E-commerce

Klienci nie lubią czekać! Jak dostawa wpływa na decyzje zakupowe w e-commerce?

Caucasian young woman receive a box form deliverly man in store house. Beautiful attractive business girl working to getting parcel boxes ecommerce shipping online from postman deliver at home shop.

Bez względu na to, co kupujesz, to, kiedy oraz od kogo nabędziesz dobro, zależy również od czynników towarzyszących kupowaniu. Jednym z kluczowych czynników kształtujących wielkość sprzedaży pozostaje szybka dostawa. Chcesz wiedzieć, jak dostawa wpływa na decyzje zakupowe w e-commerce? Ten artykuł jest dla Ciebie!

Decyzje zakupowe w e-commerce definiuje zmienność oczekiwań klientów

Nieustanny rozwój e-commerce wymaga od sprzedawców poszukiwania obszarów, dzięki którym odróżnią się od konkurencji. W wyniku tych poszukiwań szczególna uwaga została przykuta do kwestii dostaw. O ile dawniej konsumenci nie mieli nic przeciwko kilku dniom oczekiwania na otrzymanie zamówienia, o tyle obecnie nie warto ryzykować. Standardy się zmieniają: im krócej wynosi czas dostawy, tym lepiej dla wizerunku firmy.

Problem porzucanych koszyków

Skąd bierze się niechęć do dłuższego oczekiwania na dostawę? Chodzi tutaj o poczucie niepewności. Klientom może towarzyszyć lęk dotyczący zagubienia lub uszkodzenia paczki. Gdy do tego dodasz problematykę w postaci nowych sklepów internetowych, które dopiero budują swoją markę, ciężko skutecznie zachęcić klientów do zakupu.

Szybkość dostawy czy jej koszt?

Bardzo indywidualną kwestią jest wybór między szybkością dostawy a jej kosztem. Czasem nie da się zjeść ciastka i mieć ciastka – tak samo może wyglądać dylemat konsumenta dotyczący wysyłki. Jedno wolą darmową przesyłkę, inni stawiają na szybkość jej dostarczenia. Połączenie tych opcji stanowi chyba największe wyzwanie operacyjne dla sklepów internetowych.

Ekologiczne formy dostawy to przyszłość

W kontekście wysyłki produktów niezwykle ważnym dla współczesnego konsumenta tematem okazuje się ekologiczna dostawa. Firmy, które oferują tego typu rozwiązanie bądź współpracują z bardziej przyjaznym naturze przewoźnikiem, mogą spodziewać się wzrostu zainteresowania swoim sklepem w segmencie świadomym ekologicznie.

W jaki sposób rozpoznać ekopozytywnego przewoźnika? Sprawdźmy na podstawie rozwiązań oferowanych przez firmy funkcjonujące na polskim rynku…

  • DHL – przewoźnik deklaruje m.in. zerową emisję zanieczyszczeń do 2050 roku, rozwój swojej floty dostawczej pod kątem elektryfikacji aut oraz rowerów, a także stosowanie nowoczesnych sorterów przesyłek.
  • DPD – zakupy energii z certyfikowanych źródeł, inwestycje w panele fotowoltaiczne czy oświetlenie LED w nowych obiektach, rozbudowa floty rowerowej.
  • SPX – stawia na pełne załadunku, optymalizację tras przejazdów, stałe unowocześnianie swojej floty, jak również edukację w duchu eko.

Darmowa dostawa to Twój as w rękawie

Jeśli Twój sklep online nie jest w stanie konkurować cenowo z największymi podmiotami na rynku, pomyśl o wprowadzeniu darmowej opcji dostawy. Może to być rozwiązanie, które przyciągnie klienta planującego zakupy z wyprzedzeniem, czyli takiego, dla którego dłuższy czas oczekiwania na paczkę nie stanowi problemu.

Strategia dostawy jest zależna od branży

Silne zróżnicowanie rynku wynika ze zmienności oczekiwań klientów oraz ich psychologii. Oznacza to, że kwestia dostawy odgrywa czasem większe, czasem mniejsze znaczenie w kontekście produktu, który oferujesz. I tak na przykład w branży odzieżowej, w której trendy zmieniają się niemal z dnia na dzień, szybkość dostawy to podstawa. Z kolei w sektorze technologicznym statystyczny kupujący przywiązuje większą uwagę do bezpieczeństwa przesyłki.

Czytaj więcej…

Nowoczesne technologie pomogą Ci skrócić czas dostawy!

E-commerce wymaga implementacji technologii logistycznych dedykowanych dostawom. Szczególnie pomocne w tym kontekście mogą stać się takie rozwiązania jak:

  • sztuczna inteligencja,
  • systemy automatyzujące magazyny,
  • autonomiczne pojazdy dostawcze lub drony.

Przyspieszenie dostawy to jednak nie jedyny atut technologii wspomagających handel online. Dzięki technologii dla sklepów internetowych można realnie optymalizować koszty. I tak na przykład automatyzacja procesów magazynowych pomaga szybciej skompletować zamówienie. Dzięki temu rośnie efektywność operacyjna, a koszty dostaw są niższe.

Innowacyjne podejście do prowadzenia biznesu pomoże Ci zbudować lojalność

Decyzje zakupowe w e-commerce w znacznej mierze są zależne od tego, czy klient czuje więź emocjonalną z marką. Innymi słowy, szybka dostawa jest uniwersalnym sposobem na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy, a także metodą zachęcania do ponownych zakupów. Zadowolony z Twoich usług konsument może Cię polecić przyjaciołom oraz rodzinie, co zwiększy potencjalnie grono przyszłych klientów. Kupujący z negatywnymi doświadczeniami to nie tylko ryzyko utraty pojedynczego nabywcy – to również ryzyko konieczności zmierzenia się z nieprzychylnymi opiniami w sieci.

Nie daj czekać klientom – wyjdź im naprzeciw!

Czas potrzebny na dostarczenie przesyłki stanowi kluczowy czynnik definiujący decyzje zakupowe w e-commerce. Klienci oczekują kompleksowej, wysokiej jakości obsługi – nie tylko dobrej jakości produktu. Jeśli zaoferujesz swoim kupującym szybką i niezawodną dostawę, możesz zbudować przewagę konkurencyjną. Jeśli tego nie zrobisz, ryzykujesz nie tylko rysy na swoim wizerunku, ale również straty finansowe. Nie pozwól, aby konkurencja Cię wyprzedziła – obserwuj nasz portal, aby być zawsze na bieżąco z trendami w e-commerce!

Źródła

1.49 Cart Abandonment Rate Statistics 2024 – Cart & Checkout – Baymard Institute

2.Porzucone koszyki: skąd się biorą i co możesz z nimi zrobić – eStrategie.pl

3.GoGreen – DHL eCommerce – Polska

4.Dbamy o środowisko – Ekologiczne działania DPD Polska

5.SP Express

Wiadomości związane
E-commerce

Budowanie zaufania klientów w e-commerce: sprawdzone strategie na zwiększenie sprzedaży

Zaufanie to fundament każdej relacji – również tej między sklepem internetowym a klientem. W…
Więcej
E-commerce

Najlepsze rozwiązania płatnicze dla e-commerce w 2025 roku

Branża e-commerce rozwija się dynamicznie, a odpowiedni wybór metod płatności jest kluczowy dla…
Więcej
E-commerce

Czy dropshipping to sposób na sukces? Fakty i mity

Dropshipping stał się jednym z najgorętszych tematów w świecie e-commerce. Kusi obietnicą…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn