj więcej…
- Wpływ szybkich dostaw na lojalność klientów w e-commerce – E-commercetimes.pl
- Szybkie dostawy w e-commerce – jak sprostać oczekiwaniom klientów? – E-commercetimes.pl
Korzyści płynące z ekodostawy marek premium
Wdrożenie opcji ekodostawy w przypadku marek premium może przynieść Twojej firmie wiele korzyści. Najważniejszą z nich jest wzmocnienie korzystnego wizerunku marki. Jak możemy wyczytać z badania Cone Communications/Ebiquity Global CSR Study 2015, w krajach rozwiniętych rośnie poziom świadomości oraz wsparcia kupujących wobec CSR. Jeśli Twoja firma wpisuje się w te działania, masz szansę:
- zwiększać swoją obecność w social mediach,
- wspierać przekonanie publiczności na temat swojej innowacyjności oraz pozycji orędownika-eksperta wśród podobnych sobie firm,
- pozyskiwać wartościowe leady,
- podnosić jakość obsługi klienta,
- stale powiększać swoje grono klientów.
Oni to robią dobrze!
Ekodostawy to droga donikąd? Nic z tych rzeczy! Zobacz, jak robią to inni!
- Waymo – spółka pozostająca w zależności od Google rozwija technologie pojazdów automatycznych. Dzięki współpracy zaawansowanych sensorów oraz sztucznej inteligencji możliwe staje się ograniczenie kosztów operacyjnych, a także emisji dwutlenku węgla.
- Amazon Air – firma testuje drony dostawcze, które mają zrewolucjonizować dostawy niewielkich przesyłek. Dzięki tego typu dronom ograniczona ma zostać konieczność korzystania z tradycyjnych pojazdów.
Wyzwania związane z wprowadzeniem ekodostawy marek premium
Implementacja różnych form ekodostawy do sklepu internetowego marki premium wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Gdy im sprostasz, będziesz mógł cieszyć się z pełni korzyści tego typu prośrodowiskowego rozwiązania.
Koszt związany z wdrożeniem ekodostaw
Ekologiczni partnerzy transportowi mogą być drożsi niż tradycyjne usługi. W tym przypadku ważne jest, aby zawczasu wykonać analizę zestawiającą koszty i korzyści. Dzięki temu zaplanujesz konieczne inwestycje oraz wybierzesz odpowiedni moment na ich wprowadzenie. Firmą, która zainwestowała w bardziej przyjazne środowisku metody dostaw, jest m.in. IKEA. W dłuższym odcinku czasu tego typu podejście pozwoliło znacznie zredukować koszty operacyjne.
Swobodny dostęp do subwencji rządowych
W wielu krajach funkcjonuje wsparcie finansowe dla przedsiębiorstw, które wybierają ekologiczne rozwiązania. Na przykład w Niemczech funkcjonuje program „Umweltbonus”. Umożliwia on firmom zakup pojazdów elektrycznych dzięki dotacjom oraz ulgom podatkowym.
Efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw
Nie mniej ważnym aspektem w kontekście ekodostaw pozostaje odpowiednie zarządzanie logistyką. Odpowiednie, czyli takie, które umożliwia jak najszybszą dostawę przesyłki oraz ograniczenie do minimum liczby zwrotów.
Zmieniające się regulacje prawne
Rośnie poziom ochrony środowiska. Jeśli myślisz o wprowadzeniu w swoim sklepie e-commerce ekodostaw, musisz rozumieć, jak wygląda sfera prawodawstwa w danym kraju. Tylko wtedy będziesz w stanie świadomie wybrać partnera logistycznego oraz określić jego poziom profesjonalizmu.
Ekodostawa w marketingu marki premium może być Twoim asem w rękawie!
Przyszłość marek premium jest ściśle związana z prezentowaną przez nie pozycją rynkową. Tylko porządnie ugruntowane firmy mają szansę przetrwać wśród konkurencji. Sposobem wybicia się na tle innych może być zaoferowanie konsumentom opcji ekodostawy.
Decydując się na ten krok, podejmujesz wyzwanie logistyczne. Jego owoce mogą być jednak wyjątkowo słodkie! Obserwuj nasz portal, by dowiedzieć się więcej na temat sposobów zwiększania sprzedaży w e-commerce!
Źródła
1.Badanie: Polacy są gotowi zapłacić więcej za produkt, jeżeli jest eko, tak deklaruje 42% | Donald.pl
3.Zrównoważone oblicze luksusu. Ekspert wyjaśnia zmiany na rynku premium – Informacje
4.The new face of luxury Raport
5.Luksus: dlaczego ludzie kupują torebki po 10 000 zł i buty po 3000 zł? – Green Parrot
6.Zrównoważony rozwój i neutralność węglowa | FedEx
7.GoGreen – DHL eCommerce – Polska
10.Waymo
11.Amazon Air
12.IKEA Sustainability Report FY20
13.Umweltbonus für Elektrofahrzeuge | Bundesregierung
14.Marka premium: jak zbudować i co wyróżnia luksusowe marki – Top Position