E-commerce

Sprzedaż bezpośrednia w e-commerce

Sprzedaż bezpośrednia nie jest zagrożeniem dla retail e-commerce, lecz może być brakującym elementem oferty sklepowej. Czy wiesz, że DTC/D2C sprawdza się nie tylko w branży produktów kosmetycznych?

Znajdź sposób na udoskonalenie procesu sprzedażowego

Lepsze nie jest wrogiem dobrego Jak sprawić, by model sprzedażowy był mniej kosztowny? Uprościć go, pomijając pośredników! Ma to kluczowe znaczenia dla satysfakcji i portfela klienta! 

Bowiem zmienia model kupowania i może oznaczać przeceny. Poznajmy model sprzedaży bezpośredniej (Direct-To-Customer),  znany jako DTC lub D2C. Pierwsze miejsca najbardziej znanych firm D2C w Polsce,  zajmują firmy związane z branżą kosmetyków. Choć bezpośredni kontakt i zaufanie są ważne, to DTC działa w szerszym zakresie.

Model D2C eliminuje potrzebę zewnętrznych producentów, hurtowników, sprzedawców detalicznych i dystrybutorów występujących w tradycyjnych sklepach detalicznych, aby sprzedawać bezpośrednio klientom — Guide to direct-to-consumer (D2C) commerce: How it works and how it’s evolving.

Najwięksi wytwórcy sprzedający D2C

  • Walmart’s
  • Amazon
  • Rakuten
  • Shopify
  • JD.com
  • eBay
  • Alibaba 

Perspektywy sprzedaży bezpośredniej

Portal statistica.com szacuje, że przychody na światowym rynku e-commerce w  2024 roku przekroczą 3 biliony USD. Roczna stopa wzrostu mimo zmian perspektyw na mniej obiecujące wyniesie 9,79 proc. (1). 

Rynek D2C w 2022 r. był warty 142,1 mld. dolarów. Do 2032 r. prognozuje się, że przekroczy 591.3 mld. dolarów (CAGR 15,4 proc.) (2). 

  • Sprzedawcom oferuje:
    • możliwość bezpośredniego zaangażowania klientów, 
    • zwiększenia sprzedaży, 
    • przyśpieszenia procesu pozyskiwania danych klientów.
  • Klientom oferuje:
    • dostarcza wygody zakupowej,
    • dostarcza spersonalizowane zakupy,
    • ułatwia dokonywanie zwrotów.

Branże, w których D2C e-commerce osiąga wzrosty

Rosnące zapotrzebowanie skłania niżej wymienione branże do rozwoju D2C e-commerce. Firmy D2C e-commerce najczęściej działają w obszarach:

  • Kosmetyki oraz środki higieny osobistej,
  • książki i artykuły papiernicze,
  • jedzenie,
  • elektronika użytkowa,
  • odzież i obuwie,
  • dekoracje domowe,
  • przemysł i nauka,
  • sport i rozrywka,
  • podróże i turystyka.

Retail e-commerce vs D2C e-commerce

Zapoznaj się z zestawieniem kluczowych różnic pomiędzy tradycyjnymi sklepami e-commerce a modelem e-commerce Direct-to-Consumer (D2C). Pamiętaj również, że nic nie zastąpi uważnej analizy oraz dokładnej weryfikacji dostępnych ofert. 

W sklepie e-commerce np. Amazon:

  • Karty kredytowe są zarejestrowane,
  • obecność konta w serwisie,
  • wiedza, w jaki sposób działa serwis np. polityka zwrotów, reklamacji, kontakt z BOK,
  • spersonalizowane polecenia,
  • one-day deliveries (w zależności od sklepu i lokalizacji),
  • konto i polecenia,
  • retailer wallet.

W D2C e-commerce:

  • lepsze doświadczenie sprzedażowe,
  • lojalność do marki,
  • oferty limitowane,
  • spersonalizowana oferta (3)

Na czym polega model sprzedażowy D2C?

Tradycyjny biznesu e-commerce jest oparty na strategii, w której retailers nabywają towar od producentów lub dystrybutorów, a następnie sprzedają go z zyskiem. Dodatkowo do retailers należy podejmowanie działań marketingowych, aby zachęcić klienta do odwiedzenia sklepu.

Natomiast model D2C polega na sprzedaży produktów bezpośrednio przez producentów. Unika się w ten sposób ponoszenia kosztów związanych z hurtownikami, pośrednikami, czy retailers.

Marka D2C posiada pełną kontrolę nad procesowaniem produktu: wytworzeniem, obróbką, dostarczeniem i marketingiem. Twórcy oraz producenci produktu w modelu sprzedażowym D2C posiadają więcej obowiązków. Są osobami odpowiedzialnymi za:

  1. Zaprojektowanie produktu,
  2. wytworzenie produktu,
  3. pakowanie,
  4. dystrybucje,
  5. wysyłkę produktu.

Dlaczego klienci cenią doświadczenie zakupowe w D2C e-commerce?

  1. Wygoda:
    1. współczesne tempo życia jest szybkie, ludzie są wiecznie zajęci, szukają ułatwień w życiu. 
    2. D2C oferuje klientom wysoki poziom udogodnień, jak choćby subskrypcje produktów nabywanych regularnie. 
    3. Gotowość do dodatkowych płatności za wygodę wyraża: 
      1. 83 proc. klientów D2C,
      2. 56 proc. klientów sklepów online.
  2. Spersonalizowane doświadczenie:
    1. klienci coraz częściej poszukują osobistego doświadczenia zakupowego (spersonalizowanych ofert).
    2. D2C wykorzystując dane użytkownika, (pozostawione w Sieci) może zaoferować wysoce dopasowane propozycje.
    3. Gotowość do dotykowych płatności za personalizację wyraża:
      1. 75 proc. klientów D2C,
      2. 28 proc. klientów sklepów online.
  3. Cel:
    1. Klienci ponad luksus, czy renomę marki bardziej doceniają przekonania, które podziela marka.
    2. Wiele marek D2C wspiera zmiany społecznościowe i klimatyczne.
    3. Gotowość do wykonania dodatkowych płatności za cel wyraża:
      1. 86 proc. klientów D2C,
      2. 43 proc. klientów sklepów online.
  4. Nowe technologie:
    1. Klienci uczą się nowych technologii i przejmują nowe zwyczaje, by być bliżej marki, którą używają.
    2. Klienci chcą interakcji z markami przez: social media, loT connectivity, wearables, metavers,
    3. D2C umożliwia markom sprzedaż za pośrednictwem nowych technologi.
  5. Lokalizacja
    1. Do D2C wkroczył typ klienta, który chciałby kupować produkty wyprodukowane lokalnie.
    2. 65 proc. osób wg przeprowadzonego przez Kantar badania preferuje kupowanie produktów ze swojego kraju.
  6. Wartość
    1. klienci często poszukują: darmowych okresów próbnych,  obniżek, okazji, zniżek na wadliwe produkty,
    2. firmy D2C mają możliwości oferowania produktów w specjalnych upustach z powodu oszczędności, w wyniku pominięcia pośrednika sprzedażowego (middle man) (4).

Skuteczność potwierdzona statystyką

D2C jest podejściem do sprzedaży produktów, w którym właściciel marki staje się jednocześnie producentem i sprzedaje produkty bezpośrednio klientowi. Rola pośredników sprzedażowych jest ograniczana, co przynosi wymierne zyski małym i dużym firmom.

O skuteczności podejścia świadczą statystyki, w roku 2023 firma Nike wygenerowała 43,7 proc. swojego przychodu dzięki podejściu D2C. Oznacza to, że na każde zarobione 100 dolarów, 43 zostały zarobione dzięki sprzedaży bezpośredniej. Kanał Nike Direct osiągnął zarobek wynoszący ponad 21 mld. dolarów (5). Sukces sprzedażowy przy wykorzystaniu D2C jest możliwy dla rozmaitych przedsiębiorstw. 

Śledź nasz portal, by otworzyć się na rozwój i dostęp do przydatnych informacji  ze świata e-commerce. Bądź na bieżąco.

Źródła:

  1. Ecommerce: The History and Future of Online Shopping, https://www.bigcommerce.com/, https://www.bigcommerce.com/articles/ecommerce/ (dostęp z dn. 19.03.2024 r.).
  2. KPMG, Evolution of the direct-to-consumer ecosystem: How the Future of Retail has evolved, https://assets.kpmg.com/, 10.2022 r., https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/xx/pdf/2022/10/direct-to-consumer.pdf (dostęp z dn. 19.03.2024 r.).
  3. GLOBAL DIRECT-TO-CONSUMER (D2C) E-COMMERCE MARKET SIZE, SHARE AND INDUSTRY ANALYSIS BY REGIONS, COUNTRIES, TYPES, AND APPLICATIONS, FORECAST TO 2028, https://www.precisionreports.co/, 31.05.2023 r., https://www.precisionreports.co/global-direct-to-consumer-d2c-e-commerce-market-23870402 (dostęp z dn. 19.03.2024 r.).
  4. Guide to direct-to-consumer (D2C) commerce: How it works and how it’s evolving, https://www.emarketer.com/, 22.02.2024 r., https://www.emarketer.com/insights/d2c-explained/ (dostęp z dn. 19.03.2024 r.).
  5. Holly Stanley, What Is Direct to Consumer (DTC) Ecommerce?, https://www.shopify.com/, 8.06.2023 r., https://www.shopify.com/nz/enterprise/blog/direct-to-consumer (dostęp z dn. 19.03.2024 r.).
  6. Latest Tech. and Trends Insights, 2024 Direct-To-Consumer (D2C) E-Commerce Market: Trends, Developments, and Projections for 2031 and Beyond, https://www.linkedin.com/, 19.01.2024 r., https://www.linkedin.com/pulse/2024-direct-to-consumer-d2c-e-commerce-cjejf/ (dostęp z dn. 18.03.2024 r.).
  7. Most well-known direct selling (D2C) companies in Poland in 2023, https://www.statista.com/, https://www.statista.com/statistics/1297127/poland-best-known-d2c-companies/ (dostęp z dn. 18.03.2024 r.).
  8. Vservesolution, Direct-To-Consumer (D2C) E-Commerce vs. Traditional Retailer Business Model: Which Is Better?, https://www.vservesolution.com/, 21.03.2023 r., https://www.vservesolution.com/blogs/direct-to-consumer-d2c-e-commerce-vs-traditional-retailer-business-model-which-is-better/ (dostęp z dn. 19.03.2024 r.).

Przypisy:

  1. eCommerce – Worldwide, https://www.statista.com, https://www.statista.com/outlook/emo/ecommerce/worldwide (dostęp z dn. 19.03.2024 r.).
  2. Direct to Consumer E-commerce Market To Reach USD 591.3 Billion By 2032 Report By DataHorizzon Research, https://www.globenewswire.com/, 4.01.2024 r., https://www.globenewswire.com/news-release/2024/01/04/2803855/0/en/Direct-to-Consumer-E-commerce-Market-To-Reach-USD-591-3-Billion-By-2032-Report-By-DataHorizzon-Research.html (dostęp z dn. 20.03.2024 r.).
  3. Direct to Consumer (D2C) vs Retail in eCommerce, https://www.channelsight.com/, https://www.channelsight.com/blog/direct-to-consumer-versus-retailers-the-changing-ecommerce-landscape (dostęp z dn. 19.03.2024 r.).
  4. KPMG, Evolution of the direct-to-consumer ecosystem: How the Future of Retail has evolved.
  5. Nike’s direct-to-consumer (D2C) sales as share of total brand revenue worldwide from the fiscal years of 2019 to 2023, https://www.statista.com, 15.09.2023 r., https://www.statista.com/statistics/1278371/nike-direct-to-consumer-revenue-share-worldwide/
Wiadomości związane
E-commerce

Fulfillment w e-commerce: czy warto oddać paczki w cudze ręce?

Prowadzisz sklep internetowy, a Twój salon powoli zamienia się w magazyn? Kurierzy mijają się w…
Więcej
E-commerce

Marketplace vs. własny sklep: gdzie szybciej i taniej dostarczyć produkt?

„Wystarczy wystawić na Allegro” – mówi jeden przedsiębiorca, już śniąc o milionach. Inny…
Więcej
E-commerce

Zwroty w e-commerce: jak sprawić, by nie zrujnowały Twojego biznesu?

Witaj w królestwie „kup, przymierz, odeślij”. Zwroty w e-commerce stały się tak powszechne…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn