E-commerce zmienia sposób zakupów nie tylko młodych ludzi, ale także seniorów, którzy stają się coraz bardziej aktywni w sieci. . Seniorzy jeszcze do niedawna byli postrzegani jako wykluczeni technologicznie. Tymczasem oni coraz sprawniej adaptują się do świata cyfrowego, w tym coraz chętniej robią zakupy w sklepach internetowych. Jednocześnie powstaje jednak pytanie, czy trendy typowe dla pozostałych kupujących odnoszą się również do seniorów? Innymi słowy, czy osoby starsze też zwracają coraz większą uwagę na zrównoważoną konsumpcję? Sprawdźmy, czy ekodostawa dla seniora ma rację bytu w e-commerce!
Co zobaczył senior, gdy trafił do świata internetu?
Chyba największe znaczenie dla zmiany nastawiania do robienia zakupów w sieci miała pandemia koronawirusa. Konieczność poszukiwania alternatywnych, bezpieczniejszych sposobów nabywania dóbr przyciągnęła dotychczas niezainteresowane segmenty rynku do wirtualnych sklepów. Jak mógł wyglądać sklep internetowy dla seniora, który dotychczas robił zakupy wyłącznie w stacjonarnych punktach?
- Prostota dostępu do produktów, które były trudno dostępne w fizycznym sklepie.
- Nieskomplikowany schemat poruszania się po sklepie online – możliwość samodzielnego dozowania sobie informacji o produktach.
- Bezpieczeństwo transakcji – poza płatnościami internetowymi wiele sklepów oferuje opcję zapłaty dopiero podczas dostawy.
- Możliwość korzystania z filtrów, które ułatwiają znalezienie konkretnych produktów.
- Niewielkie koszty dostawy – w niektórych sklepach opcja darmowej dostawy po osiągnięciu danej kwoty zamówienia.
- Dostęp do opinii innych użytkowników.
- Oszczędność czasu i energii – już nie ma konieczności urządzania pielgrzymek promocyjnych. Zaoszczędzony czas można poświęcić na ważniejsze sprawy.
Seniorzy jako grupa społeczna i konsumencka – kim są?
Nasze społeczeństwo się starzeje. Rośnie liczba osób osiągająca jesień życia. Jak wskazują prognozy demograficzne, w 2035 roku seniorzy będą stanowili ok. 27% konsumentów, podczas gdy w 2007 liczyli oni tylko 16%.
Pod względem geograficznym seniorzy preferują mieszkanie w miastach. GUS podał, że w 2022 roku 63% gospodarstw domowych, w których mieszkały tylko osoby w wieku co najmniej 60 lat, było budynkami wielorodzinnymi, zaś 36,8% jednorodzinnymi. W tym samym raporcie czytamy, że większość seniorów pozostaje bierna zawodowo. W miastach było to aż 84% ogółu, na wsiach 84,8%. Dochód na jedną osobę w gospodarstwie, w którym mieszkają wyłącznie osoby starsze, wyniósł 2623 zł. W stosunku do roku 2021 nieco wzrósł (nominalnie o 11,4%), jednak zarazem podniosły się przeciętne wydatki miesięczne.
Ogólny pejzaż demograficzny nie wygląda jednoznacznie zachęcająco. Co prawda seniorzy jako grupa społeczna rośnie liczebnie, jednak ich możliwości nabywcze nie budzą już takiego entuzjazmu… Czy aby na pewno?
Seniorzy lubią kupować w sieci
Raport „Pokolenie Silvers w e-commerce 2022” nie pozostawia złudzeń: 55% emerytów, którzy korzystają z Internetu, robią w nim zakupy. Zmiany widać także w badaniu „Seniorzy w świecie cyfrowym” Fundacji Kobiety e-biznesu. Znajdziesz w nim informacje, rok do roku znacznie rośnie trend w postaci codziennego użytkowania Internetu przez seniorów (robi to 86% z nich)! Raport pokazuje, że osoby starsze wolą korzystać z komputerów do surfowania w sieci, choć jednocześnie coraz popularniejsze stają się także smartfony. Czego ciekawego jeszcze się dowiesz ze sprawozdania Fundacji Kobiety e-biznesu? Przede wszystkim tego, że:
- aż 71% seniorów robiących zakupy w Internecie czyni to przynajmniej raz w miesiącu,
- rośnie częstotliwość nabywania produktów online w tej grupie w ujęciu rok do roku,
- więcej niż 50% chce robić zakupy w sieci jeszcze częściej,
- większość seniorów potrafi samodzielnie kupować w Internecie.
Kim jest senior kupujący w sklepach internetowych?
Seniorzy jako grupa społeczna i konsumencka ma inne zachowania zakupowe oraz nieco odmienne potrzeby. Jak możesz się domyślić, ich postać definiuje w dużej mierze szeroko rozumiana aktywność.
- Grupa bardziej aktywnych emerytów zwykle cieszy się lepszym zdrowiem. W rezultacie częściej decyduje się pozostać aktywna zawodowo. Osoby z tej grupy będą z reguły prowadziły zdrowszy tryb życia, będą miały lepsze warunki mieszkaniowe. Będzie je można uznać za bardziej mobilne oraz chętne do odkrywania nowych technologii.
- Grupa mniej aktywnych seniorów w dużej mierze zostanie zdefiniowana przez swoje ograniczenia. Zazwyczaj będą to osoby, które już przeszły na emeryturę, ponieważ nie dopisywało im zdrowie. Nie będą one tak otwarte w kwestii nowych doświadczeń, jednak paradoksalnie wpłynie to na wzrost ich zapotrzebowania na usługi dostaw do domu.
Dlaczego wciąż tylu seniorów nie idzie za pan brat z e-commerce?
Biznes e-commerce ma wiele do zaoferowania Silver Generation. Chociaż tradycyjnie osoby starsze są przywiązane do idei kupowania w sklepie stacjonarnym, coraz częściej doceniają zalety handlu internetowego. Zakupy stacjonarne są dla nich ważne z racji tego, że:
- mogą obejrzeć produkt na żywo,
- porozmawiać osobiście ze sprzedawcą (w ich oczach fachowcem, który zna swój towar i może wystawić spersonalizowane rekomendacje),
- zwykle obowiązuje swoboda dot. formy płatności (dominacja transakcji gotówkowych nie wprawia w ewentualne zakłopotanie brakiem umiejętności cyfrowych).
Jak pokonać przyzwyczajenie oparte na racjonalnych zaletach zakupów stacjonarnych? Odpowiedzią wydają się sklepy internetowe dedykowane seniorom lub oferujące im specjalne udogodnienia.
Platformy e-commerce mogą stać się atrakcyjne dla seniorów
W e-commerce dla seniorów możemy mówić o dwóch dominujących trendach w kontekście wirtualnych sklepów. Osoby starsze zrobią zakupy w Internacie albo w sklepie firmowym, albo za pośrednictwem platformy e-commerce. Fundacja Kobiety e-biznesu zbadała, które miejsca do robienia zakupów w sieci są znane wśród osób starszych. Liderem okazało się Allegro (90%), ale na podium znalazło się też olx.pl (63%) oraz lidl.pl (53%).
Skąd bierze się popularność tych platform e-commerce?
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że kluczowym czynnikiem jest po prostu użyteczność tych platform w codziennym życiu. Wszystkie te sklepy oferują w końcu mnóstwo wariantów danego produktu (np. suplementów diety, artykułów spożywczych czy odzieży). Przede wszystkim jednak zaspokajają podstawowe potrzeby i robią to często o niższym kosztem niż sklep stacjonarny. Wbrew pozorom na tym nie kończy się atrakcyjność sklepów w sieci. Gdy potrzeby niższego rzędu zostaną zaspokojone, nadchodzi czas na te znajdujące się wyżej w hierarchii potrzeb…
Przyciągnij i utrzymaj – senior jako Twój stały klient
Jeśli zastanawiasz się, co działa na seniorów i zachęca ich do zakupów w danym miejscu, mamy dla Ciebie uniwersalne rady dla biznesów e-commerce! Aby zbudować nowy nawyk u emeryta kupującego w Internecie, powinieneś:
- zapewnić maksymalnie prosty i dostępny interfejs użytkownika,
- zadbać p przejrzystość informacji, które nie będą przytłaczać,
- dostosować ofertę do faktycznych potrzeb swoich potencjalnych klientów,
- zaoferować atrakcyjne ceny i jasne zasady zakupu (np. czytelne zasady promocji),
- pozwolić klientowi wybrać wygodną formę płatności,
- zachęcić kupującego do zakupu poprzez dodatkowe usługi związane z zakupami (m.in. darmową wysyłkę z wniesieniem pod same drzwi, możliwość wyboru formy ekodostawy).
Ekodostawa dla seniora to Twój as w rękawie
Pewnie zastanawiasz się teraz, czy ekologiczne formy dostawy mają faktycznie jakiekolwiek znaczenie dla tego targetu. Konsumenci w podeszłym wieku jak najbardziej dostrzegają rosnące wyzwania klimatyczne. Gdy umożliwisz im w prosty sposób dołączenie do tej rewolucji myślenia o naturze, z dużym prawdopodobieństwem będą co najmniej zaintrygowani.
Wiele zależy od tego, jak implementujesz ekodostawę dla seniora!
Ekodostawa może obejmować różne aspekty, takie jak współpraca z niskoemisyjnymi dostawcami i używanie ekologicznych opakowań. E-commerce oferuje różne podejścia do bardziej przyjaznych dla środowiska form dostarczania towarów. Możesz skupić się współpracy z ekopozytywnymi partnerami logistycznymi takimi jak DHL, SPX czy FedEx. Jakich działań możesz oczekiwać od zrównoważonych dostawców tego typu usług?
- Inwestycji w rozwój floty niskoemisyjnej lub zeroemisyjnej.
- Wykorzystywania przyjaznych dla środowiska opakowań przesyłek.
- Stawiania na bardziej przyjazne naturze centra logistyczne.
- Optymalizacji procesów logistycznych, w tym zarządzania procesami magazynowymi i transportowymi.
Więcej na temat form ekopozytywnej dostawy przeczytasz tutaj…
- Ekologia w transporcie: 5 najważniejszych trendów – E-commercetimes.pl
- Ekologiczne podejście do dostaw: jak zielona logistyka zmienia branżę? – E-commercetimes.pl
Sprawdź, jak robią to inni!
Bardziej ekologiczne formy dostawy w e-commerce dla seniorów to młoda idea, niemniej jednak znajdziemy jej zróżnicowane odsłony także w Polsce:
- DOZ.pl oferuje swoim klientom możliwość odbioru zamówienia stacjonarnie w aptece,
- 4NATURE promuje ekologiczne metody pakowania przesyłek,
- 9design towary wysyłane zazwyczaj w kartonowych paczkach producentów.
Przyszłość ekodostawy dla seniorów leży Twoich rękach!
Ekodostawa jako trend będzie się z dużym prawdopodobieństwem dynamicznie rozwijał w różnych segmentach rynkowych, w tym w Silver Generation. Aby było to jednak możliwe, konieczne są zarówno zmiany systemowe, inwestycje oraz optymizm społeczny. Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco na temat trendów w e-commerce, obserwuj nasz portal!
Źródła
1. Zabrocki R., Seniorzy jako segment konsumencki w usługach gastronomicznych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 865: Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 38, 2005, s. 196, Seniorzy jako segment konsumencki w usługach gastronomicznych
2.Sytuacja osób starszych w Polsce 2022
3.Seniorzy: silna grupa nabywcza i świadomi konsumenci – eGospodarka.pl – Raporty i prognozy
4.Seniorzy kupują coraz więcej w internecie. Raport
5.GoGreen – DHL eCommerce – Polska
6.Zrównoważony rozwój i neutralność węglowa | FedEx
10.Ekologiczna wysyłka. Jak robią to polskie e-sklepy? – MamSklep.pl