Marketing e-commerce w social mediach pełni jedną z kluczowych ról w promocji marek oraz produktów. Firmy, które potrafią wykorzystać potencjał social mediów, zyskują przewagę konkurencyjną. Chciałbyś poznać sprawdzone przepisy, jak tworzyć skuteczne strategie marketingowe e-commerce w mediach społecznościowych? Zaczynamy!
Media społecznościowe to potężne narzędzia marketingowe — marketing e-commerce w social mediach
Siła oddziaływania social mediów na społeczeństwo jest niepodważalna. Wynika to między innymi z powszechnego dostępu do nich. Jeśli potrzebujesz liczb, które potwierdzą tezę, oto one:
- Spójrzmy na raport „Social Media 2023” stworzonego przez Geminus, IAB Polska i Polskie Badania Internetu. Jak wynika z pierwszej edycji tego badania, poddane analizie media społecznościowe docierały aż do ponad 93% internautów w ogóle. Oczywiście w zależności od badania liczba ta nieco się waha…
- Digital 2023: Global Overview Report, opracowany przez DataReportal, Meltwater i We Are Social!, wskazuje, że 88,4% populacji Polski użytkuje Internet, zaś media społecznościowe wykorzystuje 66,3% populacji.
Tak czy inaczej, większość z nas korzysta zarówno z Internetu, jak i social mediów. Dla marketingowców sygnał jest jasny: trzeba wykorzystać to medium przekazu sprzedażowego.
Jak social media zmieniły się w marketplace’y?
Media społecznościowe przeszły długą drogę: od profili osobistych (np. MySpace) na wielopłaszczyznowe portale z zaawansowanymi narzędziami marketingowymi (np. Facebook, TikTok). Pokazuje to jasny kierunek zmian. Zmian w stronę nowoczesnych platform e-commerce, dzięki którym zarówno profesjonalne firmy, jak i pojedynczy użytkownicy mogą prezentować swoje produkty w atrakcyjny sposób.
E-commerce w social mediach
Wiesz, że obecnie social media są jednym z najważniejszych kanałów komunikacji z klientami? Ba, stanowią świetne medium sprzedaży! Według badania eMarketer najczęściej wybieranymi social mediami do robienia zakupów w sieci należą kolejno: Facebook, YouTube oraz Instagram. Jednocześnie gdy z ogółu populacji wyciągniemy jedynie GenZ, wówczas faworytem będzie TikTok. Co jeszcze ciekawsze, w zależności od formy sprzedaży wyniki te mogą się nieco różnić. I tak na przykład zakupy podczas transmisji na żywo najpowszechniejsze będą na Facebooku, Instagramie i TikToku.
Dzięki mediom społecznościowym e-commerce odnosi korzyści:
- możliwość kreowania i utrzymywania świadomości marki – szczególne znaczenie ma regularna aktywność w formie publikacji treści oraz interakcja z internautami,
- zwiększanie zaangażowania – badania Hootsuite „Social Trends 2024” wskazują na 20-40% wyższy poziom wierności klientów w przypadku marek, które wchodzą w interakcje z konsumentami w social mediach,
- generowanie ruchu na stronach www – opcja umieszczania na profilach linków przekierowujących do stron internetowych firm pozwala budować na nich ruch,
- direct sale (marketing i sprzedaż) – niektóre social media oferują możliwość robienia zakupów bez opuszczania ich stron (np. Instagram i Facebook); stanowi to rozszerzenie podejścia do modelu D2C (Direct to Consumer), którego znaczenie między 2019 a 2022 wzrosło z 49 do 64%.
Jak zaplanować marketing e-commerce w social mediach?
Budowanie strategii sprzedaży w social mediach wiąże się z zaplanowaniem kilku elementów komunikacyjnych. Na szczęście nie jest to tak trudne, jak może się wydawać na pierwszy rzut oka!
Wybierz odpowiednią platformę
Musisz pamiętać, że nie każda platforma social media nadaje się dla każdej firmy. Podejmując decyzję, pomyśl o swojej grupie docelowej oraz celach marketingowych. Zastanów się również, czy dane medium pozwoli Ci wykorzystać pełen potencjał produktu i ukazać go z jak najlepszej strony.
Nie zapominaj o popularności danego medium! Analizy pokazują, że największe zasięgi w 2022 roku mieli YouTube oraz Facebook. Dzięki tym social mediom jesteś w stanie dotrzeć ze swoim przekazem do większości użytkowników sieci. Instagram i Tiktok znalazły się na dalszych pozycjach w raporcie „Social Media 2023”.
Dla kogo te social media? Charakterystyka poszczególnych mediów społecznościowych w kontekście potencjału dla marketingu e-commerce:
- Instagram – polecany w szczególności branżom wymagającym estetyki przekazu wizualnego (np. uroda, moda). Oferuje on szeroką różnorodność formatów reklamowych, do których należą stories, rolki, posty. Obiecującym trendem wydają się transmisje na żywo, które można wykorzystać bezpośrednio do sprzedaży. Na taki krok zdecydowała się między innymi Zara – pojedynczy pokaz tego typu ma przyciągać jednokrotnie średnio ok. 800 tys. widzów!
- Facebook – szczególne znaczenie dla e-commerce na tej platformie ma Facebook Ads Manager. Dzięki managerowi reklam jesteś w stanie dokładnie targetować swoje przekazy na podstawie różnych danych demograficznych oraz behawioralnych. Czy reklamy facebookowe działają? Zapytajmy Treaty Jewellery, którym zwrot wydatków za jedną ze swoich reklam wyniósł 4,3 (ROAS), zaś liczba miesięcznych zamówień wyniosła o 2500% więcej.
- LinkedIn – rekomendowany profesjonalnym usługom oraz B2B. Sprawdzi się w przypadku szczególnej roli przywiązywanej do relacji biznesowych, dzielenia się contentem eksperckim oraz chęci kreowania kampanii reklamowych targetowanych do profesjonalnego grona odbiorców. Szczególnie skuteczną strategią marketingową dla e-commerce będzie tutaj Thought Leadership Content, czyli dopasowanie swojego przekazu w taki sposób, by odbiorca uważał markę za lidera branży.
- TikTok – popularność zyskał przede wszystkich wśród młodszych użytkowników sieci. Miesięcznie korzysta z niego 1,1 miliarda użytkowników, przy czym 63% osób ma od 10 do 29 lat. Platforma doskonale nadaje się do tworzenia virali dzięki mechanizmowi rekomendacji treści nastawionemu na promowanie angażujących materiałów.
Oni robią to dobrze, czyli marketing e-commerce w social mediach w case study
Zastanawiasz się, jak liczby mają się do rzeczywistości? Otóż odzwierciedlają faktyczne trendy na rynku w Polsce i na świecie – firmy e-commerce chętnie wykorzystują platformy społecznościowe do budowania wzrostu sprzedaży.
Przykłady:
- home&you – strategia powstała w wyniku połączenia 3 obszarów marketingowych (grafic design, performance marketing i social mediów); przekaz w mediach społecznościowych skupiony na maksymalizacji potencjału wszechstronności medium,
- Ryanair – media społecznościowe wykorzystywane są do nadania marce osobowości humorystycznej, ironistycznej.
Kreuj angażujący content
Bez niego nie masz szans się przebić. Jak sądzisz – czym wyróżnia się dobry content?
- Jest dla odbiorców wartościowy: wnosi do ich życia jakąś wartość, odpowiada na potrzeby oraz zainteresowania.
- Zaspokaja potrzeby estetyczne: odznacza się dobrą jakością materiałów, przyciąga uwagę i ją utrzymuje. Aby tego dokonać, kieruj się zasadą czytelności. Według badań eye-trackingowych Nilsen Norman Group czytelnicy najczęściej wodzą wzrokiem po torze wyglądającym jak litera F. Oznacza to, że najistotniejsze dane najlepiej lokować po lewej stronie u góry.
- Cechuje się interaktywnością: wszelkie metody angażujące klienta w kontakt z produktem są na wagę złota. Możesz wykorzystać do tego np. ankiety lub transmisje live.
Korzystaj z narzędzi analitycznych
Potraktuj marketingowe narzędzia analityczne nie jako zło konieczne, ale jako realną pomoc w:
- planowaniu kampanii,
- ich regularnej kontroli,
- wyciąganiu wniosków z kampanii ukończonych.
Dzięki narzędziom analitycznym możesz w prosty sposób też badać zachowania konsumentów, a także optymalizować koszty. Kusząca wizja, prawda?
Nie zapomnij o mierzeniu efektywności reklam! Możesz do tego wykorzystać wskaźniki takie jak CPC (Cost Per Click) CRT (Click-Through Rate) albo Conversion Rate.
Popularne narzędzia analityczne
- Instagram Analytics – zapewnia monitoring stories, postów oraz reklam. Dzięki narzędziu dedykowanemu Instagramowi dowiesz się, jakie są preferencje interesantów oraz które treści angażują najbardziej.
- Facebook Insights – oferuje dostęp do informacji na temat zaangażowania i demografii klientów, a także szeroko rozumianych zasięgów.
- Google Analytics – pośrednio związany z social mediami; dzięki niemu jesteś w stanie określić, jak media społecznościowe generują ruch na Twojej stronie www. To jednak nie wszystko: dowiesz się więcej o interakcjach ze stroną, jak również zbierzesz informacje na temat ścieżki konsumenta do wykonania założonych celów witryny. Tego typu dane pozwolą Ci lepiej planować budżet reklamowy.
Marketing e-commerce w social mediach w przyszłości
Poznaj 3 najważniejsze wyzwania stojące przed marketingiem e-commerce w social mediach!
Algorytmy
Dużym wyzwaniem stojącym przed firmami e-commerce w social mediach będą zmieniające się algorytmy. Aby utrzymać zaangażowanie użytkowników, media społecznościowe wdrażają nowe strategie funkcjonowania. Trzęsieniem ziemi dla przedsiębiorców była taka zmiana z 2018 roku, do której doszło na Facebooku. Zauważono, że użytkownicy na swoim news feedzie mieli zbyt wiele marek, a za mało interakcji z bliskimi. Priorytetem stały się posty znanych osobiście osób. Przełożyło się bezpośrednio na konieczność wzrostu nakładów na reklamy płatne.
AR i VR
Nową, obiecującą zapowiedzią dla marketingu e-commerce w social mediach są technologie AR i VR. Wirtualna rzeczywistość w swojej rozszerzonej wersji wprowadzi nowe możliwości interakcji z konsumentami. Na znaczeniu zyska tym samym doświadczenie zakupowe w sieci. Wyzwaniem dla przedsiębiorcy będzie natomiast nadanie temu doświadczeniu jak najbardziej realnej formy, która będzie w stanie konkurować z zakupami stacjonarnymi.
Zmiany trendów
Nie mniej ważne prawdopodobnie stanie się śledzenie trendów pojawiających się na platformach, a także umiejętność ich wykorzystania w strategii marketingowej. Przykład? Chociaż od początku 2023 roku panuje raczej przekonanie, że duże zasięgi organiczne rolek są już za nami, ich popularność nadal jest na wysokim poziomie. Pozostaje zatem bacznie śledzić nowe tendencje contentowe, inwestować w nowe, obiecujące nośniki i nie zapominać o tym, co wciąż działa.
Media społecznościowe są dla e-commerce!
Marketing w social mediach pozostaje niezwykle istotną sferą strategiczną dla biznesu prowadzonego w sieci. Aby wykorzystać pełen potencjał tego typu mediów przekazu, potrzebujesz dobrej strategii działania, a także skutecznie oddziałującego contentu. Jeśli będziesz w stanie sprostać tym wyzwaniom, Twoja firma e-commerce pokona konkurencję i odnotuje wzrost sprzedaży. Obserwuj nas, by dowiedzieć się więcej na temat marketingu e-commerce w mediach społecznościowych!
Źródła
2.Digital 2023: Global Overview Report — DataReportal
3.https://hootsuite.widen.net/s/mgqjjznhsx/hootsuitesocialtrends2024_report_en
4.Digital 2023 – najnowszy raport dotyczący Internetu w Polsce
5.Trendy w social mediach – raport Hootsuite – Story Inside
6.Bez pośredników, czyli co to jest model D2C
7.Zara będzie sprzedawać na żywo. W swoich mediach społecznościowych
8.Jewellery Brand Marketing | Case Study | The Social Shepherd
9.30 przykładów reklam na Facebooku, które Cię zainspirują
11.LinkedIn – Generujemy Sprzedaż B2B
12.Statystyki użytkowników TikTok – Kto korzysta z TikTok w 2024 roku?
13.How to Conduct Eyetracking Studies | Nielsen Norman Group Report
14.Webwriting — jak tworzyć angażujący content na www?
15.Prowadzisz e-commerce lub budujesz swój sklep? Google Analytics 4 to Twoje must have! – Yetiz
16.Nowy rok, nowy ja – Mark Zuckerberg wprowadza zmiany w algorytmie Facebooka
17.Instagram Reels – zobacz, na jakie video stawiają marki! – Kohai Content
19.eMarketer
20.Which social apps get livestream shoppers to open their wallets?
21.Social media w e-commerce — jak wykorzystać je do zwiększania sprzedaży w sklepie online?
22.Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży. – Nestry Agencja Interaktywna