Search Engine Optimization (w skrócie SEO) stanowi kluczowy element budowania strategii marketingowej dla każdego biznesu w sieci. Dzięki SEO nie tylko przyciągniesz lepiej ukierunkowany ruch, a także podniesiesz wskaźnik konwersji. Zwiększysz również widoczność strony w wyszukiwarkach. Jeśli dobrze wykonasz SEO, masz realną szansę na poprawę sprzedaży. Poznaj zastosowania SEO w e-commerce i sprawdź, jak zwiększyć widoczność w wyszukiwarkach!
Kilka słów o tym, czym jest SEO
Pewnie miliony razy słyszałeś już o Search Engine Optimization. Nic dziwnego! W końcu to niezwykle ważna kwestia, która oddziałuje na widoczność w wyszukiwarkach. Jeśli nie zajmujesz się tym jednak na co dzień, łatwo można się pogubić w tym, czym jest, a czym nie jest to całe SEO.
Search Engine Optimization będzie zestawem działań, które mają wpłynąć na:
- optymalizację treści,
- strukturę strony internetowej,
- używanie odpowiednich słów kluczowych.
Wszystko to w celu ułatwienia znalezienia strony przez internautów oraz realizacji strategii biznesowej.
Obszary zainteresowań SEO w e-commerce
Zastanawiasz się, jakie konkretnie działania wchodzą w skład SEO? Są to przede wszystkim:
- badania słów kluczowych,
- optymalizacja On-Page,
- architektura strony sklepu internetowego.
Rzecz jasna, nie są to wszystkie czynności, które zaliczamy do SEO. Nie mniej ważne będą np. dostosowanie do urządzeń mobilnych czy automatyzacja niektórych procesów. Wszystko to w cieniu dominacji sztucznej inteligencji, której znaczenie dostrzeżono między innymi w trzeciej edycji raportu „State Of SEO”. W badaniu tym wzięło udział aż 3890 specjalistów ds. SEO. 68% z nich odpowiedziało, że interesuje się inwestycjami dot. AI w bieżącym oraz w przyszłym roku.
Jak zwiększyć widoczność w wyszukiwarkach? Praktyczne zastosowania SEO w e-commerce
Wiesz już, czym jest SEO, a także jakimi obszarami funkcjonowania sklepu online najczęściej się zajmuje. Czas na przyjrzenie się poszczególnym kategoriom SEO w e-commerce i sprawdzenie, jak podnoszą widoczność w wyszukiwarkach.
Badaj słowa kluczowe
Słowa kluczowe należy uznać za fundament strategii SEO. W kontekście e-commerce dobór odpowiednich słów jest o tyle istotny, iż wpływa na to, jakie frazy będą kierować ruch do sklepu. Jeśli odpowiednio dobierzesz słowa kluczowe, przyciągniesz bardziej zorientowanych na zakup internautów — w tym, tych znajdujących się na ostatnich etapach ścieżki do finalizacji zamówienia.
Narzędzia do analizy słów kluczowych
Przydatne w tym obszarze są narzędzia do badania słów kluczowych. Na rynku mamy wiele rozwiązań, w tym:
- Google Kayword Planner – umożliwia analizę wolumenu wyszukiwania, a także wybór fraz pokrewnych,
- SEMrush – oferuje zarówno audyty SEO, jak i badania słów kluczowych,
- Ahrefs – szczególnie przydatny program do analizy backlinków. Dzięki niemu możesz sprawdzić słowa kluczowe, które generują ruch na stronach konkurencji.
Czytaj więcej…
- Jak zwiększyć konwersję w e-commerce? Skuteczne sposoby zwiększania konwersji – E-commercetimes.pl
- Najlepsze praktyki SEO dla sklepów e-commerce — jak sprawdzą się w Twojej firmie? – E-commercetimes.pl
Stosuj optymalizację On-Page
Optymalizacja On-Page to nic innego jak proces dostosowywania danych elementów strony po to, aby poprawić jej widoczność w wyszukiwarkach. Dzięki On-Page pomożesz wyszukiwarce zarówno lepiej zrozumieć swój przekaz, jak i ocenić jakość sklepu online.
One-Page e-commerce może obejmować cały szereg działań. Czytaj dalej i poznaj praktyczne wskazówki, jak zwiększyć widoczność sklepu internetowego!
Zadbaj o strukturę URL
SEO lubi krótkie, zwięzłe oraz zawierające słowa kluczowe struktury URL. Oznacza to, że skuteczna optymalizacja URL powinna uwzględnić:
- dbałość o łatwą do zrozumienia strukturę (zarówno dla internautów, jak i wyszukiwarek),
- zawarcie keywords – im bliżej początku znajduje się fraza kluczowa, tym lepiej,
- unikanie zbędnych dodatków utrudniających indeksowanie sklepu (np. znaki specjalne, cyfry).
Wzór dobrze skonstruowanego URL
Wybierz odpowiednie Meta Tagi
Na początek: czym są Meta Tagi? Dla przeciętnego użytkowana internetu nie są one widoczne. Są to fragmenty kodu HTML, które znajdują się w sekcji nagłówkowej strony online. Ich zadaniem jest dostarczenie wyszukiwarkom odpowiednich informacji indeksujących.
Najważniejsze Meta Tagi
- Title Tag (tytułowy) – powinno się w nim znaleźć słowo kluczowe; ma ona zachęcać do kliknięcia. Dobrze, jeśli nie przekracza 60 znaków, a zarazem wyjaśnia, czego dotyczy strona.
- Meta Description (opisowy) – dokładny opis tego, co znajduje się na stronie. Zalecana długość tekstu to ok. 150-160 znaków.
- Keywords – lista słów kluczowych dotyczących zawartości strony e-commerce. Znaczenie keywords spada w kontekście SEO.
Dostosuj treści
Treść sama w sobie jest jednym z najistotniejszych elementów SEO. Optymalizacja treści w sklepie e-commerce powinna brać pod uwagę:
- jakość treści – jeśli chcesz się świetnie pozycjonować w wyszukiwarkach, zadbaj o wysokiej jakości materiały. Powinny być one wartościowe, niepowtarzalne, a także dopasowane do potrzeb Twoich klientów. Unikaj recyklingu treści bez ich przeredagowania;
- strukturę treści – tekst nie powinien odrzucać odbiorcy wizualnie. Innymi słowy, powinien mieć przyjazną strukturę z wykorzystaniem nagłówków (H1, H2, H3).
- słowa kluczowe – wplataj je w treść w sposób naturalny. Pamiętaj, żeby unikać ich nadmiernej eksploatacji (tzw. keyword stuffing).
Dostosuj zdjęcia
Optymalizacja dotyczy nie tylko treści pisanych. Równie duże znaczenia od strony SEO ma dostosowanie zdjęć do preferencji wyszukiwarek. W kontekście fotografii umieszczonych w sklepie internetowym pamiętaj o:
- nazwie pliku – nazwa zdjęcia powinna zawierać słowa kluczowe (np. niebieska-torebka-sportowa.png),
- atrybucie ALT – koniecznie zawrzyj w nim opis fotografii oraz słowa kluczowe. Ułatwi to indeksowanie materiału przez wyszukiwarki,
- dobraniu odpowiedniego rozmiaru zdjęć – nie bój się kompresji! Istnieją narzędzia, dzięki którym zmniejszysz rozmiar plików, a zarazem nie stracisz ich jakości. Rób to, jeśli chcesz przyspieszyć ładowanie strony sklepu internetowego.
Zatroszcz się o architekturę sklepu e-commerce
SEO w e-commerce obejmuje również architekturę strony internetowej. Jakie działania trzeba wdrożyć, aby zapewnić swojemu biznesowi w sieci odpowiednią architekturę? Poznaj 3 najważniejsze metody wdrażania zasad dobrego SEO w architekturę sklepu internetowego!
Przemyślane rozplanowanie struktury kategorii i podkategorii
Gdy w Twoim sklepie panuje logiczny porządek, klientom łatwiej odszukać interesujące ich produkty. To jednak nie wszystko – hierarchiczna struktura podoba się też wyszukiwarkom. Nie mniej ważne okaże się stosowanie unikalnych stron kategorii, czyli takich z oryginalnym opisem zawierającym słowa kluczowe.
Linkowanie wewnętrzne a SEO w e-commerce
Linkowanie skupione do wewnątrz ułatwia rozdzielenie wartości SEO pomiędzy stronami, a przy tym upraszcza nawigację kupującym. Chcesz wycisnąć maksymalnie wiele z linkowania wewnętrznego? Stosuj te zasady:
- Linkuj naturalnie – linkowanie musi mieć cel i sens, a przy tym być stosowane swobodnie. Linki mają pomóc użytkownikom szybko przechodzić do szczególnie interesujących ich treści.
- Używaj anchor textu – czyli tekstu do klikania w formie hiperłącza. To właśnie jego widzisz, gdy przeglądasz stronę internetową. Może się wyróżniać kolorem, pogrubieniem lub podkreśleniem.
- Rób audyty off-page – skup się na wartości linków, backlinkach oraz na jakości profilu linkowego firm konkurencyjnych.
SEO w e-commerce to Twoja szansa, by zwiększyć widoczność w wyszukiwarkach!
Wdrożenie skutecznej strategii SEO w firmie e-commerce to połączenie systematycznego działania, nieustannej analizy, a także przemyślanych adaptacji do algorytmów i trendów rynkowych. Jeśli zrozumiesz potrzeby swoich klientów, łatwiej będzie Ci optymalizować treści oraz przyciągać wartościowy ruch. Od czego jeszcze zależy sukces w e-commerce? Śledź nasz portal, by dowiedzieć się więcej!
Źródła:
1.State of SEO 2024: Disruptions, AI & Content Strategies
2.Trendy w SEO – poznaj wyniki badania SEO na 3890 specjalistach na 2024 rok!
3.SEO w liczbach. 94 kluczowe statystyki, które warto poznać
4.Słowa kluczowe w SEO – kompendium wiedzy
5.8 najlepszych narzędzi do badania słów kluczowych dla SEO w 2024 roku (porównanie)
6.5 kluczowych powodów, dla których badanie słów kluczowych jest ważne dla SEO – SEOptimer
7.Badanie WhitePress 2024: AI w SEO i marketingu to coś więcej niż tworzenie contentu
8.WhitePress: Ile polskie firmy wydają na działania SEO? [badanie] – aboutmarketing.pl