Wraz z rozwojem handlu internetowego zmienia się forma reklamy banerowej jako skutecznego przekazu graficznego. Oznacza to, że zamiast fizycznego nośnika firmy coraz częściej stawiają na wirtualne banery. Jak zaprojektować skuteczną kampanię banerową dla e-commerce?
Czym jest reklama banerowa?
Baner to graficzny materiał reklamowy, dzięki któremu możliwe staje się pochwycenie uwagi oraz wzbudzenie ciekawości odbiorcy. W podstawowej wersji możemy wyróżnić:
- fizyczny baner outdoorowy,
- baner online.
Sposoby prezentacji treści banerów
Bez względu na miejsce prezentacji baner promocyjny składa się z dwóch głównych nośników treści:
- obrazu,
- tekstu.
Formy prezentacji przekazu pozostają ze sobą w silnym związku logicznym i mają charakter uzupełniających się elementów.
Znaczenie reklam banerowych online dla e-commerce
Baner internetowy będzie plikiem stanowiącym elektroniczną wersję reklamy danego biznesu. I to bez względu na to, co sprzedajesz (dobro czy usługę), a także za pomocą jakiego medium to czynisz (w aplikacji, na stronie www).
Zalety reklam banerowych e-commerce
Popularność banerów online wynika bezpośrednio z licznych zastosowań tej formy reklamy. Biznes e-commerce może dzięki nim zyskać:
- Generowanie ruchu na stronie firmy – struktura wirtualnego banneru ułatwia szybkie dostanie się na daną stronę; reklama banerowa powinna prowadzić bezpośrednio do witryny przedsiębiorstwa, dzięki czemu rośnie sprzedaż i konwersja.
- Wzrost świadomości marki – regularny kontakt z banerem zawierającym elementy komunikacji wizualnej firmy i prezentującym jej ofertę wspiera budowanie rozpoznawalności.
- Skuteczne narzędzie retargetingu – baner online sprawdza się jako uniwersalne narzędzie w przypadku kampanii retargetingowych; odbiorca ma stały kontakt z oglądanym wcześniej produktem, co zwiększa szansę finalizacji transakcji.
Efektywna sprzedaż dzięki banerowi online wymaga strategii
Ślepota banerowa (ang. banner blindness) to zjawisko charakterystyczne dla internetu w XXI wieku. Musisz stawić mu czoła, aby konsument chciał kupić oferowane przez Ciebie dobro. W tym celu potrzebujesz dobrze opracowanej strategii.
W przypadku reklamy banerowej dla e-commerce kluczowymi etapami projektowania przekazu będą:
- zrozumienie, kim jest Twój potencjalny klient,
- wykonanie projektu bannera,
- wybór lokalizacji dla reklamy banerowej.
Zaplanuj, do kogo będziesz mówił
Zrozumienie tego, kto jest odbiorcą docelowym Twojego przekazu, jest podstawą w przypadku projektowania wszelkich form reklamy. Poza określeniem wieku czy struktury płci musisz odpowiedzieć na pytania o pragnienia, potrzeby oraz problemy potencjalnego klienta. Postaraj się zaplanować strategię komunikacji tak, aby Twój produkt został zaprezentowany jako odpowiedź na wyzwania, przed którymi staje jednostka.
Pomysł przekształć w konkretny przekaz
Reklama banerowa dla e-commerce powinna zawierać przekaz tekstowy oraz wizualny; będą one korespondowały ze sobą i wzajemnie wzmacniały swoje znaczenie.
Przekaz tekstowy
Projektowanie warstwy tekstowej to zadanie dla profesjonalnego copywritera. Specjaliście od haseł reklamowych, czyli krótkich formach przekazu, najłatwiej będzie dotrzeć z informacją do potencjalnego klienta.
Przekaz tekstowy reklamy banerowej powinien składać się z następujących elementów:
- hasła reklamowego/nagłówka – maksymalnie skondensowana wersja informacji na temat tego, czego ma dotyczyć reklama,
- oferty wartości powiązanej z produktem – czytaj: specjalna usługa, promocja itp.,
- Call-to-Action – krótki komunikat zachęcający do podjęcia działania i interakcji z treścią.
Przekaz wizualny
Sekretem sprzedającego produkty i usługi banneru reklamowego jest to, że nie wygląda jak klasyczna reklama. Doskonale to widać w przypadku marki Apple, która stawia na wyższość przekazu wizualnego nad tekstem.
Dobrze zaprojektowany baner online powinien zawierać:
- główną warstwę graficzną, czyli zdjęcia, grafikę, krótkie wideo lub animację,
- logo firmy wkomponowane w taki sposób, aby stanowiło uzupełnienie dla przekazu graficznego,
- odpowiednie rozmieszczenie wszystkich elementów przekazu – zarówno w przypadku elementów widocznych w ramach grafiki (spróbuj wykorzystać tzw. złotą proporcję), jak i tekstu (postaw na czytelny krój pisma),
- dobraną kolorystykę.
Kolorystyka w kampanii banerowej powinna przyciągać uwagę i współgrać z identyfikacją wizualną marki. Warto kierować się w tym przypadku:
- symbolicznymi konotacjami barw,
- psychologią kolorów.
Symbolika barw pozwala przekazać informacje w formie pozawerbalnej. Uwarunkowania społeczno-historyczne będą nam nasuwać automatyczne interpretacje kolorów wykorzystanych w kampaniach marketingowych. Przykład: czerń – luksus i prestiż.
Opracowania wskazują, że za pomocą zmysłu wzroku odbieramy aż 83% danych. Z drugiej strony mamy jednak wyzwanie w postaci zjawiska stopniowego zapominania: po dobie nie pamiętamy już mniej więcej 80% abstrakcyjnych przekazów (chyba że odnosimy się do nich emocjonalnie). W związku z tym dobór kolorystyki w reklamie banerowej jest kluczowy dla tego, czy przekaz do nas dotrze oraz jak długo utrzyma się w pamięci. Weźmy na warsztat kolor żółty: według psychologów pobudza on pracę układu nerwowego oraz korzystanie wpływa na pamięć. Wszystko wskazuje na to, że warto go wypróbować!
Ukierunkuj reklamę banerową
Nadanie reklamie banerowej kształtu to nie koniec Twojej pracy. Nie mniej ważne będzie odpowiednie ukierunkowanie przekazu – dzięki temu nie trafi on w próżnię.
Retargeting
Na pewno spotkałeś się w internecie z reklamami, które zdają się człowieka śledzić, jeśli nie zdecydował się ostatecznie na zakup w jakimś sklepie. To pomysłowe rozwiązanie marketingowe, które pozwala przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta z powrotem na swoją stronę. Więcej – genialne, szczególnie gdy pokazujemy konsumentowi ciekawe oferty alternatywne. W końcu na podstawie statystyk dot. oglądanych przez niego produktów łatwiej dostosować dynamiczny przekaz reklamy.
Lokalizacja
Lokalizacja potencjalnego klienta jest równie ważna jak kwestie związane z płcią czy wiekiem. Na podstawie informacji pochodzących z lokalizacji urządzeń jesteś w stanie wyciągnąć mnóstwo cennych wniosków. Będziesz w stanie odpowiedzieć sobie na pytania takie jak:
- Do jakiej grupy społecznej należą potencjalni kupujący?
- Czy kampanię umiejscowić na rynku lokalnym, czy ogólnokrajowym?
- W jakim języku powinienem prowadzić kampanię?
- Czy mój potencjalny klient ma łatwy dostęp do moich sklepów stacjonarnych? A może wybierze konkurencję?
Narzędzia ułatwiające tworzenie skutecznych reklam banerowych dla e-commerce
Nie bój się wykorzystać nowoczesnych technologii do zoptymalizowania potencjału pomysłu na reklamę banerową online! Tych narzędzi możesz używać na różnych poziomach projektowania banerów dla swojego biznesu:
- projektowanie graficzne – dostępne są darmowe, jak i płatne rozwiązania; w zależności od zaawansowania technicznego możesz skorzystać na przykład z Canvy, CorelaDRAW lub Adobe Illustrator,
- testy A/B – HubSpot, Adobe Target,
- reklamy – platformy dedykowane social mediom (m.in. Facebook Ads, Instagram Ads), specjalistyczne programy (AgencyAnalitycs, Salesforce), inne (Google Ads, Allegro Ads).
Wykorzystaj potencjał reklam banerowych!
Projektowanie skutecznych reklam banerowych dla e-commerce to wymagający strategii proces, u którego podstaw zawsze leży zrozumienie konsumenta. Tylko kampanie przemyślane – estetyczne, pomysłowe, zachęcające do interakcji – mają szansę przedrzeć się do świadomości potencjalnego klienta. Obserwuj nasz portal, jeśli chcesz poznać więcej tajemnic narzędzi marketingowych dla e-commerce!
Źródła:
1.Co to jest baner? Sprawdź definicję! – widoczni
2.Baner internetowy – zalety i wady
3.Jak zrobić skuteczne banery internetowe? Zasady i porady.
4.Skuteczny marketing z Apple – reklama, która sprzedaje dużo!
5.Skuteczny baner internetowy – jaki powinien być? – Jump Group
6.Kolory wzmacnają pamięć – Portal edukacyjny Perspektywy
7.Wpływ kolorów na percepcję – żółty | Baza wiedzy – Salesbook
8.Kolory w marketingu – jakich używać, psychologia kolorów
9.10 Podstawowych zasad projektowania grafiki reklamowej.
10.Marketing lokalizacyjny: Uwolnienie wzrostu poprzez emocjonalne połączenie z lokalnymi odbiorcami
11.Co to jest retargeting i remarketing? Sprawdź, jak je wykorzystać.
12.Remarketing i retargeting – na czym polegają i czym się różnią?
13.Automatyzacja marketingu – TOP 7 aplikacji do zarządzania marketingiem w Twojej organizacji
14.Stwórz banery reklamowe, które sprzedają. Przyciągnij klientów skuteczną reklamą – IdoSell
15.Internetowe banery reklamowe – jak je tworzyć? | Semcore
16.Jak zrobić dobry baner na stronę internetową? | Zieliński Jerzy
17.HubSpot
18.Adobe Target: A/B Testing & Optimizations | Adobe for Business
19.Canva
20.Adobe Illustrator — czołowe w branży oprogramowanie do grafiki wektorowej
23.Salesforce
24.Google Ads – zdobywaj klientów i zwiększaj sprzedaż dzięki reklamie online
25.Allegro Ads – reklama Twoich ofert na Allegro