Dynamiczny rozwój e-commerce wymaga od przedsiębiorców poszukiwania rozwiązań, dzięki którym wyróżnią się na tle konkurencji. Dającym szerokie pole do popisu obszarem jest marketing. To właśnie kreatywne podejście do strategii wizerunkowej buduje lojalność klientów i zapewnia stały dopływ tych nowych. Szukasz patentu na nieszablonowe działania marketingowe? Przekonaj, jak sposób pakowania paczek może wpłynąć na wizerunek sklepu online!
Dlaczego powinieneś zadbać o sposób pakowania paczek w swoim sklepie?
Wyobraź sobie, że przez przypadek zamówiłeś dwukrotnie ten sam produkt, ale u innych sprzedawców. Jeden z nich przyszedł w kartonie po innym produkcie, całość jest zgnieciona i niechlujnie owinięta taśmą. Drugi prezentuje się lepiej: wszystko zapakowane w firmowy karton, w środku kolejne, eleganckie opakowanie ze wstążką. Do tego karteczka z imiennym podziękowaniem za zakup. Który z produktów byś zwrócił?
Wpływ pierwszego wrażenia na wizerunek sklepu online
Opakowanie często stanowi pierwszą fizyczną interakcję między produktem a klientem. Jeśli nie spełnia ono oczekiwań (lub wręcz odstręcza), rzutuje to na wizerunek sklepu online. Co więcej, klient prawdopodobnie nie kupi ostatecznie dobra, jeśli nie spodoba mu się opakowanie. Już badania w 2016 roku jasno pokazały, że ponad połowa osób ankietowanych (55%) zgadza się, że atrakcyjne opakowanie oddziałuje na decyzję o zakupie.
Duże znaczenie w przypadku kreowania dobrego pierwszego wrażenia mają:
- personalizacja – dzięki niej stworzysz lepszą jakościowo więź emocjonalną z marką. Konsumenci lepiej ocenią sklep, jeśli poczują się dostrzeżeni jako indywidua. Możesz w tym celu dodać do wnętrza imienne paczki imienne podziękowania za zakup lub dopasowaną indywidualnie ofertę rabatową,
- projekt doświadczenia klienta związany z rozpakowywaniem – customer experience obejmie w tym przypadku całościowe doświadczenie oraz przyjemność, jaka powinna z niego płynąć. Przyda Ci się to, szczególnie gdy wdrożysz content marketing w postaci unboxing videos;
- zabezpieczenie przesyłki – choć nie odnosi się bezpośrednio do estetyki, jest kluczowe dla funkcjonalności i zabezpieczenia dobra. Jeśli do klienta dotrze uszkodzony produkt, przełoży się to na konieczność zwrotu, a także ryzyko wystawienia negatywnej opinii na temat sklepu.
Czytaj więcej…
- Strategia PR dla e-commerce – recenzje i unboxing videos: zwiększ obecność marki w sieci! – E-commercetimes.pl
- Jak efektywnie wykorzystać influencer marketing w e-commerce? – E-commercetimes.pl
Sposób na wyrażenie wartości istotnych dla marki
To, w jaki sposób metody pakowania paczek wpływają na wizerunek sklepu online, doskonale widać w kontekście ujednolicenia przekazu. Za pomocą opakowania firma jest w stanie zakomunikować istotne dla siebie wartości.
Ciekawym przykładem są opakowania ekologiczne. Jeśli marka identyfikuje się jako przyjazna dla środowiska, powinna to również wyrażać w swoich działaniach. Badanie EKObarometr (SW RESEARCH i Grupy Akomex) wykazało, że 61% Polaków jest w stanie zapłacić więcej za dobra w bardziej przyjaznych naturze opakowaniach. Co więcej, w tej samej analizie wykazano, iż 38% badanych miało taką sytuację, w której wybrało dany produkt wyłącznie z uwagi na to, że jego opakowanie było mniej szkodliwe dla środowiska.
Czytaj więcej…
- Ekologiczne opakowania w e-commerce — czyli jakie? – E-commercetimes.pl
- Biznes online i odpowiedzialność społeczna firm. Jak tworzyć kampanie e-commerce na rzecz zrównoważonego rozwoju? – E-commercetimes.pl
Funkcja informacyjna opakowania
Opakowanie produktu może też pełnić funkcję informacyjną. To właśnie na nim zawrzesz szczegółowe opisy produktów czy instrukcje ich użytkowania. Nawet więcej – jeśli pozwoli Ci na to topografia, warto rozważyć dodanie informacji na temat komplementarnych dóbr.
Jak pakować, żeby nie żałować? Zadbaj o wizerunek sklepu online!
Czytałeś już miliony poradników na temat tego, jak powinno wyglądać opakowywanie produktów? Specjaliści od brandingu, projektanci doświadczeń klienta, marketingowcy, graficy – każdy z nich będzie miał dla Ciebie cenne wskazówki na temat tego, co warto, a czego nie warto robić.
Poznaj nasz tajny (i zarazem uniwersalny) przewodnik po tym, jak pakować paczki, żeby dbać o wizerunek sklepu online!
Jeśli grasz w zielone…
Wybierz ekologiczne formy pakowania. Wbrew pozorom ekologia nie równa się niskiej estetyce! Na rynku dostępne są 2 główne typy opakowań dla e-commerce. Są to:
- opakowania do kompostowania,
- opakowania z i do recyklingu.
Czym one się różnią?
Najprościej: pierwsze się rozłożą i staną nawozem. Drugie wytwarza się z poddanych recyklingowi materiałów i najczęściej da się ponownie odzyskać. Niektóre źródła zwracają jeszcze uwagę na rozróżnienie opakowań do kompostowania i biodegradowalnych. W tym przypadku opakowanie do kompostowania będzie wykonane z typowo naturalnych składników (np. bambus, otręby pszenne, pestki awokado), zaś materiałem biodegradowalnym będzie surowiec wytworzony przez człowieka (np. PHA i PLA).
Firmy pakujące paczki w duchu eko
- Patagonia – opakowania wyprodukowane z materiałów z recyklingu, minimalistyczne podejście do pakowania,
- TOMS – opakowania w pełni wyprodukowane z odnawialnych lub pochodzących z recyklingu materiałów, zadruk wykonywany za pomocą tuszy roślinnych.
Jeśli lubisz marki premium…
Na pewno spodobają Ci się opakowania łączące wyjątkowo estetyczny design i nietypowe rozwiązania. Zdarza się, że marka premium również wykorzysta przyjazne środowisku rozwiązania, jednak równie duży nacisk zostanie wówczas wywarty na jakość opakowania oraz detale.
W kontekście opakowania premium szczególnie duże znaczenie może odgrywać marketing haptyczny. Koncentruje się on informacji, jaką na temat produktu uzyska konsument za pomocą zmysłu dotyku. Zgodnie z tym założeniem produkt premium może zostać zapakowany przy użyciu cięższej wersji papieru albo metalu.
Marki, które stawiają na jakość paczek premium
- Luis Vuitton,
- Apple,
- Just a Corpse.
Jeśli jesteś kreatywnym duchem…
Nie przejdziesz obojętnie obok opakowania, które będzie nie tylko piękne, ale również angażujące. Firmy swobodnie podchodzą do koncepcji kreatywnych sposobów na pakowanie swoich produktów. Łączy je to, że są nośnikiem indywidualności marki. To jednak nie wszystko…
Z dużym prawdopodobieństwem kupisz produkt, który trafi w Twoje dłonie. Dosłownie! Statystyki mówią, że nawet ponad 70% z nas kupuje impulsywnie, czyli bierze do rąk to, co nas urzeka. Musisz więc zrobić wszystko, aby klient zauważył Twój produkt na tle innych. Co więcej, nie chciał tego dobra puścić z rąk! Jak do tego doprowadzić? Wykorzystaj do pakowania paczek:
- moc kolorów (jak np. Happy Socks),
- pragnienie otrzymywania prezentów (jak np. Jose Barba Librero),
- humor (jak np. Rellana w przypadku włóczek wełnianych).
Wizerunek sklepu online zaczyna się od paczki
Pakowanie paczek to nie tylko nudna czynność logistyczna, bez której produkt nie dotrze do odbiorcy. Jeśli wykorzystasz potencjał i różnorodność podejść do opakowań produktowych, zyskasz szansę poprawę wizerunku, a także realny wzrost sprzedaży w swoim sklepie online. Jeśli chciałbyś wiedzieć więcej na temat praktycznych aspektów marketingu e-commerce, nie zapomnij zaobserwować naszego portalu!
Źródła
1. Przewoźna-Skowrońska A., Dewicka A., Wpływ opakowania na zachowania konsumentów, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, Nr 71, Organizacja i Zarządzanie, 2016, Anna PRZEWOŹNA-SKOWROŃSKA*, Aleksandra DEWICKA** – WPŁYW OPAKOWANIA NA ZACHOWANIA KONSUMENTÓW
3.Rodzaje opakowań ekologicznych
4.Rodzaje opakowań ekologicznych dostępnych na rynku – blog – MyHappyOcean
5.Jak opakowania premium mogą zwiększyć sprzedaż? | Drukarnia Internetowa Presejo
7.Opakowania Premium | 5 wiodących trendów w projektowaniu opakowań dla towarów luksusowych
11.Apple
12.Patagonia
13.Profesjonalne pakowanie paczek w fuflillment – Emerson
14.Kreatywne Opakowania Kartonowe jako Skuteczne Narzędzie Marketingowe
15.Packvertising: opakowanie jako sposób na innowacyjną reklamę
17.10 świetnych przykładów na kreatywne opakowania produktów – pr – OWCA