E-commerce

Jak nawiązać współpracę z mikroinfluencerami: praktyczny przewodnik dla przedsiębiorców e-commerce

Attractive girl in fashionable outfit creats influence content shows peace sign at smartphone front camera poses for selfie smiles gladfully poses at urban place spends vacation at big city.

Tradycyjne formy reklamy mają coraz słabszy wpływ na odbiorców. Użytkownicy internetu oczekują od marek autentycznych treści. Jednym z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do potencjalnych klientów staje się influencer marketing, a szczególne znaczenie zyskują kooperacje z mikroinfluencerami.  W jaki sposób biznes e-commerce nawiązuje współpracę z mikroinfluencerami?

Kim jest influencer?

Influencer to osoba posiadająca internetową społeczność wielbicieli, z którymi utrzymuje trwałe relacje i na których ma wpływ. Influencerzy organizują swoją działalność contentową wokół konkretnego tematu, co czyni ich rozpoznawalnymi. Najczęściej działają w social mediach, rzadziej na blogach. W przeciwieństwie do celebrytów influencerzy wyróżniają się większą autentycznością i publikują recenzje produktów czy usług. Jak to się ma do rzeczywistości?

Podział influencerów w zależności od generowanych zasięgów

Influencer influencerowi nierówny. Choć liczba obserwujących nie musi stanowić o wartości twórcy dla marki e-commerce, liczba odbiorców treści pozwala stworzyć klasyfikację porządkującą. Umowny podział biorący pod uwagę liczbę followersów może prezentować się na przykład w taki sposób:

  1. nanoinfluencerzy – do tysiąca followersów
  2. mikroinfluencerzy – od tysiąca do 10 tysięcy,
  3. makroinfluencerzy – od 100 tysięcy do miliona,
  4. megainfluencerzy – ponad milion.

Wartość influencer marketingu dla marek e-commerce

Jak wynika z raportu Newspoint nt. analityki i monitoringu influencerów, na świecie widać trend w postaci zmniejszającego się zaangażowania publiczności w miarę wzrostu liczby followersów. Autorzy analizy wysnuwają wniosek, że większą mocą może być zatem wybór kilku microinfluencerów niż współpraca z jednym większym.

Badania zdają się potwierdzać obserwowaną empirycznie zależność, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę, że nanoinfluencerzy i mikroinfluencerzy często celują w niszowe grupy odbiorców. Budują oni swój przekaz w oparciu o prawdziwsze reakcje, choć zarazem nie aż tak niepopularne pasje. Taka ograniczona ilościowo grupa obserwujących łatwiej się integruje, może mieć też większe zaufanie do influencera.

Potencjał rynku rośnie

Raport Digital udowodnił, że w Polsce w styczniu 2023 roku było ponad 36,68 mln internautów, czyli wobec ogółu aż 88,4% ludności skorzystało z sieci. Na początku 2024 roku liczby pozostały na podobnym poziomie (tj. 35,7 mln internautów, co daje 88,1% całości populacji). Co jednak warto zaznaczyć, w statystyki populacyjne wlicza się również małe dzieci (rodzi się ich coraz mniej) oraz osoby starsze (jest ich coraz więcej), dlatego ostateczna wartość procentowa internautów może być zaniżona.

Jednocześnie dane DataReportal pokazują, iż niemal 28 mln osób w Polsce skorzystało z social mediów, podczas gdy z analizy Kepios możesz wyczytać, że początkiem 2023 a początkiem 2024 liczba użytkowników wzrosła o 400 tysięcy. Trend wzrostowy jeszcze wyraźniej widać w danych ze wspomnianego już raportu Digital 2024: na całym świecie zwiększyła się bowiem o 97 mln liczba użytkowników internetu, podczas gdy w social mediach wzrost wyniósł 266 mln. Oznacza to, że rośnie potencjał budowania marki e-commerce w oparciu o mikroinfluencerów przede wszystkim w mediach społecznościowych.

Mikroinfluencer pomoże Ci zbudować rozpoznawalność firmy e-commerce

Według Influencer Marketing Hub aż 90% respondentów uznaje influencer marketing za skuteczny.

Skąd może brać się skuteczność influencer marketingu?

  • Mikroinfluencer z zasady tworzy bardziej wiarygodne materiały niż marka – recenzja influencera może być uznana za niezależną i bardziej szczerą.
  • Mikroinfluencer wydaje się bardziej wiarygodny niż celebryta, megainfluencer i makroinfluencer. Na poziom wiarygodności wpływ w przypadku social mediów ma interakcja z publikowaną treścią. Skoro więc mikroinfluencerzy skuteczniej angażują swoich obserwatorów, ich content może liczyć na więcej polubień, komentarzy oraz udostępnień.
  • Mikroinfluencer oferuje zwykle niższe stawki za współpracę z marką. W efekcie nawet mniejsze firmy e-commerce mogą prowadzić współpracę z co najmniej jednym influencerem.

Krótki przewodnik po współpracy z mikroinfluencerem dla e-commerce 

Zastanawiasz się, czy współpraca z influencerami jest dla Ciebie? Nie wiesz, od czego zacząć planować taką kooperację? A może masz już pierwsze kroki za sobą, ale martwisz się, że dotychczasowe działania nie przynoszą spodziewanych rezultatów?

Sprawdź nasz krótki przewodnik dla branży e-commerce, dzięki któremu otrzymasz gotowy plan współpracy z mikroinfluencerem!

Znajdź odpowiednich mikroinfluencerów dla swojej marki

Wybór mikroinfluencerów, którzy będą w stanie skutecznie rozwinąć potencjał Twojego biznesu e-commerce, warto oprzeć na zawczasu określonych kryteriach. Kluczowymi kwestiami mogą być:

  • poziom zaangażowania publiczności – sprawdź częstotliwość interakcji między publikowanymi treściami a aktywnością społeczności (np. ile polubień lub komentarzy ma dana treść),
  • zgodność z przekazem marki – chodzi tutaj zarówno o wartości ważne dla marki, jak i co najmniej zbliżoną estetykę kreowania treści. Tylko wówczas mamy szansę stworzyć spójny przekaz,
  • struktura publiczności influencera – dowiedz się, kim są jego obserwujący. Grupa docelowa mikroinfluencera powinna odpowiadać Twojej. Zwróć uwagę przede wszystkim na płeć, wiek oraz zainteresowania odbiorców.

Korzystaj z narzędzi ułatwiających analizę

Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi analitycznych, dzięki którym nie tylko łatwiej znajdziesz odpowiedniego influencera dla swojej marki e-commerce – zyskasz ponadto szansę przeprowadzenia dokładnego researchu na temat mikroinfluencera.

Przykładowe narzędzia analityczne dla influencer marketingu:

  • HypeAuditor – działając w oparciu o uczenie maszynowe i AI ułatwia wszechstronną analizę influencerów. HypeAuditor pozwoli Ci zweryfikować dane, pełnowymiarowo zarządzać kampaniami, a także zautomatyzować działania,
  • oprogramowanie NinjaOutreach – kompleksowe narzędzie do influencer marketingu ze zintegrowanymi narzędziami analitycznymi do prowadzenia kampanii,
  • platforma Upfluence – narzędzie dedykowane stricte DTC i e-commerce; udostępnia narzędzia umożliwiające m.in. wyszukiwać influencerów według różnych kryteriów oraz zarządzać kampaniami, w tym analizować je i rozliczać,
  • BrandMentions® – ułatwia wybór influencerów poprzez prezentację możliwych współprac, w także monitorowanie wzmianek na temat danej marki w mediach społecznościowych w czasie rzeczywistym.

Nawiąż kontakt

Chociaż wysłanie wiadomości w social mediach może wydać Ci się najszybszym sposobem komunikacji, niekoniecznie będzie to świadczyć o profesjonalnym traktowaniu współpracy. Oczywiście wiele zależy od tego, czy potencjalny współpracownik udostępnia inną formę kontaktu.

W przypadku mikroinfluencera możesz nie mieć innego wyjścia niż próba nawiązania pierwszego kontaktu poprzez social media. Postaraj się wówczas pisać krótko, konkretnie oraz osobowo. Pokaż, że znasz twórczość influencera.

Omów warunki współpracy

Umowę współpracy najbezpieczniej pozostawić prawnikowi. Zwróć jednak uwagę na to, aby nie pominięto w niej takich kwestiach jak:

  • zakres kooperacji – konkretny opis tego, co ma zrobić influencer,
  • właściciel praw do treści – w tym możliwość wykorzystania treści w social mediach firmy,
  • terminy – dokładny harmonogram publikacji,
  • wynagrodzenie influencera – forma rozliczenia, metoda płatności, kwota.

Zaplanuj kampanię

Realizacja kampanii influencer marketingu powinna rozpocząć się od określenia celów, do których osiągnięcia dąży Twoja firma e-commerce. Celem takim może być na przykład powiększenie puli osób obserwujących bądź zwiększenie sprzedaży dóbr.

Równie ważne w planowaniu kampanii z udziałem influencera będą:

  • wskazanie grup docelowych,
  • określenie budżetu kampanijnego (w tym kosztów produkcji contentu, monitorowania wyników oraz wynagrodzenia mikroinfluencera),
  • ustalenie harmonogramu prac, publikacji lub innych ważnych dat (np. okresów obowiązywania promocji),
  • wybór form przekazu (np. stories, posty).

Stwórzcie content

Aby materiały wyprodukowane przez mikroinfluencera były maksymalnie angażujące i naturalne, dobrym rozwiązaniem jest pozostawienie pewnej swobody kreatorowi. Obserwujący oczekują przecież autentycznych reakcji na produkt, nie kolejnej reklamy!

Pamiętaj o analizie wyników współpracy

Tak samo ważne jest monitorowanie wyników kampanii w trakcie jej trwania oraz po jej zakończeniu. W pierwszym przypadku masz szansę na szybkie korekty kursu. W drugim – będziesz mógł sprawdzić, czy osiągnięto wyznaczone cele.

Do popularnych wskaźników skuteczności kampanii należą:

  • zasięgi – liczba osób, które wyświetliły content,
  • zaangażowanie – liczba interakcji z treścią,
  • sprzedaż – liczba transakcji możliwych do wyśledzenia (za pomocą m.in. landing pages i linków afiliacyjnych),
  • ROI – bilans kosztów i zwrotów z inwestycji poczynionych przez firmę.

Współpraca z mikroinfluencerami przynosi e-commerce korzyści

Wybór mikroinfluencerów dla swojego biznesu e-commerce wiąże się z pewnym ryzykiem. Z innej strony jednak możesz liczyć na wiele profitów, które niekoniecznie będą możliwe w przypadku współpracy z megainfluencerami. Pamiętaj: działający w skali mikro influencer wydaje się bardziej wiarygodny i ma szansę silniej oddziaływać na swoją publiczność! Wciąż głodny wiedzy na temat influencer marketingu w e-commerce? Obserwuj nasz portal!

Źródła

1.Kto to jest influencer? – Zintegrowany System Kwalifikacji

2.Kim jest influencer i co influencer marketing może dać Twojej marce?

3.Archiwa: Raporty – Newspoint

4.What is Influencer Marketing? – The Ultimate Guide for 2024

5.Digital 2023: Poland — DataReportal – Global Digital Insights

6.Digital 2024: Poland — DataReportal – Global Digital Insights

7.Reports & Content — Kepios

8.Digital Poland 2024 – raport social media w Polsce | Empemedia

9.About HypeAuditor

10.Ninja Outreach

11.Press & Media | Upfluence

12.BrandMentions

13.Użytkownicy social media w Polsce i na świecie

14.Social media w Polsce i na świecie. Raport Digital 2023 – Grupa Infomax

Wiadomości związane
E-commerceNowa Technologia

Rekomendacje AI: kiedy sztuczna inteligencja wie, czego chcesz, zanim Ty to wymyślisz

Wchodzisz na stronę, a tam – bach! – dokładnie to, o czym myślałeś chwilę temu. Zbieg…
Więcej
E-commerce

Mikroinfluencerzy: jak sprzedawać w e-commerce bez miliona followersów

Nie masz budżetu na reklamę z gwiazdą Netflixa ani na współpracę z influencerką, która nosi…
Więcej
E-commerce

Automatyzacja marketingu w e-commerce: mniej roboty, więcej robotów

Masz newsletter, kampanię w social mediach i promocję, która „kończy się już jutro od…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn