Nie masz miliona na kampanię w telewizji? Spokojnie. Masz za to znajomą, co lubi pisać w komentarzach i kuzyna, który zna kogoś z grupy „Zakupy online 24/7 – tylko najlepsze okazje”. Gratulacje, właśnie odkrywasz marketing szeptany. Czy w dzisiejszych czasach ma to jeszcze sens?
Co to właściwie jest marketing szeptany?
To takie marketingowe „a wiesz, że…”. Delikatne, niby nieoficjalne polecenie, które działa lepiej niż najładniejszy baner.
- Autentyczność – nic tak nie działa na klienta jak „normalna osoba” polecająca produkt.
- Zasięg organiczny – jeśli ktoś podchwyci, leci samo.
- Wiarygodność – ludzie ufają ludziom. Reklamom? Nie bardzo.
Nie potrzebujesz setek głosów. Potrzebujesz kilku właściwych w odpowiednim miejscu i czasie.
Gdzie to się najlepiej rozkręca?
- Grupy na Facebooku – „Hej, czy ktoś używał tego serum? Bo widzę, że działa…”
- Komentarze pod postami – delikatne wtrącenie: „ja kupiłam tu i jestem zadowolona :)”
- Fora i porównywarki – wystarczy jedna przekonująca opinia z konkretem.
Nie chodzi o spam, tylko o wczucie się w klimat. Nie jesteś sprzedawcą. Jesteś kimś, kto poleca, bo serio zna i używa.
Jak robić dobrze marketing szeptany (i nie wylądować na czarnej liście)?
- Naturalny język – żadnych „inwestuj natychmiast w nasz innowacyjny produkt”.
- Właściwa grupa docelowa – nie wrzucaj sprzętu dla wędkarzy do forum o kosmetykach.
- Delikatność – to „szeptany” marketing, nie „krzyczany”.
No i najważniejsze: nie kłam. Klienci potrafią rozpoznać sztuczność szybciej, niż bot rozpozna twój IP.
Kiedy marketing szeptany działa najlepiej?
- Gdy produkt naprawdę działa i można się nim pochwalić.
- Gdy masz społeczność albo ambasadorów, którzy lubią mówić o tym, co dobre.
- Gdy reszta reklamy jest droga, a Ty potrzebujesz efektu wirusowego bez wirusa.
Marketing szeptany to jak dobrze opowiedziany żart – nie każdy potrafi, ale jak się uda, to leci w świat i wraca z wynikami.
Chcesz więcej takich sprytnych pomysłów? Zaglądaj na Ecommerce Times. Tu też czasem szepczemy.
Źródła
- Co to jest marketing szeptany? Rodzaje, przykłady i błędy – widoczni
- Marketing wirusowy, szeptany i ich odmiany / Agencja e-marketingowa i e-commerce Ideo Force
- Marketing Szeptany – Czym jest i jak go wykorzystać w biznesie? – QuickPick
- Marketing Szeptany – Kompleksowa obsługa firm w Internecie
- Marketing wirusowy, szeptany i ich odmiany / Agencja e-marketingowa i e-commerce Ideo Force
- Jak wykorzystać marketing szeptany w e-commerce w 2024 roku (Aby zwiększyć sprzedaż) – Reklama Saint