Instagram posiada ponad 2,6 mld użytkowników. Każdego dnia odwiedza go 500 mln osób, które spędzają na nim średnio 24 min. Jak e-commerce może wykorzystać ten potencjał? Jaką strategię marketingową wybrać?
Jak wykorzystać popularność do promocji biznesu?
Wszyscy lubimy oglądać zdjęcia oraz krótkie materiały dające rozrywkę. Instagram połączył zabawę z perspektywą biznesową. Kiedy powstał jego głównym zadaniem, była wymiana zdjęć. Jednak od tego czasu przeszedł wielką przemianę, stając się również platformą handlową.
Obecnie platforma jest wielkim graczem biznesu, który świadczy usługi e-commerce. Sprzedaż produktów oraz usług przez kanały Instagrama stała się powszechna, naturalna i łatwa. Wykorzystanie strategii marketingowych wywołało rozwój e-commerce na Instagramie. Efektem jest: zachęcanie użytkowników do podejmowania działań (CTA): czyli kupna.
Jak biznes zarabia na popularności Instagrama?
- 60,3 mld dolarów dochodu wygenerował Instagram w 2023 r. (1).
- Ponad 200 mln firm promuje swoje produkty lub usługi na Instagramie,
- a 90% użytkowników śledzi przynajmniej jedno konto biznesowe (2).
- 81% użytkowników odwiedza platformę, w celu znalezienia usługi lub produktu.
- 44% użytkowników kupuje na Instagramie raz w tygodniu.
Jakie są główne korzyści z obecności e-handlu na trzeciej najpopularniejszej platformie społecznościowej?
Zalety wdrożenia strategii marketingowych na Instagramie wydają się oczywiste, a ich skutek odczuje np. e-commerce.
- Wzmocnienie widoczności marki
- platforma pozwala ekspozycje produktów, umożliwiając widoczność dla szerokiego grona odbiorców.
- Użycie hashtagów i angażujących treści jest sposobem na wyróżnienie się w świecie rywalizacji o uwagę klienta.
- Ułatwienie zakupów przez naturalne doświadczenie
- Instagram wykorzystuje metodę sprzedażową: visual shopping, która pozwala na komfortowe zakupy.
- Przez umożliwienie tagowania produktów w: postach, relacjach, rolkach
- umożliwia użytkownikom łatwe odnalezienie i kupienie produktu.
- Kupowanie obrazem
- przykuwające uwagę obrazy razem z dobrze napisanymi opisami zachęcają użytkowników do kupowania.
- Metoda visual shopping działa na wyobraźnie i pragnienia użytkowników do bycia częścią większej społeczności, do wpisywania się w trendy modowe.
- Znaczącą rolę odgrywają influencerzy, czyli osoby rozpoznawalne. Użytkownicy Instagrama śledzą i naśladują ich wybory
- np. dotyczące ubrań, polecanych usług lub innych produktów.
- Budowanie społeczności
- zbudowanie rozpoznawalnej marki przyciągnie użytkowników, a dostarczanie wartościowy treści przełoży się na:
- lojalność do marki oraz podejmowanie decyzji zakupowych (3).
- zbudowanie rozpoznawalnej marki przyciągnie użytkowników, a dostarczanie wartościowy treści przełoży się na:
Wybrane strategie e-commerce na Instagramie
- Dostosuj profil na platformie do swojej marki e-commerce
- wizerunek jest podstawową wartością, którą ma wpływ na powodzenie każdej innej strategii sprzedażowej. Dlatego powinien przekazywać użytkownikowi (klientowi), to, czym jest marka oraz kształtować jego opinie na jej temat.
- Powinien być jednocześnie stworzony z pomysłowością, aby zachęcić klientów, a w tym samym czasie wyglądać profesjonalnie dla zachowania wiarygodności.
- Strona wizualna przyciągnie i zatrzyma klienta. Przyjemny design, rozmieszczenie treści i łatwość ich odnalezienia jest obecnie wymagane.
- Zawierać niezbędne informacje o marce, jak:
- Nazwa sklepu e-commerce,
- opis biznesu oraz oferty sprzedażowej,
- profesjonalne zdjęcie,
- link do strony sklepu e-commerce (jeśli prowadzi sklep poza platformą).
- wizerunek jest podstawową wartością, którą ma wpływ na powodzenie każdej innej strategii sprzedażowej. Dlatego powinien przekazywać użytkownikowi (klientowi), to, czym jest marka oraz kształtować jego opinie na jej temat.
- W opisie profilu używaj słów kluczowych, które zwiększą jego widoczność w wyszukiwarce.
- Biznesy prowadzące również działalność w formie stacjonarnej: powinny zamieścić informacje o adresie sklepu oraz godzinach jego pracy.
- Umożliwiać nawiązanie kontaktu za pomocą preferowanych metod,
np. za pomocą.
- e-maila,
- telefonu,
- WhatsAppa itp.
- Wykorzystaj Instagram features
- pozwoli to na zakupy reklamowanych produktów.
- Dodanie Instagram features pozwoli na bezpośrednie kupowanie zamieszczonych w profilu produktów, bez przekierowywania na zewnętrzne strony. Poprawianie jest w ten sposób doświadczenie sprzedażowe klienta.
- Jest to wygodne dla klienta i uczyni zakupy przyjemniejszymi (shopping experiance),
- zapewni klientom doświadczenie omnichannel, oznaczające obecność tam, gdzie są Twoi klienci i obsługę ich wtedy, gdy jest to dla nich wygodne.
- W przypadku posiadania zewnętrznej strony sklepu, na Instagramie koniecznie zapewni dostęp do takich samych usług.
- A to z powodu tego, że klienci, którzy poznali wartości firmy na stronie internetowej, oczekują takich samych podczas zakupów na Instagramie.
- Sklep na Instagramie pozwala na stworzenie cyfrowego katalogu produktów, a klientowi na ich poznanie bez konieczności opuszczania aplikacji.
- Upewnij się, czy twój sklep spełnia wszystkie kryteria przed rozpoczęciem sprzedaży na Instagramie.
- Dowiedz się, jak poruszać się po ustawieniach sklepu.
- Poświęć czas na stworzenie katalogu produktów: zawierającego zdjęcia, ceny i opisy.
- Ideą sklepu Instagrama jest stworzenie metody poprawiającej CR.
- Zdywersyfikuj swoją internetową obecność
- używaj:
- postów,
- rolek,
- opowieści
- upewnij się, że otagowujesz produkty.
- Zainwestuj w płatne reklamy Instagrama
- Współpracuj z influencerami
- w 2023 r. 76,6% handlowców używało influencerów,
- statystyki wskazują, że infuenerzey mający od 1000 do 10000 followersów to 65,39% na świecie
- Twórz społeczności i zachęcaj je do tworzenia treści (user-generated)
- ok. 79% klientów twierdzi, że treści wygenerowane przez innych użytkowników zachęciły ich do decyzji kupna.
- To dowodzi, że nie tylko influenerzy, lecz również treści tworzone przez użytkowników przyczyniają się do decyzji kupna.
- Używaj hasztagów
- hashtagi się nie starzeją, są efektywne,
- istotność hashtagu jest ważniejsza od ilości hashtagów w poście,
- używaj geotagów do swoich postów, rolek i relacji.
- Postaw na rozrywkę i angażujące treści
- publikuj treści przynoszące rozrywkę, ale łatwe w zrozumieniu,
- używaj grywalizacji (gamification),
- np. dodając puzzle, wyzwania
- Używaj AR (Augmented Reality) ads
- Reklamy AR na Instagramie pozwolą stworzyć bardziej wciągające doświadczenia dla klientów.
- Duże znaczenie odgrywa ich personalizacja. Prowadzi do lepszego targetowania użytkowników.
- Monitoruj trendy. (4)
Firmy e-commerce promujące się na Instagramie
- Cupshe
- jest odzieżowym sklepem e-commerce dla kobiet. Prowadzi sprzedaż strojów kąpielowych oraz sukienek.
- Różnorodny wybór odzieży pozwala zyskać popularność i wyróżnić się na handlowym rynku.
- Jego popularność została zbudowana dzięki:
- Postom karuzelowym (carousel post),
- rolkom (reels),
- opowieścią (stories).
- Kluczem do ich sukcesu jest zróżnicowanie i umiar,
- niektóre treści są zabawne, inne poważne.
- FuzzYard
- to globalna firma e-commerce oferująca produkty dla zwierząt domowych. FuzzYard mówi o sobie, że robi to ze stylem!
- Obecnie 5000 retailers działa w 20 krajach, promując sprzedaż akcesoriów dla zwierząt domowych. Zamieszcza wyjątkowe treści w opowieściach Instagrama:
- Na portalowym profilu są wypozycjonowane i skategoryzowane, co umożliwia łatwe odnalezienie interesującej nas opowieści,
- opowieści są autorstwa zwyczajnych klientów, których zwierzęta używają produktów FuzzYard.
- Gymshark
- jest brytyjskim producentem i sprzedawcą odzieży fitness. Sprzedaje także odzież sportową i akcesoria.
- Gymshark połączył działania swojej firmy z promocją zdrowego stylu życia. Dzięki temu marka e-commerce zyskała 5 mln followersów na Instagramie.
- Promocja marki e-commerce wymaga ciągłego powtarzania motywu, który trafi do odbiorców,
- w tym przypadku klienci nie kupują produktu, a styl życia.
- Promocja marki e-commerce wymaga ciągłego powtarzania motywu, który trafi do odbiorców,
- Snuggy
- jest firmą e-commerce z branży tekstylnej, która z humorem promuje swoje produkty na Instagramie.
- Jak kupno koca może przynieść radość? Snuggy podpowiada, że może przynieść szaleństwo do przytulnego domu.
- Marka skupiła się na budowaniu zaufania, co oparła na trzech fundamentach:
- reputacja Snuggy została potwierdzona przez TrustPilot (globalną stronę z recenzjami użytkowników),
- akceptacji programu Buy Now & Pay Later,
- informacji o publikacjach w uznanych mediach, które opisywały firmowe produkty.
- Pomogły treści publikowane przez influencerów oraz społeczności użytkowników (user-generated).
- Przykładem tej promocji jest post opublikowany przez Nathana Henry z Georgie Shore, który zyskał 1,4 mln followersów.
- Post zawierał kod zniżkowy dla swoich followersów.
- Przykładem tej promocji jest post opublikowany przez Nathana Henry z Georgie Shore, który zyskał 1,4 mln followersów.
- Smiggle
- jest angielskim sklepem oferującym akcesoria szkolne dla dzieci. Firma wykorzystuje Instagram giveaways.
- Jest to szczególny rodzaj promocji, odbywa się w formie konkursu, związanego z dawaniem wyzwań:
- polegających na rozwiązywaniu zadań.
- W przypadku rozwiązania jednego (lub kilku) wygrany uczestnik otrzymuje nagrodę.
- W ten sposób zwiększana jest liczba odbiorców oraz ich zaangażowanie. (5)
- Jest to szczególny rodzaj promocji, odbywa się w formie konkursu, związanego z dawaniem wyzwań:
- jest angielskim sklepem oferującym akcesoria szkolne dla dzieci. Firma wykorzystuje Instagram giveaways.
Wady dla e-commerce na Instagramie
Prowadzenie sprzedaży na Facebooku oraz Instagramie wiąże się z dostosowaniem do prawnych wymagań Mety (właściciela). Warto się z nimi zapoznać, by być na bieżąco:
- Zainteresowanie klienta
- wzbudzenia zainteresowania produktami lub marką e-commerce wymaga regularnej publikacji treści.
- Co jest trudne dla mniejszych firm. Zwłaszcza jeśli głównym kanałem sprzedażowym jest strona, a Instagram służy tylko do promocji (6).
- Utrata danych i możliwości ponownego zyskania klienta
- jeśli prowadzisz swoją działalność e-commerce wyłącznie na Instagramie, w momencie check-outu tracisz dostęp do danych umożliwiających targetowanie klientów.
- Brak kontroli nad doświadczeniem zakupowym klienta
- prowadząc sprzedaż wyłącznie na Instagramie, promuje się portal.
- Klient nie zyskuje doświadczenia sprzedawanej marki.
- prowadząc sprzedaż wyłącznie na Instagramie, promuje się portal.
- Opłaty manipulacyjne
- sprzedawcy e-commerce, który założyli sklep za pośrednictwem aplikacji Facebook i Instagram w Shopify muszą liczyć się z opłatą manipulacyjną za transakcje sprzedażowe.
- Ograniczenie publikowanych treści
- tekst w poście jest ograniczony do 2200 znaków,
- co powoduje, że można zamieścić do 10 zdjęć w jednym poście.
- Fałszywi śledzący oraz 20% użytkowników, którzy kasują swoje konta po miesiącu, powoduje utratę relacji (7).
Instagram jest portalem społecznościowym o ogromnych zasięgach. Umożliwia dotarcie w miły i przyjemny sposób do szerokiego grona odbiorców. Jest często używany niezależnie od płci:
- 50,7% użytkowników to mężczyźni,
- 49,3% to kobiet.
Dodatkowo może być doskonałym narzędziem sprzedażowym, skierowanym do pokolenia Z (to 70% użytkowników portalu).
Z tego powodu wybranie odpowiedniej strategii marketingowej zezwoli na dostęp do klientów, których wezwanie do zakupów (CTA) może być kluczem do sukcesu sprzedażowego e-commerce.
Śledź nasz portal, zgłębiaj tajniki świata e-commerce. Znajdziesz tuy użyteczne i inspirujące treści do wykorzystania w biznesie.
Źródła:
- Salma Habib, Top 10 Strategies To Use Instagram For Your E-Commerce Store in 2024, https://blog.converted.in/, 28.12.2023 r., https://blog.converted.in/en-us/blog/instagram-for-e-commerce-2024 (dostęp z dn. 3.04.2024 r.).
- Instagram Trends Research Study (Facebook-commissioned survey of 4,500 Instagram active users ages 18–50 in AU, BR, DE, FR, IN, JP, KR, UK, US), Ipsos, Listopad 2020 r.
- How Instagram Boosts Brands and Drives Sales, https://www.facebook.com/, 6.02.2019 r., https://www.facebook.com/business/news/insights/how-instagram-boosts-brands-and-drives-sales (dostęp z dn. 3.04.2024 r.).
- Rohit Shewale, Instagram Statistics – Global Demographics & Trends (2024), https://www.demandsage.com/, 11.01.2024 r., https://www.demandsage.com/instagram-statistics/#:~:text=With%202.4%20billion%20active%20users,%2C%20Messenger%2C%20and%20Instagram).&text=2.7%20billion. (dostęp z dn.3.04.2024 r.).
- Sposoby robienia zakupów na Instagramie, https://help.instagram.com/, https://help.instagram.com/465338663964342 (dostęp z dn. 3.04.2024 r.).
- THE BUSINESS OF INSTAGRAM. HOW TO GROW AND SCALE YOUR SMALL BUSINESS, https://nawbo.org/, https://nawbo.org/sites/nawbo/files/The-Business-of-Instagram_V8.pdf (dostęp z dn. 3.04.2024 r.).
- Trend Report, Instagram, 2023, https://scontent-waw2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.8562-6/10000000_3375977166009043_8018717491103560214_n.pdf?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=e280be&_nc_ohc=rK1Obs7_ReAAX_2A0OD&_nc_ht=scontent-waw2-1.xx&oh=00_AfCF9nptihnn-wOK7ha0ZRiAJ9NcpXlCiltk-nTs3j75zA&oe=66131E74 (dostęp z dn. 3.04.2024 r.).
- Dayna Winter, Everything You Need To Know About Instagram Marketing In 2024, https://ecommercefastlane.com/, 22.03.2024 r., https://ecommercefastlane.com/everything-you-need-to-know-about-instagram-marketing-in-2024/ (dostęp z dn. 3.04.2024 r.).
Przypisy:
- Mansoor Iqbal, Instagram Revenue and Usage Statistics (2024), https://www.businessofapps.com/, 23.02.2024 r., https://www.businessofapps.com/data/instagram-statistics/ (dostęp z dn. 5.04.2024 r.).
- Jack Shepherd, 25 Essential Instagram Statistics You Need to Know in 2024, https://thesocialshepherd.com/, 26.02.2024 r., https://thesocialshepherd.com/blog/instagram-statistics# (dostęp z dn. 5.04.2024 r.).
- Instagram Sales: The Hidden Abyss Of E-Commerce, https://www.go-globe.com/, 14.08.2023 r., https://www.go-globe.com/instagram-sales-the-hidden-abyss-of-e-commerce/ (dostęp z dn. 5.04.2024 r.).
- Top 10 Strategies To Use Instagram For Your E-Commerce Store in 2024.
- Will Blunt, 7 Examples of First-Class eCommerce Instagram Marketing, https://www.shortstack.com/, https://www.shortstack.com/blog/ecommerce-instagram-marketing-examples#2-smiggle (dostęp z dn. 5.04.2024 r.).
- Instagram Sales: The Hidden Abyss Of E-Commerce.
Instagram Checkout: Risks and Rewards for Ecommerce Businesses, https://boldist.co/marketing-strategy/should-i-sell-on-instagram-checkout/ (dostęp z dn.5.04.2024 r.).