E-commerce

Jak założyć sklep internetowy? Praktyczny przewodnik dla Ciebie

Chcesz rozpocząć sprzedaż online? Być może zastanawiasz się nad rozwinięciem swojej działalności w sieci? To trafiony pomysł. Sklepy internetowe na dobre rozgościły się we współczesnym rynku i stanowią jego istotny element. Potencjalny klient, chcąc dokonać zakupu, coraz częściej wyszukuje artykułu w Internecie. Proces tworzenia biznesu w branży e-commerce jest złożony, ale dzięki odpowiedniej wiedzy, będziesz w stanie płynnie przez niego przejść. Jak założyć sklep internetowy? Jakie korki podjąć?

Dlaczego warto założyć sklep e-commerce?

Zgodnie z raportem PwC, prognozowana wartość polskiego rynku e-commerce w 2026 roku przekroczy 162 miliardy złotych. Polska branża handlu internetowego stale rośnie, notując roczne wzrosty na poziomie około 12%, co czyni ją jednym z najbardziej obiecujących i najszybciej rozwijających się sektorów e-commerce w Europie. Oto kilka innych powodów, dla których warto założyć sklep e-commerce:

  1. Globalny zasięg – sklep internetowy umożliwia dotarcie do klientów z całego świata, co zwiększa potencjalną bazę klientów.
  2. Dostępność 24/7 – twój sklep jest otwarty przez całą dobę, co umożliwia klientom dokonywanie zakupów o dowolnej porze.
  3. Niskie koszty operacyjne – w porównaniu z tradycyjnymi sklepami, prowadzenie e-commerce wymaga mniejszych nakładów finansowych na wynajem lokalu, personel czy utrzymanie zapasów.
  4. Łatwa skalowalność – dzięki sklepowi internetowemu łatwo można zwiększać lub zmniejszać asortyment, dostosowując się do zmieniających się potrzeb klientów.
  5. Szeroki wybór platform – istnieje wiele platform e-commerce, które oferują gotowe rozwiązania, ułatwiające uruchomienie sklepu bez konieczności posiadania zaawansowanej wiedzy technicznej.
  6. Personalizacja – dzięki danym klientów można dostosowywać ofertę, co zwiększa szanse na konwersję i budowanie lojalności.
  7. Analityka i optymalizacja – sklepy e-commerce oferują narzędzia do analizy danych, co pozwala na monitorowanie zachowań klientów i optymalizację procesu sprzedaży.
  8. Elastyczność i mobilność – e-commerce umożliwia zarządzanie sklepem z dowolnego miejsca, co daje elastyczność w prowadzeniu biznesu.

Jak założyć sklep internetowy? Krok po kroku

Przed rozpoczęciem pracy nad sklepem internetowym należy dokładnie określić, jakie produkty będą sprzedawane oraz zidentyfikować grupę docelową klientów. Kluczowe jest, aby asortyment był interesujący i unikalny, co ułatwi dotarcie do klientów i szybsze wypozycjonowanie sklepu.

Niezależnie od tego, czy masz już pomysł na sklep internetowy, czy dopiero szukasz inspiracji, warto wiedzieć, jakie kroki są kluczowe przy jego zakładaniu. Oto działania, które zwiększą Twoje szanse na sukces sprzedażowy.

  1. Znajdź pomysł na założenie sklepu internetowego

Jeśli masz zamiar założyć sklep internetowy, kluczową kwestią jest posiadanie pomysłu na to, co chcesz sprzedawać. Jak więc znaleźć właściwy pomysł na sklep online? Mimo nieograniczonych możliwości warto wybrać produkt lub grupę produktów opartą na pasji, lub zainteresowaniach. Twoja własna wiedza znacząco ułatwi dobór asortymentu, obsługę klientów i prowadzenie działań marketingowych. W procesie wyboru grupy produktów do sprzedaży mogą pomóc Ci raporty e-commerce, takie jak te publikowane przez Gemius, oraz narzędzia takie jak:

  • TradeWatch (do analizy sprzedaży na Allegro),
  • Google Trends (do sprawdzania trendy wyszukiwania poszczególnych produktów),
  • SimilarWeb (darmowe narzędzie do podstawowej analizy ruchu na konkurencyjnych stronach).
  1. Ustal, jak zdobyć produkty do sklepu internetowego

Przy zakładaniu sklepu internetowego, decydujące znaczenie ma wybór strategii logistycznej. Wpływ na ten wybór będą miały takie czynniki jak dostępność magazynu, dostępne środki finansowe przeznaczone na zatowarowanie oraz poziom ryzyka, jakie jesteś gotowy podjąć. Jako nowicjusz w branży handlowej masz do wyboru dwie najpopularniejsze opcje w e-commerce: prowadzenie własnego magazynu lub korzystanie z usługi dropshippingu. Skąd pozyskać produkty do własnego magazynu:

  • Hurtownie, dystrybutorzy i producenci.
  • Własne produkty.
  • Produkty typu white label.
  1. Przeprowadź analizę rynku i konkurencji

Następnym ważnym krokiem jest zaznajomienie się z otaczającym rynkiem oraz dokładna analiza konkurencji.

  1. Poznanie rynku
    • Analiza rynku i konkurencji pomoże lepiej dostosować ofertę do potrzeb klientów.
    • Ważne jest, aby poznać kluczowe funkcje produktów, które są istotne dla odbiorców.
  2. Strategia marketingowa
    • Klucz do sukcesu w e-commerce to pasja, kreatywność oraz ciekawa strategia marketingowa.
    • Należy pamiętać, że nowy sklep zaczyna jako anonimowa marka, która musi zdobyć zaufanie klientów.

4. Wybierz platformę e-commerce

Wybór odpowiedniej platformy to kluczowy krok. Platforma e-commerce to serce każdego sklepu internetowego, a jej odpowiedni wybór zapewni spokój na przyszłość. Platformy dzielą się na dwie główne kategorie: SaaS (oprogramowanie jako usługa) i open source.

  • Platformy SaaS i Kreatorzy sklepów: Idealne dla początkujących, oferują łatwość użycia bez konieczności posiadania umiejętności technicznych.
  • Platformy open source: Oferują większe możliwości personalizacji, ale wymagają wiedzy technicznej. Są idealne dla firm potrzebujących skalowalnych i zaawansowanych rozwiązań.

5. Wybierz hosting i domenę

Posiadając konto hostingowe i regularnie opłacając usługi hostingowe, masz pełną kontrolę nad oprogramowaniem, wszystkimi plikami i masz do nich dostęp, co jest różne w przypadku osób korzystających z abonamentowego sklepu na platformie w chmurze (SaaS).

  • Hosting musi być wykupiony na właściciela sklepu, nie na firmę realizującą sklep. Hosting zapewnia przestrzeń na serwerze, na której będzie przechowywany sklep internetowy.
  • Domena to adres internetowy sklepu, który należy zarejestrować u odpowiedniego rejestratora.

6. Postaw na odpowiedni design i UX

Nierzadko to estetyka sklepu determinuje, czy klient zainteresuje się ofertą, czy też opuści stronę już po chwilach. Dlatego w e-commerce kluczowe jest stworzenie atrakcyjnego wizualnie, klarownego i łatwo zrozumiałego dla klienta layoutu na stronie internetowej sklepu. Projekt graficzny i UX sklepu

  • Sklep musi przyciągać wyglądem i być intuicyjny w obsłudze.
  • Kluczowe elementy to profesjonalne zdjęcia produktów, wysokiej jakości grafika i spójny design.

7. Dopilnuj user experience

Aby sprzedawać skutecznie, konieczne jest maksymalne uproszczenie nawigacji po sklepie, ułatwienie wyszukiwania produktów oraz usprawnienie procesu zakupowego. Ważne jest również odpowiednie wyeksponowanie produktów i ich kluczowych danych, takich jak cena, skład, wysokiej jakości zdjęcia i koszty dostawy. Nie zapomnij o umieszczeniu widocznego numeru kontaktowego, aby klient mógł łatwo się skontaktować bez konieczności opuszczania karty produktu lub koszyka.

8. Zdecyduj się na branżowe skórki graficzne

Szukasz szybkiego sposobu na atrakcyjny wygląd swojego sklepu internetowego? To proste! Dzięki gotowym szablonom tematycznym zyskasz natychmiastowy dostęp do wybranej przez Ciebie konfiguracji. Każdy z tych szablonów zawiera wszystkie kluczowe elementy wspomagające sprzedaż online, w tym:

  • prezentacja produktów na stronie głównej,
  • rekomendowane produkty/bestsellery,
  • promocyjne oferty, w tym te z wyróżnieniem licznika promocji,
  • kafelki z elementami wyróżniającymi ofertę na tle konkurencji,
  • slider z uwzględnieniem marek dostępnych w sklepie.

9. Pokaż się użytkownikom smartfonów

Dzisiaj każdy przedsiębiorca e-commerce musi mieć swój sklep dostosowany do smartfonów. Zakupy za pomocą smartfonów i tabletów, znanych jako m-commerce (handel mobilny), stały się standardem. Dlatego konieczne jest, aby sklep był odpowiednio dostosowany do urządzeń mobilnych. Brak tego oznacza nie tylko pominięcie istotnego segmentu klientów, którzy preferują zakupy za pomocą urządzeń mobilnych, ale także może zniechęcić tych klientów, którzy odwiedzają Twoją stronę na smartfonie, ale napotykają problemy z wyświetleniem treści.

10. Przyjrzyj się koszykowi i stronie zamówienia

Koszyk i strona zamówienia stanowią kluczowe obszary w sklepie internetowym. Przez odpowiednie zaprojektowanie tych sekcji, sklep może skutecznie zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków. Optymalizuj proces zakupowy.

  • Prosty i intuicyjny proces składania zamówienia zmniejsza odsetek porzuconych koszyków.
  • Im mniej danych klient musi wprowadzić, tym lepiej. 
  • Możliwość zakupów jako gość lub przez konto Facebook zwiększa wygodę.

11. Wybierz formę prawną prowadzenia sklepu internetowego

Przy prowadzeniu sklepu internetowego najpopularniejsze są dwie formy prawne:

  • jednoosobowa działalność gospodarcza (JDG),
  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.).

Większość sprzedawców na start wybiera JDG. Taką firmę zarejestrujesz w CEIDG przez Internet, bez wychodzenia z domu np. z użyciem swojego konta bankowego i profilu zaufanego. W przypadku spółki konieczna jest rejestracja w KRS.

12. Zagwarantuj najlepsze opcje wysyłki

Szybkie i niezawodne dostarczanie przesyłek jest istotne dla odpowiedniego prosperowania firmy. Dlatego warto współpracować z najlepszymi firmami tj.:

  • SP Express,
  • DHL,
  • UPS.

13. Utwórz regulamin

Regulamin stanowi zbiór zasad i warunków, które regulują relacje między Tobą jako sprzedawcą a klientem dokonującym zakupów w Twoim sklepie online. Zawiera on szczegółowe informacje dotyczące procesu zakupowego, praw i obowiązków obu stron oraz warunki korzystania z usług sklepu. W regulaminie znajdziesz:

  • Definicje kluczowych pojęć, takich jak sprzedawca, kupujący, produkt, które wyjaśniają terminologię używaną w sklepie.
  • Zakres działalności sklepu oraz opis oferowanych produktów lub usług, aby klient mógł łatwo zorientować się w asortymencie.
  • Procedurę składania zamówienia, w tym moment zawarcia umowy kupna-sprzedaży oraz warunki realizacji zamówień, dostawy i koszty z nimi związane.
  • Warunki zwrotów i reklamacji, w tym sposób postępowania w przypadku produktów wadliwych lub niezgodnych z zamówieniem.

14. Zadbaj o politykę prywatności

Określa zasady gromadzenia, przetwarzania i ochrony danych osobowych klientów. Każdy sklep internetowy powinien dostosować ten dokument do swoich indywidualnych potrzeb i specyfiki działalności. Polityka prywatności obejmuje:

  • Informacje o sposobach gromadzenia, przetwarzania i zabezpieczania danych osobowych klientów.
  • Prawo klientów związane z ich danymi osobowymi, w tym możliwość dostępu, poprawiania, usuwania danych oraz sprzeciwu wobec ich przetwarzania.
  • Wyjaśnienie celów, dla których dane osobowe są zbierane oraz kto jest administratorem tych danych.

Po założeniu sklepu internetowego

Po uruchomieniu sklepu internetowego konieczne jest skoncentrowanie się na kilku kluczowych działaniach, aby osiągnąć sukces. Obejmują one:

  1. Pozycjonowanie sklepu internetowego (SEO)
    • Zwiększenie widoczności w wyszukiwarce Google.
    • Tworzenie wartościowych treści na stronie sklepu i blogu.
    • Optymalizacja URL, nazwy podstron, produktów i kategorii.
    • Stosowanie narzędzi do planowania słów kluczowych.
  2. Długofalowa strategia SEO
    • Skupienie się na budowaniu długotrwałej widoczności w wynikach wyszukiwania Google.
    • Zintegrowanie działań SEO z innymi formami marketingu online.
    • Aktywna komunikacja z użytkownikami, obecność na innych stronach, angażowanie społeczności.
  3. Marketing sklepu internetowego
    • Wykorzystanie strategii SEO w połączeniu z innymi formami marketingu.
    • Efektywne prowadzenie kampanii reklamowych, np. Google AdWords, Google Shopping.
    • Tworzenie wartościowych treści (Content Marketing) i publikowanie ich online.
  4. Content Marketing
    • Publikowanie interesujących i przydatnych treści, które przyciągają klientów.
    • Tworzenie blogów, poradników, treści eksperckich, recenzji produktów.
    • Wzmacnianie wizerunku marki poprzez artykuły, webinary, wideo, podcasty.
  5. Rodzaje klientów sklepu
    • Zrozumienie, że nie wszyscy klienci dokładnie wiedzą, co chcą kupić.
    • Pomoc klientom w wyborze produktów poprzez szczegółowe opisy i inspirujące treści.
    • Prowadzenie bloga, który wpływa na świadomość klientów i buduje lojalność.
  6. Pozyskiwanie klientów
    • Bycie obecnym tam, gdzie są potencjalni klienci.
    • Wykorzystanie Google do pozyskiwania ruchu, zarówno przez pozycjonowanie organiczne, jak i reklamy.
    • Integracja sklepu z Google Shopping dla szybkiego pozyskania klientów.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Zapewne zastanawiasz się nad kosztami założenia biznesu w e-commerce. Trudno określić jedną kwotę dla każdego nowego sklepu, gdyż wszystko zależy od Twoich planów i pomysłów na biznes. Aby dokładnie oszacować koszty, trzeba podejść do tego indywidualnie — kwota potrzebna na start będzie się różnić między innymi w zależności od formy prawnej prowadzenia sklepu, wyboru platformy e-commerce czy integracji różnych metod płatności. Niemniej jednak, na początku musisz się liczyć z kosztami takich czynników jak:

  • Domena: Często istnieje opcja wyboru darmowej domeny na pierwszy rok lub dwa, ale trzeba uważać i dokładnie zapoznać się z warunkami umowy, ponieważ w kolejnych latach opłata za domenę może być na tyle wysoka, że takie rozwiązanie stanie się po prostu nieopłacalne.
  • Hosting: Na początkowym etapie prowadzenia sklepu internetowego nie musisz inwestować w drogi hosting — można zakupić taki, którego miesięczna opłata wynosi około 100 zł.
  • Certyfikat SSL: Trzeba regularnie odnawiać ten certyfikat, a związane z nim koszty wynoszą około 100 zł rocznie, chociaż istnieją również darmowe opcje.
  • Platforma e-commerce: Jeśli wybierzesz gotowe rozwiązanie z dostępnych na rynku darmowych oprogramowań, koszty założenia sklepu internetowego nie będą znaczące. Trzeba jednak liczyć się z tym, że do jego konfiguracji będzie potrzebna większa wiedza i doświadczenie w e-commerce.

Wykorzystaj perspektywy, jakie daje rozwój technologiczny

Założenie sklepu internetowego może okazać się wielkim sukcesem. Korzystaj z dostępu do globalnego rynku i nieograniczonych możliwości rozwoju online. Pamiętaj, aby wykazywać się wytrwałością, dostosowywać się do zmieniających się trendów i słuchać swoich klientów. Dodatkowo, w połączeniu z dobrą jakością produktów, szybką wysyłką i odpowiednio dobranymi strategiami marketingowymi, zyskujesz większe prawdopodobieństwo generacji zysków. Zaobserwuj nasz portal i wpływaj na rozwój Twojej firmy.

Źródła:

  1. https://blog.sky-shop.pl/jak-otworzyc-sklep-internetowy/
  2. https://ks.pl/blog/jak-zalozyc-sklep-internetowy
  3. https://sklepwordpress.com/jak-zalozyc-sklep-internetowy/
  4. https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zaloz-swoj-sklep-internetowy
  5. https://blog.home.pl/2023/01/jak-zalozyc-sklep-internetowy/
  6. https://thenewlook.pl/wlasny-sklep-internetowy/ 
Wiadomości związane
E-commerce

Mikroinfluencerzy: jak sprzedawać w e-commerce bez miliona followersów

Nie masz budżetu na reklamę z gwiazdą Netflixa ani na współpracę z influencerką, która nosi…
Więcej
E-commerce

Automatyzacja marketingu w e-commerce: mniej roboty, więcej robotów

Masz newsletter, kampanię w social mediach i promocję, która „kończy się już jutro od…
Więcej
E-commerce

Fulfillment w e-commerce: czy warto oddać paczki w cudze ręce?

Prowadzisz sklep internetowy, a Twój salon powoli zamienia się w magazyn? Kurierzy mijają się w…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn