Chcesz być widoczny w sieci i sprzedawać? Zacznij od podstaw, czyli od porządnej strony dla swojego biznesu. Projektowanie stron e-commerce to wielopłaszczyznowe wyzwanie, które wymaga dobrego planu. Jeśli nie masz pomysłu, jak powinien wyglądać sklep online, ten artykuł jest dla Ciebie!
Biznes e-commerce potrzebuje dobrze zaprojektowanej strony
Jeśli chcesz postawić na interes prowadzony w sieci, kluczem do sukcesu jest witryna sprzedażowa dla swojego sklepu. Dlaczego to tak ważne, aby od razu wejść na rynek z profesjonalnie zaprojektowaną stroną e-commerce?
- Robisz dobre wrażenie – witryna będzie często pierwszym medium kontaktu z potencjalnym klientem. Jeśli jest ona przemyślana, zyskujesz profesjonalny odbiór i zwiększasz swoje szanse na pozyskanie nowego kupującego.
- Dostosowujesz doświadczenie zakupowe do profilu swojego klienta – uwzględnisz indywidualne cechy odbiorcy docelowego i dostosowujesz do niego ofertę.
- Zwiększasz swoją konkurencyjność – odpowiednio zaprojektowana strona jest nie tylko estetyczna, ale również funkcjonalna. Rośnie wygoda robienia zakupów.
- Docierasz do użytkowników mobilnych – internauci często robią zakupy za pomocą smartfonów. Strona sklepu może być dostosowana do wymagań takich urządzeń, dzięki czemu doświadczenie zakupowe stanie się przyjemniejsze.
- Masz lepsze SEO – jeśli Twoja witryna jest zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, będziesz lepiej widoczny dla konsumenta.
- Budujesz zaufanie – odpowiednio zaprojektowana strona www wpływa na lojalność klienta i jego powrót do sklepu. Szczególne znaczenie dla zbudowania zaufania dla witryny może mieć uzyskanie certyfikatu SSL, a także łatwy dostęp do danych kontaktowych sklepu.
- Zwiększysz konwersję – przemyślana nawigacja ułatwia klientowi odnalezienie interesujących go dóbr, co przełoży się na podniesienie prawdopodobieństwa dokonania zakupu.
- Możliwość integracji z innymi kanałami komunikacji – gdy strona Twojego sklepu oferuje bezpośredni kontakt z innymi mediami (np. społecznościowymi, pocztą elektroniczną), masz ułatwione prowadzenie spójnych kampanii marketingowych.
Trendy w projektowaniu stron e-commerce – na co zwrócić uwagę?
Potrafisz rozróżnić turkus od szafiru? Gratulacje, pierwsza lekcja projektowania stron za Tobą! Na pierwszy rzut oka projektowanie stron e-commerce to kaszka z mleczkiem. Kolory, fonty i inne elementy graficzne zwiastują dobrą zabawę. Nic bardziej mylnego. Projektowanie witryny to nie tylko zadanie dla grafika.
Poniżej znajdziesz najważniejsze kwestie, które powinieneś rozważyć, gdy potrzebujesz strony e-commerce. Gotowy? Skaczmy na głęboką wodę!
User experience w e-commerce
Najprościej można powiedzieć, że specjalista UX zajmuje się tym, by dobro bądź usługa zostały jak najkorzystniej odebrane przez konsumenta. W tym celu ma on za zadanie w taki sposób zaprojektować stronę www, aby zapewniała jak najlepsze doświadczenie zakupowe.
Zadajesz sobie pytanie, jakie dokładnie elementy będą w obrębie zainteresowania UX designera? Przede wszystkim ważny będzie układ witryny (w tym na urządzeniach mobilnych) i schemat ścieżek, dzięki którym wzrośnie konkurencyjność. Na atrakcyjność strony będzie miała również wpływ intuicyjność rozwiązań prowadzących do zwiększenia satysfakcji konsumentów.
Zbadaj skuteczność projektowania stron e-commerce
Potrzebujesz praktycznych i sprawdzonych narzędzi do analizy witryny pod kątem UX? Wypróbuj na przykład te rozwiązania:
- Google Analytics – dostarczy Ci danych dotyczących zachowań konsumentów oraz charakteru ich interakcji z Twoją stroną www,
- Hotjar – narzędzie analityczne, dzięki któremu w sposób obrazowy jesteś w stanie przeanalizować zachowania i reakcje klientów za pomocą nagrań sesji i map cieplnych; dowiesz się, co zainteresowało klienta, a co go zniechęciło.
User interface (UI) w e-commerce
Wydaje Ci się, że UI i UX są w gruncie rzeczy tym samym? Nic bardziej mylnego… User interface skupia się na tych elementach aplikacji czy stron www, dzięki którym możliwa jest interakcja między systemem a jednostką. UI będzie się więc skupiać przede wszystkim na wizualnych aspektach strony sklepu e-commerce takich jak dobór typografii, obrazów czy kolorów. Wszystko to razem wzięte ma zachęcać do dalszej interakcji z produktem.
Chcesz wiedzieć więcej o efektywnych rozwiązaniach wizualnych dla sklepów online? Mamy dla Ciebie również:
- Interfejs użytkownika w e-commerce – najnowsze trendy w projektowaniu
- Jak zaprojektować efektywną kartę produktu?
Nowe i sprawdzone trendy w projektowaniu UI
Mikrointerakcje – drobne funkcjonalności na stronie, które poprawiają odbiór interfejsu. Mikrointerakcja ma za zadanie dać wskazówkę albo zaakcentować zmianę wynikłą z konkretnej czynności. W efekcie kontakt z witryną staje się przyjemniejszy. To jednak nie wszystko! Dzięki tej formie kontaktu:
- zwiększysz płynność nawigacji po stronie,
- oszczędzisz miejsce,
- prześlesz klientowi wizualną nagrodę (stymulującą do kontynuowania interakcji).
Dark Mode – ciemna alternatywa dla interfejsu użytkownika. Często pojawia się w formie suwaka lub przełącznika graficznego dzień/noc. Korzyści ze stosowania Dark Mode to przede wszystkim:
- ulga dla wzroku,
- oszczędność baterii,
- lepsza dostępność dla osób z dysfunkcjami wzroku (np. zaćma).
Jednocześnie tryb ciemny nie jest polecany, gdy na stronie znajduje się więcej tekstu.
Dark mode doceniają np.:
- Apple,
- JustGym,
- różne media społecznościowe (Instagram, Facebook).
Glassmorphism – jak sama nazwa wskazuje, jest to efekt szkła w projektowaniu UI. W tym trendzie chodzi o to, żeby stworzyć wrażenie (przezroczystych lub półprzezroczystych) szklanych paneli unoszących się na danym tle, które poprawią czytelność interfejsu. Najlepszymi kolorami działającymi w przypadku tego trendu będą spokojne, jasne oraz pastelowe barwy. Które firmy dostrzegły zalety interfejsu z efektem szkła? Wystarczy choćby wymienić takiego giganta jak Microsoft.
Minimalizm – trend, którego siła nie słabnie. W kontekście projektowania stron e-commerce skupia się ograniczeniu niepotrzebnych elementów oraz koncentracji uwagi na tym, co najistotniejsze. Prostota interfejsu zostanie wówczas wyrażona przede wszystkim poprzez:
- uproszczenie nawigacji na stronie,
- poprawienie ogólnej estetyki i funkcjonalności.
Prym w tym przypadku wiedzie np. marka Apple, która stawia na swoich stronach na prostotę, neutralną kolorystykę oraz maksymalną intuicyjność. Jest to strategia spójna i skuteczna, gdy zestawiamy ją z wynikami badań pokazującymi, że przetworzenie przekazu graficznego zajmuje mózgowi człowieka 13 milisekund, podczas gdy samo mrugnięcie okiem ok. 10 do 15 razy dłużej.
Personalizacja przekazu
To, w jaki sposób wygląda Twój sklep, powinno zależeć w równym stopniu od tego:
- co działa wobec ogółu społeczeństwa,
- co sprawdza się w przypadku indywidualnego użytkownika.
Zaawansowane algorytmy oraz narzędzia pozwalające na szczegółową analizę danych dają szansę sklepom internetowym na dostosowanie prezentowanych klientom treści, rekomendacji oraz ofert specjalnych.
Aby maksymalnie zindywidualizować ofertę sklepu e-commerce, warto skorzystać z takich środków marketingu internetowego jak:
- dynamiczne reklamy na stronie głównej,
- dostosowanie rekomendacji produktów,
- personalizacja e-maili sprzedażowych.
Dzięki wdrożeniu tych działań zwiększysz lojalność klientów, poprawisz ich doświadczenia zakupowe, a w efekcie również podniesiesz wyniki sprzedaży. Kuszące, czyż nie?
Więcej na temat znaczenia personalizacji oferty sklepu e-commerce przeczytasz tutaj.
Bezpieczeństwo strony
Nie mniej ważne okaże się zaufanie, jakim darzy Cię klient. Możesz je osiągnąć między innymi poprzez zadbanie o bezpieczeństwo swojej witryny e-commerce. Dla konsumenta priorytetem będą:
- bezpieczeństwo transakcji online,
- poufność danych osobowych.
Podstawowym sposobem zwiększenia bezpieczeństwa strony sklepu internetowego będzie uzyskanie certyfikatu SSL (Secure Sockets Layer). Dzięki niemu można szyfrować dane wymieniane pomiędzy serwerem sklepu a klientem. Innymi wartościowymi działaniami zwiększającymi bezpieczeństwo witryny e-commerce będą wprowadzenie uwierzytelnienia dwuskładnikowego, a także umożliwienie klientowi skorzystania z zaufanych form płatności internetowych.
Trendy w projektowaniu stron e-commerce inspirują, nie nakazują
Postawienie funkcjonalnej, a przy tym przyjaznej wizualnie strony dla sklepu e-commerce wymaga odpowiedniego planu. Działania w tym kierunku zacznij od sporządzenia listy priorytetów – dzięki nim łatwiej będzie Ci dotrzeć do klienta. Poza wyzwaniami związanymi z projektowaniem UX i UI personalizacją przekazu oraz zapewnieniem bezpieczeństwa strony jest jeszcze cały szereg innych kwestii, o które warto zadbać. O czym nie możesz zapomnieć? O szybkości ładowania strony, znaczeniu content marketingu, jak również o potencjale sztucznej inteligencji i chatbotów. Zaobserwuj nasze portal, by zawsze być na bieżąco z najnowszymi trendami w projektowaniu stron e-commerce!
Źródła
1.UX a UI – dlaczego oba pojęcia są mieszane – podobieństwa i różnice
2.HotJar i jego możliwości w praktyce – Artur Smolicki
3.UX – co to jest i jakie ma znaczenie? | Blog AdEverest
5.Projektowanie stron, a badania – O co trzeba zadbać? – Blog – Crafton
6.Co to jest UI? – Słownik Pojęć | Agencja KS
7.User Interface – czym jest interfejs użytkownika (UI)?
8.Designerzy UX vs UI – czym się różnią? – Promo Agency
9.9 przykładów mikrointerakcji, które polepszają UX | Droptica
10.Mikrointerakcje UX – sposób na satysfakcję użytkowników
11.Dark mode na stronie internetowej – czy warto?
12.Dark Mode w Projektowaniu UX/UI Aplikacji: Wpływ na Komfort, Energiooszczędność i Estetykę
13.Dark Mode: How Users Think About It and Issues to Avoid
14.What is Glassmorphism? UI Design Trend 2024
15.What Is Glassmorphism? — updated 2024 | IxDF
16.Glassmorphism Design Tips and Inspirations
17.In the blink of an eye | MIT News | Massachusetts Institute of Technology
18.Obrazki w content marketingu – naukowe fakty | SEMSTORM
19.Evergreen Content a Pozycjonowanie Stron w Google: Długofalowa Skuteczność
20.Niesamowity Dark Mode. Dobre praktyki projektowania w trybie ciemnym. – Digital Master Institute
21.Just GYM