Prawo

Jak zmiany legislacyjne wpływają na branżę kurierską w Polsce? 

Branża kurierska w Polsce niejednokrotnie napotyka na wyzwania wynikające z dynamicznych zmian legislacyjnych. W jaki sposób zmiany wpływają na sposób działania firm kurierskich i ich strategie rynkowe?

Ułatwienia w rekrutacji pracowników z krajów trzecich

W listopadzie 2021 roku weszła w życie nowelizacja, która znacząco ułatwiła firmom transportowym rekrutację pracowników z krajów trzecich. Zmiany miały na celu złagodzenie niedoboru kierowców, który jest jednym z głównych problemów branży kurierskiej. Dzięki nowym regulacjom, okres pobytu pracowników z krajów trzecich został wydłużony z 6 do 24 miesięcy, a wymagania dotyczące stałego adresu w Polsce i stabilnego źródła dochodu zostały zniesione (1).

Jakie korzyści to ze sobą niesie?

  • Ułatwienia w uzupełnianiu niedoborów kadrowych i wzrost tempa rozwoju w logistyce.
  • Poprawa efektywności operacyjnej. Sektor KEP zyskał możliwość lepszego dostosowania się do oczekiwań klientów i zwiększenia elastyczności w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
  • Zmniejszenie kosztów związanych z rekrutacją: Prostsze procedury i krótszy czas oczekiwania na pozwolenie pracy obniżyły koszty operacyjne dla operatorów w branży logistycznej.  
  • Wzmocnienie konkurencyjności. Ekspresowy dostęp do międzynarodowych pracowników wzmocnił pozycję rynku usług kurierskich w Polsce.

Konkurencja i konsolidacja rynku usług kurierskich

Polski rynek kurierski charakteryzuje się wysokim stopniem konsolidacji. Wiodące firmy kurierskie, takie jak DHL, InPost, DPD i Poczta Polska, wciąż utrzymują silną pozycję na rynku. Jednocześnie konkurując z międzynarodowymi graczami.

Z kolei giganci chętnie inwestują w rozwój regionalnych sieci logistycznych. W ten sposób stawiają przed lokalnymi przedsiębiorstwami wyzwania związane z utrzymaniem konkurencyjności.

Zmiany legislacyjne w branży kurierskiej w Polsce: kryzys nie tylko logistyczny

Pomimo sukcesów, cały sektor TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) w Polsce zmaga się z kryzysem wynikającym z wielu czynników. Wśród nich można wymienić:

  • konflikt zbrojny w Ukrainie,
  • inflację,
  • wysokie ceny paliw.

Wspomniane wyzwania powodują opóźnienia w dostawach i zwiększają koszty transportu, wpływając negatywnie na całą branżę.

Zmiany w legislacji: dyrektywa NIS 2

Zmiany legislacyjne mają znaczący wpływ na branżę kurierską w Polsce, szczególnie w kontekście cyfryzacji. Dyrektywa NIS 2 została przyjęta przez Parlament Europejski 10 listopada 2022 roku. Weszła w życie 16 stycznia 2023 roku, dając państwom członkowskim UE czas na dostosowanie prawodawstwa przed październikiem 2024.

Jak dyrektywa NIS 2 wpływa na branżę kurierską? 

  • Konieczność regularnej poprawy własnych systemów informatycznych.
  • Wymagane jest informowanie o zaistniałych atakach cybernetycznych.
  • Konieczność przeprowadzania ocen ryzyka i testów.
  • Organizacja regularnych szkoleń z cyberbezpieczeństwa.
  • Zapewnienie lepszej ochrony informacji osobowych i finansowych.
  • Weryfikacja cyberbezpieczeństwa dostawców i partnerów.

Technologia cyfrowa szybko rośnie w siłę, tempo rozwoju hakerów i cyberprzestępców również jest szybkie. Przedsiębiorcy muszą zdawać sobie sprawę z ryzyka. Zarówno jeśli chodzi o wycieki danych, przejmowanie przesyłek przez hakerów, jak i o ryzyko wysokich kar finansowych za nieprzestrzeganie przepisów.

Jakie wyzwania dla branży usług kurierskich niosą ze sobą zmiany w polskim prawie?

Jak zmiany legislacyjne wpływają na branżę kurierską w Polsce 
  • Regularne inwestowanie w nowoczesną flotę pojazdów w związku z regulacjami związanymi z emisją spalin i promowaniem zrównoważonego rozwoju.
  • Regularne aktualizowanie procedur celnych. Nie tylko w związku ze zmianami w prawie polskim, ale również w związku z dynamicznie zmieniającymi się procedurami celnymi w różnych krajach.
  • Aktywne dostosowywanie się do zmian dyktowanych polityką zrównoważonego rozwoju. Wprowadzenie opakowań z materiałów przyjaznych środowisku może wiązać się z wyższymi kosztami.
  • Analiza i aktualizacja procedur ochrony danych klientów (RODO).
  • Aktywne obserwowanie zmian w przepisach bezpieczeństwa pracy. Nie tylko w kontekście COVID-19, ale również w kontekście możliwych nowych epidemii.
  •  Obserwowanie ograniczeń w dostępie do stref miejskich. Wprowadzenie stref niskoemisyjnych i ograniczeń dla pojazdów spalinowych w centrach miast wymusza na firmach kurierskich poszukiwanie alternatywnych metod dostaw. Mogą to być rowery, pojazdy elektryczne lub (w przyszłości) drony.
  • Regularne inwestowanie w nowe technologie. Dzięki temu firmy kurierskie będą mogły lepiej spełniać rosnące wciąż potrzeby klientów.

Wykorzystaj zmiany! To szansa na rozwój!

Zmiany w prawie stawiają przed firmami kurierskimi nowe wymagania, ale również otwierają możliwości. Uproszczenie procesu rekrutacji pracowników z zagranicy pomaga wypełnić luki kadrowe. Z kolei aktualizacje w zakresie cyberbezpieczeństwa wymuszają regularne szkolenia, podnoszące poziom ochrony danych.

Odpowiednia adaptacja do tych zmian nie tylko przynosi wyzwania, ale również daje szansę na rozwój i umocnienie pozycji Twojej firmy na rynku. Przekuj regulacje w narzędzia wzrostu i obserwuj nasz portal, aby regularnie poszerzać wiedzę.

Źródła

  1. https://trans.info/en/new-legislation-to-allow-polish-hauliers-to-turn-to-3rd-country-drivers-263273 
  2. https://www.traple.pl/prawo-nowych-technologii-najwazniejsze-zmiany-legislacyjne-w-2023-roku/ 
  3. https://www.pbsg.pl/dyrektywa-nis-2/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA0PuuBhBsEiwAS7fsNQFbtJiQZ_pIK-WZLZz730__VkR1j2yyxMwcTxosP3i-PeZUfRSPHBoCZt4QAvD_BwE 
Wiadomości związane
BezpieczeństwoOptymalizacjaPrawoTechnologie

Jak szukać i zweryfikować kontrahentów w branży TSL?

Jako przedsiębiorca w branży transportowej w otoczeniu silnej konkurencji nie możesz sobie…
Więcej
BezpieczeństwoE-commerceOptymalizacjaPrawo

Bezpieczeństwo przesyłek – procedury w firmach z branży TSL

W branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) zapewnienie bezpieczeństwa przesyłek jest…
Więcej
E-commerceOptymalizacjaPrawoSprzedaż

E-mail marketing w e-commerce: jak prowadzić skuteczne kampanie?

E-mail marketing w e-commerce to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi w arsenale Twojego…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn