CO2E-commerce

Dobra zmiana w e-commerce to EKO zmiana!

Zrównoważony transport musi być trendy i basta! Nowy typ klienta usług e-commerce chce być EKO! Jak rynek dostawców przesyłek kurierskich, pocztowych, retaili dostosowuje się do jego oczekiwań?

Dlaczego zmiany są konieczne?

Branża usług dostawczych, usług kurierskich małych i dużych przesyłek przeszła spore zmiany. Musimy zrozumieć, że nic nie dzieje się bez przyczyny

Dynamiczny rozwój branży e-commerce nie może być omawiany w oderwaniu od politycznych, społecznych, czy technologicznych uwarunkowań. To one kształtują naszą rzeczywistość. 

Zmiana wizerunku marki przez postawienie na naturalizm, to najtańszy marketing. Polityka eco-friendly angażuje odbiorców, a jednocześnie korzystamy z posiadanych już zasobów.

Dobrym przykładem ich wykorzystania jest reklama Burger Kinga. Nie zobaczymy w niej nic nadzwyczajnego, ale za to opowieść nas urzeka i elektryzuje.

Znalezienie schematów funkcjonowania branży, a następnie ich łamanie jest przykładem naturalizmu w marketingu. Podobnie, jak poznanie „waluty społecznej” – czyli dowiedzenie się, o czym mówią klienci. Przy czym ważne jest, by unikać zachowania przypominającego reklamę. Działania powinny być prowadzone z myślą o konwersji, a nie o ruchu.

Polityka, a transportowa rzeczywistość

Wspierany przez Unię Europejską program pn. Europejski Zielony Ład zakłada do 2050 r. redukcje emisji gazów cieplarniach pochodzących z transportu do 90 proc. 

  • Polska w latach 2014-2020 wykorzystała zaledwie (lub aż) 1/3 środków unijnych na rozwój infrastruktury i transportu publicznego.

Czy to nie najwyższa pora się obudzić?

Zielona transformacja ma również swoją ciemną stronę w postaci green-washingu.. Komisja Unii Europejskiej w styczniu 2021 r. opublikowała raport, który dowodził licznych wykroczeń. Okazało się, że firmy robią dla środowiska mniej, niż deklarowały, że robią.

Przykładem green-wasingu może być spoufalanie się firm z sektora biznesowego z fundacją Greenpeace, przeczytamy o nich w publikacji Dziennika Gazety Prawnej. A wracając do raportu KUE:

  • 42 proc. roszczeń było przesadzonych, fałszywych lub mylących.
  • 37 proc. roszczeń zawierało niejasne twierdzenia, które nie spełniały polityki zrównoważonego biznesu.
  • 59 proc. roszczenia nie przedstawiały wystarczających dowodów.
  • W ponad 50 proc. przypadków firma nie była w stanie dostarczyć konsumentom wystarczających informacji, aby ocenić trafność „ekologicznego” oświadczenia.

Czy zrównoważony transport jest w ogóle osiągalny?? Czy bycie EKO jest czymś więcej niż fanaberią?

EKO-przyjazność działa dwutorowo, dostarczając korzyści przedsiębiorcom oraz klientom. Bo czyż bycie świadomym swojego miejsca w świecie, a zarazem bycie nowoczesnym nie jest ujmujące? Socjolodzy mówią, że obecnie żyjemy w społeczeństwie wiedzy: czyli po prostu mamy wiedzę o umiejętności lub jej braku. 

W przypadku, kiedy jej brak, zamieniamy się w skautów, którzy wyruszają na podbój świata, by ją zdobyć.

Co z tym EKO? Czy to gra warta świeczki?

  1. W dłuższej perspektywie EKO się nam po prostu opłaca. 
  2. Poprawiamy wizerunek firmy, bo wspieramy nasze zdrowie i naszą planetę.
  3. Podejmujmy przemyślane decyzje, skierowane do świadomych konsumentów. 
  4. Kreujemy zapotrzebowanie na produkty/usługi, bo bycie EKO stało się dzisiaj po prostu modne.

Konsekwencja! 2 + 2 to zawsze 4

W roku 2022 dostawcy pracujący dla e-commerce nieznacznie przyczynili się do efektu cieplarnianego, produkując 3 proc. światowych gazów cieplarnianych. Niestety to tylko dobre złego początki.

„Nie ma czasu do stracenia” – napisała na LinkedIn, Deborah Rigling Gallagher, dyrektor dr. Zmian Klimatycznych w BSR (Business for Social Responsibility).

Branża retaili rozwija się dynamicznie. Jeśli dwa lata temu (2022) do jej dyspozycji było 9.1 mln. samochodów ciężarowych, a właściciele firm rozważali zwiększenie swojego parku mechanicznego, obecnie musi ich być znacznie więcej. 

Według prognoz w 2050 roku e-commerce będzie pośrednio odpowiedzialne za produkcję 17 proc. gazów cieplarnianych na Świecie. Dlatego wdrażania polityki polegającej na zrównoważonym transporcie jest istotne już teraz.

Szczęście w nieszczęściu

W okresie, 2020-2023, czyli w czasie pandemii koronawirusa zdecydowanie mniej osób odbywało podróż samochodem, w celach konsumenckich. Przez zredukowanie emisji CO2 Ziemia od razu stała się zdrowszym miejscem. 

„Klienci, usługodawcy i nawet małe biznesy powinny pracować wspólnie, by zredukować szkody dla środowiska wyrządzone przez e-commerce. Nie tylko łagodzić objawy, ale na przyszłość wypracować zrównoważone metody ” – pisze Veena Harbaugh.

Podczas pandemii koronawirusa częściej decydowaliśmy się na korzystanie z różnych usług kurierskich i firm dostawczych. Dzięki temu rozwinął się e-handel, a zwłaszcza usługi e-commerce

To zrodziło pewne konsumenckie oczekiwania do rynku szeroko pojętej logistyki. Nie ma potrzeby nikomu tłumaczyć, że specjalne czasy wymagają specjalnych metod. Klienci odpowiedzieli, na czym zależy im najbardziej. 

Jakich zmian dokonałby klient w zakupach online?

Czy EKO postawa może być „chwytem” marketingowym?

Tutaj pojawia się kluczowe pytanie: jak sprzedawcy i usługodawcy branży e-commerce mogą wykorzystać pro-zdrowotną (PRO-Life, PRO-HEALTHY) i eko-przyjazną (ECO-Friendly) zmianę do rozwoju, osiągania zysków i sukcesów? 

Firma McKinsey przeprowadziła w kwietniu 2020 r. badanie na bazie respondentów z Wielkiej Brytanii i Niemiec dotyczące preferencji zakupowych. 67 proc. badanych osób zadeklarowało, że w pierwszej kolejności przed dokonaniem zakupu rozważy firmy o zrównoważonej polityce.

75 proc. z tej grupy wywodziło się pokolenia Z – inaczej zwanego Millenialsami

Współcześnie klienci czują się współodpowiedzialni za środowisko, dlatego chętniej wybierają usługi firm, które stosują zrównoważoną politykę. Dokonując zakupów, przestrzegają określonych zasad, które też może wykorzystać sprzedawca do przygotowania odpowiedniej oferty.

  1. Wspierają zrównoważone praktyki biznesowe przez wybieranie neutralnie węglowej dostawy. W przekonaniu takich osób do wyboru dostawcy może pomóc potwierdzenie zostawienia małego śladu węglowego
  2. Wybranie wolniejszej dostawy, by być dla środowiska mniej szkodliwym, poprzez zwiększanie zagęszczania pakunków wysyłanych podczas jednej tury
  3. Ograniczyć zwroty poprzez bardziej przemyślane zakupy

Potrzeba matką wynalazków lub… Internet

Nawet jeśli brakuje inwencji, na wymyślenie EKO hasła reklamowego istnieje pomoc. Generator EkoPrzyjaznych haseł – strona internetowa Shopify uruchomiła: EcoFriendly Slogan Generator . 

Przykłady zakończonych sukcesem EKO kampanii

  1. Marka odzieżowa Patagonia definiuje siebie, jako przeciwieństwo „szybkiej mody”. Wprowadziła kampanię pn. „Warnwear”, która pozwala klientom wymieniać swoją starą (noszoną) ukochaną odzież na nową lub używaną. W ten sposób wydłuża się życie odzieży – unikając jej wyrzucania, kiedy ta się znudzi i zniszczy.

Odzież Patagonii jest wyprodukowana w zrównoważony sposób. Zamiast wody czyszczona jest CO2, co pozwala zaoszczędzić nie tylko wodę, ale również energię elektryczną.

  1. Pela produkuje opakowania na telefony z tworzyw trwałych i biodegradowalnych. Dąży do przyszłości wolnej od odpadów. Oferuje np. biodegradowalne etui na iPhona, ekologiczne paski do zegarków, okulary przeciwsłoneczne i inne akcesoria.
  2. Ten Thousand Villages, to organizacja zwracająca uwagę na artystów na całym świecie i promująca ich dzieła.  Ceni ona zrównoważony rozwój i wspiera powstawanie prac na bazie naturalnych tworzyw. Więcej przeczytaj tutaj.
  3. Timberland to marka obuwia, która zyskała reputację dbającej o środowisko.  Praktykuję EKO zasady w codziennej pracy. Pracę opartą o zrównoważone metody, co powoduje redukcję odpadów, które są wykorzystywane na każdym etapie działalności firmy.

Świat e-commerce i retaili to bardzo dynamiczne miejsce. Działają na niego globalne trendy takie, jak EKO marketing. Fascynacja jednak może zmienić się w przerażenie. 

Nieustannie powstają nowe pomysły marketingowe oraz metody pozyskania klienta. Nie pozwól, by ktoś Cię ubiegł – odwiedzaj portal i bądź ze zmianami na bieżąco!

Źródła:

  1.  Europejski Zielony Ład, https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/green-deal/ (dostęp z dn. 26.02.2024 r.).
  2. 8 Important Green Marketing Strategies for Eco-Friendly Ecommerce Brands, www.givz.com, https://www.givz.com/blog/green-marketing (dostęp z dn. 26.02.2024 r.).
  3. Greenwashing – When making green claims can get businesses into trouble, www.reedsmith.com, 17.06.2021, https://www.reedsmith.com/en/perspectives/2021/06/greenwashing-when-making-green-claims-can-get-businesses-into-trouble (dostęp z dn. 26.02.2024 r.).
  4. Simon Kemp, Digital2023: Global Overview Report, datareportal.com, 26.01.2023.
  5. Anna Granskog, Libbi Lee, Karl-Hendrik Magnus, and Corinne Sawers, Survey: Consumer sentiment on sustainability in fashion, www.mckinsey.com, 17.07.2020, https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/survey-consumer-sentiment-on-sustainability-in-fashion (dostęp z dn. 26.02.2024 r.).
  6. Steve Hutt, 15 Eco Friendly Marketing Campaigns You Can Learn From, ecommercefastlane.com, https://ecommercefastlane.com/15-eco-friendly-marketing-campaigns-you-can-learn-from/ (dostęp z dn. 26.02.2024 r.).
  7. Leading reasons why consumers worldwide shop in physical stores in 2023, www.statista.com, 10.2023, https://www.statista.com/statistics/1300788/main-reasons-to-shop-in-store-world/ (dostęp z dn. 26.02.2024 r.).
  8. Marek Magoń, 11 Zasad Marketingowego Naturalizmu (+Przykłady i Książki), linkedin.com, https://www.linkedin.com/pulse/11-zasad-marketingowego-naturalizmu-przyk%C5%82ady-i-ksi%C4%85%C5%BCki-marek-mago%C5%84/?originalSubdomain=pl (dostęp z dn. 29.02.2024 r.).
  9. Mirosław Czerliński, Michał Wolański, Europejski Zielony Ład: transport będzie mniej emisyjny, ale droższy dla wszystkich, klubjagiellonski.pl, 11.05.2022, https://klubjagiellonski.pl/2022/05/11/europejski-zielony-lad-transport-bedzie-mniej-emisyjny-ale-drozszy-dla-wszystkich/ (dostęp z dn. 26.02.2024 r.).
  10. Veena Harbaugh, The environmental awakening e-commerce needs, www.greenbiz.com, 20.07.2022, https://www.greenbiz.com/article/environmental-awakening-e-commerce-needs (dostęp z dn. 23.02.2024 r.).
  11. Deborah Rigling Gallagher, Director of Climate,BSR, https://www.linkedin.com/in/deborah-rigling-gallagher-950b151/ (dostęp z dn. 23.02.2024 r.).
  12. Screening of websites for ‘greenwashing’: half of green claims lack evidence, ec.europa.eu, 28.01.2021, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_269 (dostęp z dn. 26.02.2024 r.).
  13. Why do people shop online?, www.oberlo.com, https://www.oberlo.com/statistics/why-do-people-shop-online (dostęp z dn. 23.02.2024 r.).
Wiadomości związane
E-commerce

Budowanie zaufania klientów w e-commerce: sprawdzone strategie na zwiększenie sprzedaży

Zaufanie to fundament każdej relacji – również tej między sklepem internetowym a klientem. W…
Więcej
E-commerce

Najlepsze rozwiązania płatnicze dla e-commerce w 2025 roku

Branża e-commerce rozwija się dynamicznie, a odpowiedni wybór metod płatności jest kluczowy dla…
Więcej
E-commerce

Czy dropshipping to sposób na sukces? Fakty i mity

Dropshipping stał się jednym z najgorętszych tematów w świecie e-commerce. Kusi obietnicą…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn