E-commerce

Wyzwania w e-commerce branży beauty, czyli przypudruj nosek i nie daj się rozszarpać

Young woman with curlers and eye patches looking at camera isolated over blue wall

Rosnące zainteresowanie konsumentów branżą kosmetyczną wpływa również na handel elektroniczny. Wyzwania w e-commerce w branży beauty skłaniają podmioty do szukania kreatywnych metod, które zwiększają sprzedaż. Zanim wskoczysz na głęboką wodę, sprawdź, jak robią to inni!

Wyzwania w e-commerce branży beauty znamy nie od wczoraj

Historia handlu usługami beauty i kosmetykami sięga lat 90. XX wieku. Pierwsze sklepy online stawiały na statyczne, proste w swej formie witryny. Strony znacznie różniły się o tych, które znamy dzisiaj przede wszystkim tym, że miały niski wskaźnik interakcji z klientem. Okres transformacji cyfrowej pozwolił na zmianę myślenia o branży beauty online. Social media, technologie mobilne, interaktywność sklepów internetowych – to wszystko wpłynęło na sposób robienia zakupów.

Rynek usług beauty nieustannie się rozrasta. Jego wartość szacuje się 3,8 mld euro, co daje Polsce szóste miejsce na europejskim rynku. Co więcej, tendencja ta ma się wciąż utrzymywać – według prognoz na lata 2023 – 2027 średni wzrost ma wynieść 3-5%. W kraju nad Wisłą sektor sprzedaży kosmetyków stał się trzecim najpopularniejszym obszarem handlu online.

Trendy e-commerce w branży beauty w 2024 roku

Zastanawiasz się, co jest hot na rynku e-commerce w branży beauty w 2024 roku? Zobacz, jakie trendy zapewniają dynamiczny rozwój sklepów internetowych marek kosmetycznych!

Personalizacja oferty

Wyzwania w e-commerce branży beauty mają koncentrują się w szczególności na dostosowaniu oferty do konkretnego konsumenta. Klienci oczekują rozumienia swoich oczekiwań oraz potrzeb. Z tego właśnie względu standardem staje się inwestowanie w nowoczesne technologie ułatwiające personalizowanie doświadczeń zakupowych. Sklepy e-commerce wykorzystują w szczególności możliwości sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego. Dzięki temu branża beauty może łatwiej analizować dane konsumenckie, a następnie proponować produkty lub usługi dopasowane do potrzeb jednostek.

Rozszerzona rzeczywistość

Nie musisz już testować na sobie produktu, żeby dowiedzieć się, jak on będzie na Tobie wyglądał! Popularnością w branży beauty cieszy się również technologia AR, która umożliwia konsumentom wirtualne „przymiarki”. Powszechny dostęp do aplikacji mobilnych ułatwia użytkownikom sprawdzenie, jak wyglądaliby w danym kolorze włosów czy makijażu. W rezultacie potencjalny klient zyskuje niespotykaną dotąd okazję, by przetestować produkt lub usługę bez ruszania się z domu. Dla biznesu e-commerce to duża szansa na ograniczenie liczby zwrotów.

E-commerce mobilny

Chodzi tutaj o nic innego jak o wzrost znaczenia stron internetowych dostosowanych do urządzeń przenośnych (takich jak smartfony). E-commerce branży beauty nie może bowiem zamykać się w pułapce witryn dedykowanych wyłącznie komputerom. Dlaczego? Są one niefunkcjonalne i nieestetyczne. Klienci coraz częściej robią zakupu za pomocą urządzeń mobilnych, tak więc wzrost sprzedaży może być uzależniony od:

  • optymalizacji strony www pod kątem urządzeń przenośnych,
  • zaoferowania potencjalnym kupującym aplikacji zakupowej.

Wyzwania w e-commerce branży beauty – najczęściej spotykane problemy w przemyśle kosmetycznym

Wyobraź sobie, że planujesz otwarcie nowego biznesu online w branży beauty. Czytasz w sieci, że sektor kosmetyczny odnotowuje duże i regularne wzrosty. Sytuacja wydaje się jak z krainy mlekiem i miodem płynącej. Czy aby na pewno?

Szacuje się, że 83% Polaków wciąż robi zakupy kosmetyczne w sklepach stacjonarnych, zaś tylko 37% wybiera opcję online. Te liczby już nie napawają tak wielkim optymizmem, prawda? Decydując się na prowadzenie sprzedaży usług lub produktów beauty w sieci, musisz się liczyć z wieloma potencjalnymi problemami.

3 najpowszechniejsze wyzwania stojące przed branżą beauty

Duża konkurencja

Jednym z największych testów dla Twojego przedsiębiorstwa będzie wysoki poziom nasycenia rynku. Nieustannie wzrasta liczba marek kosmetycznych, które oferują swoje produkty online:

Nie inaczej wygląda sytuacja w przypadku punktów stacjonarnych. W 2022 roku w Polsce funkcjonowały dokładnie 69 487 salony beauty, w tym 31 414 salony kosmetyczne. 

Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku firmy beauty muszą:

  • walczyć nowych klientów, 
  • zabiegać o utrzymanie obecnego konsumenta,
  • nieustannie budować swoją innowacyjność i zaskakiwać, by odróżnić się od konkurencji.

Zaufanie kupujących

Zaufanie, czyli coś, co marka buduje długo, zaś traci w ciągu jednej chwili. W kontekście wyzwań w e-commerce branży beauty, które budują zaufanie i na które masz wpływ, mówimy o:

  • bezpieczeństwie składników wykorzystanych w produkcji,
  • transparentności działań (np. łańcuchów dostaw),
  • zapewnieniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa transakcji w internecie,
  • przywiązywania dużej troski do ochrony danych osobowych klientów.

Kłopoty z logistyką

Co z tego, że produkt będzie dobrej jakości, skoro ogólne wrażenie psuje fatalnie zarządzanie procesami logistycznymi…? Zarządzanie logistyką – zarazem magazynem, jak i dostawą produktów – stanowi podstawę każdego dobrze prosperującego przedsiębiorstwa e-commerce. 

Strategie radzenia sobie z wyzwaniami w e-commerce branży beauty

Nie ma uniwersalnego scenariusza działania, który pozwoli Ci osiągnąć sukces w branży beauty. Jeśli jednak chcesz prowadzić swój biznes kosmetyczny w internecie na wysokim poziomie, skoncentruj się na tych działaniach:

Budowanie silnej obecności marki w sieci

Chodzi w tym przypadku o kreowanie pożądanego wizerunku za pomocą content marketingu, brandingu czy współprac z influencerami. Wachlarz możliwości jest ogromny. Nieocenione stają się w tym kontekście nośniki przekazu perswazyjnego w postaci:

  • dobrych jakościowo zdjęć,
  • recenzji produktowych,
  • filmików typu unboxing.

Dowiedz się więcej na temat sposobów budowania obecności marki w sieci:

Optymalizacja doświadczeń zakupowych

Odczucia związane z doświadczeniem zakupowym i pozakupowym wpływają na to, czy klient do Ciebie wróci. Znaczenie będzie miała zarówno szybkość ładowania strony, możliwości intuicyjnej nawigacji po sklepie, a także prostota finalizacji zamówienia.

Inwestycje w nowoczesne technologie

Pożądane przez klientów będą w szczególności rozwiązania zapewniające jak najwyższy poziom personalizacji oferty oraz urealnienia doświadczenia zakupowego. W tym celu uwagę warto zwrócić w stronę zaawansowanych systemów sztucznej inteligencji, a także profesjonalnych narzędzi analitycznych.

Podkreślanie wartości zrównoważonego rozwoju oraz etycznej produkcji

Klienci coraz chętniej sięgają po produkty wytworzone w zgodzie z naturą. Marki kosmetyczne, które potrafią wpisać się w tego typu trend, zyskują przewagę konkurencyjną nad tymi, którzy nie działają w myśl idei troski o środowisko.

Szersze omówienie kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem firm e-commerce znajdziesz tutaj:

Nie bój się wyzwań w e-commerce branży beauty!

Sektor skupiony na produktach z szeroko rozumianej branży beauty nieustannie się rozwija. Wiąże się to z wieloma możliwościami, a zarazem wyzwaniami, którym trzeba stawić czoła. Nie istnieje uniwersalny przepis na sukces, ale jedno jest pewne: firmy, które zrozumieją dynamikę rynku i będą potrafiły wykorzystać popularne trendy w budowaniu swojej marki, staną przed szansą dynamicznego rozwoju. Chcesz być na bieżąco z tym, co się dzieje z rynkiem e-commerce? Obserwuj nasz portal!

Źródła:

1.Raport SXO i e-commerce dla branży kosmetycznej w Polsce

2.Branża kosmetyczna w Polsce — analiza rynku na 2024 – Brandly360

3.Raport – Stan Sanitarny Kraju – Główny Inspektorat Sanitarny – Portal Gov.pl

4.E-commerce w polskiej branży beauty – które rozwiązania okazują się najskuteczniejsze?

5.Skuteczne działania online marketing w branży beauty – jak robić to dobrze? – BRIEF

6.E-commerce w branży beauty. 13 funkcji, które musi mieć Twój sklep | edrone

7.Ile rocznie Polki wydają na zakup kosmetyków – badanie – Onet – Women power

8.Kosmetyczny ranking miast – Jak kobiety z największych miast podchodzą do urody i pielęgnacji? – BLOG Minti Shop

9.Kupujący kosmetyki skaczą między sklepami a internetem. Nie są wierni jednej sieci drogeryjnej [Badanie Mobile Institute]

10.Eveline

11.Tołpa

12.Amazon.pl

13.Allegro

14.Empik.com

15.Super-Pharm

16.Hebe

Wiadomości związane
E-commerce

Fulfillment w e-commerce: czy warto oddać paczki w cudze ręce?

Prowadzisz sklep internetowy, a Twój salon powoli zamienia się w magazyn? Kurierzy mijają się w…
Więcej
E-commerce

Marketplace vs. własny sklep: gdzie szybciej i taniej dostarczyć produkt?

„Wystarczy wystawić na Allegro” – mówi jeden przedsiębiorca, już śniąc o milionach. Inny…
Więcej
E-commerce

Zwroty w e-commerce: jak sprawić, by nie zrujnowały Twojego biznesu?

Witaj w królestwie „kup, przymierz, odeślij”. Zwroty w e-commerce stały się tak powszechne…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn