Foodsi i Too Good To Go (TGTG) to platformy wspierające trend zero waste. Jak w rzeczywistości przebiega walka z marnotrawstwem żywności i innych produktów? Jakie są korzyści i wady tego typu rozwiązań?
Nie marnuj jedzenia: To Good To Go i Foodsi
To Good To Go i Foodsi to specyficzne platformy e-commerce, które oferują innowacyjne rozwiązania w walce z marnotrawstwem żywności. Too Good To Go swoje wysiłki koncentruje na samych produktach spożywczych, z kolei Foodsi wspiera ratowanie też ratowanie kwiatów i kosmetyków przed marnotrawstwem.
To Good To Go w walce z nadmiarem
Żyjemy w świecie masowej nadprodukcji. Dotyczy to w zasadzie każdej branży. Od odzieży, przez elektronikę, aż po żywność. Co oczywiście ma niebagatelny wpływ na środowisko. Założona w 2016 roku firma Too Good To Go, łączy sklepy i restauracje mające nadmiar jedzenia z konsumentami chcącymi kupić żywność taniej i przyczynić się do zmniejszenia marnotrawstwa.
Platforma działa obecnie w 17 krajach i współpracuje z takimi markami jak:
- Carrefour,
- Aldi,
- Starbucks,
- Morrisons,
- Costa,
- Casino Group,
- Biedronka,
- PAUL Group,
- Unilever,
- Kraft Heinz.
Redukcja marnotrawstwa w łańcuchu dostaw
Too Good To Go nie tylko umożliwia konsumentom ratowanie jedzenia poprzez tzw. „Magic Parcels”, ale również angażuje producentów i sklepy do redukcji marnotrawstwa żywności w całym łańcuchu dostaw. Platforma działa na rynku polskim od 2019 roku. Od tamtej pory polscy użytkownicy uratowali ponad 3 miliony posiłków.
Foodsi — polski Startup Pozytywnego Wpływu
Foodsi to pierwsza polska platformę, która pomaga w walce z marnowaniem jedzenia (i nie tylko). Firma znalazła się w dziesiątce Rookie of the Year magazynu My Company/ Zobaczymy ją także w piętnastce najlepszych startupów w konkursie spółek technologicznych Aulery 2022. Foodsi zostało również startupem roku 2023 w rankingu Money.pl. Skąd ten sukces?
Jeśli rozumiesz lokalny rynek, potrafisz znaleźć lokalne rozwiązania
Foodsi jest tego doskonałym przykładem. Polacy lubią oszczędzać. Nie tylko na jedzeniu, ale również na kosmetykach, kwiatach, wszędzie, gdzie się tylko da. A jeśli dodamy do tego poczucie misji i świadomość, że poprzez swoje zakupy możemy zrobić coś dobrego — stajemy się stałymi klientami.
Warto również zauważyć, że firma współpracuje nie tylko z gigantami, ale również z niewielkimi lokalnymi sklepami, czy drogeriami. Od niedawna na Foodsi można zamawiać również produkty z dostawą do domu, co poszerza zasięg walki z marnotrawstwem.
A co kiedy zero waste zamienia się w podwójne marnotrawstwo?

Zarówno w Too Good To Go, jak i w Foodsi użytkownicy mają określony czas na odbiór paczki. Zwykle jest to parę godzin tego samego lub następnego dnia. Co jeśli z niezależnych przyczyn nie odbierzemy paczki? Odpowiedź jest prosta: zamówienie przepada razem z pieniędzmi. Wtedy mamy do czynienia z podwójną stratą.
Jak zapobiegać takim sytuacjom?
Jeżeli uda nam się odpowiednio wcześnie anulować rezerwację, pisząc do biura obsługi, mamy szansę na zwrot pieniędzy.
— w Foodsi najpóźniej na godzinę przed planowanym odbiorem zamówienia,
— w Too Good To Go najpóźniej na 3 godziny przed planowanym odbiorem.
I chociaż wszystko wydaje się jasne i klarowne, obydwie te informacje są podane w długich regulaminach, których przeważnie… Klienci po prostu nie czytają, ponieważ nie mają czasu.
Brak transparentności to częste źródło podwójnego marnotrawstwa
Na którym, w oczywisty sposób zarabiają podmioty, które je stosują. Na Foodsi w sekcji Q&A znajdujemy informację o tym, że nieodebrana paczka po prostu przepada. Jednak nie znajdziemy w tej sekcji absolutnie nic na temat zwrotu pieniędzy za nieodebrane zamówienie. Jeśli paczka przepada, to pieniądze — w domyśle też.
Choć kontakt z działem obsługi klienta nie boli…
W czasach, w których króluje pośpiech, a każda minuta naszego życia jest cenna, nie każdy zdecyduje się na wchodzenie w dyskusję. Niektórzy po prostu “odpuszczą sprawę”, firma zarobi, a strata będzie podwójna. Przepadnie nie tylko paczka, ale również wydane na nią pieniądze.
Dostawa do domu może być bezpieczniejsza
Na stronie Foodsi znajdziemy dokładny opis tego, co się dzieje w momencie zamówienia produktów do domu i jak wygląda proces zwrotu. Może to być świetna forma zabezpieczenia dla klientów, których dzień upływa dynamicznie. Jeśli nie masz pewności, czy zdążysz odebrać swoją paczkę lub kogoś po nią wysłać — możesz zamówić produkty do domu, jeśli zdecydujesz się je zwrócić — proces przebiega standardowo.
E-commerce może skutecznie wspierać zero waste
Tak specyficzne platformy jak To Good To Go, czy Foodsi wyraźnie to pokazują. Pomimo luk, takich jak transparentność zwrotów w przypadku stacjonarnie nieodebranej paczki — statystyki wyraźnie wskazują na ich pozytywny wpływ na planetę.
Przykład polskiego startupu to wyraźny sygnał, że nie trzeba być gigantem, aby sprawnie konkurować z gigantami. Kiedy To Good To Go skupiało się tylko na jedzeniu, polski startup postanowił poszerzyć swoje pole działania również o inne produkty. Potraktuj tę myśl, jako inspirację do znalezienia swojej niszy i zostań stałym czytelnikiem naszego portalu, aby poszerzać swoje horyzonty w branży e-commerce. Cenimy sobie zrównoważony rozwój i troskę o nasze naturalne środowisko.
Źródła:
(1) https://www.toogoodtogo.com/