Dynamiczny rozwój e-commerce wymaga na firmach nieustannej obserwacji, a także analizy działań konkurencji. To analiza konkurencji stanowi podstawę dobrego planu marketingowego oraz rozwoju. Dowiedz się, jak powinna wyglądać poprawnie przeprowadzona analiza konkurencji!
Dlaczego analiza konkurencji w e-commerce jest konieczna?
Monitorowanie poczynań innych podmiotów jest fundamentem efektywnych działań operacyjnych w handlu internetowym. Z czego konkretnie wynika konieczność prowadzenia obserwacji?
Nieustannie rosnąca dynamika rynku e-commerce
Handel w sieci rozwija się zarówno w skali światowej, jak i krajowej. Szczególne znaczenie miała pandemia koronawirusa, jednak jej koniec nie oznaczał jednocześnie odejścia od handlu online. Według Trade.gov.pl w kwietniu 2024 roku Polacy nabyli w sieci towary warte 7,011 mld złotych, a dało to wzrost rzędu 14,2% rok do roku.
Więcej graczy, więcej wyzwań
Coraz łatwiej wejść na rynek e-commerce. Dostęp do różnego typu narzędzi do kreowania oraz prowadzenia sklepów online sprawia, że wystartowanie z nowym biznesem jest i tańsze, i o wiele szybsze. To zachęca nowych przedsiębiorców do spróbowania swoich sił. Jednocześnie jednak rozwój e-commerce oznacza, że będzie rosła konkurencja. Jeśli firma nie prowadzi analiz wewnętrznych i zewnętrznych, naraża się na utratę pozycji rynkowej na rzecz bardziej elastycznych podmiotów.
Konieczność odróżnienia się od konkurencji
Dlaczego potencjalny klient miałby wybrać akurat Twój sklep? Gdy firmy e-commerce oferują bardzo podobne do siebie produkty, aby zmaksymalizować prawdopodobieństwo, wybrania akurat Twojego biznesu, musisz wyróżnić się na tle innych podmiotów. Aby wiedzieć, jak to zrobić, niezbędna stanie się analiza konkurencji, w tym np.:
- ich strategii cenowych,
- sposobów prowadzenia działań marketingowych,
- jakości produktów,
- podejścia do klienta.
Przygotuj profesjonalną analizę konkurencji
Monitoring konkurencji składa się z kilku uniwersalnych etapów, przez które trzeba przejść. Sprawdź, na co zrobić szczególną uwagę!
Zidentyfikuj konkurentów
Fundamentem dobrze przeprowadzonej analizy jest określenie tego, kim są Twoi konkurenci. Podmioty możesz dzielić według wybranych przez siebie cech. Dobrą praktyką jest wyselekcjonowanie:
- konkurentów pośrednich – przedsiębiorstwa mające w swojej ofercie alternatywne usługi bądź produkty, które odpowiadają na te same potrzeby klientów, co Twój towar (np. Ty sprzedajesz komputery stacjonarne, a inni tablety lub laptopy),
- konkurentów bezpośrednich – czyli oferujących identyczne lub maksymalnie podobne dobra (np. masz swój sklep online z drapakami dla kotów, więc Twoją konkurencją są inne sklepu z drapakami),
- konkurenci potencjalni – podmioty, które dopiero mogą zacząć działać w Twojej niszy
- konkurenci odchodzący – firmy, które właśnie znikają albo niedawno zniknęły z rynku.
Dokonaj analizy asortymentu
Badanie produktów oferowanych przez konkurencję stanowi punkt wyjścia do bardziej szczegółowych analiz. Aby wykonać nie tylko poprawną, ale i maksymalnie dokładną analizę produktów, postaraj się odpowiedzieć na pytania z trzech głównych grup:
- asortyment (Czy konkurent skupia się na danym produkcie, a może ma szerszy wybór?),
- cechy produktów (Czy jego produkt w jakikolwiek sposób jest niepowtarzalny?),
- jakość dobra (Jakiej jakości jest produkt oponenta?).
Wybierz strategię cenową
Często to właśnie cena przesądza o tym, czy klient zdecyduje się na zakup, czy nie. Jeśli sprawdzisz, jak kształtuje się strategia cenowa konkurencji, będziesz miał szerszy obraz tego, co działa, a co się nie sprawdza. Dzięki temu łatwiej będzie Ci ustalić własną politykę cenową.
Na strategię cenową składają się elementy takie jak:
- modele cenowe – spróbuj sobie odpowiedzieć, z jakiej półki cenowej są produkty konkurentów. Pomoże Ci to ustalić odpowiednią niszę i zainwestować w nieprzesycony sektor rynkowy,
- oferty promocyjne lub inne upusty – przeanalizuj, jakie rabaty przewiduje konkurencja. Mogą to być oferty dla stałych klientów, wyprzedaże sezonowe albo okazje specjalne,
- elastyczne podejście do cen – zorientuj się, czy konkurencja kształtuje ceny w zależności od popytu.
Czytaj więcej…
- E-commercetimes.pl – Startegie sprzedaży w e-commerce
- E-commercetimes.pl – Promocje w e-commerce – jak się przygotować?
Ustal kanał sprzedaży
Gdy prowadzisz sprzedaż w sieci, masz szeroki wybór kanałów, którymi możesz docierać do klientów. Analiza konkurencji w tym kontekście będzie dotyczyła nie tylko tego, za pomocą jakich platform inne podmioty prowadzą sprzedaż, ale także jak to robią.
Duże znaczenie dla powodzenia prowadzenia interesu w Internecie mają:
- strony internetowe sklepów – skup się na funkcjonalności oraz tym, jak możesz poprawić doświadczenia kupujących,
- social media – określ najczęściej wykorzystywane platformy oraz stosowane na nich formaty,
- marketplace – sprawdź, czy konkurencja sprzedaje za pomocą platform sprzedażowych, a jeśli tak się dzieje, ustal, które medium może generować najwyższą sprzedaż.
Sporządź strategię marketingową
Nie ma sprzedaży bez odpowiedniej strategii marketingowej. Dzięki niej dotrzesz do swoich klientów, a także wykreujesz trwałą relację. Analiza konkurencji pozwoli Ci lepiej zaplanować własne podejście do sprzedaży. Skup się na zbadaniu obszarów:
- SEM i SEO – słowa kluczowe pomogą pozycjonować sklep w wyszukiwarkach,
- reklam płatnych – największą uwagę poświęć temu, jak się reklamuje konkurencja, ile wydaje na reklamę oraz za pomocą jakiego typu treści dociera do audytorium.
Zapoznaj się z opiniami klientów
Jeśli szukasz bogatego źródła wiedzy na temat odczuć konsumentów, sprawdź, jakie opinie wystawiają produktowi lub sklepowi. Monitoring opinii na temat konkurencji ułatwi zidentyfikowanie potencjalnych problemów i ich uniknięcie w siebie.
Analiza konkurencji w e-commerce to Twoja szansa!
W analizie konkurencji nie chodzi wyłącznie o śledzenie poczynań rywali, lecz przede wszystkim o umiejętność wyciągania wniosków i doskonalenia własnej wizji sklepu online. Dzięki dobrze przeprowadzonej analizie konkurencji możesz zbudować porządną strategię biznesową, a następnie modyfikować ją wedle uznania. Jeśli temat Cię zainteresował i chciałabyś dowiedzieć się więcej na temat świata e-commerce, obserwuj nasz portal!
Źródła
1.E-commerce w Polsce wciąż silny. W kwietniu z 14,2% wzrostem r/r
2.Rynek e-commerce w Polsce – trendy i perspektywy rozwoju
3.Analiza konkurencji w e-commerce – Kompendium – Ideo Force4.Jak prowadzić analizę konkurencji w e-commerce?