Big DataE-commerceMagazynowanieOptymalizacja

Radiowa optymalizacja magazynu: analiza korzyści i wad w retailu

Technologia identyfikacji radiowej rewolucjonizuje zarządzanie łańcuchem dostaw. Obecnie używa jej 97% retailerów w Ameryce Północnej. Jak użycie tagów RFID wpływa na magazynowanie i doświadczenie zakupowe klienta? 

Wpływ zarządzania zasobami na biznes

Dla biznesu kluczem do przetrwania jest zachowanie konkurencyjnej pozycji. Rywalizacja na rynku usług retail wymaga ciągłego udoskonalania zarządzania zasobami. E-commerce jest dynamicznym segmentem, któremu w rozwoju pomagają nowe rozwiązania techniczne. Nie inaczej jest w retailu. Jaki wpływ mają technologie radiowe na magazynowanie i sprzedaż? 

Optymalizacja procesów zarządzania zasobami prowadzi do zwiększenia dochodów. Dlatego, aby odnieść sukces w e-handlu, niezbędna jest ciągła modernizacja.

  • Jednym z jej efektów są oszczędności uzyskane przez branżę handlu detalicznego.
  • W wyniku ich pozyskania możliwe jest przygotowanie korzystniejszej cenowo oferty dla klientów. To drugi prokonsumencki efekt.

W jaki sposób optymalizacja zarządzania za pomocą RFID (ang. Radio Frequency Identification) przyniesie korzyści klientom i retailerom? Kto na tym zyska, a kto straci? 

Zarządzanie produktami w trakcie magazynowania

O ile podstawowym celem procesów zarządzania jest poprawa działania przedsiębiorstwa, to bez pracy badawczej i statystycznej byłoby to niemożliwe. Działania są szczególnie istotne dla przedsiębiorstw, zajmujących się przechowywaniem produktów w o krótkiej dacie ważności (np. jedzenia). Radiowy sposób zarządzania przechowywanymi w magazynie produktami posiada jednak szersze zastosowania.

Optymalizacja magazynu wiąże się z istotnymi korzyściami dla biznesu. Celem jest nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale też pozyskanie nowych klientów. Pobieranie informacji o produkcie umożliwia jego identyfikacje, co jest wymagane na wielu etapach jego procedowania, np.: 

  1. Podczas magazynowania, 
  2. dystrybucji, 
  3. sprzedaży. 

Jak robić to szybko i efektywnie, a przy tym chronić produkty o krótkiej dacie ważności przed zepsuciem? 

Warto podkreślić, że wraz ze spadkiem kosztów technologi (w przypadku tagów RFID) coraz więcej branż decyduje się na wprowadzanie zmian w magazynowaniu. Dlaczego takie decyzje są podejmowane? Głównie z uwagi na produktywność.

Francuska sieć sportowa Decathlon pod koniec 2015 roku poinformowała o wdrożeniu z sukcesem systemu identyfikacji radiowej (RFID) we wszystkich 951 sklepach detalicznych i w 43 magazynach hurtowych na całym świecie. 

Wyniki sprzedaży wzrosły o 11 procent, a straty towarowe zmniejszyły się aż o 9% w stosunku do poprzedniego roku. Decathlon udowodnił tym samym, że wykorzystanie RFID w handlu do kontroli zapasów i logistyki jest nie tylko możliwe, ale również bardzo opłacalne (1).

Podstawową różnicą między tradycyjnym odczytywaniem ceny a identyfikacją produktu za pomocą technologii radiowej (RFID) jest możliwość odczytu z większej odległości.

  • Tradycyjne identyfikowanie produktu wymaga bliskiej odległości.
    • Jest to wymagane, aby przy użyciu skanera kodów kreskowych odczytywać informacje niezbędne do identyfikacji produktu.
    • Skanery kodów kreskowych świetnie sprawdzają się w przypadku np. robienia zakupów w sklepie.
      • Natomiast w niektórych sytuacjach stwarzają utrudnienia, np.
    • Czytniki kodów kreskowych są wykorzystywane do:
  1. Inwentaryzacji zasobów,
  2. przyjęcia towaru,
  3. kompletacji zamówień,
  4. wysyłki towaru.
  • Systemy RFID pozwalają na bezprzewodową identyfikację niemal każdego produktu.
    • Dostarcza w ten sposób aktualnych danych niezbędnych do śledzenia produktu w czasie rzeczywistym.
    • Chipy (zwane tagami) przechowują wiele informacji o produkcie np.
      • Cenę,
      • numer produktu,
      • datę wpisu do inwentarza,
      • rozmiar,
      • lokalizacje,
      • kolor,
      • rodzaj,
      • pochodzenie (2).
    • Technologia jest używana do kontroli posiadanego inwentarza,
    • RFID jest wykorzystywana w branżach:
      • Farmaceutycznej,
      • rolnictwie,
      • opiece medycznej,
      • logistyce i retailu,
    • Pozwala na:
      • Śledzenie i kontrolę,

