E-commerce

Sposób na promocje e-handlu, czyli o grywalizacji w e-commerce

Jak zbudować most łączący biznes z klientem? Jak w nowoczesny sposób promować markę? Kluczem może być rozrywka! Czyli o tym, dlaczego warto postawić na grywalizację e-commerce.

Rynek e-commerce potrzebuje bodźca

Zawsze i wszędzie warto się wyróżniać! Tylko w świecie e-handlu i silnej rywalizacji trudno jest podjąć działania, które wywołają „efekt wow” – takie, które nie tylko zainteresują potencjalnych klientów, ale też będą mieściły się w ramach tzw. „czystej” rywalizacji biznesowej. Abstrahując od wciąż ewoluującej techniki oraz sposób jej wykorzystania, należy zauważyć, że… Rynek jest przesycony różnorodnymi technikami marketingowymi, a klient nimi zmęczony.

Nieortodoksyjne działania są mile widziane. Obecnie podejściem mało jeszcze popularnym, acz z olbrzymim potencjałem jest postawienie na łagodne techniki marketingowe, zapewniając przy okazji lub głównie rozrywkę. Przecież łatwiej stosować komunikację wizerunkową, używając wachlarzu pozytywnych działań i emocji.

W ten sposób narodziło się pojęcie grywalizacji e-commerce (ang. gammification e-comerce). Najkrócej możemy je zdefiniować, jako strategię wykorzystującą mechanikę gry do kontekstu, który grą nie jest przyczyniając się do zwiększania współczynnika konwersji (CR) w całej branży wykorzystującej techniki digital-marketingu.

Mówiąc wprost: integracja strategii zaczerpniętej z gry z technikami marketingowymi wprowadza nasz biznes na zupełnie inny poziom, w którym dostarczając rozrywkę użytkownikowi wpływamy na jego zachowania. Powszechnie wiadomo, że aktywny i czujący przywiązanie do marki klient pozostanie nie tylko wierny swoim zakupowym przyzwyczajeniom, lecz z dużym prawdopodobieństwem zachęci swoich znajomych, by brali z niego przykład. Zatem śmiało możemy założyć, że posykując jednego klienta, potencjalnie zwiększamy ich bazę w sposób geometryczny.

Jak działa grywalizacja?

Bez kombinowania – grywalizacja w zasadzie opiera się na dwóch uniwersalnych założeniach:

1.      Wyzwania – bo ludzie kochają rywalizację

2.      Nagrody – nagradzanie wywołuje radość, wzrasta poczucie zadowolenia – a dodajmy, że nagradzanie może odbywać się wewnątrz gry, jak również poza nią np. doprowadzając do otrzymania zniżek

Zanim przejdziemy do omawiania grywalizacji w e-commerce, warto uświadomić sobie, że jej wykorzystanie w biznesie przyniosło wymierne efekty. A nawet, w świetle danych internetowych, promocja z użyciem gamingu okazała się strzałem w dziesiątkę.

•       Przykładem na promocje – branding produktu – przy użyciu grywalizacji było wykorzystanie gry „Where is Waldo”, która osadzona w świecie słodyczy MMS polegała na odnalezieniu ukrytego preclowego ludzika.

•       Z kolei lody Magnum wydały grę „Pleasure hunt”, będącą tagiem dla dwuwymiarowej gry Mario.

Opierając się na powyższych przykładach sukces strategii grywalizacji jest widoczny i mierzalny. Zwiększyło się zaangażowanie, czas obecności na stronie, a może i zaufanie klientów. Dane internetowe wskazują, że czas obecności użytkowników na stronach posługujących się tą strategią wynosił średnio 8.5 min.  A że czas to pieniądz, nikogo nie trzeba przekonywać.

•       MacDonald w 2010 r. w Japonii we współpracy z Nintendo stworzył grę tylko na użytek wewnętrzny, dla swoich pracowników pt. „McDonald’s eCrew Development Program”, która uczyła przygotowywać i obsługiwać różne dania z menu. To było wprawdzie wprowadzenie dla pracowników, a nie promocja produktu, ale… był sukces grywalizacji w biznesie.

Zwiększenie szeroko rozumianej obecności jest dużym sukcesem, gdyż istnieje prawdopodobieństwo, że odwiedzający witrynę internetową firmy użytkownik chętniej zainteresuje się świadczonymi usługami lub nawet kupi promowany przedmiot lub usługę. Podobnie wygląda to w świecie e-commerce.

Jakie zyski z grywalizacji e-commerce?

grywalizacja

Emocje, satysfakcja i emocje. Jak skonfrontować z e-commerce świat gier? Okazuję się bardzo łatwo! Ze względy na specyfikę e-commerce zaangażowani użytkownicy zapewne najchętniej odnajdą w wyprzedażach oraz okazjach, to czego poszukują w grach wideo. W efekcie pojawia się olbrzymia przestrzeń do zagospodarowania. Światowy biznes świetnie sobie z tego zdaje sprawę, dlatego już teraz podejmuje działania.

•       Do 2025 r. zyski ze sprzedaży związane z grywalizacją wyniosą 32 biliony dolarów

•       70 proc. globalnych firm wpływa na rozwój technik grywalizacji, a czyni to z prostej przyczyny 90-92 proc pracowników firm wykorzystujących tę strategię jest bardziej wydajnych, są szczęśliwsi i podekscytowani pracą

•       Szacuje się, że do 2025 r. rynek związany z grywalizacją przekroczy wartość 30.7 mld dolarów

Zasadniczym celem każdego biznesu jest przyciągnięcie uwagi klienta oraz zyskanie jego lojalności. Nie inaczej jest w branży e-commerce. Tylko że w świecie e-commerce i spadającej uwagi klienta trudno jest się wyróżnić.

Grywalizacja wyszukiwania produktu oraz jego kupowanie odwraca trendy: redukuje znużenie klienta, sprawiając, że kupowanie przestaje być powtarzalne, uciążliwe i nużące. Zamiast tego będzie wywoływało emocje. Wszak 60 proc. użytkowników Digital Market Forum zadeklarowało, że chętnie kupiłoby więcej od producenta, który oferującego wciągającą grę.

Innymi korzyściami płynącymi z grywalizacji e-commerce jest poprawa reputacji, czy spadek współczynnika porzucenia dla strony producenta oferującego grę. W ten sposób zyskuję się lojalnego i wiernego klienta, a w ten sposób e-commerce zyskuje dostęp do ich preferencji zakupowych. Poza tym gry budują zasięgi firmy oraz jej pozycję online, co jest szczególnie atrakcyjne dla klienta wywodzącego się z pokolenia Z.

Przede wszystkim dzięki grywalizacji e-commerce poprawia się współczynnik konwersji (ang. CR) – czyli statystyka odwiedzających i wykonujących pożądane działania na stronie internetowej.

Wiadomości związane
E-commerceNowa Technologia

Rekomendacje AI: kiedy sztuczna inteligencja wie, czego chcesz, zanim Ty to wymyślisz

Wchodzisz na stronę, a tam – bach! – dokładnie to, o czym myślałeś chwilę temu. Zbieg…
Więcej
E-commerce

Mikroinfluencerzy: jak sprzedawać w e-commerce bez miliona followersów

Nie masz budżetu na reklamę z gwiazdą Netflixa ani na współpracę z influencerką, która nosi…
Więcej
E-commerce

Automatyzacja marketingu w e-commerce: mniej roboty, więcej robotów

Masz newsletter, kampanię w social mediach i promocję, która „kończy się już jutro od…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn