Współczesny rynek e-commerce charakteryzuje się wysoką dynamiką oraz nieustannie rosnącymi oczekiwaniami konsumentów. Klienci coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na jakość produktów, ale również na praktyki biznesowe firm, od których dokonują zakupów. Wyjątkowo pożądanymi w oczach kupujących praktykami są te dotyczące troski o środowisko. Jak zielona logistyka może wpłynąć na wizerunek Twojej marki?
Znaczenie zielonych rozwiązań w budowaniu strategii biznesowej
Pojęcia takie jak ekologia, zrównoważony rozwój i świadoma konsumpcja często uważane są za jedne z kluczowych elementów kreowania strategii biznesowych firm – w tym także tych reprezentujących najróżniejsze branże e-commerce. Co więcej, obecnie zielone idee nie tylko są swoistym pryzmatem, przez który PR-owcy chcą, aby postrzegać markę, ale niejako stają się one tożsamością marki.
W dobie globalnego ocieplenia oraz wzrastającej świadomości ekologicznej przedsiębiorstwa inwestujące w zrównoważone rozwiązania są postrzegane korzystniej przez odbiorców niż te, które w swojej strategii nie podejmują podobnych tematów.
Krótko mówiąc, markom opłaca się inwestować w przyjazne środowisku rozwiązania.
Jak firmy kierunkują swoje zielone działania?
Przedsiębiorstwa szukają sposobów na stanie się bardziej ekologicznymi na wszelkich poziomach organizacyjnych. Zielona rewolucja może odbywać się zatem w obszarach takich jak: produkcja, pion administracyjny, transport i logistyka.
W przypadku e-commerce szczególnie duże znaczenie zyskuje część logistyczna: obejmuje one cały proces dostarczania dobra od producenta do finalnego odbiorcy.
Jakie proekologiczne działania możemy włączyć w pojęcie zielonej logistyki w branży e-commerce?
Wystarczy choćby wymienić kilka z nich:
Możliwość redukcji emisji CO2
Niezwykle istotnym aspektem zielonej logistyki jest redukcja emisji dwutlenku węgla. Firmy e-commerce mogą ograniczyć ilość CO2 trafiającego do atmosfery na przykład dzięki korzystaniu z pojazdów elektrycznych lub hybrydowych, a także dzięki współpracy z przewoźnikami, którzy podzielają te same wartości. Minimalizacja śladu węglowego może się również odbywać poprzez stosowanie we flocie przewoźnika pojazdów oszczędzających paliwo, a także samochodów napędzanych biopaliwem.
Nowoczesne firmy transportowe coraz częściej oferują swoim klientom możliwość nie tylko śledzenia swoich przesyłek. I tak na przykład Inpost, FedEx czy SP Express stawiają na pełną transparentność: udostępniają klientowi możliwość dokładnego wyliczenia poziomu emisji CO2 nadanych przez niego transportów.
Maksymalne wykorzystanie miejsca w pojeździe kurierskim
Tak samo ważne jest, aby pojemność paki pozwalała przewozić jak najwięcej przesyłek, a co za tym idzie, by skutecznie zastępować mniejsze pojazdy kurierskie dużymi ciężarówkami. W efekcie jeden transport może zabrać ze sobą maksymalnie wiele paczek do danego punktu rozładunku, ograniczając tym samym liczbę pojazdów, które muszą wyjechać na drogę.
Optymalny dobór trans transportowych
Kolejnym procesem logistycznym w branży e-commerce, któremu możemy nadać ekologicznego charakteru, będzie odpowiednie zaplanowanie tras transportowych. Odpowiednie, czyli pozwalające wybrać trasę najkrótszą i najprostszą do pokonania jak najszybciej. Jednocześnie trasa taka powinna uwzględniać punkty rozładunkowe znajdujące się po drodze.
Wybór podlegających biodegradacji opakowań
Biodegradowalne opakowania do pakowania przesyłek są dobrą alternatywą dla tych powstających ze styropianu lub zwykłego plastiku. Z czego może być wykonane ekologiczne opakowanie wykorzystywane przez firmy e-commerce? Na przykład z papierowej pulpy, konopi, wodorostów lub bioplastiku (m.in. kwasu polimlekowego powstającego z cukrów roślinnych). Dzięki ekologicznym wyborom mniej opakowań okaże się jednorazowych, a jeśli te trafią już na wysypisko – szybko się rozłożą.
Wykorzystanie w procesach planowania nowoczesnych programów i narzędzi logistycznych
Szczególnie pomocne okazują się zdigitalizowane systemy zorientowane na optymalizację procesów logistycznych w magazynie oraz w trakcie dostawy.
W pierwszym przypadku firmy stawiają na systemy do zarządzania transportem (TMS) – pozwalają one dokonywać konsolidacji ładunków oraz (za pomocą algorytmów) planować optymalne trasy dla floty. Innym narzędziem są systemy do monitoringu pojazdów w czasie rzeczywistym, dzięki którym niwelujemy ryzyko pojawienia się pustych przebiegów. Popularność zyskują ponadto platformy do współdzielenia przewozu (CTM) – ich istnienie polega na łączeniu firm chętnych do współdzielenia zasobów przewozowych w ramach wybranego transportu.
W drugim przypadku skupiamy się na działaniach odbywających się na etapie planowania produkcji oraz zarządzania magazynem i narzędziach takich jak oprogramowanie do zarządzania magazynem (WMS). Dlaczego WMS jest tak popularne? Pomaga m.in. zarządzać przestrzenią magazynu, znajdującymi się w nim zapasami, a także kontrolować proces kompletowania, pakowania i wysyłki zamówień.
Korzyści wizerunkowe wynikające z zielonej logistyki
Logistykę nakierowaną na przyjazne środowisku rozwiązania należy uznać za solidny fundament budowania wizerunku marki. To, w jaki sposób wyglądają działania składające się na doświadczenie kupowania, są niemal równie ważne jak sam produkt.
- wizerunek budowany w oparciu o CSR (Corporate Social Responsibility)
Działania logistyczne zaprojektowane w duchu ekologicznych wartości wzmacniają pozytywny wizerunek firmy i tworzą skojarzenie z odpowiedzialnością społeczną oraz innowacyjnością w kontekście troski o przyszłe pokolenia. Decydując się zatem na zieloną logistykę, przedsiębiorstwo korzystanie wpływa na swój wizerunek zarówno wśród nabywców dobra, jak i innych grup interesantów (np. klienci biznesowi, organizacje pozarządowe, media).
Firmy e-commerce, które decydują się na kreowanie swojej strategii marketingowej w ten właśnie sposób, mogą liczyć na wybicie się wśród konkurencji oraz lepszą „pozycję startową” w przypadku pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem.
- wizerunek budowany w oparciu o zaufanie i lojalność klienta
Co więcej, zielona logistyka będzie czynnikiem kluczowym w kontekście budowania zaufania oraz lojalności nabywcy produktu. To udowodnione, że ludzie częściej wracają po kolejną sztukę dobra kojarzonego z ekologią, a także są w stanie zapłacić więcej za taki produkt.
- wizerunek budowany w oparciu o otoczenie zewnętrzne
Nie można zapomnieć o korzyściach, jakie niesie ze sobą zielona logistyka w kontekście otoczenia wewnętrznego, czyli osób zatrudnionych bezpośrednio w firmie. Budowanie wizerunku marki przyjaznej środowisku oddziałuje na pracowników obecnych oraz przyszłych. W szczególności pracownicy reprezentujący młodsze pokolenia są bardziej skłonni angażować się w działania proekologiczne, dzięki czemu jesteśmy w stanie skuteczniej zbudować pełne zaangażowanie zespołu, a także wierność marce i zasób w postaci ambasadorów marki w życiu codziennym czy w social mediach. To jednak nie wszystko – młodzi chętniej aplikują na stanowiska skojarzone z zielonymi inicjatywami, co przekłada się na budowanie solidnej bazy talentów.
Nie zapomnij zaobserwować naszego portalu i zawsze bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami ze świata e-commerce!
Źródła:
- Barbau A., Catană Ș.A., Deselnicu D.C., Cioca L.-I., Ioanid A., Factors Influencing Consumer Behavior toward Green Products: A Systematic Literature Review, Factors Influencing Consumer Behavior toward Green Products: A Systematic Literature Review
- Łupicka A., Wieliczko M., Kreowanie wiedzy w łańcuchach dostaw [w:] Transport i logistyka w przedsiębiorstwie, mieście i regionie. Wybrane zagadnienia, pod. red. nauk. R. Rogaczewskiego, Sz. Zimniewicza, A. Zimnego, Wydawnictwo Naukowe Sophia, Katowice 2017, https://open.icm.edu.pl/server/api/core/bitstreams/5c3c14bd-c85c-4e1f-8204-9ad85e342e19/content
- Co to jest TMS i jak wspiera zarządzanie transportem? – Oprogramowanie dla transportu, logistyki. Programy logistyczne. Program dla transportu i spedycji
- https://semcore.pl/rynek-e-commerce-co-warto-wiedziec/
- https://www.treeco.pl/zielona-logistyka/
- https://sp.express/w2/greenmode
- Sprawdź ślad węglowy swojej paczki w aplikacji InPost!
- Oblicz swoją emisję związaną z wysyłką | FedEx
- CSR – Społeczna odpowiedzialność biznesu – PARP – Centrum Rozwoju MŚP