Społeczeństwo coraz rzadziej stawia na wyidealizowany obraz kreowany przez marketingowców. Coraz większe znaczenie zyskuje autentyczność oraz silne więzi budowane między ludźmi także w sieci. Specjaliści od sprzedaży nie składają jednak broni. Ich odpowiedzią na zmiany w podejściu klientów jest, tworzenie więzi z produktem lub firmą, stają się ambasadorzy marki. Jaką rolę odgrywają ambasadorzy marki e-commerce?
Ambasadorzy marki e-commerce: kim oni są?
Aby sprzedać produkt lub usługę, trzeba się wyróżnić na tle konkurencji. Sposobem na to może stać się nakierowanie działań marketingowych na współprace reklamowe z (mniej lub bardziej) podziwianymi personami.
Ambasadorzy marki e-commerce to osoby, które współpracują z przedsiębiorstwem na zasadzie reprezentacji oraz promocji firmy bądź jej produktów.
Kto może zostać ambasadorem marki?
Ambasadorzy marki e-commerce powinni posiadać społeczność skupioną wokół marki osobistej. Dobry ambasador powinien nie tylko umieć dotrzeć do odbiorcy z daną informacją, ale również zbudować z nim więź.
Ambasadorzy marki e-commerce: na czym się skupić podczas ich wybierania?
W zależności od szczegółowego celu, jaki przyświeca budowaniu strategii dla e-commerce, możesz postawić na:
- Znane osobistości – są oni angażowani z uwagi na duże zasięgi oraz rozpoznawalność w ogóle społeczeństwa lub w bardziej specjalistycznych grupach targetowych.
Do pierwszego typu będą należeć osoby, które “każdy” zna. Tutaj możemy wskazać np. na współpracę marek z międzynarodowymi bądź polskimi gwiazdami.
- Robert Lewandowski i Huawei,
- Małgorzata Socha i Agata Meble,
- Joanna Krupa i Esotiq,
- Serena Williams i Nike,
- Kendall Jenner i Pepsi (celebrytka pojawiła się w kampanii, która wywołała kontrowersje).
Ambasadorzy marki e-commerce i węższe kręgi tematyczne
Maria Kohoreva, która jest ambasadorką marki Bloch, będzie znana w węższych kręgach tanecznych. Podobnie sytuacja wyglądać będzie w przypadku Yany Cherepanovej (Grishko), Marianeli Nuñez (Freed of London) oraz Amber Skaggs (Blue Water Dancewear);
- mikroinfluencerów – czyli osoby ze stosunkowo niewielką grupą obserwujących, która jednak pozostaje zaangażowana w tworzenie społeczności (np. marki Glossier oraz Kiehl’s);
- specjalistów w danej dziedzinie – stanowiących uznane autorytety w danej branży;
- konsumentów – osoby, które lubią się dzielić pozytywnymi recenzjami i są wierne marce, ale jednocześnie nie mają skupionej wokół siebie dużej społeczności.
Pomysłowość to klucz – kampania Coca-Coli
Kampania „Share a Coke” Coca-Coli zachęcała „zwykłych” konsumentów do wykonywania zdjęć butelek z nadrukowanymi imionami ich samych lub ich bliskich. Publikacja tych fotografii w social mediach zwiększała zasięgi marki dzięki uniwersalnemu przekazowi oraz zaangażowaniu w promocję swoich klientów.
Do tej samej grupy odbiorców Apple kieruje swoją akcję iPhone Photography. Polega ona na publikacji zdjęć nadesłanych przez użytkowników w kampaniach reklamowych oraz social mediach. Strategia promuje twórczość konsumentów, dając im zarazem poczucie bycia zarówno docenionym, jak i istotnym dla marki.
Dlaczego firmy e-commerce powinny mieć ambasadorów marki?
Znaczenie istnienia ambasadorów marki wynika bezpośrednio z psychologii człowieka oraz błędów poznawczych.
Już na etapie wczesnego dzieciństwa społeczeństwo uczy szacunku do osób starszych, rodziców czy nauczycieli. To właśnie oni stają się pierwszymi autorytetami, którym dziecko ma wierzyć. Tymczasem nie zawsze mają oni przecież rację… Nie szkodzi – ziarno zostało zasiane.
Na końcu każdego procesu zakupowego stoi człowiek i jego decyzje
Marketingowcy wiedzą, jak ważne jest projektowanie przekazu zgodnego z ludzkimi skłonnościami i słabościami. W kontekście budowania marki e-commerce za pomocą ambasadorów szczególnie przydatna może okazać się wówczas wiedza na temat tzw. efektu autorytetu.
To, że efekt działa tak dobrze, wynika z tego, że z reguły wierzymy uznanym przez nas autorytetom, często zupełnie bezkrytycznie. Tymczasem skuteczność przekazu o charakterze perswazyjnym jest ściśle związana z wiarygodnością opiniodawcy: im wyższy poziom wiarygodności autorytetu, tym większa siła przekonywania.
Siła autorytetu będzie siłą Twojej marki
Wyższa perswazyjność autorytetu pozwala wyróżnić bardziej szczegółowe korzyści posiadania stałych ambasadorów marki.
Za 4 najważniejsze zalety możesz uznać…
1. firma buduje swoją reputację w oparciu o autentyczność – klienci nie lubią fałszu. Brak sztucznych emocji oraz wiara w to, co mówią ambasadorzy, prowadzi do wyższego prawdopodobieństwa zakupu produktu oraz zadowolenia z niego;
2. marka kreuje się na godną zaufania – konsument podświadomie potrzebuje potwierdzenia, że dokonał trafnego wyboru. W obliczu ograniczonej możliwości wzięcia produktu do ręki (co jest typowe dla e-commerce) człowiek szuka zamienników fizycznego kontaktu. Mogą stać się nimi ambasadorzy, którzy dzielą się rekomendacjami;
3. ambasadorzy dostarczają wartościowego contentu – treści zazwyczaj są bardzo różnorodne (tutoriale, unboxingi) i prezentują produkty w realnym życiu (np. GRWM),
4. rosnące zasięgi – ambasador powinien mieć jak największe zasięgi w swoich social mediach, ponieważ dzięki temu Twoja marka będzie lepiej widoczna dla różnych segmentów odbiorców.
Jak wybrać ambasadora marki?
Wybór osób, które będą niejako twarzami Twoich produktów, może wydawać się skomplikowany. Grunt to dobrze opracowana strategia działania!
Określ profil kandydata
1. Zastanów się, jakie cechy powinien mieć ambasador.
2. Określ, co sprawi, że potencjalny ambasador będzie dla Ciebie autentyczny, w tym co robi oraz co mówi – zwiększysz szansę, że będzie on wiarygodny także dla innych.
3. Ustal mierzalne ramy zasięgów, jakie powinna mieć taka osoba na swoich kanałach. Nie zapomnij jednocześnie, że influencer z większą liczbą obserwujących niekoniecznie ma najbardziej zaangażowanych odbiorców.
Dokonaj selekcji
1. W procesie selekcji możesz wziąć pod uwagę samodzielnie stworzoną listę potencjalnych współprac lub ogłosić wolne zapisy/konkurs.
2. Stwórz ostateczną bazę kandydatów na ambasadorów. Wykorzystaj do tego narzędzia analityczne lub sztuczną inteligencję – ułatwi Ci to wychwycenie kluczowych informacji.
3. Sprawdź, czy pretendent faktycznie identyfikuje się z Twoją marką oraz, czy robi to wiarygodnie.
4. Postaraj się zawęzić wybór do osób, które identyfikują się z wartościami prezentowanymi przez Twoją markę.
Od czego zależy sukces współpracy z ambasadorem marki?
Sukces w kontekście finansowym nie wynika wyłącznie z jednego czynnika. Jak wiesz, to cały system wzajemnych oddziaływań wewnątrz firmy oraz poza nią. Niestety, współpraca z ambasadorem marki wpisuje się w ten scenariusz – nie ma uniwersalnego przepisu na owocną kooperację, ponieważ wielu sytuacjom nie da po prostu zapobiec.
Aby zminimalizować ryzyko niepowodzenia współpracy z ambasadorem marki:
1. Sprawdzaj, co działa u konkurencji.
2. Kieruj się najpopularniejszymi trendami, ale jednocześnie nie bój się wyznaczać nowych.
3. Stawiaj zarówno na te już znane, jak i obiecujące nazwiska.
4. Nie zapominaj o swoich klientach – stale angażuj społeczność i słuchaj, co do Ciebie mówi.
Ambasador marki może okazać kluczową postacią w procesie budowania zaufania do Twojej marki e-commerce. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat współpracy firm e-commerce z ambasadorami marek, koniecznie obserwuj nasz portal!
Źródła
1.Acewicz M., Czynniki wiążące autorytetu, Economy and Management 3/2012, Czynniki wiążące autorytetu — M. Acewicz — Library of Science
3.Kendall Jenner’s Pepsi ad criticized for co-opting protest movements for profit
4.Kim jest ambasador marki i jaką korzyść może Ci przynieść?
5.Kim jest ambasador marki? Jakie ma zadania? | Sempai.pl
6.Perfumy by Joanna Krupa | ESOTIQ
7.Początki zespołu Serena Williams Design Crew. Nike PL
8.Unikalna kampania Coca-Coli z silnym wsparciem w miejscu sprzedaży – OOH magazine
9.Apple highlights best photos shot on iPhone around the world
10.KHALID SHAFAR » Kiehl’s Ambassador
11.Johnson R., The Power of Authenticity in Brand Advocacy, E-commerce Times
13.Smith J., Brand Ambassadors in the Digital Age: Strategies and Success Stories, Journal of Marketing
14.Brown A., Case Studies in Brand Ambassador Programs, E-commerce World