Marketing

Efekt halo w e-commerce: jak pierwsze wrażenie wpływa na Twoją markę? 

A female looking through the customers registered on her laptop to see how many deliveries she has

Wyobraź sobie, że wchodzisz do stylowego sklepu z kosmetykami. Wita Cię ciepłe światło, w tle gra nienachalna muzyka, a sprzedawca wita Cię szczerym uśmiechem. Chociaż jeszcze niczego nie nabyłeś, czujesz, że to miejsce zaoferuje Ci produkty wysokiej jakości… Właśnie doświadczasz efektu halo, czyli specyficznego zjawiska psychologicznego, które jest powszechnie wykorzystywane również e-commerce. Jeśli szukasz praktycznego przewodnika, w którym na przykładach omówiony zostanie efekt halo w e-commerce, ten artykuł jest dla Ciebie!

Na czym polega efekt halo?

Efekt halo ma gigantyczny wpływ na postrzeganie ludzi, marek bądź usług. Polega on na tym, że ludzie mają tendencję do postrzegania jednej cechy w sposób pozytywny i automatycznego przypisywania tej osobie/przedmiotowi innych dobrych cech. Oznacza to, że jeśli uznasz markę X za luksusową, łatwiej będzie Ci uznać ją również za innowacyjną albo cechującą się wysoką precyzją wykonania.

Efekt halo w e-commerce

W pierwszej chwili może Ci się wydać, że efekt halo ma przede wszystkim zastosowanie w relacjach komunikacyjnych twarzą w twarz. Tymczasem odgrywa on bardzo ważną rolę także w handlu internetowym.

Pierwsze wrażenie na klientach firmy coraz częściej robią także w sieci. Gdy nie ma możliwości dotknięcia przedmiotu przed nabyciem, sposób, w jaki marka prezentuje się w Internecie, przyjmuje szczególne znaczenie. Wówczas efekt halo może został wywołany zarówno za pomocą designu strony www, jak i strategii komunikacyjnej w social mediach. To właśnie dlatego powinieneś dokładnie przemyśleć, które kanały będą dla Ciebie najważniejsze, by w pełni wykorzystać to narzędzie.

Zanim użyjesz efektu halo, rozgryź psychologię pierwszego wrażenia

Jak już pewnie zauważyłeś, efekt halo i pierwsze wrażenie mają co nieco wspólnego. W przypadku pierwszego wrażenia dochodzi do automatycznej oceny. Wystarczy ułamek sekundy, aby wyrobić sobie opinię. Pierwsze wrażenie i ocena pojawiają się bardzo szybko, w sposób jak najbardziej intuicyjny. Co jednak najważniejsze – obie wpływają na dalsze decyzje…

Pierwsze wrażenie zamyka się w 50 milisekundach?

50 milisekund może zaważyć o tym, czy człowiek ostatecznie zdecyduje się zrobić zakupy w Twoim sklepie internetowym. Skąd ta liczba? Uznaje się, że opóźnienie ładowania strony internetowej, które wynosi więcej niż 50 milisekund, może skutkować uznaniem strony za powolną. Kto z nas chociaż raz zrezygnował z wejścia na jakąś stronę, ponieważ kazała na siebie zbyt długo czekać, nich rzuci kamieniem!

Przy tak krótkim odcinku czasu wydaje się, że pierwsze wrażenie w marketingu online robisz głównie poprzez bodźce wizualne. Jeśli na tym etapie nie spełnisz oczekiwań, klient z dużym prawdopodobieństwem wybierze inny sklep.

Wniosek: Nie wykorzystasz potencjału pozytywnego efektu halo, jeśli nie zadbasz o pierwsze wrażenie w formie wizualnej. Zadbaj o to, aby Twoja strona wyglądała przyjaźnie i była łatwa w nawigacji.

Najważniejsze elementy wizualne wpływające na efekt halo

Jak zaprojektować swoją stronę, aby robiła dobre pierwsze wrażenie? Skup się na tych trzech filarach:

  • estetyka strony – chodzi o ogólną czytelność oraz odpowiednio dopasowany design,
  • szybkość ładowania strony – bezpośrednio oddziałuje na pozycjonowanie w wyszukiwarkach,
  • możliwości responsywne – według Google m.in. responsywność daje większą szansę na uzyskanie lepszych pozycji w kategoriach organicznych.

Potrzebujesz efektu halo? Wykorzystaj UX i odpowiedni design!

User Experience (UX) i ogólna estetyka współpracują ze sobą, aby zapewnić klientowi optymalną interakcję z produktem. W kontekście efektu halo pozwalają one wywołać wrażenie wiarygodności czy profesjonalizmu marki.

UX powinien skupić się na stronie internetowej Twojego sklepu. To tam potencjalny klient skieruje się w pierwszej kolejności! Zadbaj o to, aby Twoja strona oferowała:

  • logiczny układ treści,
  • prostą nawigację,
  • skuteczne CTA,
  • swobodny dostęp do kontaktu.

Z kolei komunikacja wizualna powinna obrać za cel zbudowanie rozpoznawalności marki, a także przyciągnięcie nowych kupujących. Aby zrobić to skutecznie, powinieneś poświęcić uwagę:

  • spójności wizerunku,
  • atrakcyjności treści,
  • ich dobrej jakości.

Uważa się, że o ile firmy rozumieją znaczenie atrakcyjności strony głównej, o tyle nie gorzej sytuacja wygląda w przypadku stron produktowych. Skutkuje to tym, że ścieżka zakupowa zostanie zakończona (w najlepszym razie) po zaledwie ok. 10 sekundach od trafienia na kartę produktową.

Oni robią to dobrze!

Apple znakomicie rozumie znaczenie komunikacji wizualnej. Produkty tej marki łączą w sobie estetykę i minimalizm. Ikoniczny design zaadaptowany został również do e-commerce. Na stronie internetowej Apple możesz zauważyć bardzo dobrej jakości materiały wizualne. Dzięki temu łatwiej będzie Ci pomyśleć o ich produktach jako innowacyjnych, porządnych, a nawet luksusowych. Efekt halo wykorzysta tutaj moc pierwszego wrażenia estetycznego i przełoży się na postrzeganie wszystkich produktów.

Czytaj więcej…

Uniwersalne strategie budowania wizerunku w oparciu o efekt halo w e-commerce dla Ciebie

Nie masz pomysłu na strategię pozwalającą uzyskać pożądany wizerunk marki? Te praktyczne strategie się sprawdzają!

Opakuj pierwsze wrażenie

Sposób, w jaki pakujesz swoje produkty, ma kluczową rolę w formowaniu efektu halo. Opakowanie okazuje się bowiem integralną częścią doświadczenia zakupowego. Skup się zatem na tym, aby opakowania Twoich produktów:

  • cechowały się odpowiednią estetyką (kompatybilną z filozofią marki),
  • maksymalizowały satysfakcję z unboxingu,
  • wpisywały się w światowe trendy (np. takie jak rosnąca świadomość ekologiczna).

Oni robią to dobrze…

  • Ballet Rosa zapewnia ambasadorom marki paczki promocyjne ze swoimi produktami. Ambasadorzy dzielą się swoimi nowymi nabytkami z obserwatorami (m.in. unboxing).
  • Lush stawia na opakowania z recyklingu. Wiele swoich kosmetyków sprzedaje również bez opakowania, co pozwala wzmacniać wizerunek marki jako proekologicznej.

Po pierwsze eko!

Jednym z najistotniejszych trendów w e-commerce pozostaje ochrona środowiska. Konsumenci zyskują coraz większą świadomość i chcą pomóc swojej planecie. Aby odpowiedzieć na potrzeby klientów, powstają marki specjalizujące się w produktach spod znaku eko. W jaki sposób tworzą one ekopozytywne pierwsze wrażenie?

  • stawiają na zieloną logistykę (np. inteligentne magazyny, przejrzyste zasady współpracy z dostawcami materiałów),
  • współpracują z ekoprzewoźnikami (ograniczającymi przede wszystkim ślad węglowy przesyłek).

Oni robią to dobrze…

Usługi logistyczne w duchu eko wdraża coraz więcej firm na rynku zarówno polskim, jak i światowym. Są to między innymi:

  • DPD rozwój floty elektrycznych samochodów dostawczych, rowery kurierskie, kupowanie energii z certyfikatem,
  • FedExnowoczesne raport emisji, wsparcie ośrodków badawczych, inwestycje w odnawialne źródła energii,
  • SPX umożliwianie konsolidacji dostaw, pełne załadunki, dokładne planowanie tras przejazdów.

Postaw klienta na pierwszym miejscu

Nie zapominaj o bezpośrednim kontakcie z potencjalnym klientem. Zadbaj o personalizację doświadczenia zakupowego, a także o budowanie relacji na podstawie zaufania. Personalizować doświadczenie możesz poprzez dopasowywanie oferty pod konkretnego klienta. Natomiast zaufanie wynikać będzie z transparentności. Uzyskasz ją za pomocą:

  • odpowiednich opisów produktów,
  • dzielenia się opiniami (nawet tymi konstruktywnie krytycznymi),
  • zapewnienia jednoznacznej polityki zwrotów.

Dobra rada: Zadbaj o osoby z niepełnosprawnościami. Postaraj się, aby Twój sklep posiadał zgodność z Web Content Accessibility Guidelines, czyli wytycznymi stworzonymi na podstawie wartości takich jak: funkcjonalność, postrzegalność, zrozumiałość oraz kompatybilność.

Efekt halo może być Twoim sprzymierzeńcem!

Pierwsze wrażenie i jego wpływ na postrzeganie całej marki to wyzwanie, przed którym stoją także sklepy internetowe. Tylko firmy pojmujące siłę efektu halo w e-commerce oraz odpowiednio go wykorzystujące będą w stanie uzyskać trwałą przewagę rynkową.

Chciałbyś dowiedzieć się więcej o tym, co pomaga markom e-commerce rosnąć? Nie zapomnij zaobserwować naszego portalu!

Źródła

1.50 milisekund, od których zależy ocena Twojej strony www przez Google | Labber.pl

2.Szybkość ładowania strony – co warto wiedzieć | Autopay S.A.

3.Szybkość ładowania strony – jak wpływa na ranking w Google? | Kamil Laskowski

4.Fotografia produktowa a konwersje: jak zdjęcia wpływają na decyzje zakupowe klientów

5.Dbamy o środowisko – Ekologiczne działania DPD Polska

6.Zrównoważony rozwój i neutralność węglowa | FedEx

7.SPX Green Mode

8.WCAG 2.1 w skrócie – Dostępność cyfrowa – Portal Gov.pl

9.LUSH

10.Ballet Rosa11.Apple

Wiadomości związane
E-commerceMarketing

Personalizacja w e-commerce w e-commerce: kiedy "Witaj, [Imię]" przestaje działać?

personalizacja w e-commerce to jeden z najważniejszych trendów w e-commerce. Klienci oczekują…
Więcej
E-commerceMarketing

Strategie marketingowe dla małych firm e-commerce na 2025 rok

Nie oszukujmy się – świat e-commerce to nie bajka. Jeśli prowadzisz małą firmę, musisz…
Więcej
E-commerceMarketing

Poradnik SEO dla e-commerce: jak poprawić widoczność sklepu online?

Widoczność sklepu internetowego to kluczowy czynnik, który bezpośrednio wpływa na liczbę…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn