Zakupy internetowe dla wielu z nas stały się codziennością. W styczniu 2024 r. baza kupujących online liczyła ponad 2 mld. Jak sztuczna inteligencja (AI) odmieni e-commerce? Co przyniesie przyszłość?
Nowa zdalna rzeczywistość
Przedsiębiorcy muszą jak najszybciej, dostosować się do nowych realiów jeśli chcą wykorzystać potencjał sprzedażowy rynku e-commerce.
Podjęcie działań np. zatrudnienie dodatkowych pracowników, wykonanie badań rynku, opracowanie partykularnych strategii sprzedażowych, itd. może okazać się trudne i zwyczajnie zbyt kosztowne.
- Rozwiązaniem nawet dla mniejszych firm z branży e-commerce może być AI.
- AI pomoże dostosować i ulepszyć firmową stronę internetową, aby przez to (…) zachowała konkurencyjną pozycję(1).
W jaki sposób AI może pomóc przedsiębiorstwom z branży e-commerce?
Nowe technologie zawsze wspierają biznes, otwierając go na nowe możliwości rozwojowe, czy nowy segment klientów.
Wspieranie rozwoju e-commerce odbywa się na wielu polach. Możemy nawet założyć, że sztuczna inteligencja zastosowana w przedsiębiorstwie, tak naprawdę będzie działać dwutorowo(2):
- Na użytek wewnętrzny firmy — do optymalizacji zasobów
- Zbada interakcję klienta na stronie internetowej, by odkryć i wypracować optymalną strategię sprzedażową.
- Spersonalizuje doświadczenie sprzedażowe, by zachęcić nim potencjalnych klientów.
- Przygotuje rekomendacje sprzedażowe dostosowane do oczekiwania klienta np. listy preferencji przygotowane przez Netflix.
- Zaoferuje sprzedaż dodatkową (cross-shopping), która uzupełnia ofertę i mieści się w preferencjach klienta.
- Zaoferuje zawsze dostępną i spersonalizowaną pomoc i obsługę klienta przez chatboty.
- Zachęci kupującego do powrotów do sklepu i ponownych zakupów.
- Pomaga to odzyskać klienta po czasie (tzw. retencja klienta) – inwestowanie w już pozyskanego klienta jest tańsze, niż zdobywanie nowego.
- Umożliwi zredukowanie liczby pracowników.
- Poprawi współczynnik konwersji (CR), wskaźnik rentowności inwestycji (ROI) oraz świadomość marki.
- A przy tym wspiera sukces przedsiębiorstwa, poprzez zwiększanie bazy klientów firmy, którzy podejmują przewidziane przez AI decyzje.
- Zarządzanie zasobami – dzięki użyciu AI firma dostanie informacje, ile posiada wolnej przestrzeni, ile asortymentu może zamówić.
- Przypuszcza się, że przewidywanie tych danych zmniejszy koszty biznesowe spowodowane brakami w magazynach.
- Zapobieganie defraudacjom – na całym świecie w 2021 r. firmy szacunkowo straciły 20 mld dolarów w wyniku oszustw.
- AI dzięki uczeniu maszynowemu i zautomatyzowanej pracy odkryje nieprawidłowości, przeanalizuje big-data oraz podejrzane zachowania, co powstrzyma ponoszeniem strat przez firmy.
Niesamowite, jak technologia i nowoczesny świat odmieniły społeczeństwo. Ludzie się załamują, gdy padnie im twardy dysk w komputerze czy gdy zgubią niedrogi aparat fotograficzny – Pola Rewako.
- Na użytek zewnętrzny — do świadczenia usług
- AI wyszukujące okazje cenowe,
- pozwala na skuteczny zarobek np. w przypadku braków towaru u konkurencji, dostaniemy powiadomienie, a wtedy można podnieść ceny.
- Inteligentne wyszukiwanie,
- dzięki zastosowaniu technologii „natural language processing” (NLP) możliwe jest odczytanie informacji, czego klienci tak naprawdę szukają.
- Pracując na bazie danych, AI proaktywnie (w odpowiedzi na ich oczekiwania) zaprezentuje wyniki, których (mogą) oczekiwać.
- Technologia oparta na NLP pozwala także, na podawanie w wynikach wyszukiwań, synonimy słów, uzupełniać brakujące słowa oraz ignorując błędy w pisowni.
- Ciekawym narzędziem jest oparte na AI wyszukiwanie pn. Vector search, które na podstawie uczenie maszynowe (ang. machine learing) pozwala na wyszukiwaniu obrazem, głosem, materiałem wideo.
- Wyszukiwanie Vectorowe pozwala na znajdowaniu pokrewnych elementów w oparciu o uczenie maszynowe, czyli:
- znajduje semantyczne powiązanie między obiektem, a indeksem (wyszukiwanego pliku)(3).
- Wyszukiwanie Vectorowe pozwala na znajdowaniu pokrewnych elementów w oparciu o uczenie maszynowe, czyli:
Czasem obraz lepiej przedstawia jakąś rzecz, choć nigdy nią nie będzie — Pola Rewako
Podobną technologią, również opartą o AI i uczenie maszynowe jest Visual search.
Warto ją zapamiętać, gdyż jest to metoda, która umożliwiła robienie zakupów… obrazem (ang. visual shopping). To może doprowadzić do rewolucji w e-commerce i zwiększyć poziom satysfakcji klienta!
- W świecie opanowanym przez smartfony znalezienie podobnego produktu, któremu zrobiliśmy zdjęcie, może być łatwe i przyjemne.
Metoda wykorzystuje sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe. Polega ona, w uproszczeniu, na łamaniu obrazka do najbardziej podstawowych cech, a następnie ich łączeniu i mieszaniu, aby ostatecznie sklasyfikować obrazy według podobieństwa.
- Ta technologia posiada duży potencjał biznesowy, dlatego jest używana przez tzw. dużych graczy: Pinterest, Google, Amazon i Microsoft. Korzysta z niej również segment retaili i firmy: ASOS, Wayfair, Neiman Marcus, Argos oraz IKEA.
Jeszcze głębsza personalizacja dzięki sztucznej inteligencji
- Dzięki zastosowaniu AI w e-commerce dane użytkownika zostają poddane głębokiej analizie, która sprawi, że strona będzie się zachowywała “po przyjacielsku”. Udzieli dobrych rad, pomocnych wskazówek i korzystnych zniżek. Strony internetowe retaili używające personalizacji osiągały 40 proc. wyższe dochody niż konkurencja, która metody nie stosowała.
Otwórz się na rozwój, wybieraj ułatwienia
Tempo życia sprawia, że cenimy sobie rozwiązania szybkie i efektowne, dlatego powinniśmy mieć świadomość ułatwień, jakie daje sztuczna inteligencja.
Wkrótce upowszechni się jej wykorzystania, otwierając przed klientami nowe możliwości zakupowe. Śledź nasz portal, by (r)ewolucyjne zmiany zakupowe nie umknęły Twojej uwadze.
Żródła:
- 10 ways AI is transforming ecommerce, www.algolia.com, 17.11.2023 r., https://www.algolia.com/blog/ecommerce/10-ways-ai-is-transforming-ecommerce/ (dostęp z dn. 21.02.2023 r.).
- 11+ Best Use Cases of AI in E-Commerce, www.luigisbox.com, 9.01.2024, https://www.luigisbox.com/blog/ecommerce-ai/ (dostęp z dn. 20.02.2024 r.).
- Artificial Intelligence is Becoming the Future of Ecommerce, www.bigcommerce.com, https://www.bigcommerce.com/articles/ecommerce/ecommerce-ai/ (dostęp z dn. 20.02.2024 r.). 5.05.2022 r., https://www.luigisbox.pl/blog/ecommerce-sztuczna-inteligencja/ (dostęp z dn. 7.03.2024 r.).
- 11+ najlepszych sposobów wykorzystania sztucznej inteligencji w e-commerce, www.luigisbox.pl,
- E-commerce boom, II Edycja Konferencji Online Najlepsze Praktyki dla Logistyki i E-Handlu, 1.02.2021 r., Logistics Manager, https://land.logistics-manager.pl/e-commerce-boom_2021 (dostęp z dn. 20.02.2024 r.).
- E-Commerce Statistics To Know In 2024, www.manaferra.com, https://www.manaferra.com/ecommerce-statistics/ (dostęp z dn. 20.02.2024 r.).
- Ben Mouncer, What Is Visual Search? Definition, Examples + Tips for Retailers (2024), www.shopify.com, 1.03.2023 r., https://www.shopify.com/retail/what-is-visual-search (dostęp z dn. 8.03.2024 r.).
- Krzysztof Mirończuk, E-commerce – jak było w 2023 roku i jak będzie w przyszłości?, www.money.pl, 28.11.2023 , https://www.money.pl/gospodarka/e-commerce-jak-bylo-w-2023-roku-i-jak-bedzie-w-przyszlosci-6967670775962496a.html (dostęp z dn. 20.02.2024 r.).
- Research raport. Technology Vision 2024 Human by design, www.accenture.com, 9.01.2024 r., https://www.accenture.com/content/dam/accenture/final/accenture-com/document-2/Accenture-Tech-Vision-2024.pdf (dostęp z dn. 21.02.2024 r.).
Przypisy:
- 10 ways AI is transforming ecommerce.
- Artificial Intelligence is Becoming the Future of Ecommerce
- What is vector search?, www.algolia.com, 11.05.2023 r., https://www.algolia.com/blog/ai/what-is-vector-search/ (dostęp z dn. 20.02.2024 r.).
- 11+ najlepszych sposobów wykorzystania sztucznej inteligencji w e-commerce.