E-commerce

Platformy e-commerce dla małych firm: którą z nich wybrać?

Young black businessman showing tablet with online shop website on screen, creative collage. Panorama

Jeśli prowadzisz niewielki biznes, na pewno widzisz, że niełatwo dotrzeć do klienta, jeśli nie istniejesz w sieci. Więcej – jeśli nie masz w Internecie własnego sklepu. Aby skutecznie docierać do kupujących, małe biznesy chętnie sięgają po rozwiązania oferowane przez platformy e-commerce. Które platformy e-commerce są najlepsze na start? Jak wybrać najefektywniejsze rozwiązanie? 

Podstawowe kryteria wyboru platformy e-commerce dla małych firm

Stojąc przed decyzją na temat tego, w ramach jakiego serwisu uruchomić swój sklep internetowy, możesz czuć się zagubiony. Nic dziwnego – w końcu nie można wybrać wszystkich opcji jednocześnie. Po pierwsze z tego powodu, że często brak odpowiednich środków finansowych, po drugie – nie mamy mocy przerobowej, dzięki której profesjonalnie obsłużymy wszystkie witryny. Jak więc wybrać najlepszą platformę e-commerce dla swojego biznesu? Uwzględnij te czynniki:

  • popularność platformy wśród swojego potencjalnego targetu – postaraj się sprawdzić, czy strona będzie łatwo widoczna dla klientów; określ, jaką pozycję w jej ramach ma Twoja konkurencja,
  • koszty – upewnij się, że jesteś w stanie sprostać opłatom za korzystanie z platformy, w tym prowizjom od sprzedaży czy cenom dodatkowych funkcjonalności,
  • prostota obsługi – postaw na intuicyjność interfejsu, łatwość zarządzania sklepem i jego konfiguracji,
  • bogactwo funkcji oraz integracji – sprawdź, czy istnieje możliwość połączenia sklepu ze sprawdzonymi narzędziami marketingowymi, systemem płatności online czy preferowanymi opcjami dostawy,
  • wsparcie techniczne – platforma e-commerce powinna oferować usługę w postaci pomocy technicznej, a także dostęp do materiałów szkoleniowych,
  • skalowalność sklepu – możliwość rozbudowy sklepu w dalszej perspektywie czasowej.

Kieszonkowy przegląd trzech najpopularniejszych platform e-commerce

Poznaj najważniejsze zalety i wady popularnych platform e-commerce. Gotowy? Zaczynamy!

Shopify

Jedną z powszechnie docenianych zalet Shopify jest intuicyjność interfejsu użytkownika. Dzięki niemu nawet osoba bez doświadczenia w tworzeniu stron www może mieć swój sklep. Użytkownicy doceniają bogaty zestaw narzędzi i funkcji takich jak:

  • panel analityczny,
  • narzędzia marketingowe,
  • zarządzanie zapasami,
  • możliwość integracji z wieloma aplikacjami od zewnętrznych dostawców.

Shopify oferuje również wsparcie techniczne, które jest dostępne 24/7. Od strony dostawy platforma jak najbardziej umożliwia integrację z usługodawcami oferującymi ekopozytywne usługi logistyczne. Na polskim rynku będą to m.in. tacy przewoźnicy jak:  FedEx, SP Express oraz DHL.

Czytaj więcej…

Jeśli chodzi zaś o wady, największą w przypadku Shopify są stosunkowo wysokie opłaty. Platforma e-commerce umożliwia płatności wyłącznie w dolarach amerykańskich, tak więc koszt prowadzenia sklepu zależy od wahań walutowych.

Co składa się na cenę funkcjonowania na Shopify?

Aby mieć sklep na Shopify, trzeba uwzględnić kilka kwestii – nie tylko stałą opłatę abonamentową. Poza tą ceną, którą rozliczasz w formie miesięcznej bądź rocznej, są jeszcze trzy inne typy płatności:

  • koszty operatorskie dla płatności (idzie do konkretnego podmiotu),
  • koszt obsługi transakcji (idzie do Shopify),
  • koszt dodatkowych aplikacji sklepowych.

Ile więc trzeba konkretnie zapłacić za swój sklep na Shopify?

Wszystko zależy od tego, który z planów wybierzesz. Do wyboru masz cztery formy współpracy. Ich ceny w sierpniu 2024 roku wahały się między 32 USD a 2300 USD. Dodaj do tego opłaty operatorskie – zależne od planu i ilości wykonanych transakcji. Nie zapomnij o cenach aplikacji, które mogą wynieść na przykład dla Shogun – 39$, a dla Referal Candy 49$ + prowizja liczona od zysku.

WooCommerce

Kolejną platformą e-commerce rekomendowaną dla niewielkich biznesów jest WooCommerce. Rozwiązanie to będzie szczególnie elastyczne z uwagi na możliwość potraktowania go jako wtyczki do WordPressa. WordPressa, który już w 2022 roku dominował na rynku CMS – osiągał 62%.

Główne zalety WooCommerce jako platformy e-commerce dla małych firm

Platforma jest w pełni darmowa. Jedynymi inwestycjami będą tę domenę i hosting, a ewentualnie także w rozszerzenia. Przydatnymi wtyczkami, w które być może warto zainwestować, będą te ułatwiające zarządzanie zamówieniami czy oferujące wybór metody płatności bądź wysyłki.

Jeśli zdecydujesz się na implementację tej opcji, możesz ponadto liczyć na bogatą bazę zasobów edukacyjnych oraz rozbudowaną społeczność użytkowników. Docenisz z pewnością duże możliwości personalizacji, jak również wysokie bezpieczeństwo takiego sklepu.

Jedna spora wada WooCommerce

Nie będzie jednak wyłącznie różowo… Główną wadą WooCommerce jest konieczność posiadania podstawowej wiedzy technicznej, bez której ciężko postawić sklep. Jak ciężko?

  • Przed otwarciem sklepu w sieci musisz mieć gotową stronę www na WordPressie.
  • WooCommerce oferuje wiele opcji konfiguracji, co może początkowo przytłaczać.
  • Wtyczki oraz motywy mogą wymagać dodatkowej instalacji i konfiguracji.
  • Jeśli Twój sklep ma być bezpieczny dla kupujących, musisz zaimplementować certyfikaty SSL, zabezpieczenia płatności, a także różne formy ochrony danych osobowych.
  • Szybkość strony wymaga optymalizacji pod tym kątem. Musisz rozumieć na przykład, jak poddać jej obrazy, a także wiedzieć, czym jest cache’owanie.
  • Zarządzanie treścią, marketingiem oraz obsługą klienta wymaga znajomości panelu WooCommerce.

Wix

W zestawieniu znalazło się również miejsce dla Wix. Przekonaj się dlaczego!

Zalety platformy Wix

Wix jako platforma e-commerce oferuje łatwość użytkowania, w tym intuicyjny kreator stron. Spokojnie mogą z niego skorzystać nawet osoby bez specjalnego doświadczenia technicznego. Równie ważną kwestią są przystępne ceny Wix. Chociaż stronę możesz w tym formacie mieć za darmo, trzeba sobie zadać pytanie, czy będzie ona wystarczająca dla poważnego biznesu. Plany premium rozpoczynają się już od 44 zł za miesiąc w abonamencie rocznym (+23% VAT), kończą na 680 zł (+23% VAT) w opcji Business Elite. W ofertach planów (poza Light) zapewnione są różne funkcjonalności, w tym m.in.:

  • obsługa klienta w języku angielskim 24/7,
  • możliwość przyjmowania płatności,
  • przestrzeń dyskowa,
  • możliwości operacyjne e-commerce.

Wady Wix

Chyba największą wadą sklepu postawionego za pomocą platformy Wix jest ograniczenie funkcjonalne. Gdy weźmiesz pod uwagę dostępne funkcje i porównasz je z innymi platformami e-commerce, zobaczysz różnice. Jakie dokładnie?

  • Wix w porównaniu WooCommerce oferuje mniejsze możliwości personalizacji (wynika to z ograniczonego dostępu do kodu źródłowego).
  • Wix ma zamknięty ekosystem. Oznacza to, że nie będą w nim działać wtyczki do rozbudowy sklepu spoza Wix App Market.
  • Wix nie posiada zaawansowanych funkcji analitycznych ani automatyzujących marketing.

Mała firma potrzebuje dużych możliwości platformy e-commerce!

Wybór platformy e-commerce dla swojej niewielkiej firmy to kluczowy katalizator rozwoju. Na rynku mamy dostępny cały szereg rozwiązań dedykowanych handlowi w sieci. Wix, WooCommerce, Shopify – to tylko trzy spośród nich. Każda z tych platform ma swoje mocne i słabe strony. Decydując się na otwarcie własnego sklepu w Internecie, na spokojnie dokonaj analizy.

Zwróć uwagę w szczególności na opcje adaptacyjne, funkcje analityczne oraz ofertę wsparcia. Nie zapomnij o możliwościach personalizacji czy integracji z dowolnymi formami płatności. Tylko wówczas podniesiesz realnie szansę na swój sukces! Temat Cię zainteresował? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat rozwiązań dla e-commerce, koniecznie obserwuj nasz portal!

Źródła

1.Zrównoważony rozwój i neutralność węglowa | FedEx

2.SPX

3.GoGreen – DHL eCommerce – Polska

4.Ile kosztuje prowadzenie sklepu Shopify w Polsce? Sierpień 2023 – WeCanFly

5.Ile kosztuje prowadzenie sklepu Shopify w Polsce?

6.Shopify Pricing – Setup and Open Your Online Store Today – Free Trial

7.Ile kosztuje prowadzenie sklepu na Shopify w Polsce w 2024 r?

8.60+ WordPress Market Share & CMS Statistics (2023) | Envisage

9.Jak założyć sklep internetowy na WordPress w 2024 roku?

10.Wtyczki WooCommerce – rozszerz funkcjonalności sklepu na WordPress!

11.WooCommerce co to jest, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku | Sempire

12.Oferta Wix | Rozszerz swój i Plan i przejdź do Premium

13.Ile kosztuje strona na Wix? Wix cennik na 2024 rok

Wiadomości związane
E-commerce

Mikroinfluencerzy: jak sprzedawać w e-commerce bez miliona followersów

Nie masz budżetu na reklamę z gwiazdą Netflixa ani na współpracę z influencerką, która nosi…
Więcej
E-commerce

Automatyzacja marketingu w e-commerce: mniej roboty, więcej robotów

Masz newsletter, kampanię w social mediach i promocję, która „kończy się już jutro od…
Więcej
E-commerce

Fulfillment w e-commerce: czy warto oddać paczki w cudze ręce?

Prowadzisz sklep internetowy, a Twój salon powoli zamienia się w magazyn? Kurierzy mijają się w…
Więcej
Newsletter

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
LinkedIn