Brakuje Ci pomysłów na urozmaicenie sposobów dotarcia do nowych klientów? A może nastawiasz się na budowanie długoterminowych relacji? Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku możesz sięgnąć po tajną broń w postaci podcastów! Podcast w e-commerce? Jak to ugryźć, jak to przełknąć i nie mieć przy tym niestrawności – poznaj nasz kompleksowy przewodnik dla przedsiębiorców!
Posłuchaj, a zrozumiesz – podcast w e-commerce ma moc!
Badania Nielsen zlecone przez Storytel Polska wykazały, że co piąty internauta w Polsce słucha podcastów – jest więc obecnie kilka milionów słuchaczy! Najwięcej znajdować ma się w grupie wiekowej 19 – 29 lat, w miastach powyżej 500 tysięcy mieszkańców. Analizy Grupy Eurozet wskazują z kolei, że aż 54% odbiorców uważa podcast za wiarygodne medium. Krótko mówiąc, ma on duży potencjał w kontekście e-commerce.
Dlaczego podcast skutecznie zwiększa sprzedaż?
Podcast pozostaje niewykorzystanym w pełni narzędziem marketingowym. Zazwyczaj składa się na niego seria odcinków, które możesz pobrać albo wysłuchać w Internecie. Nie ma jednak tylko jednej, pożądanej tematyki. Piękno podcastu wyraża się w szerokiej możliwości eksploracyjnej gatunku – w dyskusjach, wywiadach, narracjach storytellingowych. Nie dziwi zatem fakt, że podcast w e-commerce może realnie podnosić sprzedaż. W jaki dokładnie sposób to robi?
Zwiększ zaangażowanie
Forma podcastu silnie oddziałuje na wrażenie intymności i tworzy silną więź między potencjalnym klientem a twórcą/marką. Gdy go słuchasz, jesteś w końcu sam na sam z głosem płynącym wprost do Twoich uszu. Odcinasz się wówczas od świata zewnętrznego, ignorujesz bodźce zewnętrzne… I tym samym wystawiasz się na wzmocniony przekaz. Tego typu intymne doświadczenie jest niezwykle trudne do osiągnięcia za pomocą innych form komunikacji marketingowej.
Podcast zbuduje zaufanie dla Twojego biznesu e-commerce
Odpowiedni dobór formatu podcastu może znacząco wpłynąć na wytworzenie zaufania ze strony klienta. Jeśli na przykład postawisz na publikację treści edukacyjnych, stajesz przed szansą uzyskania pozycji autorytetu w swojej branży.
Wykorzystaj dostępność formy
Podcasty są bardzo wygodną dla odbiorców formą obcowania z przekazem. Mogą ich wysłuchać w dowolnym czasie oraz miejscu. Ponadto elastyczność podcastu wpływa również na lekkość jego przyswajania, a nawet tworzy wrażenie czystej formy rozrywkowej. Co za tym idzie, jednostka osłabia swoje bariery ochronne na przekaz reklamowy i staje się bardziej podatna na perswazję.
Tylko wartościowe treści mają siłę przebicia
Jak sprawić, żeby konsument chciał przyjąć Twoje zaproszenie do świata podcastu? Kluczem do serca (i ucha) potencjalnego klienta jest obietnica dostarczenia mu wartościowej treści. Wartościowej – czyli:
- pełnej inspiracji, edukującej lub zabawiającej,
- angażującej odbiorców (np. Q&A, konkursy),
- rozszerzającej perspektywę o content nastawiony stricte na sprzedaż (np. nienachalna reklama produktów).
Czytaj więcej…
- Jak zbudować lojalność klientów w e-Commerce? – E-commercetimes.pl
- Jak efektywnie wykorzystać influencer marketing w e-commerce? – E-commercetimes.pl
Jak robić podcasty dla e-commerce? Krótki poradnik krok po kroku
Stworzenie użytecznego dla marki podcastu zaczyna się od dobrego planu. Poznaj nasz krótki poradnik, jak polubić się z podcastami dla e-commerce!
Wybierz format i tematykę podcastu
- Zastanów się, jaka tematyka będzie interesująca dla jak najszerszej grupy docelowej.
- Zwróć uwagę na to, żeby tematy odcinków odpowiadały na realne potrzeby odbiorców.
- Równie ważny będzie format podcastu. Istnieje cały szereg rodzajów podcastów. Rozróżnia się je z uwagi na formę prowadzenia narracji lub ogólną tematykę. Gdy mówimy o podcaście w e-commerce, szczególnie korzystne w procesie kreowania marki mogą być:
- podcasty edukacyjne – tematy nawiązujące do branży, w której specjalizuje się marka,
- podcasty typu interview/dyskusyjne – przykładowo wywiady z ekspertami, omawianie zagadnienia w ramach panelu dyskusyjnego,
- podcasty specjalistyczne – przedstawianie nowinek branżowych, nowych produktów i technologii, tworzenie rankingów.
Planuj i produkuj z głową
Proces produkcji oraz planowania emisji powinien zostać opracowany zgodnie z przyjętą wcześniej strategią marketingową. Oznacza to, że nie stanowi on całkowicie odseparowanego medium przekazu, lecz pozostaje zgodnie z bieżącą narracją marki e-commerce. Dlaczego warto tak robić? Podcast może się świetnie wpisać w harmonogram publikacji, a także go urozmaicić o zapowiedzi w social mediach lub newsletterach.
Zastanów się, w jaki sposób umieścisz swój produkt w audycji. Tandem Media przeprowadziło badanie, w którym zapytano respondentów, jakie formy reklamy akceptują w ramach podcastu. Najchętniej wybierali oni sponsoring podcastu, rekomendację przez twórcę danej marki, jak również możliwość współtworzenia audycji.
Dotrzyj z podcastem do klienta
Gdy masz już wyprodukowaną serię odcinków podcastu, czas zająć się dystrybucją. To kluczowy etap zabawy w podcast w e-commerce, ponieważ nieodpowiednio zaprojektowany schemat dystrybucji z dużym prawdopodobieństwem zaprzepaści szansę na zwrot inwestycji.
Miejsca dystrybucji odcinków powinny być dopasowane do grupy docelowej. Inaczej mówiąc, dowiedz się, z jakich platform lub aplikacji korzystają Twoi potencjalni klienci. Badania przeprowadzone przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna dla Wprost na podium platform do słuchania podcastów umieściło kolejno YouTube (73%), strony www twórców formatu (37%) oraz Spotify (21%). Innymi rozwiązaniami dla fanów podcastów są m.in.:
- iTunes,
- Google Podcasts,
- Amazon Music,
- Podcast Addict.
Śledź efekty swojej pracy
Skuteczność w dotarciu do klienta ocenisz w pierwszej kolejności na podstawie analizy danych dot. odtworzeń podcastu. W dalszej perspektywie weź pod uwagę poziom zaangażowania odbiorców, a także informacje na temat sprzedaży.
To jak będzie – zamienisz się w słuch?
Podcast to niezwykle potężna narzędzie w Twoim arsenale marketingowym. Dzięki niemu zyskasz niepowtarzalną szansę dotarcia z przekazem do klienta i zachęcenia go do zakupu usługi lub dobra. Jeśli chciałbyś poznać więcej praktycznych wskazówek dla e-commerce, obserwuj nasz portal!
Źródła
1.Czy Polacy słuchają podcastów? [BADANIA]
2.Raport: Jedna trzecia polskich internautów słucha podcastów
3.Podcast najlepsze narzędzia w 2024 – Kordowski Digital
4.Co to jest podcast? Poznaj definicję – widoczni
5. Doliwa U., Chyczewska A., Grobelski F., Łatacz R., Podcasting w Polsce – próba analizy zjawiska, Podcasting w Polsce – próba analizy zjawiska
6.Czym są podcasty? Jak zacząć przygodę z podcastami i jakich nagrań słuchać? – Scroll
7.Co to jest podcast i jak znaleźć odpowiedni dla siebie?
8.Podcast – czym jest i jak go wykorzystać?
9.Rynek podcastów w Polsce. Badania Wprost i zespołu Tandem Media
10.Dlaczego warto wykorzystać podcast w biznesie.