Firmy e-commerce ściśle współpracują z partnerami logistycznymi, dzięki którym mogą skuteczniej docierać do swoich klientów. Rynek weryfikuje: coraz większą wartością staje się również to, aby logistyka oferowała zielone rozwiązania.
Wyzwania stawiane przed ekoprzewoźnikiem
Jeśli prowadzisz firmę e-commerce, na pewno zauważyłeś, że Twoi klienci coraz większą wagę przywiązują do tego, czy działasz w duchu szacunku dla środowiska naturalnego. Poza kwestiami nakierowanymi sticte na produkcję, kupujący chcą mieć pewność, że firma troszczy się o zielone idee także w innych obszarach funkcjonowania.
O jakich obszarach konkretnie mowa?
Na przykład o procesach logistycznych związanych z dystrybucją produktów, a więc o szeregu czynności, które są niezbędne, aby dobro trafiło do klienta. Są to:
- magazynowanie,
- pakowanie,
- nadanie przesyłki,
- transport,
- sortowanie w centrum dystrybucji,
- przekazanie do doręczenia i doręczenie do wskazanego punktu odbioru.
Współpraca e-commerce z ekopartnerami logistycznymi: dlaczego warto?
Człowiek ponosi odpowiedzialność za 1/3 produkcji CO2. W Polsce szeroko rozumiany transport odpowiada za niemal 12% emisji gazów będących efektem spalania paliw kopalnych. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym, firmy logistyczne zaczynają oferować bardziej przyjazne dla środowiska usługi…
Dlaczego współpraca e-commerce z ekopartnerami logistycznymi się opłaca?
1. Kwestie środowiskowe
Możliwość zmniejszenia śladu węglowego
Firmy logistyczne zajmujące się transportem mogą realnie przyczynić się do ograniczenia emisji CO2 do atmosfery. W jaki sposób? Mają do dyspozycji szereg narzędzi takich jak:
- niskoemisyjna flota pojazdów,
- optymalne planowanie tras transportowych,
- ograniczanie pustych przebiegów,
- opcja współdzielenia paki w ramach przejazdów.
W przypadku firm e-commerce, które każdego dnia wysyłają dziesiątki zamówień, postawienie na współpracę z operatorem logistycznym uwzględniającym ograniczenia śladu węglowego daje wymierny efekt. Efekt, który można dokładnie wyliczyć.
Racjonalne zarządzanie procesami
Nowoczesne technologie to standard w przypadku ekopartnerów transportowych. Dzięki narzędziom wykorzystującym algorytmy i sztuczną inteligencję łatwiej zarządzać flotą oraz innymi zasobami (np. paliwem).
2. Kwestie wizerunkowe
Jak Cię widzą klienci?
Korzystanie ze wsparcia logistycznego zielonych biznesów pozwala budować wizerunek naszej firmy jako zaangażowanej społecznie.
Stojąc przed wyborem marki nieskojarzonej z ochroną środowiska, a takiej, która wpisuje się w te wartości, większa szansa, że klient postawi na tę drugą. Nowy, świadomy konsument będzie wiedział, po co sięgać, zaś lojalny nie będzie musiał szukać zamiennika.
W przypadku akcji marketingowych wsparcie proekologicznie nastawionego partnera zwiększa pulę odbiorców kampanii. Ponadto taka kooperacja ułatwia szybkie wyjście z kryzysu wizerunkowego oraz daje podstawy pod nową strategię rynkową.
Jak Cię postrzegają pracownicy?
Trudno zbudować pozytywny odbiór przedsiębiorstwa bez odpowiedniej polityki wewnętrznej. Tożsamość pracowników to podwalina pod solidny biznes. Niełatwo ją jednak stworzyć bez pozytywnych wzorców, z którymi można się identyfikować.
Dzięki partnerstwu Twojej firmy z marką przyjazną środowisku możecie przejąć część jej kultury organizacyjnej. Innymi słowy, wzorowanie się na sprawdzonych rozwiązaniach oraz powszechnie akceptowanych wartościach pozwala umacniać więzi międzyludzkie i spajać zespoły.
Istnieje wyższe prawdopodobieństwo, że pracownicy będą wydajniej wykonywać obowiązki, jeśli będą mieli poczucie zaangażowania na rzecz wyższego dobra. Realizacja wartości ekologicznych pozwoli wzmocnić oddanie zatrudnionych, a także da im większą satysfakcję z wykonywanej pracy.
Jak prezentujesz się w oczach partnerów biznesowych?
Kreowanie się na markę przyjazną środowisku może poprawić relacje z inwestorami. Interesariusze chętniej wesprą Twój biznes, jeśli ten okaże się innowacyjny oraz wpisujący się w trendy społeczne.
Nie mniej ważną kwestią w przypadku proekologicznych przedsiębiorstw jest wartość w postaci transparentności. To właśnie otwarta komunikacja stanowi podstawę chęci nawiązania relacji z marką.
3. Redukcja kosztów operacyjnych
Ukierunkowanie działań na ochronę środowiska może owocować redukcją kosztów operacyjnych.
Co kryje się pod określeniem „koszty operacyjne”?
Warto tutaj zwrócić uwagę na opłaty związane z wykonywaniem codziennych obowiązków służbowych. Proekologiczne rozwiązania dla e-commerce potrafią obniżyć wydatki niezbędne, aby zakład funkcjonował.
I tak na przykład firmy logistyczne zajmujące się transportem mogą ograniczać koszt paliwa poprzez:
- inwestycję w alternatywne źródła energii,
- wybór zamiennika tradycyjnego paliwa (m.in. biodiesel, bioetanol, sprzężony wodór),
- szkolenia pracowników z zakresu optymalnego zużycia paliwa – tzw. ecodriving jest w stanie ograniczyć zapotrzebowanie na paliwo nawet o 40%.
4. Konieczność dostosowania się do wymogów prawnych
Partnerstwo z ekologicznym dostawcą to szansa, by uniknąć perturbacji w przypadku szybkich zmian prawa. Wysokie standardy dot. ochrony natury pozwolą Ci poczuć się pewniej – nie będziesz musiał obawiać się niespodziewanych kar finansowych.
Unia Europejska stawia sobie za cel dekarbonizację transportu. W Porozumieniu Paryskim możesz przeczytać, że państwa członkowskie UE zobowiązują się do 2050 roku stać się neutralnymi klimatycznie.
Jak widzisz, kolejne państwa wprowadzają coraz bardziej restrykcyjne, proekologiczne regulacje prawne. Możesz zauważyć zatem rosnące prawdopodobieństwo, że aby wejść ze swoimi produktami na nowy rynek (albo utrzymać się na tych, na których jesteś już obecny), niezbędne będzie dostosowanie swojej polityki do przyjaznych środowisku zmian.
5. Wpływ na środowisko lokalne
Firma e-commerce prowadzona w duchu wartości ekologicznych powinna oddziaływać na swoje bezpośrednie otoczenie.
W jaki sposób przedsiębiorstwo może wspierać najbliższą sobie społeczność?
- współpracę z okolicznymi biznesami,
- poprzez tworzenie nowych miejsc pracy,
- angażowanie się w lokalne inicjatywy,
- promowanie akcji edukacyjnych na temat ekologii,
- może stanowić lepiej dostępną alternatywę dla marek, które nie są społecznie odpowiedzialne,
- może stać się inspiracją dla innych firm.
Współpraca e-commerce z ekopartnerami logistycznymi: zdecydujesz się na nią?
Partnerstwo z ekologicznymi dostawcami usług logistycznych daje markom e-commerce wiele korzyści. Poza aspektami czysto środowiskowymi Twoja firma staje przed szansą usprawnienia możliwości operacyjnych, budowania spójnego wizerunku, a także dostosowania się (lub wyprzedzenia) zmian w prawie.
Które spośród przedsiębiorstw logistycznych oraz transportowych obecnych na polskim rynku budują przyjazny naturze wizerunek? DPD, InPost, SPX, EkoLog i wielu innych. Z kim nawiążesz współpracę? Wybór należy do Ciebie!
Jeśli chciałbyś wiedzieć więcej na temat tego, jak zieloni partnerzy logistyczni przyczyniają się do maksymalizacji zysków w e-commerce, nie zapomnij zaobserwować naszego portalu!
Źródła
- Biopaliwa – otwarta kwestia
- Biopaliwo – Encyklopedia Zarządzania
- Ekologiczny transport – jak przewozić towary w zgodzie z naturą
- Toyota’s hydrogen fuel cell trucks are now moving goods around the Port of LA – The Verge
- Ekologiczny transport drogowy nabiera e-rozpędu – Green Projects
- Transport może być bardziej ekologiczny dzięki paliwom alternatywnym.
- Ekologiczna, zrównoważona mobilność elementem neutralności klimatycznej UE – Consilium
- Pojazdy ciężkie: Rada zatwierdza bardziej rygorystyczne normy emisji CO₂ – Consilium
- Ekologiczne rozwiązania w transporcie i ich zalety – BeNeutral
- InPost dla ekologii
- Zrównoważony rozwój w DPD Polska => sprawdź DPD Polska
- O nas – EKO-LOG
- SP Express