E-commercePUDOZielony Biznes

Jak powinien wyglądać ekologiczny punkt odbioru przesyłek?

Building model, diversity and hands of architect working on real estate development, architecture e.

Ekologiczny punkt odbioru przesyłek — Polacy lubią kupować w internecie

Według raportu IAB z 2023 roku aż 79% Polaków kupuje online. Krajowa Izba Gospodarcza w badaniu z 2024 roku podaje zbliżoną liczbę (tj. 64% Polaków) – jednocześnie wskazuje ona, że obrót firm sprzedających w sieci wynosi aż 6 432 mld złotych. Rynek e-commerce kwitnie, a wraz z nim wzrasta zapotrzebowanie na usługi logistyczne, dzięki którym produkt trafia do finalnego adresata.

Jak odbieramy przesyłki w Polsce?

Firmy kurierskie na polskim rynku oferują 3 główne formy odbioru zamówionych paczek:

  • poprzez automat samoobsługowy,
  • stacjonarny punkt z obsługą,
  • usługi z dostawą do domu.

PUDO — czyli punkty odbioru przesyłek

Jednocześnie przedsiębiorstwa te chwalą się troską o środowisko naturalne. W istocie, firmy logistyczne rzeczywiście widzą oczekiwania swoich klientów i na nie odpowiadają – często jednak powielają oferowane przez siebie rozwiązania dotyczące odbioru paczek. I tak na przykład:

  • InPost ma swój Paczkomat®, 
  • Paczka Orlen – Automat Paczkowy,
  • Pocztex – Pocztex Automat.

Automaty do samodzielnego odbioru przesyłek oferują także DHL, DPD oraz Allegro.

Rozejrzyj się dookoła — PUDO to podstawa 

Jak możesz zauważyć na podstawie własnego otoczenia, szczególnie praktycznym rozwiązaniem pozostaje niezmiennie współpraca z punktami partnerskimi. Odbiór stacjonarny zwykle odbywa się w sklepie, często przy okazji zakupów. Tego typu usługę dostarcza większość krajowych i międzynarodowych przewoźników: InPost, UPS, DHL, SP Express, Pocztex i DPD.

Nowoczesny i ekologiczny punkt odbioru przesyłek – jak go zaprojektować?

Utarło się myślenie o punkcie odbioru przesyłek jako o miejscu oferującym stacjonarnie usługi lub produkty i niejako przy okazji wchodzącym w skład łańcucha dostaw dla e-commerce. Czy usługa logistyczna pozostanie na zawsze wyłącznie drugoplanowym dodatkiem do sklepowej oferty?

Nowe spojrzenie na kwestię miejsca, w którym można odbierać swoje internetowe zakupy, obejmuje przede wszystkim dostosowanie tegoż do proekologicznych trendów.

Infrastruktura

Wybór lokalizacji

Pierwszym krokiem do zaprojektowania ekologicznego punktu odbioru przesyłek jest wybór odpowiedniej lokalizacji. Korzystnym rozwiązaniem dla środowiska jest umiejscowienie punktu w miejscu, w którym zarówno kurierzy, jak i klienci nie będą mieli problemów z dojazdem. Jeśli wybierzemy lokalizację w okolicy węzła komunikacyjnego lub w samym śródmieściu, ograniczamy konieczność nadmiernego eksploatowania samochodów.

Projekt budynku i infrastruktury towarzyszącej

Ekologia rozpoczyna się już na etapie dobierania komponentów budowlanych z recyklingu. Nie mniej ważne będzie postawienie na odpowiednie elementy wykończeniowe (np. energooszczędne okna). Inwestycja w przyjazne środowisku rozwiązania pozwoli obniżyć koszt utrzymania obiektu. 

Jakie technologie mogą być w tym szczególnie przydatne?

W kontekście terenu wokół inwestycji warto zwrócić uwagę na:

Logistyczne rozwiązania proekologiczne

Szeroko rozumiana logistyka w firmie może być przyjazna naturze. Poznaj uniwersalne patenty, dzięki którym zaprojektujesz proekologiczne procesy logistyczne!

Zmniejszenie liczby sztucznych opakowań

Promowanie rezygnacji z plastikowych torebek wysyłkowych może odbywać się na 2 frontach:

  • w stosunku do firm e-commerce,
  • w stosunku do odbiorców paczek.

Przedsiębiorcy e-commerce powinni mieć możliwość wysyłania zamówień bez zbędnych opakowań. Jeżeli jest to niemożliwe, warto zaoferować alternatywne, przyjazne naturze opakowanie.

Zachęcaj swoich klientów do zachowań proekologicznych!

Klientów odbierających swoje przesyłki warto zachęcać do ponownego wykorzystania opakowania albo poddania go recyklingowi. Dobrym rozwiązaniem mogłoby się okazać zapewnienie miejsca, w którym konsument zostawia niepotrzebne już pudła po swojej przesyłce i przekazuje je dla osób nadających nowe.

Inwestycja w zielone rozwiązania technologiczne

W tym przypadku ważne okaże się postawienie na elektroniczne wersje dokumentacji, w tym ograniczenie konieczności drukowania etykiet nadawczych.

W kontekście branży e-commerce pomocą w racjonalnym wykorzystaniu zasobów oraz redukcji kosztów są systemy do zarządzania magazynem. WMS jako narzędzie logistyczne pomoże zapanować nad procesami magazynowymi, a w efekcie da możliwość lepszego gospodarowania miejscem, asortymentem oraz personelem.

Adaptacja designu

Nie mniej istotną kwestią w kontekście projektowania przyjaznego naturze punktu odbioru przesyłek jest to, aby obiekt wpisywał się w najwyższe standardy estetyczne. Połączenie koncepcji budynku jakościowego pod względem zarówno ekologicznym, jak i estetycznym – to da się wykonać.

Nieocenionym narzędziem w tej walce okazuje się zieleń, którą można wykorzystać na wiele sposobów, w tym np.:

  • do izolacji termicznej ścian oraz dachów,
  • jako naturalny sposób na poprawę jakości powietrza.

Ekologiczny punkt odbioru przesyłek to inwestycja w przyszłość

Inwestycja w ekologiczny punkt odbioru przesyłek okaże się szczególnie atrakcyjna dla firm logistycznych, które kierują swoje działania wizerunkowe do konkretnego, świadomego klienta.

Jeśli chciałbyś się dowiedzieć więcej na temat współpracy e-commerce z ekologicznymi firmami logistycznymi, koniecznie śledź nasze artykuły!

Źródła

1. Odbierz Przesyłkę w Punkcie DHL POP – DHL eCommerce – Polska

2. InPost dla ekologii

3. Odbierz – Pocztex

4. Logistyka dla e-commerce / fulfillment

5. Zrównoważony rozwój w DPD Polska => sprawdź DPD Polska

6. Zielony automat – Allegro One

7. UPS Access Point | UPS – Polska

8. Polacy chętnie kupują online. W porównaniu z lutym 2024 r. obroty wzrosły o 7,2%

9. 79% internautów kupuje online. Raport „E-commerce w Polsce 2023” już dostępny – IAB Polska

10.  https://edukacjakrytyczna.pl/wady-i-zalety-energii-slonecznej-poznaj-plusy-i-minusy-paneli-fotowoltaicznych

11.  https://ledolux.pl/oswietlenie-przemyslowe-led-jakie-generuje-oszczednosci/

12.  https://www.pw.edu.pl/aktualnosci/inteligentne-kosze-na-smieci-sukces-pomyslu-z-pw

13.  https://dataconsult.pl/system-wms/

Wiadomości związane
E-commerce

Fulfillment w e-commerce: czy warto oddać paczki w cudze ręce?

Prowadzisz sklep internetowy, a Twój salon powoli zamienia się w magazyn? Kurierzy mijają się w…
Więcej
E-commerce

Marketplace vs. własny sklep: gdzie szybciej i taniej dostarczyć produkt?

„Wystarczy wystawić na Allegro” – mówi jeden przedsiębiorca, już śniąc o milionach. Inny…
Więcej
E-commerce

Zwroty w e-commerce: jak sprawić, by nie zrujnowały Twojego biznesu?

Witaj w królestwie „kup, przymierz, odeślij”. Zwroty w e-commerce stały się tak powszechne…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn