E-commerceOptymalizacjaZielony Biznes

Certyfikaty ekologiczne w e-commerce i logistyce — jaka jest ich rola?

W dobie rozwijającej się świadomości ekologicznej przedsiębiorstwa zajmujące się logistyką (w tym tych zakupionych w ramach e-commerce) muszą dostosowywać swoje praktyki do wymogów dotyczących ochrony środowiska. W rezultacie certyfikacje ekologiczne nie tylko podnoszą prestiż firmy, ale pozwalają jej funkcjonować na polu prawnym.  

Certyfikaty ekologiczne stosowane w logistyce i e-commerce

Certyfikacja stosowana w branży logistycznej oraz e-commerce jest w stanie obejmować różne obszary działalności przedsiębiorstw. Oznacza to, że uzyskanie certyfikatu może dotyczyć zarówno procesów, jak i zasobów.

Jakie znaczenie mogą mieć normy i certyfikaty ekologiczne dla Twojej firmy? 

Normy ISO (Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej)

Są to międzynarodowe standardy określane przez niezależną oraz pozarządową organizację łączącą instytucje zajmujące się działalnością normalizującą.

Normy ISO:

·       pozwalają ujednolicić standardy w handlu między państwami,

·       zapewniają określoną klasę produktów,

·       pomagają w optymalizacji procesów,

·       przyczyniają się do ochrony środowiska.

W kontekście branży logistycznej i transportowej, ściśle związanych z e-commerce, szczególną wartość będzie miało pełnienie 2 standardów:

·   ISO 14001,

·   50001. 

ISO 14001

Standard ten dotyczy systemów zarządzania środowiskowego. W przypadku branży logistycznej zyskuje on wartość z uwagi na pomoc, jakiej udziela on przedsiębiorstwom, w kontekście określenia oraz adaptacji wpływów ich funkcjonowania na otoczenie naturalne. ISO 14001 skupia się na promowaniu zrównoważonych działań operacyjnych, w tym na kontroli oraz ulepszaniu praktyk stosowanych w firmie, dzięki czemu możliwe będzie działanie w duchu ekologii (ograniczenie eksploatacji zasobów, recykling) oraz w zgodzie z przepisami dot. ochrony środowiska. 

ISO 50001

ISO 50001 skupia się na zasobach w postaci energii. Aby otrzymać ten certyfikat, firma jest zobowiązana do opracowania oraz zastosowania się do norm strategicznych w kwestii zużycia energii elektrycznej. Ponadto ISO 50001 wymaga od biznesu dokonywania regularnych audytów, dzięki którym możliwe staje się poprawienie wydajności energetycznej. 

Certyfikat EMAS (Eco-Management and Audit Scheme)

Certyfikat opracowany przez Unię Europejską w celu optymalizacji efektywności środowiskowej firm. EMAS powstał w wyniku połączenia wymogów charakterystycznych dla ISO 14001 oraz dodatkowych wartości dotyczących przejrzystości procesów czy zewnętrznej weryfikacji.

Z jednej strony EMAS szczególne znaczenie przypisuje komunikacji skierowanej do otoczenia zewnętrznego, z drugiej zaś inicjatywie członków wspólnoty firmowej.

Ma on kompleksową formę – aby go uzyskać, musisz podjąć cały szereg działań. Wyzwania te mają zapewnić wysoki poziom przejrzystości funkcjonowania, a także potwierdzić wrażliwość na kwestie związane z ekologią. Więcej na temat tego, jakie wymagania powinna spełnić Twoja firma, aby otrzymać certyfikat EMAS, znajdziesz w dalszej części artykułu.

Certyfikat LEED (Leadership in Energy and Environmental Design)

Równie ważne jak zarządzanie procesami staje się zajęcie aspektem zasobów firmy w postaci nieruchomości. W przypadku e-commerce LEED znajduje zastosowanie np. wobec centrów dystrybucyjnych oraz magazynów.

Czego dokładnie dotyczy ten certyfikat? Najprościej rzecz ujmując, chodzi o możliwość dokonania oceny budynków w kontekście ich oddziaływania na środowisko naturalne. Dzięki certyfikatowi LEED możesz mieć pewność, że nieruchomość użytkowa została zaprojektowana w zgodzie z wysokimi standardami ekologicznymi (dotyczącymi m.in. zarządzania wodą oraz energią), a także z przyjaznych naturze materiałów.

Kwestie uregulowane w ramach certyfikatu LEED mają pozwolić nie tylko potwierdzić zielony charakter miejsc logistycznych, ale także ich przyjazność dla pracowników.

Warunki certyfikacji dla e-commerce i branży logistycznej

         Wpływ na kształt wymagań stawianych przez Twoim biznesem, mogą mieć:

·   państwowe lub międzynarodowe akty prawne,

·   zalecenia wydane przez prestiżowe organizacje zajmujące się szeroko rozumianą ekologią.

Jednocześnie wymagania, jakie stawiają przed podmiotami gospodarczymi poszczególne kapituły oceniające, regulowane są wewnętrznymi przepisami certyfikatów. Oznacza to tyle, że uzyskanie certyfikacji każdorazowo będzie wymagać od przedsiębiorstwa spełnienia innych warunków.

Warunki certyfikacji ISO 14001

         Do certyfikacji ISO 14001 konieczne będzie podjęcie dwóch głównych kroków:

1. wdrożenie wykładni zawartych we wskazanej normie,

2. zgłoszenie chęci uzyskania certyfikatu do jednostki akredytującej.

Skomplikowane? Może się wydawać, że nie ma nic prostszego. Należy jednak pamiętać, iż przed wdrożeniem ISO 14001 trzeba dokonać szczegółowego audytu wewnętrznego. Audyt pozwoli Ci określić, na ile Twoja firma jest przyjazna środowisku. Dopiero będziesz mógł wyznaczyć cele i konkretne ścieżki To na ich podstawie będą się odbywały szkolenia i regularny monitoring pracy przedsiębiorstwa.

Zasygnalizowanie chęci certyfikacji to procedura wstępna – jednostka zewnętrzna ma za zadanie potwierdzenie wprowadzonych procedur, ich poprawności oraz skuteczności.

Listę jednostek akredytujących według standardów ISO, znajdziesz na stronie Polskiego Centrum Akredytacji.

Warunki certyfikacji EMAS

         Do pewnego stopnia schemat postępowania w przypadku certyfikatu EMAS pokrywa się z tym prezentowanym przez ISO. Jak czytamy na oficjalnej stronie internetowej Unii Europejskiej, aby otrzymać EMAS, trzeba:

·   określić stan środowiskowy przedsiębiorstwa,

·   wprowadzić w struktury firmowe, politykę oraz program działania dot. ochrony środowiska,

·   wdrożyć zasady przyjęte w ramach nakreślonego wcześniej programu,

·   opracować deklarację środowiskową,

·   upewnić się, czy system został sprawdzony, zaś deklaracja zaakceptowana przez weryfikatora.

Warunki certyfikacji LEED

         Przyznanie certyfikatu LEED opiera się na systemie poziomów oraz punktów. Podmiot certyfikowany musi spełnić szereg wymagań dotyczących podjętych działań proekologicznych w kontekście obiektu, który ma zostać poddany ocenie.

W ramach certyfikatu LEED możliwe jest uzyskanie jednej z 4 ocen, przy czym najwyższym z nich jest poziom Platinum.

Korzyści certyfikatów ekologicznych w logistyce

         Posiadanie przez przedsiębiorstwo certyfikatów potwierdzających jego ekologiczne zaangażowanie w projektowanie, wdrażanie oraz monitorowanie swojej nieszkodliwości dla środowiska przynosi wymierne korzyści – i to nie tylko dla natury.

  1. Korzyści wizerunkowe

         Dzięki certyfikacji dla branży e-commerce, w tym dla logistyki i transportu, firma zwiększa szansę na bycie postrzeganą jako nowoczesna oraz odpowiedzialna społecznie. Skutkuje to tym, że klienci chętnie sięgają po oferowane przez nią produkty lub usługi.

  1. Korzyści rynkowe

         Korzyści rynkowe mogą mieć pochodzenie pierwotne lub wtórne. Oznacza to, że certyfikacja ekologiczna pomaga lepiej zarządzać zasobami firmowymi oraz redukować straty. W kontekście e-commerce sprzyja ona również wzrostowi konkurencyjności oraz pozwala budować pozytywny wizerunek firmy zarówno wśród personelu, jak i klientów zewnętrznych, czyli głównych nabywców dóbr.

  1. Korzyści prawne

         Dzięki wdrożeniu postanowień certyfikatów ekologicznych ograniczamy ryzyko nałożenia na naszą firmę sankcji oraz kar finansowych. Przedsiębiorstwo nie tylko spełnia obecne wymogi nakładane przez organy regulacyjne, ale również jest przygotowane na zmiany, które dopiero zostaną wprowadzone. To nie wszystko – tego typu myślenie perspektywiczne pozwala biznesom korzystać z różnego typu ulg oraz systemów nagród przewidzianych przez władze na szczeblu lokalnym i centralnym, a także przez organizacje pozarządowe.

  1. Korzyści operacyjne

         Uzyskanie certyfikatu ekologicznego w logistyce, transporcie bądź w e-commerce pomaga zoptymalizować nie tylko zasoby, ale i same procesy. Szczególną uwagę poświęcimy w tym przypadku możliwościom lepszego zarządzania energią, segregacją odpadów oraz wybieraniu komponentów produkcyjnych, które będą przyjazne naturze. Działania tego typu pozwolą uzyskać redukcję kosztów, a nawet polepszyć wydajność pracy.

  1. Korzyści społeczne

         Zielona certyfikacja w branży przedsiębiorstw e-commerce oddziałuje bezpośrednio na społeczeństwo. Mowa w tym przypadku i o tym, jak otoczenie postrzega ekologiczną firmę, i o tym, jak funkcjonowanie danego biznesu przekłada się na życie społeczności pracowniczej, lokalnej oraz nieco bardziej oddalonych podmiotów. Zarówno jedna, jak i druga strona może się od siebie uczyć postaw proekologicznych, a także wspierać swoje działania.

Chcesz być na bieżąco w kwestii pożądanych certyfikatów ekologicznych w e-commerce? Zaobserwuj nasz portal, żeby zawsze mieć dostęp do najświeższych informacji!

Źródła:

  1. Zrozumieć certyfikację budynków – praktyczny przewodnik. Certyfikaty LEED, BREEAM i WELL, cz. 1 – podstawowe pojęcia i ogólne kryteria oceny 
  2. ZIMON D., Implementacja wytycznych normy ISO 9001 drogą do usprawnienia podsystemów logistycznych, Logistyka 4/2014, file:///C:/Users/Asus/Downloads/Z1Zimon_Implementacja_wytycznych_normy.pdf
  3. ISO 14001:2015 – Environmental management systems — Requirements with guidance for use
  4. Rejestracja w EMAS – Your Europe
  5. System ekozarządzania i audytu EMAS – Ministerstwo Klimatu i Środowiska – Portal Gov.pl 
  6. Normy ISO w firmie: czym są? Wszystko o normach ISO, wdrażaniu i certyfikacjach 
  7.  Czym jest norma ISO 28000 i jak ją wdrożyć – Grupa Transportowa 
  8. Normy ISO – Encyklopedia branży TSL – E-logistyka.pl 
  9. Jak uzyskać certyfikat ISO 14001? 
  10.  Urząd Dozoru Technicznego – PN-EN ISO 14001 – Systemy zarządzania środowiskowego 

Certyfikat LEED

Wiadomości związane
E-commerce

Budowanie zaufania klientów w e-commerce: sprawdzone strategie na zwiększenie sprzedaży

Zaufanie to fundament każdej relacji – również tej między sklepem internetowym a klientem. W…
Więcej
E-commerce

Najlepsze rozwiązania płatnicze dla e-commerce w 2025 roku

Branża e-commerce rozwija się dynamicznie, a odpowiedni wybór metod płatności jest kluczowy dla…
Więcej
E-commerce

Czy dropshipping to sposób na sukces? Fakty i mity

Dropshipping stał się jednym z najgorętszych tematów w świecie e-commerce. Kusi obietnicą…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn