Obraz czy słowo – co ma większą moc przebicia? Od strony marketingowej fotografia produktowa e-commerce stanowi kluczowy element kreowania wizerunku marki. Poznaj techniki fotografowania produktów, które pozwolą Ci stworzyć spójny przekaz marketingowy!
Na początku był obraz, czyli fotografia produktowa w e-commerce
Dlaczego nowoczesna reklama kładzie szczególny nacisk na wizualną formę przekazu? Odpowiedzi poszukajmy w odległej przeszłości i sprawdźmy, jak to ma się do e-commerce…
Perspektywa ewolucyjna
Powodów wyjątkowego znaczenia fotografii produktowej dla e-commerce należy doszukiwać się już na poziomie biologii i antropologii. Jak twierdzą naukowcy, prawie 70% populacji preferuje bodźce wizualne w toku oceny sytuacji oraz wywołania działania. Wynikać to może z ewolucyjnej zależności bodźca odbieranego przez zmysł wzroku i niebezpieczeństwa, na które szybko trzeba zareagować. Teoria zyskuje na znaczeniu w zestawieniu z poglądem mówiącym o przebodźcowaniu i ataku informacyjnym. Zgodnie z tym tokiem rozumowania współcześni ludzie są przytłoczeni, znajdują się w stanie nieustannego zagrożenia – stąd bierze się przewaga znaczenia przekazów wizualnych.
Lepiej zapamiętujemy obrazy
Chociaż nasze mózgi wolniej przetwarzają obrazy niż słowa, potrafią je o wiele dłużej pamiętać. Badania Neural Correlates Episodic Encoding of Pictures and Words udowodniły, że przypominanie sobie obrazów aktywuje te części mózgu, które są bezpośrednio połączone z pamięcią. Jednocześnie naukowcy ci zauważyli, że słowa aktywują rozproszone obszary w mózgu, które mniej skutecznie pobudzają pamięć epizodyczną.
Lepsze zapamiętywanie obrazów może też wynikać z bardziej pierwotnego i emocjonalnego podejścia do tego, co pobudza wyobraźnię. Tak czy inaczej, potencjał obrazu dominuje nad treścią pisaną, co wykorzystują marketingowcy.
Wykorzystaj psychologię konsumenta do podnoszenia sprzedaży
Chcesz wiedzieć więcej na ten temat? Zanim przejdziesz do dalszej części, sprawdź inne nasze artykuły:
- E-commerce a psychologia zakupów: jak emocje wpływają na decyzje konsumentów? – E-commercetimes.pl
- Jak budować zaufanie i lojalność klientów w e-commerce? – E-commercetimes.pl
Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, czyli jak wykorzystać fotografię produktową w e-commerce
Gdy weźmiesz pod uwagę, że ludzie pamiętają aż 80% tego, co zobaczą, i tylko 20% tego, co przeczytają, otwiera się przed Tobą mnóstwo możliwości działania za pomocą przekazu wizualnego.
Najistotniejsze zawsze będzie pierwsze wrażenie, jakie odniesie konsument. Odwiedzając Twój sklep internetowy, potencjalny klient tworzy sobie wyobrażenie o firmie. Nieważne, czy prawdziwe, czy nie. Masz dosłownie kilka sekund, by przekonać do siebie kupującego. Jeśli klientowi nie spodoba się to, co zobaczy na stronie, nie finalizuje transakcji.
Dlaczego ludzie nie decydują się na zakup w sklepie internetowym?
Jak wiesz, powodów takie stanu rzeczy może być mnóstwo. W kontekście tego, jaką moc ma obraz w e-commerce, szczególne znaczenie będzie miała forma i jakość prezentacji oferty.
Jakość fotografii bezpośrednio przekłada się na percepcję produktu. Znaczy to tyle, że konsument może ocenić jakość oferowanego przez Ciebie produktu przez pryzmat jakości zdjęcia. Absurdalne? A jednak w pewien sposób logiczne: skoro sprzedający nie dba o estetykę prezentacji, być może działa tak samo niechlujnie już na etapie produkcji…
Główne elementy kompozycyjne fotografii produktowej w e-commerce
Jeśli zadbasz o wysoką jakość prezentacji swojej oferty za pomocą fotografii, masz dużą szansę zachęcić klientów do zakupów. Czy wiesz jednak, jakie elementy mają największe znaczenie w przypadku fotografii produktowej?
Odpowiednie oświetlenie
Nie ma dobrego zdjęcia produktu bez dobrego światła. Dzięki oświetleniu możesz podkreślić najistotniejsze cechy przedmiotu, w tym jego kolor czy teksturę. Jednocześnie dzięki odpowiedniemu światłu jesteś w stanie zminimalizować niechciane refleksy oraz cienie. W przypadku fotografii produktowej sprawdzają się dwa rodzaje światła:
- naturalne,
- sztuczne.
Wybór rodzaju światła zależeć będzie od specyfiki prezentowanego dobra, a także pożądanego efektu. Sztuczne światło wykorzystamy przede wszystkim do zdjęć katalogowych, zaś naturalne będzie idealne do tworzenia contentu do social mediów.
Kompozycja kadru, czyli sposób, w jaki rozmieścisz elementy ekspozycji
Dzięki dobrze zbilansowanej kompozycji zdjęcia „prowadzisz” oko odbiorcy wedle własnego pomysłu; sprawiasz, że konsument może ujrzeć przedmiot Twoimi oczami. Powszechnie wykorzystywane sztuczki, dzięki którym osiągniesz harmonię na fotografii produktowej to:
- zasada złotego podziału,
- trójpodział kompozycyjny.
Tło
Fotografia produktowa w e-commerce nie pozostawia miejsca na przypadkowość również w kwestii tła. Produkt powinien stanowić centralny punkt, na którym klient ma się skupić. Tło nie powinno odciągać jego uwagi, a więc dobrze, by było jak najbardziej neutralne. Uniwersalnym rozwiązaniem jest zastosowanie białego tła, ewentualnie tzw. green screen’ów. Jeśli masz do zaprezentowania produkt lifestylowy, optymalne może się okazać tło o większym kontraście.
Fokus na detale
Twój potencjalny klient nie może dotknąć fizycznego produktu, dopóki go nie kupi. Aby jak najbardziej przybliżyć mu przedmiot w każdym detalu, możesz postawić też na fotografie z detalami. Wysokiej rozdzielczości zdjęcia powinny skupić się na elementach takich jak zapięcia, szwy czy inne elementy ozdobne.
Techniki fotografii produktowej, które możesz wykorzystać w swoim sklepie internetowym
Wiesz już, jakie elementy techniczne składają się na uzyskanie zdjęcia produktowego. Teraz przyszedł czas na przyjrzenie się popularnym technikom fotografii produktowej. Gotowy? Zaczynamy!
Fotografia packshot
Już o niej czytałeś – to nic innego jak prezentacja produktu na białym tle. Technika ta jest często wykorzystywana w e-commerce, ponieważ koncentruje pełną uwagę kupującego na danym przedmiocie. Przykłady packshot’ów znajdziesz w różnych branżach:
- moda (np. H&M, CCC),
- kosmetyki (np. Hebe, Rossmann),
- sprzęty elektroniczne (np. Media Expert, MediaMarkt).
Fotografia lifestylowa
Jej głównym celem jest ukazanie produktu podczas codziennego użytkowania. W ten sposób marki odwołują się do wyobraźni kupującego, który zaczyna sobie wyobrażać siebie w podobnej sytuacji jak na zdjęciu. Fotografie lifestyle’owe często spotkamy w branżach:
- meblowej (np. Agata Meble, IKEA),
- modowej (np. Medicine, MOHITO).
Fotografia 360 stopni
Nowoczesna odmiana fotografii, dzięki której potencjalny kupujący może oglądać przedmiot ze wszystkich stron. Technologia ta pozwala obrócić produkt we wszystkich możliwych kierunkach za pomocą kursora. Krótko mówiąc, fotografia produktowa w e-commerce zmierza ku nadaniu zakupom w sieci oblicza zdolnego konkurować z atrakcyjnością wizyty w stacjonarnym sklepie.
Przydatne akcesoria do fotografii produktowej dla e-commerce
Masz dwa wyjścia: albo wynajmiesz profesjonalnego fotografia, albo sam podejmiesz rzuconą rękawicę. Jeśli wybierzesz drugą opcję, te akcesoria fotograficzne przydadzą się do sesji produktowych:
- aparat – zapomnij o swoim smartfonie! Jakość zdjęcia to przecież jedna z najważniejszych kwestii! Wybierz aparat bezlusterkowy lub SDLR (Digital Single-Lens Reflex);
- obiektywy – równie ważny jak korpus jest obiektyw, który do niego podłączysz. Wysoką jakość obrazu zapewni obiektyw stałoogniskowy od 50 mm do 100 mm. Możesz też skorzystać z obiektywów do makrofotografii;
- oświetlenie – temat rzeka, którego kwintesencją będzie konkluzja, żeby nie oszczędzać na świetle. W zależności od indywidualnych potrzeb możesz postawić na światło stałe, lampy błyskowe oraz softboxy. Przydatne też będą parasolki i dyfuzory, dzięki którym zminimalizujesz cienie oraz zmiękczysz światło;
- namiot bezcieniowy – świetna inwestycja w przypadku zapotrzebowania na zdjęcia typu packshot. Dzięki namiotowi bezcieniowemu zadbasz o równomierne oświetlenie produktu z każdej strony. Możesz poeksperymentować z kolorowym tłem.
Fotografia produktowa w e-commerce to wyzwanie, które warto podjąć
Fotografia produktowa w e-commerce stwarza wiele możliwości eksploatacji i poszukiwań indywidualnego środka wyrazu dla marki. Jest ona również inwestycją, która podnosi współczynnik konwersji, pozwala budować wiarygodność, a także zmniejsza liczbę zwrotów. Chciałbyś zawsze być na bieżąco z praktycznymi wskazówkami na temat prowadzenia biznesu e-commerce? Zaobserwuj nas!
Źródła
1.Dlaczego zdjęcia i grafiki są bardziej skuteczne niż teksty?
2.5 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO UŻYWAĆ GRAFIK
3.Neural correlates of the episodic encoding of pictures and words | PNAS
4.13 milisekund do obrazu, czyli jak mózg przetwarza informacje w komunikacji wizualnej
5.H&M
6.MOHITO
7.CCC.eu
8.Hebe
9.Rossmann
10.Media Expert
11.Media Markt
12.Agata Meble
13.IKEA
14.Packshot co to właściwie jest? 8 rodzajów | marszalstudio