E-commerceZielony Biznes

Jak prowadzić ekologiczny sklep internetowy?

Adult bearded male potter engaged in e-commerce selling handmade clay products on Internet. Happy worker in apron holds unique bowl created in personal style against background of shelves with dishes.

Zastanawiałeś się kiedyś, czym się różni posiadanie przyjaznego naturze sklepu online od takiego tradycyjnego? To dobry moment, by się tego dowiedzieć! Sposób robienia zakupów ewoluuje. Szczególnie znaczenie dla dzisiejszego handlu ma rozwój internetu. To tam kupujemy coraz więcej… i robimy to przeważnie jako świadomi konsumenci. Dowiedz się, jak prowadzić ekologiczny sklep internetowy, by odnieść sukces!

Chcesz mieć ekologiczny sklep internetowy? Najpierw pomyśl o idei zrównoważonego rozwoju

Klienci stają się powszechnie świadomi degradującego wpływu człowieka na środowisko. Jednocześnie nie chcą jednak rezygnować z dobrodziejstw rozwoju. Czy da się pogodzić rosnącą konsumpcję z ekologicznymi rozwiązaniami?

Odpowiedzią jest zielony e-commerce, czyli bardziej przyjazne naturze podejście do zakupów w internecie. Tradycyjny e-commerce zwiększa emisję CO2, a także generuje dużo odpadów. Alternatywa dla tego typu działań skutecznie przyciąga klientów i buduje pozytywny odbiór przedsiębiorstwa. Weźmy za przykład firmę Patagonia, czyli markę odzieżową, która wspiera zrównoważony rozwój. W jaki sposób? Dzięki produkcji z materiałów z recyklingu. To nie wszystko – Patagonia wspiera również działania w postaci naprawy produktu zamiast jego wymiany na nowy.

Nie tylko Patagonia widzi korzyści płynące z przyjaznego naturze e-commerce. Oni również to robią:

  • Risk Made in Warsaw – szwalnie ulokowane w Polsce, ekologiczne metody produkcji (zamknięty obieg wody, prąd z alternatywnych źródeł energii, naturalne tkaniny), współpraca ze sprawdzonymi dostawcami, weryfikacja certyfikatów, produkcja ubrań w duchu zero waste;
  • Miya Cosmatics – wegańskie kosmetyki przyjazne naturze, racjonalne zarządzanie opakowaniem (szkło z recyklingu, R-PET), zgodność z ISO 16128;
  • Pandawanda – przyjazne środowisku produkty, akcja 1 zamówienie = 1 zasadzone drzewo;
  • The Planet – sklep ze zdrową żywnością, który korzysta z papierowych toreb i kartonów wysyłkowych bez plastiku

5 kroków do własnego ekobiznesu e-commerce

Mamy dla Ciebie krótki przewodnik, dzięki któremu dowiedz się, jak prowadzić ekologiczny sklep internetowy. Opracowanie ma charakter drogowskazu. Pamiętaj, że każdy biznes wymaga podjęcia indywidualnej strategii rozwoju!

Krok pierwszy: wybierz ekologicznych dostawców

Asortyment sklepu internetowego przyjaznego naturze stanowi fundament dalszych działań. Dostawcy, z którymi podejmiesz współpracę, powinni móc pochwalić się:

  • certyfikatami ekologicznymi,
  • wykorzystaniem surowców z recyklingu lub tych biodegradowalnych,
  • transparentnością praktyk produkcyjnych.

Certyfikat ekologiczny jest ważny, ponieważ pomaga klientom oraz partnerom biznesowym rozpoznać zielony produkt usługę. Gdy konsument ma do wyboru alternatywny bez takiego poświadczenia jakości, raczej zdecyduje się na nabycie produktu z certyfikatem. 

Na te 3 zielone certyfikaty powinieneś zwrócić szczególną uwagę:

  • FSC® – wydawany produktom, wykonanym z drewna lub papieru, pochodzącym z odpowiedzialnych źródeł (np. produkty firm takich jak Ikea, Kimberly-Clark),
  • Fair Frade – certyfikat przeznaczony dla firm wspierających uczciwe warunki handlu, w tym tych dot. pracy oraz zrównoważonego rozwoju (np. TCHO, Alter Eco),
  • GOTS (Global Organic Taxtile Standard) – identyfikacja produktów z włókien ekologicznych, które były hodowane według międzynarodowych wytycznych (np. People Tree, Under the Nile).

Krok drugi: Stosuj efektywną logistykę

Efektywna logistyka, czyli wybór partnerów transportowych, dzięki którym możliwe będzie zminimalizowanie śladu węglowego. Firmy kurierskie oferują różne podejścia do tego zagadnienia: łączenie zamówień, wybór optymalnych tras dostaw (czyli na przykład tych pozwalających minimalizować zużycie paliwa). Na polskim rynku wiele firm logistycznych stawia na ekorozwój, w tym między innymi DPD, SPX i DHL.

Krok trzeci: Postaraj się zminimalizować liczbę zwrotów

Prawdopodobnie nie ustrzeżesz się w e-commerce zwrotów, jednak możesz ograniczyć ich liczbę. Odesłanie produktu do sprzedawcy to dodatkowa emisja spalin oraz odpadów, której – na szczęście – możesz zaradzić poprzez:

  • działania nakierowane na dostarczanie jak najpełniejszej informacji o produkcie (dokładne opisy na stronie, udostępnianie opinii innych klientów, inwestycja w wirtualne przymierzalnie),
  • promowanie ekologicznych form zwrotów (biodegradowalne opakowania, przyjazne naturze etykiety zwrotne). 

Krok czwarty: Zaplanuj politykę wykorzystywanych opakowań

Bez względu na to, czy jesteś przedsiębiorcą posiadającym sklep online dla swojej marki, czy prowadzisz platformę handlującą produktami od innych producentów, zastanów się nad sposobem pakowania przesyłek. To właśnie opakowania wysyłkowe odpowiadają za dużą część odpadów pochodzących z e-commerce!

Ekologiczny sklep internetowy musi mieć strategię zarządzania opakowaniami

Jeśli chcesz prowadzić odpowiedzialny biznes e-commerce, pomyśl o tych działaniach:

  • stawiaj na ekologiczne opakowania (wykonane ze skrobi kukurydzianej, szarego papieru, trzciny cukrowej, celulozy),
  • rozsądnie zarządzaj ich wielkością – dopasowuj rozmiar opakowania wysyłkowego do rozmiaru produktu, 
  • wybieraj biodegradowalne etykiety, 
  • zrezygnuj ze sztucznych materiałów wypełniających.

Krok piąty: odpowiedzialne zarządzanie technologią

Zarządzanie technologią można rozumieć  jako wybór:

  • zrównoważonych środowiskowo dostawców usług,
  • odpowiednich technologii (np. tych oznaczonych certyfikatem Energy Star).

Zieloni dostawcy usług pomogą ograniczyć zużycie energii niezbędnej do napędzania Twojego biznesu. Możesz pomyśleć o współpracy z proekologicznym dostawcą hostingu, który stawia na odnawialne źródła energii. Tego typu działania oferują między innymi GreenGreeks i Dreamhost.

Z drugiej strony sam możesz wpłynąć na ograniczenie zużycia energii elektrycznej – chociażby za pomocą optymalizacji szybkość ładowania strony sklepu lub ograniczenie wielkość umieszczonych na niej plików.

Nie czekaj – stwórz swój własny ekologiczny sklep internetowy!

Prowadzenie sklepu internetowego w duchu idei zrównoważonego rozwoju to duże wyzwanie. Planując sprzedaż w sieci, powinieneś pamiętać o koordynowaniu działań na wielu różnych polach: logistyki transportowej, polityki zwrotów czy doboru ekologicznych dostawców. Jeśli jednak pójdziesz w tym kierunku, masz szansę nie tylko pomóc środowisku, ale również zbudować ugruntowany, pozytywny wizerunek swojej firmy, a także długotrwałą wierność klientów. Aby być na bieżąco z trendami panującymi na rynku e-commerce, nie zapomnij zaobserwować naszego portalu!

Źródła

1.Patagonia

2.Korzyści dla biznesu | Forest Stewardship Council

3.Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska

4.Certyfikat GOTS – zdobądź podstawowe informacje

5.GreenGeeks

6.DreamHost

7.Why do we use FSC-certified wood? – IKEA Global

8.Forest Management

9.Ethically Sourced Chocolate – Making Ethical Chocolate | TCHO

10.Alter Eco

11.People Tree – Sustainability Rating – Good On You

12.Certifications – Under the Nile

13.EnergyStar – ICR POLSKA – badania i certyfikacja

14.GoGreen – DHL eCommerce – Polska

15.Dbamy o środowisko – DPD

16.https://sp.express/w2/greenmode

17.https://www.riskmadeinwarsaw.com/pl

18.Miya Cosmetics

19.Pandawanda

20.The Planet

Wiadomości związane
E-commerceNowa Technologia

Rekomendacje AI: kiedy sztuczna inteligencja wie, czego chcesz, zanim Ty to wymyślisz

Wchodzisz na stronę, a tam – bach! – dokładnie to, o czym myślałeś chwilę temu. Zbieg…
Więcej
E-commerce

Mikroinfluencerzy: jak sprzedawać w e-commerce bez miliona followersów

Nie masz budżetu na reklamę z gwiazdą Netflixa ani na współpracę z influencerką, która nosi…
Więcej
E-commerce

Automatyzacja marketingu w e-commerce: mniej roboty, więcej robotów

Masz newsletter, kampanię w social mediach i promocję, która „kończy się już jutro od…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn