E-commerceMarketingZielony Biznes

Biznes online i odpowiedzialność społeczna firm. Jak tworzyć kampanie e-commerce na rzecz zrównoważonego rozwoju?

Senior businesswoman working together with young business people in the modern office

Zmienia się sposób, w jaki społeczeństwo konsumuje. Poza korzyścią, jaką jest nabycie dobra lub skorzystanie z usługi, coraz częściej szukamy marek, które spełniają kryteria firm przyjaznych środowisku. Szerokie pole do popisu ma w tym przypadku e-commerce. Jeśli szukasz inspiracji, w jaki sposób Twoja firma może budować strategie wizerunkowe w zgodzie z wartościami proekologicznymi i corporate social responsibility. Jak tworzyć kampanie e-commerce na rzecz zrównoważonego rozwoju? Przeczytaj artykuł do końca, aby się tego dowiedzieć!

Jak tworzyć kampanie e-commerce na rzecz zrównoważonego rozwoju? Projektowanie kampanii społecznej

Od czego zacząć? Bez względu na to, czego ma dotyczyć kampania społeczna, trzon każdego projektu będzie stanowić dobry plan działania. I nie chodzi tutaj wyłącznie o harmonogram prac… Jak tworzyć kampanie e-commerce na rzecz zrównoważonego rozwoju?

Projektowanie kampanii społecznej wymaga od jej twórców wykonania 3 głównych kroków:

  1. wybrania tematu kampanii,
  2. określenia tego, do kogo ta kampania jest skierowana,
  3. wyboru narzędzi realizacji.

Czy to aby na pewno wszystko?

Doświadczeni PR-owcy powiedzą, że do stworzenia kampanii potrzeba jeszcze mnóstwa innych danych takich jak wybranie konkretnego celu kampanii czy stworzenie zarysu budżetu. Jedno jest pewne – zaplanowanie strategii działania niesie ze sobą wiele korzyści, w tym:

  • efektywne zarządzanie zasobami,
  • lepszą współpracę w ramach zespołu,
  • stymulację kreatywności.

Różnice w motywacjach prowadzenia kampanii społecznych

Przedsiębiorstwa mają nieco inne cele aniżeli organizacje społeczne. O ile ci drudzy nie są nastawieni na zyski finansowe, w przypadku firm celem ich istnienia jest osiąganie przychodów. W rezultacie motywacje do stworzenia kampanii na rzecz zrównoważonego rozwoju są odmienne.

Jak to wygląda w organizacjach niekomercyjnych?

Organizacje niekomercyjne na pierwszym miejscu stawiają pożytek społeczny. Motywacje do prowadzenia kampanii mają podłoże czysto altruistyczne, zaś korzyści wizerunkowe mają drugorzędne znaczenie.

Kampania ma wpływ na wizerunek firmy

Firma poprzez kampanię społeczną wpływa na to, jak postrzegają ją klienci. Innymi słowy, kampania staje się środkiem pozwalającym na osiągnięcie zysków finansowych. Klient kupuje oferowane dobro, między innymi dlatego, że łączy się ono z wyobrażeniem bardziej przyjaznego naturze niż to konkurencji.

Kampanie na rzecz zrównoważonego rozwoju w e-commerce

Branża e-commerce aktywnie korzysta z zalet wynikających z kampanii proekologicznych oraz społecznych. W rezultacie wykształciła ona cały szereg strategii, dzięki którym może reklamować siebie oraz swoje produkty (w zależności od metody).

Do najważniejszych taktyk prowadzenia kampanii na rzecz zrównoważonego rozwoju możemy zaliczyć:

  • prowadzenie działań nakierowanych na produkt,
  • działalność edukacyjna przedsiębiorstwa,
  • promocja transparentnych łańcuchów dostaw,
  • ograniczenie odpadów wytwarzanych przez firmę,
  • wspieranie idei CSR,
  • korzystanie z innowacyjnych technologii.

Strategia produktowa w kampanii e-commerce

Działania, których centralnym punktem jest oferowany przez firmę produkt, mogą przybierać dwie formy:

  1. podkreślania korzyści płynących z wyboru zrównoważonych produktów,
  2. promocji partnerstwa między dwoma markami.

Produkty określane jako zrównoważone reklamowane są jako te, które wyprodukowano z zachowaniem jak najmniejszego wpływu na planetę, a także w sposób nie budzący zastrzeżeń etycznych.

W jaki sposób możesz zaprezentować swój produkt jako zrównoważony?

  • poprzez jakościowe audyty środowiskowe – wykorzystaj narzędzie zwane oceną cyklu życia (LCA) (pozwoli Ci ono określić, w jaki sposób Twój produkt oddziałuje na otoczenie na każdym etapie swojego istnienia),
  • poprzez certyfikację – zwróć uwagę na międzynarodowe certyfikaty potwierdzające zrównoważone pochodzenie dóbr (m.in. Rainforest Alliance, Fair Trade, Oeko-Tex®),
  • poprzez wybór przyjaznych naturze zamienników – możesz zamienić plastikowe opakowanie na szklane.

Które marki korzystają z narzędzi czyniących produkt zrównoważonym?

Znajdziemy je zarówno w przypadku marek odzieżowych, spożywczych, jak i kosmetycznych.

Międzynarodowe marki:

Polskie biznesy:

Dlaczego warto korzystać z tych możliwości?

Promocja partnerstwa marek (inaczej co-branding) przynosi korzyści i jednej, i drugiej stronie – producenci naturalnie rozszerzają swój zasięg oddziaływania oraz rozbudowują potencjalną bazę klientów. 

To jednak nie wszystko: poza korzyścią w postaci nowych interesantów firmy mogą czerpać ze swojego doświadczenia, rozwijać nowe technologie, a także angażować się we wspólne wydarzenia promocyjne.

Które marki stawiają na ekologiczne partnerstwo?

  • WWF i IKEA – współpraca od 2002 roku skierowana jest na ochronę przyrody, w tym na racjonalne zarządzanie obszarami leśnymi, redukcję zużycia zasobów wodnych, jak również w szukanie rozwiązań pozwalających na zrównoważenie przemysłu tekstylnego,
  • Starbucks i Conservation International – kooperacja skupia się wokół etycznego pozyskiwania surowca w postaci kawy.

Działalność edukacyjna a kampanie e-commerce na rzecz zrównoważonego rozwoju

Działalność ta jest ściśle związana z pozostałymi taktykami prowadzenia kampanii na rzecz zrównoważonego rozwoju. Edukacja konsumenta ściśle bowiem wiąże się z jego informowaniem o produkcie lub obsłudze.

W jakich obszarach proekologicznych możesz edukować swoich klientów?

Wykorzystaj poniższe metody, żeby umocnić przekaz swojej marki jako wspierającej zieloną rewolucję!

  • Chwal się danymi dot. redukcji śladu węglowego,
  • regularnie publikuj raporty dot. przyjaznych dla środowiska działań, które podejmujesz,
  • wykorzystuj interaktywne narzędzia komunikacji, dzięki którym skrócisz dystans dzielący Cię od Twojego klienta (np. aplikacje, webinary, podcasty),
  • nie bój się inwestować w kampanie informacyjne w tradycyjnych i nowych mediach.

Promocja transparentnych łańcuchów dostaw

Poza kwestiami nakierowanymi na jakość oferowanego produktu klienci coraz częściej mają świadomość, jak istotne jest także to, kto wyprodukował dobro. 

Jeśli chcesz, żeby Twoja firma e-commerce chce być widziana jako społecznie odpowiedzialna, powinieneś:

  • postawić na pełną przejrzystość w kwestii łańcuchów dostaw,
  • wszechstronne wspierać swoich dostawców.

Transparentność w kwestii łańcuchów dostaw powinna obejmować swobodny dostęp do informacji na temat:

  • umiejscowienia fabryk, 
  • panujących w nich warunków,
  • przyznanych nam certyfikatów.

Jakie formy może przybierać wsparcie dostawców?

  • Udzielenie doraźnego wsparcia finansowego w celu dostosowania infrastruktury do ekostandardów.
  • Zapewnienie długoterminowej współpracy dającej poczucie stabilności.
  • Prowadzenie szkoleń z zakresu CSR i zielonych rozwiązań.

Jak możesz ograniczyć odpady wytwarzane przez firmę?

Wbrew pozorom redukcja odpadów wytwarzanych przez przedsiębiorstwo to nie tylko to, ile worków ze śmieciami trafiło do kosza. Patrząc na problem szerzej, produkcja ta obejmuje też gotowe do sprzedaży dobro.

W przypadku e-commerce i oferowanych przez branże produktów możemy mówić o trzech sposobach na ograniczenie odpadów:

  • wybieraj opakowania przyjazne środowisku,
  • optymalizuj opakowania, ograniczając ich wielkość, 
  • stosuj opakowania wielokrotnego użytku.

Przeczytaj nasz artykuł i zainspiruj się: Opakowania wielokrotnego użytku – dlaczego tak trudno jest wdrożyć coś tak prostego – E-commercetimes.pl (ecommercetimes.pl)

Wspieraj ideę społeczne odpowiedzialności biznesu 

Jak podaje Polska Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości, CSR należy uznać za strategię zarządzania, w ramach której firmy dobrowolnie prowadzą swoją działalność tak, aby pochylić się wobec interesów środowiskowych oraz społecznych. Według Fundacji, firma, która jest odpowiedzialna społeczne, chroni środowisko, inwestuje w pracowników, troszczy się o relacje ze swoim otoczeniem, a także komunikuje swoje działania.

Krótko mówiąc, jeśli chcesz, żeby Twój biznes wpisywał się w nurt CSR, powinieneś wspierać rozwój inicjatyw społecznych skierowanych nie tylko do pracowników. Pomyśl o wolontariacie pracowniczym (jak firma Bosch), utworzeniu fundacji (jak Fundacja TVN) albo wprowadzeniu zwyczaju darowizn (jak Microsoft dla Polskiej Akcji Humanitarnej).

Korzystaj z innowacyjnych technologii

XXI wiek obfituje w wysyp wyjątkowych technologii, które pomagają przedsiębiorstwom działać na rzecz zrównoważonego rozwoju. Nieocenionym wsparciem (a zarazem samymi obiektami kampanii promocyjnych) okazują się:

  • sztuczna inteligencja, 
  • Blockchain,
  • Big Data.

Firmy e-commerce pretendujące do tytułu proekologicznych podmiotów chętnie korzystają z tego typu rozwiązań. Dzieje się tak dlatego, że narzędzia te pomagają optymalizować szeroko rozumiane procesy, czynić oszczędności i redukować koszt prowadzenia biznesu.

Graj w zielone, wybierz kampanie e-commerce na rzecz zrównoważonego rozwoju

Projektowanie kampanii na rzecz zrównoważonego rozwoju jest dla firm e-commerce skutecznym środkiem komunikacji z klientami wrażliwymi na kwestie środowiskowe. Uniwersalność tego środka edukacyjno-wizerunkowego i jego skuteczność widać w liczbie marek z niego korzystających.

Nie zapomnij zaobserwować naszego portalu, aby zawsze mieć dostęp do najświeższych trendów w branży e-commerce!

Źródła

1. Kampania marketingowa krok po kroku – planowanie, etapy i przykłady | Smartbuzz

2. OCENA CYKLU ŻYCIA – LCA. JAKI DOKŁADNIE WPŁYW NA ŚRODOWISKO MA PRODUKT?

3. Rainforest Alliance

4. Fairtrade Polska

5. Oeko-Tex

6. Fair Trade i outdoor – blog Skalnik

7. Etyczna moda. 12 polskich marek | Artykuł | Culture.pl

8. Ekologiczna moda – jak ją znaleźć? 7 organicznych marek | Lounge by Zalando PL Magazine

9. Etyczne marki odzieżowe – 28 marek z Europy, które warto znać

10.  https://4szpaki.pl/o-mydlarni

11.  https://rozkvit.pl/

12. Naturalne i organiczne kosmetyki z certyfikatem NATRUE | sklep warsztatpiekna.pl

13.  https://organicall.pl/marki-kosmetykow-organicznych

14.  https://www.parp.gov.pl/csr#csr

15. Renewed IKEA and WWF partnership – IKEA Global

16.  https://www.conservation.org/corporate-engagements/starbucks

17.  https://www.bosch.pl/stories/wolontariat-pracowniczy/

18.  https://fundacja.tvn.pl/co-robimy

19.  https://www.pah.org.pl/darowizna-pieniezna-lub-uslugowa/

20.  E-commerce Times

Wiadomości związane
E-commerce

Budowanie zaufania klientów w e-commerce: sprawdzone strategie na zwiększenie sprzedaży

Zaufanie to fundament każdej relacji – również tej między sklepem internetowym a klientem. W…
Więcej
E-commerce

Najlepsze rozwiązania płatnicze dla e-commerce w 2025 roku

Branża e-commerce rozwija się dynamicznie, a odpowiedni wybór metod płatności jest kluczowy dla…
Więcej
E-commerce

Czy dropshipping to sposób na sukces? Fakty i mity

Dropshipping stał się jednym z najgorętszych tematów w świecie e-commerce. Kusi obietnicą…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn