E-commercePraca

Employee branding w e-commerce: Jak podnieść motywację i uniknąć wypalenia zawodowego?

Brak motywacji pracowników jest przeszkodą uniemożliwiającą osiągnięcie sukcesu firmom z branży e-commerce. Co zrobić, by utrzymywać zadowolenie pracowników? Jak przeciwdziałać problemowi wypalenia zawodowego?

Fot. https://elements.envato.com/in-support-of-each-other-AKRQB3M

Employee branding — strategia na sukces

Employee branding jest marketingową strategią, która zachęca pracowników do rozwijania pozytywnego podejścia do swojej firmy. Podnosi motywację pracownika. Polega na przekazywaniu misji, wartości i strategii organizacji w celu osiągnięcia celów biznesowych. 

Dzięki temu pracownicy zyskują wiedzę, którą mogą wykorzystać podczas swoich działań sprzedażowych. W każdej branży zdarza się jednak wypalenie zawodowe. Jak mu zaradzić? Co można zrobić, by zachowywać zmotywowanych pracowników? Jak tworzyć przyjazne dla nich miejsca pracy?

Zagrożenia dla pracowników e-commerce

Prężnie rozwijająca się branża e-commerce, może prowadzić do zmęczenia i wypalenia zawodowego. Z czasem początkowy zapał może zamienić się w znużenie.

Praca w e-commerce to ciągłe wyzwania. Stymuluje pracowników do przekraczania własnych granic poprzez nieustanny rozwój. Presja w dłuższej perspektywie może pozbawiać energii. Spadek motywacji do pracy z kolei oznacza mniejszą kreatywność. A co za tym idzie obniża możliwości firmy do osiągania zysków. Nikt nie może trwać w euforycznym stanie i gotowości do rozwiązywania wielu zadań wiecznie. Czy można powstrzymać zmęczenie i utratę motywacji?

Jak pracodawca może wpłynąć na motywacje pracowników?

Niezależnie od branży pracodawcy mają możliwości, tworzenia dla swoich pracowników komfortowego miejsca pracy. Podejmowanie przez nich działania mają na celu dostarczenia zadań, które będą wezwaniem do twórczej pracy i współpracy. 

Spadki motywacji i chęci do pracy zdarzają się wszędzie, podobnie jak problem wypalenia zawodowego. Jak sobie z nimi radzić w e-commerce? 

  1. Wyznacz realistyczne cele.

Brak konkretnego celu działa na pracowników demobilizująco. Co więcej, praca pozbawiona celu jest nudna i mało efektywna. Spowoduje, że pracownicy będą czuli się zmieszani, a niekiedy nawet sfrustrowani bez wyraźnie zdefiniowanego kierunku działań.

Rozwiązaniem problemu jest wyznaczenie realistycznego celu. Precyzyjne określenie ambicji przedsiębiorstwa jest pierwszym krokiem, na drodze do osiągnięcia sukcesu. Nie może opierać się na nierealistycznych założeniach, bo wtedy zadziała demotywująco. Poza tym polityka wyznaczania celów może pełnić funkcję narzędzia oceniającego pracę. 

Zarządzanie przez wyznaczanie celów jest strategią znaną od lat. 

  • Powinny być spójne z wizją, strategią i wartościami podzielanymi przez firmę.
  • Stanowią efektywny sposób motywacji pracowników.

Pracodawca powinien stale przypominać o ambicjach organizacji. Zrozumienie wykonywanych zadań zwiększa wydajność i produktywność pracowników. Dobrą praktyką menadżerów jest ustalanie mierzalnych celów we współpracy z pracownikami. 

  1. Kontroluj postępy pracowników oraz udzielaj im wsparcia.

Pracodawca może wpłynąć na zrozumienie zadań pracownika, co przełoży się na zwiększenie jego motywację do pracy. Dzięki merytorycznej opiece, nadzorowi i udzielaniu wskazówek pracownik doceni także własną rolę w organizacji. Rolą pracodawcy jest wskazywanie obszarów do poprawy.

  • Udzielanie konstruktywnego feedbacku i docenianie osiągnięć pomoże pracownikom, w zrozumieniu braków oraz ich uzupełnieniu.
  • Wiąże się to ze wspieraniem rozwoju kariery pracowników oraz pomocą w zdobywaniu umiejętności.
  1. Znajdź talenty zgodne z profilem firmy

O ile szybkie i bezproblemowe otrzymanie pracy może cieszyć pracownika. To dla firmy istotniejsze jest, jak podaje Instytut Gallupa, znalezienie talentów zgodnych z profilem firmy. 

Jeśli kandydat ma cechy pożądane przez pracodawcę, to proces szkolenia i zrozumienia przyszłych zadań będzie łatwiejszy. Warto wspierać i zachęcać go do rozwoju.

Wprowadzenie systemu nagradzania wspiera rozwój i podnosi motywację.

Docenianie wysiłku, umiejętności i wykonanej pracy zachęca pracowników do realizacji kolejnych, większych celów. Jednocześnie nagrody powinny być zróżnicowane, a ich wielkość uzależniona od osiąganych sukcesów. Mogą to być np. Bonusy lub zniżki.

  • System nagradzania powinien być sprawiedliwy i transparentny. Firma uniknie w ten sposób podejrzeń o faworyzowanie pracowników lub ich przekupstwo. 
  • Konieczne jest dostosowanie systemu nagradzania do preferencji i oczekiwań pracowników. 
  • Nagrody nie powinny zastępować komunikacji wewnętrznej, czyli feedbacku i wsparcia pracowników.

Nagradzanie ma znaczenie dla zatrudniania pracowników oraz wydajności pracy.

Zniżki oraz inne korzyści materialne udzielane przez pracodawcę odgrywają rolę szczególnie dla pracowników z nowszych generacji. Są istotnym czynnikiem w kontekście przyjęcia pracy oraz realizacji zadań. Nie można deprecjonować korzyści poza finansowych.

Jak podaje Glassdoor, portal informacyjny dla pracowników i pracodawców, 80% pracowników wybiera uzyskanie pozapłacowych korzyści ponad podwyżkę pensji. Jest to spowodowane możliwościami do rozwoju osobistego, jakie oferuje pracodawca.

  1. Wspieraj rozwój i kreatywność.

Dynamicznie rozwijająca się branża e-commerce stała się niemal synonimem innowacji i wykorzystywania cyfrowych rozwiązań w biznesie. Pracownicy stworzyli kulturę pełną innowacji i pomysłowości. Pracodawcy powinni wspierać i zachęcać pracowników do myślenia w sposób nieszablonowy. Jak to zrobić?

  • Umożliwiając pracownikom na przeprowadzanie eksperymentów, testów, by uczyli się na swoich błędach. 
  • Dostarczając pracownikom zasoby oraz szkolenia, by mogli rozwinąć swoje umiejętności.

Pomysłowość wpływa na wyjątkowy charakter e-commerce

Przygotowanie np. unikalnego designu sklepu lub produktu e-commerce wpływa na wyniki finansowe. Twórczy pracownicy są cennym zasobem firmy, jednak w celu wykorzystania ich potencjału niezbędne są działania aktywizujące. 

Pracodawca może wyzwolić kreatywny potencjał pracowników, co pozytywnie wpłynie na motywację do pracy przez organizowanie angażujących: 

  • Twórczych sesji tzw. Burzy mózgów,
  • spotkań poświęconych rozwiązywaniu problemów,
  • zaangażowania pracowników w projekt (ang. project based learning).

Dzięki powyższym metodom wspierania i aktywizacji pracowników pracodawca uwalnia ich potencjał. Współpraca i wymiana poglądów wpływa ożywczo na działania firmy. Z jednej strony podnosi motywację pracowników, pomagając im się wyróżnić, a z drugiej…

Biznes dzięki nim zyskuje pomysły do zastosowania w celach rozwoju przedsiębiorstwa. Zbyt częste stosowanie angażujących technik może wywołać drenaż umysłów. Ważne jest, by zachować umiar.

Długi czas koncentracji obniża samopoczucie młodszych pracowników.

Należy mieć świadomość zagrożeń. Nieustanna praca na najwyższych obrotach negatywnie wpływa na dobrostan pracowników. Jak czytamy w artykule: Wpływ pracy zdalnej na dobrostan pracowników:

“Dobre samopoczucie psychiczne stanowi kluczowy związek pomiędzy indywidualnym samopoczuciem i środowiskiem pracy z jednej strony a wynikami pracy z drugiej.

Stres, brak równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz niska satysfakcja z pracy są krytycznymi wskaźnikami obniżonego poziomu samopoczucia pracownika.”

Pracodawcy powinni uwzględnić ten czynnik, wprowadzając odpowiedni balans między życiem zawodowym a prywatnym. W ten sposób zyskają pracowników, którzy wniosą do biznesu ożywcze pomysły.

  1. Stwórz przyjazne środowisko pracy i zachowaj równowagę.

Praca w dynamicznym środowisku e-commerce, chociaż dla wielu jest powodem do entuzjazmu i satysfakcji, to bywa wymagająca. Niestety prowadzi także do wypalenia zawodowego. Mierzenie się ze stresem, upływającymi terminami, wysokimi wymaganiami oraz innymi przeciwnościami może wyczerpać pracownika. Jak temu przeciwdziałać?

  • Zachęcać pracowników do swobodnej komunikacji i współpracy. Co przyczyni się do lepszego rozpoznania potrzeb pracowników.
  • Dostosować warunki pracy, by przyjazna atmosfera podnosiła wolę działania.
  1. Kluczem jest umiar i rozgraniczenie życia prywatnego z zawodowym.

Pracodawca zawczasu powinien podjąć kroki, by przeciwdziałać możliwym spadkom motywacji i zaangażowania. Pomoże w tym promowanie równowagi między życiem prywatnym i zawodowym (ang. work-life balance). Jej zachowanie poprawi wizerunek firmy.

Koncepcja równowagi przyczyni się do większej motywacji i satysfakcji pracowników. W jej realizacji pomaga stworzenie przyjaznego miejsca pracy. To oznacza m.in. umożliwienie pracy w trybie zdalnym, ustalenie elastycznych godzin pracy i respektowanie wolnego czasu pracownika. Dodatkowo przedsiębiorca może podnieść motywacje pracowników przez:

  • Dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne –  udzielenie dostępu do kompleksowych programów odnowy biologicznej (ang. wellness programs), poprawi dobrostan pracownika.
  • Zachęcaniu do robienia przerw w pracy – celem odpoczynku, odzyskania energii oraz poprawy koncentracji. 

Presja nakładana na pracowników utrudnia zrozumienie celów firmy.

W okresie pandemii koronowirusa biznes mierzył się z ekstraordynaryjnymi warunkami. Pracownicy zatrudnienie w firmach e-commerce zostali obciążeni dodatkowymi obowiązkami. Mimo że każdy zdawał sobie sprawę z panujących realiów, to brakowało zrozumienia. Równowaga między życiem zawodowym i osobistym została zachwiana.

Konsekwencje inwestycji firm w e-commerce silnie odczuli pracownicy, którzy specjalizują się w tym kanale. Zostali obciążeni większą ilością pracy, postawiono im wyższe oraz bardziej wygórowane oczekiwania, co miało zminimalizować straty z innych kanałów sprzedaży. 

Większość pracowników zwróciła uwagę na większą presję ze strony managementu oraz wyśrubowane oczekiwania, związane z wydajnością i efektywnością pracy — czytamy w: Długofalowe i konsekwentne działania w e-commerce procentują najbardziej, “Raport e-commerce: perspektywa pracowników z branży”.

Pracownicy zdawali sobie sprawę, że to okoliczności zmusiły ich do wytężonej pracy. Jednak, w celu zachowania motywacji do pracy oczekiwali wsparcia od pracodawcy.

  1. Budowanie zaufania i zrozumienia

Kamieniami węgielnymi każdej organizacji jest zaufanie i zrozumienie. To ważne czynniki umożliwiające komunikację, współpracę i zachowanie spójności z polityką firmy. Przy czym, aby stworzyć relacji z zespołem, pracodawca musi zachowywać się uczciwie. Komunikacja z pracownikami powinna być przejrzysta, a ich opinie szanowane.

Dzięki okazaniu empatii i współczucia pracodawca tworzy  przyjazne środowisko pracy, w którym pracownicy będą czuli się doceniani i zmotywowani do pracy.

Tworzenie relacji pracownik-biznes w e-commerce

Znajomość emocji, potrzeb i oczekiwań pracownika jest niezbędne, aby czuł się szanowany w miejscu pracy. Umożliwienie swobodnej komunikacji potrzeb, bez ryzyka konsekwencji, buduje poczcie bezpieczeństwa. Wpływa to na stworzenie przyjaznego miejsca pracy, w którym pracownicy mogą wykorzystywać swoje umiejętności w celu rozwoju firmy.

Firmy e-commerce wykorzystujące employee branding

  1. ASOS

Jest znaną marką modową prowadzącą sprzedaż e-commerce. Sprzedaje odzież dla kobiet i mężczyzn. Koncentruje się na tworzeniu zróżnicowanego środowiska pracy. 

Promuje dobre samopoczucie zatrudnionych pracowników oraz oferuje im szerokie możliwości do rozwoju kariery. Firma dba o zrównoważony rozwój, czym przyciąga do współpracy utalentowanych pracowników.

  1. Klaviyo

To platforma oferująca automatyczny marketing przez e-mail. Wyróżnia się budowaniem marki pracodawcy dla partnerów technologicznych e-commerce. Umieszczenie danych w jednym miejscu umożliwia automatyzacje workflow na wielu kanałach marketingowych.

Jej priorytetem jest dbanie o komfort swoich pracowników, oferując im:

  • Konkurencyjne świadczenia,
  • elastyczne warunki pracy,
  • work-life balance,
  • inwestycje w programy szkoleniowe i opiekę mentorską.
  1. Gymshark

Firma e-commerce zajmująca się sprzedażą odzieży sportowej. Jej historia rozpoczęła się od maszyny do szycia w garażu w Birmigham w Wielkiej Brytanii. Natomiast dziś społeczność klientów Gymshark tworzy 18 mln klientów z 230 krajów.

Gymshark dba o silne poczucie wspólnoty, zachęcając swoich pracowników do aktywnego życia.

Zmotywowany pracownik e-commerce przepisem na sukces.

Osiągnięcie sukcesu w biznesie wymaga posiadania odpowiedniego zespołu. Pracownicy e-commerce są jednak wyjątkowi. Podejmując pracę w pełnej nie lada wyzwań i emocji branży, każdego dnia muszą wykazywać się nieszablonowymi i błyskotliwymi pomysłami. 

Spadek motywacji podczas każdej pracy jest zjawiskiem naturalnym. Przedsiębiorca powinien jednak zapoznać się z technikami umożliwiającymi przeciwdziałanie. Przez udzielenie wsparcia, może przywrócić zaangażowanie swoich pracowników oraz stymulować ich kreatywność.

Obserwuj nasz portal i zdobywaj informacje o problemach e-commerce oraz skutecznych sposobach ich rozwiązania.

Źródła:

  1. Szymon Barczak, Rola designu w ecommerce – budowanie unikalnego charakteru marki sklepu, https://mamstartup.pl/, 19.10.2023 r., https://mamstartup.pl/rola-designu-w-ecommerce-budowanie-unikalnego-charakteru-marki-sklepu/ (dostęp z dn. 18.04.2024 r.).
  2. Catrina Cowart, Rock Content Writer, Employee Branding: Why It’s Important + 10 Ways to Build Your Strategy, https://rockcontent.com/, 6.04.2023 r., https://rockcontent.com/blog/employee-branding/ (dostęp z dn. 17.04.2024 r.).
  3. Michał Chmielecki, PROJEKT PRZYWÓDZTWO TRANSFORMACJA LIDERA TO ROZW ORGANIZACJI, https://www.projektprzywodztwo.com/, https://www.projektprzywodztwo.com/zarzadzanie-przez-cele (dostęp z dn. 18.04.224 r.).
  4. Max Cyrek, Zarządzanie przez cele – na czym polega?, https://cyrekdigital.com/, 25.03.2024 r., https://cyrekdigital.com/pl/baza-wiedzy/zarzadzanie-przez-cele/ (dostęp z dn. 18.04.2024 r.).
  5. Glasdoor Study Reveals What Job Seekers Are Looking For, https://www.glassdoor.com/, 25.07.2018 r., https://www.glassdoor.com/employers/blog/salary-benefits-survey/ (dostęp z dn. 18.04.2024 r.).
  6. Is a lack of motivation an obstacle to success?, https://www.onsightapp.com/, https://www.onsightapp.com/blog/lack-motivation-obstacle-success (dostęp z dn. 17.04.2024 r.).
  7. Employee Experience, https://www.gallup.com/workplace/242252/employee-experience.aspx (dostęp z dn. 18.04.2024 r.).
  8. From fitness gains to brand ideals: A Gymshark guide to leadership, https://morson-group.com/, https://morson-group.com/2022/09/14/gymshark-guide-to-leadsership/ (dostep z dn. 17.04.2024 r.).
  9. Todd Kunsman, What Is Employee Branding And How Do You Build It?, https://everyonesocial.com/, 26.02.2024 r., https://everyonesocial.com/blog/employee-branding/ (dostęp z dn. 17.04.2024 r.).
  10. Luke Plane, Mastering the Art of Employer Branding to Attract Top eCommerce Talent, https://www.fulfilledtalent.com/, https://www.fulfilledtalent.com/blog/Mastering-the-Art-of-Employer-Branding-to-Attract-Top-eCommerce-Talent/ (dostęp z dn. 17.04.2024 r.).
  11. Anna Mannelqvist,  William Thunholm , The impact of e-commerce on employees and their engagement in a store setting A Qualitative study of the retail industry, https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1778438/FULLTEXT01.pdf (dostęp z dn. 17.04.2024 r.).
  12. Neil McKay, How to Nurture Intrinsic Motivation Among E-Commerce Customers, https://www.endlessgain.com/, https://www.endlessgain.com/blog/how-to-nurture-intrinsic-motivation-among-e-commerce-customers  (dostęp z dn. 17.04.2024 r.).
  13. Raport e-commerce: perspektywa pracowników z branży, 2021 r., https://semcore.pl/, https://semcore.pl/wp-content/uploads/2021/09/SEMCORE_raport2021.pdf  (dostęp z dn. 18.04.2024 r.). 
  14. JD Spinoza, 9 Great Work Perks To Motivate Your Employees in 2024, https://www.zoomshift.com/, 2.01.2024 r., https://www.zoomshift.com/blog/great-work-perks/ (dostęp z dn. 18,04,2024 r.).
  15. Sunny Tsang, What’s Employee Branding and How to Build It, https://www.fond.co/, 27.04.2022 r., https://www.fond.co/blog/whats-employee-branding-and-how-to-build-it/ (dostęp z dn. 17.04.2024 r.).
  16. What do you do if your team lacks motivation and inspiration in the fast-paced world of E-Commerce?, https://www.linkedin.com/, https://www.linkedin.com/advice/0/what-do-you-your-team-lacks-motivation-inspiration-fast-paced-lfukc?trk=seek&lipi=urn%3Ali%3Apage%3Ad_flagship3_notifications%3B3BpLRKkKRbWyWPMBcFn%2FMw%3D%3D (dostęp z dn. 17.04.2024 r.).

What do you do if you’re an E-Commerce professional experiencing burnout?, https://www.linkedin.com/, https://www.linkedin.com/advice/0/what-do-you-youre-e-commerce-professional-experiencing-xlljc (dostęp z dn. 17.04.2024 r.).

Wiadomości związane
E-commerceNowa Technologia

Rekomendacje AI: kiedy sztuczna inteligencja wie, czego chcesz, zanim Ty to wymyślisz

Wchodzisz na stronę, a tam – bach! – dokładnie to, o czym myślałeś chwilę temu. Zbieg…
Więcej
E-commerce

Mikroinfluencerzy: jak sprzedawać w e-commerce bez miliona followersów

Nie masz budżetu na reklamę z gwiazdą Netflixa ani na współpracę z influencerką, która nosi…
Więcej
E-commerce

Automatyzacja marketingu w e-commerce: mniej roboty, więcej robotów

Masz newsletter, kampanię w social mediach i promocję, która „kończy się już jutro od…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn