E-commerce zmienia oblicze wielu różnych branż na całym świecie. Nie inaczej wygląda to w przypadku sportu. Marketing e-commerce klubów sportowych pozwala zwiększać przychody oraz budować wierność kibiców. Chcesz wiedzieć, jakie technologie i strategie wykorzystują kluby sportowe w marketingu e-commerce? Ten artykuł jest dla Ciebie!
Marketing e-commerce klubów sportowych – ewolucja czy rewolucja?
Początków e-commerce w świecie sportu można szukać już w latach 90., kiedy to kluby rozpoczęły eksperymenty ze sprzedażą gadżetów i biletów online. Oczywiście sposób sprzedaży różnił się od tego, jaki znamy dzisiaj. Proste strony internetowe prezentowały podstawowe akcesoria w barwach klubów takie jak czapki, koszulki czy szaliki. W miarę upływu czasu internetowe platformy e-commerce przeżyły rozkwit:
- stały się bardziej dostępne,
- rozwinęły swoją ofertę,
- zaczęły oferować bardziej zaawansowane funkcje.
Nowe oblicze marketingu klubów sportowych
Ostatnich dwadzieścia lat to ogromne zmiany. Drużyny sportowe dostrzegły szansę w rozwiązaniach stosowanych w marketingu online. Nastawiły się na internetową sprzedaż brandowanych produktów za pomocą:
- popularnych platform e-commerce,
- własnych sklepów klubowych.
Tego typu podejście stało się kluczowym czynnikiem rozwoju, generując przychody pieniężne.
Korzyści płynące z marketingu e-commerce klubów sportowych
Marketing e-commerce klubów sportowych ma kilka celów. Na jakie korzyści najczęściej zwraca się uwagę w świecie sportu?
Wzrost przychodów
Zasilenie budżetu klubu sportowego to jeden z priorytetowych celów inwestycji w e-commerce. Sprzedaż w sieci z założenia dociera do szerszego grona odbiorców aniżeli tradycyjne kanały sprzedaży. Co więcej, zakupy w sieci stwarzają duże możliwości dopasowania oferty do klienta, któremu można zaoferować ekskluzywne promocje, a także produkty dostępne wyłącznie online.
Zdobywanie lojalności kibiców
E-commerce jest nieocenionym wsparciem w procesie budowania silnych więzi z fanami klubu sportowego. Z jednej strony klub może zaoferować atrakcje w postaci programów lojalnościowych oraz personalizowanych okazji. Z drugiej sklep online to kopalnia wiedzy na temat preferencji i potrzeb kibiców. Posiadanie tego typu informacji będzie podstawą, by tworzyć skuteczne kampanie marketingowe.
Globalna dostępność
E-commerce ułatwia dotarcie do kibiców na całym świecie. Platformy sprzedażowe zacierają granice między państwami, a nawet kontynentami. Możliwość dostarczenia zakupionych w sklepie klubowym dóbr pod wybrany adres umożliwia znaczny rozrost bazy klientów. Rozbudowa ta okaże się szczególnie istotna w przypadku klubów sportowych o międzynarodowej sławie.
Przykłady:
- piłka nożna – Real Madrid, FC Barcelona,
- koszykówka – Golden State Warriors, Los Angeles Lakers.
Technologie, które wesprą e-commerce klubu sportowego
Poznaj 3 najbardziej uniwersalne technologie XXI wieku, z których korzystają giganci marketingu w świecie sportu! Możesz je wdrożyć także w przypadku lokalnych drużyn sportowych.
Platformy e-commerce
Podstawą marketingu e-commerce klubów sportowych jest wybór odpowiednich platform pozwalających na zaawansowaną sprzedaż. Ważnymi funkcjami, na których obecność powinieneś zwrócić uwagę, są:
- możliwość integracji z systemami CRM,
- dostęp do narzędzi analitycznych na temat sprzedaży,
- swoboda personalizacji oferty,
- intuicyjność interfejsu,
- zapewnienie wielu bezpiecznych form płatności.
Własny sklep czy platforma e-commerce?
Wybór między własnym sklepem firmowym a skorzystaniem z usług platformy e-commerce to indywidualna kwestia biznesowa. Każda z opcji ma swoje wady i zalety. I tak na przykład własny sklep klubu sportowego to wyzwanie w postaci postawienia go od samego początku – programowanie, testowanie użyteczności, a także opracowanie sfery wizualnej. Z kolei platforma e-commerce wymaga szczególnych umiejętności przebicia się wśród konkurencji, a także dostosowania się do funkcjonalności i designu strony.
Przykłady popularnych platform e-commerce:
- Magento,
- Shopify.
Te kluby postawiły na własne sklepy internetowe:
- Chicago Bulls (koszykówka),
- Bayern Monachium (piłka nożna),
- Stal Gorzów Wielkopolski (żużel).
Sztuczna inteligencja
Marketing e-commerce hojnie korzysta z możliwości AI. Sztuczna inteligencja pomaga:
- zarządzać cyklem życia produktów,
- zrozumieć zachowania klientów,
- optymalizować kampanie wizerunkowe.
Odpowiednio przygotowane algorytmy są też nieocenioną pomocą w integracji wiedzy pochodzącej z różnych źródeł takich jak:
- ścieżki decyzji w sklepie online,
- systemy dystrybucji biletów,
- social media lub inne platformy komunikacyjne.
AR i VR
Niedaleką przyszłością e-commerce wydają się technologie wirtualnej oraz rozszerzonej rzeczywistości. Kluby sportowe mogą wykorzystać te technologie do tworzenia nowoczesnych katalogów produktowych, które pozwolą przymierzać akcesoria fana bez rzeczywistego przebierania się. VR z kolei połączy użyteczność z atrakcjami (np. wirtualne wizyty na stadionach).
Czytaj więcej…
- Czy to koniec handlu stacjonarnego? E-commerce i sklep tradycyjny – współistnieją czy rywalizują? – E-commercetimes.pl
- Jak wdrożyć systemy automatycznego zarządzania magazynem (WMS) w małym e-commerce? – E-commercetimes.pl
- Najlepsze praktyki SEO dla sklepów e-commerce — jak sprawdzą się w Twojej firmie? – E-commercetimes.pl
Piłka po Twojej stronie!
Marketing e-commerce klubów sportowych stanowi wyzwanie logistyczne, któremu musisz sprostać, jeśli chcesz skutecznie odpowiedzieć na oczekiwania kibiców. Wydaje się, że współczesne kluby starają się nie tyle nadążyć za klientem, ile wyprzedzić jego potrzeby. Tylko wówczas mają one szansę zbudować wierność kibica oraz zmaksymalizować swoje zyski. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat marketingu e-commerce, nie zapomnij zaobserwować naszego portalu!
Źródła
1. Rak A., Szulgina L., Marketing sportowy w kreowaniu wizerunku marki, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, no. 355, 2014, pp. 162-176, DOI:10.15611/pn.2014.355.15, Wrocław 2023, Marketing sportowy w kreowaniu wizerunku marki Rak A., Szulgina L.
2. Rola marketingu sportowego w kreowaniu wizerunku sportowca poprzez media = The role of sports marketing in creating the image of a sportsperson by the media; Piotr Halemba, Bernadetta Berger, Agnieszka Ulfik; [w:] Zarządzanie w wybranych obszarach sportu, turystyki i rekreacji; red. nauk. Piotr Halemba; Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach; Katowice 2011, s. 115-139, Rola marketingu sportowego w kreowaniu wizerunku sportowca poprzez media
3. Iwan B., Nowe trendy w marketingu sportowym, ZESZYTY NAUKOWE POLITYKI EUROPEJSKIE, FINANSE I MARKETING, Nr 3 (52) 2010, Nowe trendy w marketingu sportowym Iwan B.
4.Analiza wykorzystania social media przez sportowców, kluby i kibiców
5.Marketing w branży sportowej na przełomie 2020/2021 – NowyMarketing – Where’s the beef?
6.Czym jest marketing sportowy i jakie korzyści ze sobą niesie?
7.Sklep – Oficjalna strona Klubu Stal Gorzów
8.FC Bayern Munich Store: Official UK & EU Bayern Shop
13.Lakers Store14.Skuteczna strona sportowa | Owocni