(przez załączenie tagu do produktu możliwe jest jego monitorowanie podczas produkcji lub magazynowania).

Śledzenie może być także zastosowane do:

  • Pojazdów,
  • zwierząt domowych 
  • zwierząt hodowlanych (3).
  • Kontrolę i autoryzację dokumentów,
  • Identyfikację odzieży w pralni,
  • zapobiega kradzieżom (4).

Jakie korzyści wnosi technologia RFID do retailu?

  1. Magazynowanie
    1. Bieżące monitorowanie
      1. Umożliwia monitorowanie asortymentu o różnorodnych cechach np.
  • rodzaj produktów,
  • lokalizacja,
  • data ważności.
  1. Wykorzystanie informacji o wadliwych (np. przeterminowanych) produktach pozwoli na ich wycofanie.
  1. Redukcja czasu
    1. Skraca czas na poszukiwania w magazynie.
      1. W efekcie retailers szybciej otrzymają wykaz aktualnie posiadanego asortymentu.
  2. Optymalizacja zarządzania zasobami
    1. Informacje zawarte w tagach RFID pozwolą na:
      1. Dystrybucję produktów do lokalnych magazynów i centrów sprzedażowych. 
      2. Dostawę produktów do lokalnych magazynów, co jest istotne w przypadku np. produktów spożywczych z ograniczoną datą ważności.
      3. Ułatwią uzupełnianie zapasów.
      4. Unikanie błędów podczas przyjęcia produktów od nowego dostawcy.
    2. Retailers mogą użyć tagów RFID do oznaczenia wybranych produktów, np.
  • łatwo psujących się produktów spożywczych,
    • co pomoże zredukować straty w wyniku ich zepsucia, 
    • ograniczy ryzyko chorób pokarmowych, wywołanych niską jakością produktu. 
  1. Zwiększenie bezpieczeństwa
    1. W ostatnich latach kradzieże towarów spowodowały materialne straty sprzedawców. Dochodziło do nich na poziomie łańcucha dostaw i sprzedaży.
    2. Wywołało to niebezpieczeństwo dla klientów oraz pracowników.
    3. Technologia RFID we współpracy z AI umożliwiła retailers na śledzenie drogi produktu, niemal od powstania do trafienia do koszyka klienta.

Jakie są wady RFID?

Rozwiązanie radiowej kontroli inwentarza, chociaż jest rewolucyjne, przynosi optymalizacje procesom zarządzania zasobami, ale może być też problematyczne. Mimo że jego koszty spadają, to należy mieć świadomość innych zagrożeń:

  • Naruszenia bezpieczeństwa i prywatności danych
    • łatwy odczyt danych identyfikacyjnych RFID powoduje, że nieuprawnione osoby mogą uzyskać dostęp do poufnych informacji,
    • co zagraża zachowaniu prywatności,
    • umożliwia śledzenie nieświadomego klienta.
  • Działanie systemu RFID jest wrażliwe na:
    • czynniki środowiskowe (np. Temperaturę, wilgotność),
    • niektóre substancje.
  • Początkowe koszty używania są wyższe, od tradycyjnego identyfikowania produktu.
  • Ryzyko niezgodności i utraty połączenia,
    • dochodzi do niego, kiedy biznesowy partner używa innej technologii.
  • Wrażliwość oprogramowania na zewnętrzne ataki,
    • np. zagrożenia wirusowe lub naruszenia bezpieczeństwa sieci.

Czy optymalizacja zarządzania magazynem przy wykorzystaniu RFID jest korzystna dla klienta?

RFID pomyślnie wpływa na ekosystem retailu oraz na poprawę wygody i komfort robienia zakupów.

  1. Za pomocą radiowych znaczników sprzedawca może przemieszczać towar i rozwiązując problem czasowych braków. Przez co klient nie spotka się brakami jego ulubionych produktów.
  2. Dzięki wykorzystaniu tagów RFID klienta otrzymuje dostęp do niezbędnych informacji na jego temat (np. dostępne rozmiary w przypadku ubrań). 
  3. W tym, gdzie jest dostępny, co ułatwi jego zakup.
    1. Jest to zaletą, zwłaszcza kiedy przeniesienie towaru do innego sklepu jest czasochłonne lub zwyczajnie niemożliwe. 
  4. Atrakcyjniejsze i mniejsze opakowania przyciągają uwagę klientów.
    1. Chip oraz antena znajdują się w tzw. wkładce RFID (RFID inlay), przy czym w 2024 r. należy się spodziewać wkładek mniejszych rozmiarów. 
    2. Branża spożywcza inwestuje w przykuwające uwagę wzornictwo. Mniejsze opakowania są dla e-handlu okazją, do przedstawienia kreatywności marki.
  5. Oferuje doświadczenie sprzedażowe omnichannel.
  6. Metoda sprzedażowa produktów oznaczonych tagiem RFID jest elastyczna. Co pozwala klientom na:
  1. Rezerwacje produktu w sklepie, 
  2. kupno przez aplikacje,
  3. zlecenie dostawy do lokalnego sklepu,
  4. zrobienie zakupy online i odebrać w lokalnym sklepie (5).

RFID a wymogi zrównoważonego rozwoju

Unia Europejska ustanowiła wysokie standardy związane ze zrównoważonym rozwojem, które ograniczają wykorzystywanie RFID tags. Dotyczą one zwłaszcza wykorzystywania wkładek RFID jednokrotnego użycia (6). 

W efekcie opracowano wkładki, które są przyjazne dla środowiska naturalnego: Pure™ Line RFID inlays. Opierają się na materiałach w 95-100% wolnych od plastiku i podlegają recyklingowi.

Wykorzystanie RFID w sprzedaży

Pierwszym wielkim retailerem, który ok. 2000 r. próbował wykorzystywać technologie śledzące, był Walmart. 

W tym czasie RFID była postrzegana, jako błyskotliwa koncepcja, umożliwiająca dokładną inwentaryzację. Jednocześnie dodajmy, że w tym czasie to była ona po prostu droga: jeden tag RFID kosztował ok. 1,5$. To były jednak początki radiowej identyfikacji produktów.

Od tego czasu użycie radiowych znacznik się upowszechniło, a biznes docenił płynące z technologi śledzącej korzyści. Tagi RFID nie są używane wyłącznie przez branże: Retail, ochrony zdrowia, czy produktów spożywczych. 

Retailer z branży szybkiej mody

W 2012 r. rozpoczęto przeczepiać chipy śledzące do produktów znanej marki odzieżowej. Od tego czasu hiszpańska firma Zara, jest nazywana retailerem z branży szybkiej mody (7). 

Jej cechą jest kontynuowanie robienia zapasów, a przy tym podążanie za nowymi trendami mody. Zara w 2023 r. posiadała 5745 sklepów, dlatego musiała wymyślić sposób, aby zoptymalizować zarządzanie swoimi zasobami (ubraniami i innym asortymentem). W tym celu użyła tagów RFID, co okazało się strzałem w dziesiątkę.

  • Pomogła magazynom należącym do Zary monitorować dostępność produktów na sklepowych regałach,
  • a klientowi dało możliwość sprawdzania dostępności odzieży o wybranym rozmiarze.

RFID wczoraj i dziś

Technologia zarządzania zasobami dzięki wykorzystaniu fal radiowych jest korzystna dla biznesu, lecz w długoterminowej perspektywie. Niezależnie od branży przynosi skuteczne rozwiązania pozwalające na identyfikacje produktu. Sprawdza się zwłaszcza w przypadku magazynowania produktów o krótkoterminowej dacie ważności. Jej wprowadzenie w retailu pozwala na efektywniejsze zarządzanie produktami. 

Zaobserwuj nasz portal, aby śledzić informacje ze świata e-commerce i retaili. Prezentujemy trendy oraz rozwiązania biznesowe, które zmieniają współczesną handlową rzeczywistość. Treści ilustrowane są aktualnymi przykładami, dowodzącymi skuteczności rozwiązań.

Źródła:

  1. Fifth & Cor,The Impact of RFID Technology on Retail, www.linkedin.com/, 18.09.2023 r., https://www.linkedin.com/pulse/impact-rfid-technology-retail-fifth-and-cor/ (dostęp z dn. 9.04.2024 r.).
  2. Joanna Furlong, RFID for Retail: Know the Pros and Cons, https://www.business.com/, https://www.business.com/articles/rfid-for-retail/ (dostęp z dn. 9.04.2024 r.).
  3. Michał Karolyczk, Technologia RFID w handlu i nie tylko, https://piszeo.it/, 15.06.2018 r., https://piszeo.it/2018/technologia-rfid-w-handlu-i-nie-tylko/ (dostęp z dn. 10.04.2024 r.).
  4. Joseph A. Schlossberg, How RFID Technology Is Changing the Retail Industry in 2024, https://progressivegrocer.com/, 3.01.2024 r., https://progressivegrocer.com/how-rfid-technology-changing-retail-industry-2024 (dostęp z dn. 9.04.2024 r.).
  5. Systemy RFID Polska, https://www.facebook.com/rfidpolska/?paipv=0&eav=Afb43XSvLZYqMrwSvTR6etO2toCtqHgSM9G2A1SmxfQPFuUUZqx0cCr97L8cCL0z-iU&_rdr (dostęp z dn. 10.04.2024 r.).
  6. RFID Polska, YouTube, https://www.youtube.com/@rfidpolska9198 (dostęp z dn. 11.04.2024 r.).
  7. RFID: The technology making industries smarter, https://www.ttelectronics.com/blog/rfid-technology/ (dostęp z dn. 10.04.2024 r.).

Przypisy:

  1. Miłosz Karolyczk, Technologia RFID w handlu i nie tylko, https://piszeo.it/, 15.06.2018 r., https://piszeo.it/2018/technologia-rfid-w-handlu-i-nie-tylko/ (dostęp z dn. 10.04.2024 r.).
  2. Joanna Furlong, RFID for Retail: Know the Pros and Cons.
  3. RFID: The technology making industries smarter.
  4. How RFID is revolutionizing Retail Theft Prevention, https://inthing.io/, 20.10.2023 r., https://inthing.io/how-rfid-is-revolutionizing-retail-theft-prevention (dostęp z dn. 10.04.2024 r.).
  5. Jennifer Dublino, Retail or E-tail? Buying Online vs. Buying in Person, https://www.business.com/, 6.10.2023 r., https://www.business.com/articles/retail-or-e-tail-buying-online-vs-buying-in-person/ (dostęp z dn. 10.04.2024 r.).
  6. What is the Future of RFID Technology?, https://lowrysolutions.com/, https://lowrysolutions.com/blog/what-is-the-future-of-rfid-technology/ (dostęp z dn. 10.04.202 r.).

ZARA Implements RFID Technology in its Store, https://www.rfidcard.com/, https://www.rfidcard.com/zara-implements-rfid-technology-in-its-store/ (dostęp z dn. 10.04.2024 r.), Christopher Bjork, Zara Builds Its Business Around RFID 'Fast Fashion’ Meets Smarter Inventory; Retailer Learns From Others’ Mistakes”,  Wall Street Journal Business Section”, 16.09.2014, https://ceo.usc.edu/wp-content/uploads/2020/02/3_Zara-Builds-Its-Business-Around-RFID-Sept-2014.pdf (dostęp z dn. 10.04.2024 r.).

Wiadomości związane
E-commerce

Mikroinfluencerzy: jak sprzedawać w e-commerce bez miliona followersów

Nie masz budżetu na reklamę z gwiazdą Netflixa ani na współpracę z influencerką, która nosi…
Więcej
E-commerce

Automatyzacja marketingu w e-commerce: mniej roboty, więcej robotów

Masz newsletter, kampanię w social mediach i promocję, która „kończy się już jutro od…
Więcej
E-commerce

Fulfillment w e-commerce: czy warto oddać paczki w cudze ręce?

Prowadzisz sklep internetowy, a Twój salon powoli zamienia się w magazyn? Kurierzy mijają się w…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn