Masz dość tłumu konkurencji i szukasz sposobu na przyciągnięcie klientów? Przeczytaj artykuł do końca i wypróbuj nasze metody oparte na społecznym dowodzie słuszności!
Czym właściwie jest społeczny dowód słuszności?
Czy nie zdarzyło Ci się kupić czegoś, tylko dlatego, że inni tak robią? No właśnie – to jest społeczny dowód słuszności w działaniu.
Dlaczego społeczny dowód słuszności jest tak potężnym narzędziem?
Wynika to z głęboko zakorzenionej prawidłowości, która dawniej umożliwiała przetrwanie. Podążanie za większością miało znaczenie nie tylko w kontekście budowania więzi społecznych i pragnienia bycia częścią jakiejś grupy. Dawało to po prostu szansę przekazania silnych genów potomstwu. Taki stan rzeczy utrzymuje się od zarania dziejów – skoro nasi przodkowie przetrwali, robiąc coś w określony sposób, my też mamy taką tendencję.
Social proof w e-commerce odgrywa kluczową rolę
W kontekście handlu internetowego społeczny dowód słuszności stanowi fundament chęci zakupu. Dzięki jego silnemu oddziaływaniu na poziomie zarówno emocjonalnym, jak i psychologicznym będziesz w stanie wpływać na to, jak konsumenci ocenią wartość Twojego produktu bądź usługi.
Czy współczesne badania potwierdzają znaczenie społecznego dowodu słuszności?
Nielsen postanowił się przyjrzeć temu, komu najbardziej ufają odbiorcy reklam. Chociaż w analizie skupiono się przede wszystkim na tym, komu ufamy, pośrednim wnioskiem jest to, że szukamy opinii innych. Badania Nielsena pokazują, że ufamy przede wszystkim opiniom w sieci i rekomendacjom znajomych. Proste, prawda?
Rodzaje społecznego dowodu słuszności
Społeczny dowód słuszności może mieć wiele form. To, którą z nich wybierzesz, aby budować strategię marketingową swojego sklepu online, powinno zależeć przede wszystkim od charakterystyki konsumenta. Jakie są najpopularniejsze rodzaje social proof dla e-commerce?
Recenzje i opinie kupujących
Opinie klientów powinny być dla Ciebie ważne, ponieważ przytłaczająca większość konsumentów przed zakupem produktu szuka jego recenzji. Badanie Baazarvoice wskazuje, że aż 88% z nas potrzebuje opinii, by odkryć dobro, a także, by je ocenić.
Wykorzystaj recenzje, żeby podbić sprzedaż!
Opinie kupujących mogą skutecznie zwiększyć Twoje dochody. Chcesz mieć tę możliwość na wyciągnięcie ręki? Postaw na działania takie jak:
- zachęcanie do pozostawienia swojej recenzji – możesz np. wysyłać klientom e-mailowe przypomnienia z prośbą o pozostawienie opinii. Sklep z odzieżą taneczną Bodile oferuje rabat osobom, które zostawią swoją opinię na temat dobra,
- dzielenie się opiniami w zakładce produktu – umieść opinie klientów na stronie produktu. Postaw na autentyczność, dlatego nie usuwaj negatywnych komentarzy (zamiast tego postaraj się je konstruktywnie skomentować). Zarówno platforma Allegro, jak i Amazon umożliwia dzielenie się recenzjami z innymi użytkownikami.
Pamiętaj, że opinie klientów to skarb! Nawet zwykłe “Polecam!” może przekonać innych do zakupu!
Kooperacje z influencerami
Skuteczność influencerów pojawia się wówczas, gdy followersi postrzegają ich za osoby godne zaufania oraz autentyczne. Potwierdzenia tego stanu rzeczy można szukać choćby w najnowszym EY Future Consumer Index: 74% kupujących sądzi, że można wierzyć treściom influencerskim, przy czym największe zainteresowanie budzą profile niszowe oraz te należące do mikroinfluencerów.
Jak nawiązać owocne współprace, żeby mieć mocny społeczny dowód słuszności?
Z Twojego punktu widzenia najważniejszy jest dobór odpowiednich influencerów. Najważniejsze to wybrać influencera, który naprawdę wierzy w Twój produkt – wtedy efekty przyjdą naturalnie.
Z tego typu współprac reklamowych korzysta między innymi marka Bloch, która specjalizuje się w odzieży i akcesoriach baletowych. Nawiązuje ona współpracę z obecnymi lub byłymi tancerzami baletowymi na Instagramie – na przykład z @simpledancerslife czy @agataziolkowska_.
Dowiedz się więcej…
- Jak efektywnie wykorzystać influencer marketing w e-commerce? – E-commercetimes.pl
- Jak nawiązać współpracę z mikroinfluencerami: praktyczny przewodnik dla przedsiębiorców e-commerce – E-commercetimes.pl
Odpowiednia certyfikacja to też social proof!
Zakupy w sieci nie dają możliwości fizycznego przetestowania dobra. W efekcie dochodzi do tego, że konsument szuka innych, zastępczych form potwierdzenia jakości produktu. Jedną z form takiej zastępczej gwarancji określonej jakości są certyfikaty.
Twój produkt lub usługa mogą uzyskać “certyfikację” na dwa sposoby:
- poprzez certyfikaty branżowe (np. ISO, Fair Trade, Cruelty Free),
- za pomocą indywidualnych rekomendacji eksperckich.
Wartość danych liczbowych
Certyfikaty, liczby, oceny – to argumenty, które po prostu działają! Przydatność danych liczbowych bierze się z tego, że trudniej z nimi dyskutować – wydają się po prostu same w sobie wiarygodne.
Jakie formy danych liczbowych warto wykorzystać, aby przyciągnąć klientów?
- Liczba klientów, która kupiła produkt.
- Dane, ile lat działasz na rynku.
- Liczba ocen dla produktu,
- Ocena klientów.
- Ilu zadowolonych klientów miałeś dotychczas?
- Ile sztuk produktów zostało?
Dane te możesz umieszczać zarówno w karcie produktu, jak i w zakładce „O nas”. Liczby będą też dobrym rozwiązaniem w przypadku podsumowań, którymi dzielisz się w social mediach.
Case study
Znakomicie podkręcić sprzedaż potrafi między innymi Booking.com. Dzięki jasnemu komunikatowi na stronie danego obiektu potrafi wyzwolić w potencjalnym kupującym poczucie pilności. Jak to robi? Informując na przykład, że „Na naszej stronie pozostał tylko X w tej cenie”. Dla klienta to informacja, że inni uznali ofertę za wartą swojej ceny. Automatycznie staje się on bardziej skłonny wybrać to co inni.
Obecność w mediach
Ludzie uważają firmy obecne w mediach za bardziej wartościowe, ponieważ same media traktują jako bardziej niezależne od tego, co znajduje się w sieci. W Internecie przecież każdy może być ekspertem… Krótko mówiąc, bycie w mediach to pokazanie światu: Hej, jesteśmy tutaj i jesteśmy profesjonalistami w swojej branży!
Chcesz pojawić się w mediach? Wykorzystaj 3 sprawdzone metody!
- Regularnie wysyłaj do branżowych dziennikarzy informacje prasowe – mów nie o swoim produkcie, ale o innowacjach i osiągnięciach, które mogą zainteresować.
- Zapraszaj liderów branży, ekspertów oraz dziennikarzy na eventy organizowane przez swoją markę – wykorzystaj okazję, aby poprosić influencerów o recenzję.
- Nie zapomnij na bieżąco informować, gdzie ostatnio się pojawiła Twoja marka – to szansa, aby pokazać korzystne kooperacje oraz zaznaczyć swoją obecność np. w świecie show-biznesu.
Pułapka mediów społecznościowych
Social media to naturalne środowisko dla testowania możliwości społecznego dowodu słuszności. Już sama silna obecność marki w mediach społecznościowych okazuje się swoistym social proof. Aby jednak maksymalnie wykorzystać potencjał, kluczowe jest:
- umiejętne wykorzystanie opinii (np. tych pochodzących do twórców treści UGC),
- podkreślanie wartości udostępnień i lajków (np. dzielenie się treściami fanów, na których Cię oznaczono, na swoim stories),
- regularne angażowanie społeczności (np. w komentarzach lub poprzez stworzenie unikalnych hashtagów).
Najsilniejszy społeczny dowód słuszności pochodzi z mocnej społeczności!
Bez względu na to, który ze sposobów wykorzystania społecznego dowodu społeczności wybierzesz dla swojej marki, wszystkie łączy jedno: potrzebujesz silnej grupy skupionej wokół marki. Twórz społeczność wokół swojej marki i obserwuj, jak nowi klienci chcą dołączyć do czegoś większego!
Chciałbyś zawsze być na bieżąco z tym, co w trawie piszczy w e-commerce? Nie zapomnij zaobserwować naszego portalu!
Źródła
2.Why ratings and reviews are important for your business | Bazaarvoice
3.Statystyki recenzji online, które powinieneś znać w 2023 r. – Platformy e-commerce
4.BODILE
5.Allegro
7.Siła influencerów: gdy rekomendacja znaczy więcej niż reklama | EY Polska
9.Agata Ziółkowska (@agataziolkowska_) • Instagram photos and videos
10.BLOCH Warszawa (@blochstore_warszawa) • Instagram photos and videos11.Booking.com