E-commerce

Wpływ gospodarki na stabilizacje cen e-commerce

Obecne trendy gospodarcze wpływają na tempo wzrostu sprzedaży retaili. Jakie czynniki gospodarcze odegrają rolę w rozwoju e-commerce? Czy ustabilizowanie cen w branży oznacza powolną recesję?

Zagrożenia szybkiego rozwoju

Weszliśmy w okres spowolnienia tempa wzrostu e-commerce. W okresie pandemii koronowirusa 2019-2023 branża notowała skokowe wzrosty sprzedaży, a obecnie zostały one ustabilizowane. E-commerce wciąż się rozwija. Chociaż w najbliższym czasie możemy oczekiwać wzrostów, to raczej będzie to rozwój progresywny i zrównoważony. 

Gwałtowny wzrost nie jest tendencją stałą, choć do dzisiaj notujemy jego konsekwencje.  Obecnie zdaniem publicystów branża przechodzi okres przypominający kaca! Innymi słowy, błyskawiczny wzrost wyhamował, stawiając wszystkich w nowych realiach biznesowo-podażowych.  

Przedsiębiorcy wcześniej przystosowani do pandemicznej rzeczywistość, muszą się odnaleźć w innych realiach. Czy dynamicznie rozwijający się segment e-handlu jest gotowy na zmianę tempa? Co to tak naprawdę oznacza dla przedsiębiorców i zwykłych klientów? 

Współczesny rynek e-commerce

Obecnie na światowym rynku retaili pierwsze miejsce zajmują Chiny. W 2023 r. połowa transakcji miała miejsce właśnie w Chinach. Nie może zatem dziwić, że pierwsze miejsce na świecie, z 23 proc. udziałem w globalnym ryku retaili, zajmuje chińska firma „Alibaba”

Alibaba to bardzo ważny gracz segmentu e-handlu. Gigant został założony w 1999 r. w mieście Hangzhou, a specjalizuje się w retailach oraz e-commerce. Portal statista.com prognozuje, że do 2027 r. jego miejsce zajmie amerykański Amazon. Do tego czasu znacząco wzrośnie, wg prognoz Stephanie Chevalier, globalna wartość tego segmentu e-handlu.

  • W 2023 r. globalny rynek e-commerce był szacowany na 5,8 biliona dolarów, 
  • a do 2027 r. przewidywany jest 39 proc. wzrost i przekroczenie 8 biliona dolarów (1).

Kategorie najczęstszych zakupów online w Unii Europejskiej w 2023 

  • Ubrania, buty i akcesoria (40%).
  • Bilety na wydarzenia (21%).
  • Filmy, seriale, opłaty za streaming i pobierania materiałów (20%).
  • Zamawianie jedzenia online i catering (17%).
  • Kosmetyki, produkty beauty i wellness (16%).
  • Muzyka, opłaty za streaming i pobieranie materiałów (16%).
  • Meble, akcesoria domowe i produkty do ogrody (15%).
  • Książki, magazyny i gazety (13%). 
  • Leki i suplementy diety (13%).
  • Komputery, tablety, telefony komórkowe i inne akcesoria (12%).

Czy branża e-commerce powinna być gotowa na trudniejsze czasy?

Na razie nie ma potrzeby niczego się obwiać, gdyż branża retaili oraz segment e-commerce jest w dobrym stanie. Niemniej nadchodzi spowolnienie, które po okresie dużych wzrostów jest naturalne.

  • Sprzedaż produktów cyfrowych (ang. digital sales) w roku 2023 zwiększyła się o 8,9 proc. 
  • Tendencje zostanie zachowana również dla obecnego, 2024 roku, w których digital sales wzrośnie o 9,4 proc. (2).

Wpływ gospodarki na e-commerce

Problem spowolnienia gospodarczego polega na tym, że nie do końca możemy przewidzieć jego skutki. Choć każdy obserwuje tendencje zwalniające (jak np. w latach 2021-2022), to trudno odgadnąć ich długoterminowy efekt. 

Spowolnienie w latach 2021-2022

We wspomnianym okresie spowolnienie było mniej drastyczne, niż zakładano. Pozwoliło to specjalistom z Emarketer zwiększyć prognozę wzrostu retaili dla 2023 r. z 3,9 na 5,5 proc. Zwróćmy uwagę na czynniki kluczowe dla stabilizacji cen w roku 2024:

  1. Gospodarka w Stanach Zjednoczonych powraca do normalnego stanu, a przewidywalny wzrost retaili w najbliższych latach wyniesie 3 proc.
  2. Chiny ustabilizowały swoją sytuację, a przewidywalny wzrost retaili w tym roku wyniesie 4,7 proc.
  3. Gospodarka krajów Europy Zachodniej do 2026 r. przekroczy 3 proc. wzrost retaili.

Z kolei niepokojącymi przemyśleniami na temat przyszłości dzielą specjaliści z amerykańskiego portal digitalcommerce360:

IV kwartał 2023 r. to najwolniejszy wzrost sprzedaży e-commerce w USA w czwartym kwartale od 2008 r., kiedy sprzedaż online w IV kwartale spadła o 6,1% rok do roku w wyniku Wielkiej Recesji. 

Chociaż wzrost sprzedaży e-commerce w IV kwartale 2023 r. jest nadal dodatni, to według analizy Digital Commerce 360 danych Departamentu Handlu USA jest to najwolniejszy (dodatni) wzrost w czwartym kwartale w dotychczasowej historii. Dane Departamentu dotyczące handlu elektronicznego sięgają roku 2000 (3).

Jak możemy zrozumieć obecne trendy?

Różne instytucje badawcze gromadzą dane, by zweryfikować swoje przypuszczenia. Warto poznać szeroki zakres opinii, a później samodzielnie wyciągać wnioski. 

Cofnijmy się nieco w czasie, aby zaobserwować trendy… 

Czy spowolnienie wiąże się tylko z negatywnymi konsekwencjami? Czy zapowiada pogorszenie się świetnej sytuacji na rynku e-commerce? Za store.is publikujemy wybrane statystyki:

  • W III kwartale 2023 r. europejski współczynnik wzrostu e-commerce spadł o 8 proc. w ujęciu rocznym (III kw. 2022 r. – 32 proc.). 
  • Nieznaczne spowolnienie  zanotowano w Stanach Zjednoczonych, gdzie współczynnik wzrostu e-commerce spadł o 0,5 proc. w ujęciu kwartalnym (II kw. 2023 r. 7,5 proc., I kw 2023 r. 8 proc.).
  • We Włoszech liczba kupujących w 2023 nie zmieniła się w porównaniu do 2011, jednak spadła ilość zakupów online zaobserwowanych we wczesnych miesiącach 2023 r. w stosunku do 2021 r. Jest to tłumaczone wysoką inflacją oraz powrotem klientów do stacjonarnych zakupów.
  • Klienci wracają do stacjonarnych sklepów (Forbes – 40 proc. wydatków jest wydawana przez pokolenia Z i Millenialsów w sklepach stacjonarnych).
  • w roku 2024 przewiduje się ogólny wzrost dla e-commerce, który szacunkowo wyniesie 7,5-9,5 proc. 

Jakie płyną z tego wnioski?

  1. Współczynnik wzrostu e-commerce się stabilizuje w perspektywie globalnej.
  2. Jak przewiduje EMarketer, współczynniki wzrostu będą wynosiły: 4 lub 5 proc – retail, ponad 8 proc. – e-commerce (5).
  3. Powrót do typowych nawyków konsumenckich może wywołać wahania w sprzedaży e-commerce

E-commerce nie grozi recesja

W żadnym razie nie możemy obawiać się recesji lub drastycznego załamania, gdyż brakuje przesłanek do takich przypuszczeń. Branża e-commerce jest dynamiczna. Zachowa tę cechę, nawet jeżeli jej tempo rozwoju stanie się wolniejsze. 

Wykorzystajmy spowolnienie tema wzrostu, aby wprowadzić optymalizacje w wykonywanych działaniach. Być może to dobra chwila, by przeprowadzić zmiany w firmie? 

Nie masz pomysłu na wprowadzenie zmian? Analizujemy i piszemy o przydatnych rozwiązaniach e-commerce oraz logistyki. Po najnowsze informacje zaglądaj na portal ecommercetimes.pl.

Żródła:

  1. eCommerce statistics and growth (2024), www.stackscale.com, 9.02.2024 r., https://www.stackscale.com/(dostęp z dn. 13.03.2024 r.).
  2. Ethan Cramer-Flood, Worldwide, there will be a modest rebound for ecommerce and a gentle slowdown for total retail, EMARKETER Inc, 17.08.2023 r., https://www.insiderintelligence.com/(dostęp z dn. 12.03.2024 r.). 
  3. Lianda Dadlana, The Slowdown of Ecommerce: How to Readapt Post-Pandemic, www.plytix.com, 08.2022 r., https://www.plytix.com/blog/the-slow-down-of-ecommerce-how-to-readapt (dostęp z dn. 12.03.2024 r.).
  4. Ecommerce Hangover: ecommerce growth is slowing down. What’s going on?, store.is, https://store.is/insights/ecommerce-hangover/ (dostęp z dn. 11.03.2024 r.). 
  5. Krystal Hur, Retailers warn Wall Street to expect less shopping this year, edition.cnn.com, 1.03.2024 r., https://edition.cnn.com/2024/03/01/investing/premarket-stocks-trading-retailers-consumer/index.html (dostęp z dn.7.03.2024 r.).
  6. Sarah Perez, COVID-19 pandemic accelerated shift to e-commerce by 5 years, new report says, techcrunch.com, 24.08.2020 r., https://techcrunch.com/ (dostęp z dn. 12.03.3034 r.).
  7. Jack Stepherd, 21 Essential eCommerce Statistics You Need to Know in 2024, thesocialshepherd.com, 26.02.2024 r., https://thesocialshepherd.com/blog/ecommerce-statistics (dostęp z dn. 7.03.2024 r.).

Przypisy:

  1. Retail e-commerce sales worldwide from 2014 to 2027, https://www.statista.com/statistics/379046/worldwide-retail-e-commerce-sales/ (dostęp z dn. 12.03.2024 r.).
  2. tamże.
  3. US ecommerce sales hit new quarterly record despite slowing growth rate, digitalcommerce360.com, 28.02.2024 r., https://www.digitalcommerce360.com/article/quarterly-online-sales/ (dostęp z dn. 13.03.2024 r.).
  4. Abbas Haleem, US ecommerce sales hit new quarterly record despite slowing growth rate, www.digitalcommerce360.com, 28.02.2024 r., https://www.digitalcommerce360.com/article/quarterly-online-sales/ (dostęp z dn. 12.03.2024 r.).
  5. Ethan Cramer-Flood, As global economies stabilize, so will retail and ecommerce sales, www.insiderintelligence.com, 4.03.2024 r., https://www.insiderintelligence.com/content/global-economies-stabilize-will-retail-ecommerce-sales (dostęp z dn. 13.03.2024 r.).
Wiadomości związane
E-commerce

Mikroinfluencerzy: jak sprzedawać w e-commerce bez miliona followersów

Nie masz budżetu na reklamę z gwiazdą Netflixa ani na współpracę z influencerką, która nosi…
Więcej
E-commerce

Automatyzacja marketingu w e-commerce: mniej roboty, więcej robotów

Masz newsletter, kampanię w social mediach i promocję, która „kończy się już jutro od…
Więcej
E-commerce

Fulfillment w e-commerce: czy warto oddać paczki w cudze ręce?

Prowadzisz sklep internetowy, a Twój salon powoli zamienia się w magazyn? Kurierzy mijają się w…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn