E-commerceNowa Technologia

Automatyzacja obsługi klienta: przewodnik po chatbotach w obsłudze klienta

Automatyzacja obsługi klienta za pomocą chatbotów to nie tylko nowy trend technologiczny, to konieczność. Technologia zmienia sposób komunikacji z klientami, przynosząc rewolucyjne zmiany w jakości i efektywności obsługi. Jakie są główne korzyści wykorzystywania chatbotów i AI? 

Zaawansowane systemy AI a chatboty w obsłudze klienta — na czym polega różnica?

Chatboty i systemy AI są programowane do prowadzenia inteligentnych konwersacji z użytkownikami. Są programowane tak, aby naśladować naturalne interakcje ludzkie. Różnica między prostymi chatbotami a zaawansowanymi systemami AI polega na ich zdolnościach. Podczas gdy chatboty działają na podstawie z góry zdefiniowanych reguł, zaawansowane systemy AI wykorzystują uczenie maszynowe do adaptacji i ulepszania swoich odpowiedzi na podstawie wcześniejszych interakcji.

Chatboty i AI a jakość obsługi klienta

Chatboty i AI mogą znacząco poprawić obsługę klienta poprzez zapewnienie szybkiej, dostępnej 24/7 komunikacji. Warto zauważyć, że chatbot w przeciwieństwie do człowieka, może obsłużyć wielu klientów w tym samym czasie. Przykłady firm, które wykorzystują te technologie, pokazują, że automatyzacja może prowadzić do:

  •  znaczącego wzrostu satysfakcji klientów,
  • redukcji czasu oczekiwania na odpowiedź,
  • możliwości personalizacji oferty.

Sukcesy i wyzwania: studia przypadków

Realne przykłady firm, takich jak InFakt, pokazują, jak skuteczne może być wdrożenie chatbotów i AI do obsługi klienta. Korzyści to m.in. zwiększona efektywność, lepsza zdolność do skalowania obsługi w czasach wzmożonego ruchu oraz poprawa ogólnej satysfakcji. Wyzwania natomiast często dotyczą zapewnienia płynności i naturalności konwersacji oraz integracji z istniejącymi systemami.

  • KLM Royal Dutch Airlines — linie lotnicze zaimplementowały chatbota AI na platformie Facebook Messenger. Chatbot, o nazwie BlueBot został zaprojektowany do obsługi szerokiego zakresu zapytań klientów, od informacji o lotach po potwierdzenia rezerwacji. Dzięki temu, że AI obsłułyło 60 % klientów, KLM mogło przekierować swoich przedstawicieli do obsługi bardziej złożonych problemów.
  • Elisa — firma telekomunikacyjna wprowadziła w  2018 roku chatbota opartego na AI, zwanego Anniką, we współpracy z MindTitan. Inicjatywa ta była napędzana potrzebą sprostania rosnącym oczekiwaniom klientów, zapewnieniem skalowalności obsługi klienta oraz ułatwieniem współpracy między kluczowymi działami. Do 2022 roku chatbot z sukcesem rozwiązał 82 000 kontaktów z klientami na 150 różnych tematach, obsługując ponad 560 000 klientów i oszczędzając firmie prawie rok czasu​​.
  • Slush — firma eventowa wykorzystała chatbota do zarządzania dużą liczbą zapytań obsługi klienta podczas swoich wydarzeń promocyjnych. Chatbot był w stanie obsłużyć 67% wszystkich żądań wsparcia, znacznie zmniejszając obciążenie ludzkich przedstawicieli obsługi. Historia sukcesu podkreśla zdolność chatbota do efektywnego zarządzania powszechnymi zapytaniami, takimi jak pytania o wysyłkę i ceny. Dzięki temu sprawami o wyższym stopniu skomplikowania mogli zająć się ludzie z działu obsługi klienta. 

Zanim wybierzesz technologię AI i zaimplementujesz rozwiązania

Zanim wybierzesz odpowiednią dla siebie technologię AI, koniecznie zwróć uwagę na:

  • możliwość integracji z obecnymi systemami obsługi klienta, 
  • skalowalność rozwiązania, 
  • łatwość implementacji, 
  • intuicyjność użytkowania.

Ważne jest, aby wybrane rozwiązanie było na tyle elastyczne, by na bieżąco dostosowywać się do specyficznych potrzeb firmy i jej klientów. Możesz skorzystać z ogólnodostępnych aplikacji, a także udać się np. do software house’u i zamówić oprogramowanie dedykowane. Stworzone specjalnie na potrzeby Twojego przedsiębiorstwa.

Przyszłość automatyzacji w obsłudze klienta

W przyszłości możemy spodziewać się dalszego rozwoju i integracji chatbotów i AI w obszarze obsługi klienta. Technologie te będą ewoluować, oferując jeszcze bardziej zaawansowane możliwości personalizacji i sztucznej inteligencji. Na ten moment nie jesteśmy w stanie do końca przewidzieć, a nawet wyobrazić sobie kierunku zmian. Przegląd trendów na rok 2024 wskazuje, że branża będzie świadkiem jeszcze większych integracji technologicznych:

  • Rynek chatbotów — do 2027 roku globalny rynek chatbotów ma osiągnąć wartość 102,26 miliarda dolarów. Chatboty staną się głównym kanałem obsługi klienta w 1/4 firm.
  • Chatboty będą bardziej ludzkie — integracja NLP (programowanie neurolingwistyczne), AI i ML (uczenie maszynowe) pozwoli chatbotom na lepsze rozumienie zapytań i intencji użytkowników, ulepszając dokładność i „ludzkie” interakcje.
  • Wszechobecność AI —  AI ma obniżyć koszty obsługi klienta o 30% i transformować centra kontaktowe, oferując automatyzację, przewidywanie zachowań klientów i poprawę doświadczeń użytkowników.
  • Boty głosowe — ponad 50% wyszukiwań ma być realizowanych głosem, dzięki rosnącej popularności botów głosowych.
  • Generatywne AI —  chatboty na generatywnym AI, generujące nowe odpowiedzi w czasie rzeczywistym będą prowadzić dynamiczne, niemal ludzkie konwersacje, zwiększając efektywność interakcji.
  • Inteligencja emocjonalna i czynnik ludzki — ważne będzie zachowanie równowagi między automatyzacją a czynnikiem ludzkim. Szczególnie w integracji botów i ludzkiej obsługi.
  • Omnichannel — kluczowym trendem będzie obsługa klienta omnichannel, zapewniająca płynne i spójne doświadczenia przez różnorodne kanały komunikacji.

Na czym skupić się przy implementacji chatbota?

  1. Zabezpiecz chatbota. Wyzwaniem jest zapewnienie prywatności danych użytkowników i zapewnienie ochrony przed atakami hakerskimi. Konieczne jest, aby chatbot był w stanie bezpiecznie przesyłać dane i chronić je przed nieuprawnionym dostępem​​.
  2. Edukuj chatbota w rozumieniu emocji klientów. Trudność w rozumieniu ludzkich potrzeb może prowadzić do niezadowolenia konsumentów. Chatboty muszą być prawidłowo przeszkolone, aby adekwatnie reagować na ton głosu użytkownika i dostosowywać swoje odpowiedzi​​​​.
  3. Zapewnij zgodność z RODO.  W Europie dane zbierane przez chatboty powinny być zgodne z przepisami o ochronie danych osobowych (RODO). Wymaga to dokładnej analizy i współpracy z zespołem prawnym​​.
  4. Inwestuj w technologię. Jednym z największych wyzwań jest zrozumienie, co użytkownik faktycznie ma na myśli, komunikując się z chatbotem. Wymaga to zaawansowanego przetwarzania języka naturalnego oraz ciągłego doskonalenia bazy wiedzy chatbota​​.
  5. Zapewnij spójność z identyfikacją marki. Nazwa i osobowość chatbota powinny być zgodne z wytycznymi marki. Unikanie stereotypów może pomóc w utrzymaniu pozytywnego wizerunku firmy​​.
  6. Otwarcie komunikuj się z pracownikami. Wdrażanie wewnętrznych chatbotów może spotkać się z oporem pracowników, którzy obawiają się utraty pracy. Kluczowe jest komunikowanie, że chatboty mają za zadanie usprawnić pracę, a nie zastąpić ludzi​​.

Zachowaj otwartą głowę i otwórz się na zmiany

Chatboty i AI już teraz odgrywają kluczową rolę w automatyzacji obsługi klienta, przynosząc znaczące korzyści zarówno firmom, jak i ich klientom. Zarówno mali, jak i duzi przedsiębiorcy powinni rozważyć adopcję tych technologii. Poprawią one jakość i efektywność obsługi, a także umożliwią jeszcze głębszą personalizację oferty. 

Nie pozwól, aby przyszłość Cię wyprzedziła – bądź na bieżąco z rozwojem technologicznym i obserwuj nasz portal. Będziemy na bieżąco dzielić się nowinkami, analizami oraz praktycznymi poradami dotyczącymi wykorzystania chatbotów i sztucznej inteligencji w obszarze obsługi klienta e-commerce. Odkryjesz u nas najnowsze trendy, innowacyjne case study i nieocenione wskazówki, które pozwolą Ci maksymalnie wykorzystać potencjał tych technologii w Twojej działalności.

Źródła:

  1. AI For Business – 30 Case Studies That Led To Competitive Advantage (digitaltransformationskills.com)
  2. Chatbot Case Study in the Telecommunication Industry
  3. 23 Top Real-Life Chatbot Use Cases That Work 2024 
  4. What is the Future of Chatbots? Top Chatbot Trends to Follow in 2024
  5. Top 4 Customer Service Trends for 2024 – Expert Predictions (comm100.com)
  6. The Future of AI in Customer Service [Data + Expert-Backed Predictions] (hubspot.com)
  7. The Future of AI in Customer Service [Data + Expert-Backed Predictions] (hubspot.com)
  8. Chatbot Implementation Challenges and Benefits (Infographic) (shanebarker.com)
Wiadomości związane
E-commerce

Fulfillment w e-commerce: czy warto oddać paczki w cudze ręce?

Prowadzisz sklep internetowy, a Twój salon powoli zamienia się w magazyn? Kurierzy mijają się w…
Więcej
E-commerce

Marketplace vs. własny sklep: gdzie szybciej i taniej dostarczyć produkt?

„Wystarczy wystawić na Allegro” – mówi jeden przedsiębiorca, już śniąc o milionach. Inny…
Więcej
E-commerce

Zwroty w e-commerce: jak sprawić, by nie zrujnowały Twojego biznesu?

Witaj w królestwie „kup, przymierz, odeślij”. Zwroty w e-commerce stały się tak powszechne…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn