Sprzedaż w sieci wymaga czegoś więcej niż przekonania potencjalnego klienta, że Twój produkt jest najlepszy. Zewsząd atakowani reklamami konsumenci coraz skuteczniej uodparniają się na prosty przekaz marketingowy. Zamiast niego wybierają te produkty, które wiążą się dla nich z cenionymi wartościami, budzą zaufanie, a jednocześnie wyraźnie angażują użytkowników. Pytanie – jak stworzyć taki nowoczesny przekaz sprzedażowy? Odpowiedzią jest User-Generated Content.
User-Generated Content – czym jest?
Internet 2.0 opiera się na możliwości wchodzenia w interakcje z innymi użytkownikami. Szczególne znaczenie mają tutaj social media, dzięki którym osoba zalogowana może prezentować światu swoje opinie oraz dzieła. Specjaliści od marketingu dostrzegli potencjał płynący z tego zjawiska oraz naturalną chęć człowieka, by dzielić się istotnymi dla niego treściami.
User-Generated Content to nic innego jak różnego rodzaju treści produkowane przez użytkowników sieci. W przeciwieństwie do klasycznych treści marketingowych cechują się one autentycznością uzyskaną dzięki temu, że twórcą pozostaje konsument – nie marka.
Różnice między twórcą UGC a influencerem
Może Ci się wydawać, że influencer i twórca UGC zajmują się w gruncie rzeczy tym samym: kreowaniem treści dla marek. Różnice tkwią w szczegółach…
Influencer
Będzie nim osoba, która jest znana i ma wielu obserwatorów. Marki płacą influencerom za pokazanie ich produktów albo usług. Najczęściej influencerzy tworzą content w ramach danej stylistyki i pokazują wyidealizowaną wizję świata.
Według rankingu stworzonego przez InfluTool (we współpracy z SeeBloggers) w 2023 roku najpopularniejszymi influencerami w Polsce byli kolejno: Robert Lewandowski, Wersow oraz Hi Hania.
Twórca UGC
Twórcą User-Generated Content nazwiemy natomiast kogoś, kto nie dysponuje dużymi zasięgami i nie jest w żaden sposób celebrytą. W przeciwieństwie do influencerera UCG creator ani nie korzysta z profesjonalnego sprzętu, ani nie przywiązuje szczególnej wagi do estetyki materiałów. Dodatkowo w przypadku UGC współpraca z marką nie powinna mieć charakteru komercyjnego (aczkolwiek bywa różnie!).
Narzędzia UGC – wybierz najlepsze dla swojego biznesu
Fenomen zjawiska UGC wynika w dużej mierze z szerokich możliwości dostosowania przekazu do konkretnych potrzeb. Innymi słowy, twórcy mogą korzystać z szerokiej palety form porozumiewania się z odbiorcami, by osiągnąć sukces.
Do najistotniejszych form User-Generated Content możemy zaliczyć:
- materiały audiowizualne (przede wszystkim zdjęcia i filmiki),
- w social mediach – komentarze, reakcje, konkursy itp.,
- recenzje oraz oceny – publikowane przede wszystkim na stronach e-commerce,
- wpisy blogowe lub te umieszczane na forach dyskusyjnych.
Dlaczego powinieneś korzystać z User-Generated Content?
UGC ma wiele zalet, które doceniają zarówno producenci, jak i sami klienci.
Zaufanie wynikające z autentyczności
Materiały tworzone przez realnych klientów mają większą szansę przekonać innych, że warto je kupić. Wiarygodność UGC jest kluczowa z punktu patrzenia e-commerce, ponieważ według badań nawet prawie 80% konsumentów zgadza się z twierdzeniem, że User-Generated Content ma wpływ na decyzje dotyczące zakupu.
Utrzymanie uwagi klienta
UGC wspiera działania mające na celu zaangażować konsumentów w budowanie społeczności skupionej wokół marki. To dzięki niemu ludzie widzą, że inni uczestniczą w życiu brandu i sami również chcą być częścią tego zjawiska.
Niepowtarzalność treści
Z jednej stronie UGC bazuje na powszechnie wykorzystywanych formach porozumiewania się, z innej każdy twórca User-Generated Content ma swój własny styl komunikacji. Nie da się skopiować jego sposobu patrzenia na świat ani tym bardziej kalki doświadczeń. W efekcie każda treść UGC jest unikalna, a przez to wyjątkowo cenna dla e-commerce.
Budżetowa forma wsparcia marketingu
User-Generated Content jest jedną z mniej kosztownych form prowadzenia działań marketingowych. W „czystej” wersji UGC treści są tworzone przez zaangażowanych klientów. Firmy coraz częściej jednak praktykują tworzenie tego typu treści na zlecenie.
Szansa na lepsze zrozumienie konsumenta
Dzięki User-Generated Content przedsiębiorstwo jest w stanie zdobyć informacje na temat oczekiwań, potrzeb oraz preferencji swoich klientów. Nie musisz wydawać fortuny na specjalistyczne badania rynku, a mimo to masz okazję lepiej dopasować produkty lub usługi.
UGC w e-commerce – poznaj patenty na budowanie swojej marki!
Handel internetowy dostrzega potencjał tkwiący w User-Generated Content. Ważne jest to, aby obrać główny cel, w którego osiągnięciu ma nam pomóc UGC. Poznaj chętnie stosowane strategie User-Generated Content dla e-commerce!
Wspieranie aktywnej społeczności marki
Działaniami pomagającymi w kreowaniu społeczności UGC mogą być np.:
- udostępnianie postów i rolek klientów,
- odpowiadanie na materiały konsumentów za pomocą przycisków reakcji lub komentarzy,
- wchodzenie w interakcję poprzez komentarze.
Rozwijanie zasięgów w social mediach
Gdy zadowolony klient dzieli się contentem w mediach społecznościowych, pozytywny odbiór marki dociera do jego obserwujących, w tym do rodziny i przyjaciół. Tym samym marka realnie zwiększa swoją szansę na rozszerzenie grona klientów: opinia osoby bliskiej jest traktowana zwykle jako bardziej wartościowa niż profesjonalna reklama.
Maksymalizacja wiarygodności przekazu marki
Znaczenie ocen oraz recenzji produktów w sieci jest niepodważalne. Osoby zastanawiające się nad zakupem chętnie zapoznają się opiniami na temat dóbr lub usług. Jak pokazują badania Trustpilot, aż 71% amerykańskich konsumentów potwierdza, że dobry wynik na tymże portalu sprawia, że są oni bardziej skłonni dokonać zakupu od danej marki.
Poprawa wartości SEO
User-Generated Content może korzystnie oddziaływać na wyniki SEO. W jaki sposób UGC wspiera SEO?
- Różnorodność recenzji wpływa pozytywnie na zawartość strony, a to z kolei podoba się algorytmom Google,
- zawarcie w kodzie strony UGC pozwoli potraktować wskazane materiały jako innych twórców – mamy wówczas interakcję w witrynie (internetową intertekstualność),
- pozwala podnosić wartość strony i wpisać się w wytyczne Google E-E-A-T (uwzględniających znaczenie materiałów popartych m.in. wiarygodnością oraz specjalistyczną wiedzą),
- często treści stworzone przez klientów są nasycone słowami kluczowymi. Jednocześnie są one włączane w naturalny sposób.
Możliwość tworzenia kampanii marketingowych z treści użytkowników
UGC sprawdza się do tworzenia viralowych kampanii marketingowych. Oznacza to, że w pomysłowy sposób możesz wykorzystać content swoich klientów do stworzenia czegoś niepowtarzalnego, co Twojej konkurencji trudno będzie skopiować.
Przyszłość UGC
User-Generated Content jest niezwykle potężnym narzędziem wykorzystywanym w e-commerce. Dzięki niemu firmy mogą budować aktywne społeczności, a także kreować pożądany wizerunek. Jednocześnie UGC pomaga konsumentom dokonywać satysfakcjonujących decyzji zakupowych. Obustronne zalety potwierdzają znaczenie treści User-Generated Content dla social mediów oraz handlu internetowego. Chcesz być zawsze na bieżąco z tym, co się dzieje w branży e-commerce? Obserwuj nasz portal!
Źródła
1.co to jest UGC i jak to wykorzystać w kampaniach User Generated Content
2.How Trustpilot reviews help US businesses cut through the noise
3.https://www.stackla.com/resources/reports/consumer-content-report/
4.User Generated Content (UGC): Co to jest i jak wpływa na pozycjonowanie stron w Google
5.User generated content. Czym jest i jak wykorzystać go w strategii?
8.User Generated Content (UGC) — co to? Przykłady | MBridge
10.co to jest UGC i jak to wykorzystać w kampaniach User Generated Content