Marketing

Newsletter w e-commerce: jak efektywnie nim zarządzać?

Business Colleagues Together Teamwork Working Office

Newsletter w e-commerce to jedno z kluczowych narzędzi strategii marketingowej. Dzięki niemu zbudujesz lojalność klientów, poinformujesz o ofertach oraz nowych produktach. Newsletter wznosi na nowy poziom komunikację z Twoim targetem i zwiększa Twoje szanse na maksymalizację zysków. Jak stworzyć skuteczny newsletter w e-commerce? Jak efektywnie nim zarządzać? Czas skoczyć na głęboką wodę i poznać wszystkie jego tajniki!

Sekretny przepis marketingowców: newsletter w e-commerce sprzedaje wartości

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że newsletter w e-commerce jest takim nośnikiem przekazu marketingowego, w którym nie ma miejsca na specjalne kombinacje. Oznacza to tyle, iż przekaz ma:

  • być prosty do zrozumienia,
  • sprzedawać.

I jest to prawda, ALE – aby efektywnie nim zarządzać – potrzebujesz czegoś jeszcze. Potrzebujesz strategii nastawionej na wartości.

Wartości, które możesz wykorzystać w newsletterze

  • Pragnienia klientów (odpowiadasz na potrzebę, najczęściej pojawiającą się w danym momencie).
  • Oczekiwania dotyczące transparentności.
  • Wartości głębsze (z wyższych poziomów piramidy Maslowa, w tym przede wszystkim potrzeba przynależności czy samorealizacji).

Kampanie newsletterowe to standard

Newslettery są integralną częścią strategii marketingowych małych, średnich i wielkich przedsiębiorstw. Spotkasz się z nimi praktycznie wszędzie, w tym także w przypadku platform e-commerce. Które firmy wykorzystują newslettery?

Instrukcja krok po kroku: jak efektywnie zarządzać newsletterem w e-commerce?

Jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć skuteczny newsletter, mamy dla Ciebie krótki przewodnik. Dowiedz się, w jaki sposób kreować i zarządzać newsletterem, by podnosić sprzedaż!

Zastanów się, z kim będziesz się komunikować

Zanim przejdziesz do tworzenia treści newslettera, musisz wiedzieć, do kogo będziesz kierować przekaz. W tym celu potrzebujesz listy subskrybentów.

Zgody marketingowe

Gdy tworzysz bazę subskrybentów, pamiętaj o znaczeniu zgód marketingowych. Są one konieczne, aby działać zgodnie z prawem (w Unii Europejskiej przede wszystkim w zgodzie z RODO). Zgoda marketingowa musi być wyrażona jednoznacznie, dobrowolnie, jak również w pełni świadomie. Powinna też określać m.in. cel kontaktu, a także kanał komunikacji. Dobrą praktyką jest dodawanie w wiadomości odnośnika do polityki prywatności danej firmy.

Sposoby zbierania danych

Istnieje wiele metod zbierania informacji o interesantach. Powinieneś postawić na ten sposób, który będzie wykazywał się najwyższym prawdopodobieństwem uzyskania pożądanych danych.

Najskuteczniejszymi metodami zachęcającymi do zapisania się do newslettera w e-commerce mogą być:

  • formularze na stronie – umieść je w widocznym miejscu, najlepiej w stopce lub od razu na stronie głównej,
  • pop-upy – okienka wyskakujące na stronie. Uważaj, żeby nie okazały się zbyt nachalne,
  • zachęty – obietnica rabatów, promocji specjalnych lub dostępu do darmowych próbek, które będą dostępne dla odbiorców newslettera,
  • landing pages – ich celem istnienia jest wyłącznie zbieranie zapisów do newslettera.

Twórz angażujące materiały

Pozyskanie członka newslettera to dopiero pierwszy krok. Teraz musisz utrzymać jego uwagę i zachęcić do zapoznania się z tym, co do niego mówisz. Jak to jednak zrobić?

Poznaj swojego klienta

Wracamy do podstaw: dowiedz się jak najwięcej o jednostce. Zbierz informacje na temat:

  • zachowań zakupowych, 
  • danych demograficznych,
  • indywidualnych preferencji. 

Jak badać? Wachlarz możliwości jest bardzo szeroki: face tracking, ankiety online czy badania biometryczne i wiele, wiele innych… W zależności od potrzeb możesz skorzystać z pomocy specjalistycznych programów lub firm zajmujących się badaniami segmentacyjnymi.

Zaplanuj strukturę newslettera

Sposób prezentacji przekazu marketingowego powinien mieć jasny podział. Podział na mniejsze części pozwala klientowi szybciej dotrzeć do interesujących go informacji. Stosuj ten uniwersalny schemat newslettera w e-commerce:

  • nagłówek – krótki, chwytliwy, zachęcający do kontynuowania czytania,
  • wprowadzenie – zawrzyj w nim cel wiadomości,
  • korpus – treść główna, która ma wyraźny podział na mniejsze segmenty. Możesz używać wypunktowań, nagłówków oraz przerywników graficznych (zdjęć, GIF-ów, wideo),
  • CTA – wezwij do działania, czyli napisz, co chcesz, aby klient zrobił (np. kup teraz).

Upiecz dwie pieczenie na jednym ogniu

Newsletter ma tylko sprzedawać? I tak, i nie. Niektórzy specjaliści uważają, że nadrzędny cel sprzedażowy nie może być zbyt odsłonięty. Dlaczego? Konsumenci mają po dziurki w nosie nachalnego marketingu. Czy istnieje zatem sposób, żeby newsletter był bardziej przyjazny dla współczesnego odbiorcy? Jak najbardziej! Poznaj nasze 3 sprawdzone metody na kreatywny newsletter w e-commerce!

  1. Informuj o ekodziałaniach – pokaż swoją firmę jako dbającą o środowisko. Zareklamuj swoje inicjatywy. Możesz pochwalić się np. otwarciem nowej linii naturalnych produktów albo współpracą z ekopozytywnymi partnerami logistycznymi takimi jak DPD czy SPX.
  2. Promuj współprace z celebrytami – informuj o kolaboracjach z gwiazdami wielkiego formatu oraz influencerami. Znana twarz zawsze przyciąga zainteresowanie produktami.
  3. Angażuj się w wydarzenia specjalne – mogą to być święta, wydarzenia kulturalne lub popularne akcje społeczne.

Czytaj więcej…

Ustal częstotliwość komunikacji

Regularność newslettera nie powinna przerodzić się w natarczywość. Więcej niekoniecznie znaczy lepiej. Jeśli wiadomości będzie zbyt wiele, klient zacznie ignorować przekazy. Niestety nie istnieje optymalna częstotliwość, z jaką warto wysyłać newsletter w e-commerce. Wszystko zależy od branży oraz specyfiki grupy docelowej.

Dlaczego opłaca się korzystać z narzędzia do automatyzacji newslettera?

Dużym ułatwieniem w przypadku biznesu prowadzonego w sieci może okazać się automatyzacja niektórych działań marketingowych, w tym newsletterów. Dzięki automatyzacji kampanii e-mailowych oszczędzasz przede wszystkim czas i zasoby. Systemy tego typu zwiększają efektywność, a zarazem porządkują przekazy kierowane do interesanta na przykład:

  • zaraz po zapisie do newslettera – automatyczne powitanie, za którym może iść nagroda za dołączenie do bazy odbiorców,
  • po dokonaniu zakupu – podziękowanie za zakup, spersonalizowana lista rekomendacji,
  • w celu podtrzymania kontaktu z firmą – informacje o wznowieniach serii bestsellerów, zapowiedzi nowych kolekcji albo kolaboracji,
  • w przypadku wykrycia porzuconego koszyka – zachęty, aby dokończyć zakup lub dodatkowe rabaty.

Popularne narzędzia do zarządzania newsletterami w e-commerce

Na rynku znajdziesz wiele rozwiązań pomagających w automatyzacji kampanii z zakresu e-mail marketingu. Są to między innymi:

  • HubSpot – platforma wspierana przez sztuczną inteligencję pomaga łączyć obsługę klienta, marketing oraz sprzedaż; w segmencie dedykowanym marketingowi znajdziesz rozwiązania ułatwiające dostosowywanie ofert i wiadomości do klientów,
  • Mailchimp – narzędzie ułatwiające optymalizację działań marketingowych przy użyciu analityki; dzięki niemu lepiej zapanujesz nad segmentacją interesantów oraz usprawnisz tworzenie treści,
  • GetResponse – polska odpowiedź na rozwiązania z innych krajów; system bazujący na możliwościach sztucznej inteligencji wykorzystuje ją do tworzenia nie tylko treści słownych, ale również graficznych (na podstawie słów kluczowych, segmentu oraz branży),
  • Freshmail – sposób na tworzenie spersonalizowanych newsletterów i mailingów ze wsparciem 24/7; możliwość zintegrowania z ponad 130 aplikacjami.

Ty też możesz zarządzać newsletterami w kampaniach e-commerce!

Nie bój się wziąć spraw w swoje ręce. Efektywne zarządzanie newsletterami co prawda wymaga dobrego przygotowania i jeszcze lepszej realizacji, ale daje duże możliwości na wzrost. Zacznij od zbudowania solidnej bazy subskrybentów oraz poznania ich potrzeb. To będzie klucz nie tylko do stworzenia chwytliwego newslettera – to Twoja szansa na zwiększenie sprzedaży w dłuższej perspektywie. Trzymaj rękę na pulsie branży e-commerce! Nie zapomnij zaobserwować naszego portalu!

Źródła

1.Piramida Maslowa (hierarchia potrzeb) – Opis teorii

2.RODO: Kryteria prawidłowej zgody marketingowej według UOKiK | Deloitte

3.Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.

4.Ochrona danych w UE – Komisja Europejska

5.Segmentacja i profilowanie – ASM Research Solutions Strategy

6.HubSpot

7.Marketing Software for Businesses of Every Size | HubSpot

8.Mailchimp

9.Skuteczne Narzędzie do Email Marketingu | GetResponse

10.Freshmail

11.GoGreen – DHL eCommerce – Polska

12.SPX

Wiadomości związane
E-commerceMarketing

Personalizacja w e-commerce w e-commerce: kiedy "Witaj, [Imię]" przestaje działać?

personalizacja w e-commerce to jeden z najważniejszych trendów w e-commerce. Klienci oczekują…
Więcej
E-commerceMarketing

Strategie marketingowe dla małych firm e-commerce na 2025 rok

Nie oszukujmy się – świat e-commerce to nie bajka. Jeśli prowadzisz małą firmę, musisz…
Więcej
E-commerceMarketing

Poradnik SEO dla e-commerce: jak poprawić widoczność sklepu online?

Widoczność sklepu internetowego to kluczowy czynnik, który bezpośrednio wpływa na liczbę…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn