Coraz więcej konsumentów zaczyna przywiązywać wagę do tego, jak ich decyzje zakupowe oddziałują na przyrodę. Chociaż rynek wydawniczy uważany jest za branżę o stosunkowo niewielkim wpływie środowiskowym, również on staje przed wyzwaniem dostosowania się do zmian. Znaczenie zyskuje w tym kontekście ekodostawa na rynku książki. Sprawdź, jak to innowacyjne podejście do logistyki i marketingu zmienia branżę i wpływa na sukces finansowy!
Ekodostawa w e-commerce: klucz do sukcesu
Możliwość wyboru ekodostawy podbiła serca osób robiących zakupy w sieci. To kompleksowe podejście do minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko już dziś ma wielu zwolenników. Jest to wynik rosnącej świadomości ekologicznej.
Jak wynika z szóstej edycji badania EKObarometr, aż 68% kupujących sądzi, że istotnym jest, aby producenci włączają się w działania ekologiczne i prośrodowiskowe. W tym samym raporcie czytamy, że prawie połowa respondentów (46%) stwierdziła, iż stara się sięgać po marki zaangażowane w walkę ze zmianami klimatu. Gdy natomiast skupimy się na polskim rynku, SEC Newgate ESG Monitor 2023 podaje, iż – choć Polacy mają większą świadomość zrównoważonego rozwoju – wciąż wyraźnie pozostają poniżej średniej światowej.
Zaimplementuj ekodostawę na rynku książki i patrz, co z tego wyniknie
Wyobraź sobie sytuację, w której kupujesz książki w sieci. Sklepy internetowe oferują tytuły dostępne powszechnie u różnych sprzedawców. Mają oni niemal identyczne ceny. Co mogłoby Cię skłonić do zakupu książki w danym sklepie, jeśli odpada kryterium ceny detalicznej?
Najpotężniejszą bronią w arsenale marketingowców będą w tym przypadku:
- działania pozwalające na stworzenie pożądanego wizerunku,
- ograniczenie wątpliwości zakupowych.
W jakim kierunku powinny pójść zatem działania PR-owe? W tym, który będzie kompatybilny z wartościami istotnymi dla kupujących.
Do kogo powinieneś kierować swoje przekazy?
Chociaż strategie marketingowe będą się różnić choćby z uwagi na wiek, płeć czy gusta czytelników, ogólnie można powiedzieć, że mamy pewne trendy społeczne. W przeprowadzonym przez Bibliotekę Narodową badaniu „Stan czytelnictwa w Polsce” znajdziemy takie wnioski:
- książki czytają przede wszystkim osoby studiujące oraz uczące się (68%),
- częściej czytają kobiety niż mężczyźni (stosunek 50% do 36%),
- procentowo więcej książek czytają osoby z wyższym wykształceniem niż te z podstawowym bądź gimnazjalnym (54% vs. 27%),
- starsze osoby czytają mniej niż nastolatkowie (wiek 15 – 24 lat: K = 55%, M = 40%; wiek powyżej 70 lat: K = 36%, M = 25%).
Oznacza to, że w przypadku pracy dla wydawnictwa popularnego z większym prawdopodobieństwem będziesz prowadzić kampanie skierowane do młodych kobiet z wyższym wykształceniem.
Gdzie kupujemy książki?
Zmieniają się preferencje kupujących. Co znamienne, w badaniu CBOS z 2011 roku możemy przeczytać głównie o sposobach nabywania książek w świecie realnym. W raporcie tym podzielono sposoby nabywania książek na 4 kategorie (tj. zakup nowych, pożyczanie od znajomych, korzystanie z bibliotek, nabycie z drugiej ręki). Nie ma tam słowa o Internecie. Pamiętajmy jednak, że to dopiero 2011 rok i – przynajmniej w Polsce – etap nauki chodzenia dla Internautów.
Wraz ze wzrostem znaczenia sieci zwiększa się chęć robienia zakupów online. V edycja badania „Czytelnicy w sieci” autorstwa Lubimyczytać.pl oraz Polskiej Izby Książki wykazała, że książki drukowane najczęściej kupujemy w księgarni internetowej, w drugiej kolejności w księgarni stacjonarnej. Skupmy się jednak na zakupach w Internecie…
Konsumenci mogą kupować książki online za pośrednictwem:
- księgarni internetowych danego wydawnictwa,
- sklepów e-commerce oferujących produkty różnych marek,
- portali aukcyjnych B2B.
We wszystkich przypadkach możliwe jest wprowadzenie opcji ekodostawy.
Dlaczego warto postawić na ekodostawę?
Ekopozytywne podejście do logistyki jest ważnym czynnikiem decydującym o nabyciu dobra. Oznacza to, że księgarnie internetowe, które wprowadzają tego typu rozwiązania, mogą liczyć na:
- lojalność stałych klientów,
- napływ nowych interesantów podzielających wartości ekologiczne,
- redukcję kosztów operacyjnych w dłuższej perspektywie.
Na tym jednak nie kończy się użyteczność ekodostawy na rynku książki! Wdrażając to prośrodowiskowe rozwiązanie, budujesz wizerunek firmy. Otoczenie postrzega Twój biznes jako świadomy społecznie. Gdy weźmiemy pod uwagę, dla jak dużego odsetka konsumentów wartości ekologiczne są ważne, zyskujesz satysfakcjonującą bazę potencjalnych klientów. Ponadto zwiększasz swoją konkurencyjność i redukujesz koszty operacyjne w dłuższej perspektywie.
Ekodostawa na rynku książki może mieć różne oblicza
Wprowadzenie ekodostawy do oferty księgarni online skłania do wypróbowania kilku wariantów działań. Każdy z wymienionych przyczynia się do kreowania zrównoważonego modelu biznesowego. Jest to niezwykle ważne w kontekście idei odpowiedzialności społecznej.
Najczęściej wykorzystywanymi odmianami ekodostaw mogą być te rozwiązania…
Transport nisko- lub zeroemisyjny
W kontekście dostaw książek transport okazuje się jednym z najważniejszych źródeł emisji gazów cieplarnianych. Udostępnienie klientom możliwości wyboru jest dobrze odbieraną praktyką. Na polskim rynku funkcjonuje wielu ekopozytywnych przewoźników współpracujących z platformami e-commerce lub/i z indywidualnymi księgarniami. Należą do nich na przykład:
- DPD – stawia między innymi na ograniczenie emisji poprzez e-samochody dostawcze oraz wykorzystuje ekologiczne źródła energii w nowych centrach,
- SP Express – inwestycje w niskoemisyjny transport ciężarowy w pełnych załadunkach, co pozwala zredukować poziom emisji CO2 niemal dwukrotnie względem w połowie załadowanej paki,
- DHL – wyznacza sobie ambitne cele na 2050 rok, w tym obniżenie emisji związków węgla o 50% (względem 2007 roku).
Case study, czyli jak robią to inni
- Bonnier Books UK podjęła się szeroko zakrojonych działań nie tylko w duchu neutralności klimatycznej, lecz na rzecz rekompensacji gazów cieplarnianych.
- Księgarnia Barnes & Noble we współpracy z National Waste Associates osiągnęła poprawę wskaźnika przekierowania odpadów na poziomie 67%, co dało oszczędności roczne na poziomie 50 tysięcy ton metrycznych CO2.
Przyjazne środowisku opakowania przesyłek
Nie mniej ważnym działaniem jest wybór ekologicznych opakowań. Możesz w tym celu wykorzystać materiały:
- pochodzące z recyklingu,
- podlegające recyklingowi,
- biodegradowalne.
Będą to na przykład paczki papierowe, rozkładające się torby foliowe czy opakowania tekturowe z certyfikatem FSC®.
Czytaj więcej…
- Zielony biznes e-commerce: jak przygotować swój e-commerce na rosnące wymagania klientów dotyczące ekologii? – E-commercetimes.pl
- Jak powinien wyglądać ekologiczny punkt odbioru przesyłek? – E-commercetimes.pl
Kompensacja klimatyczna
W tym przypadku najistotniejsza jest kompensacja emisji CO2. W jaki sposób można to robić? Internetowy sklep z książkami może pomagać w realizacji projektów ekologicznych, w tym:
- udzielać wsparcia systemom odnawialnych źródeł energii,
- pomagać w zalesianiu.
Przyszłość ekodostawy w Twoich rękach
Ekodostawa na rynku książki nie jest wyzwaniem marginalnym. Stanowi ona fundament budowania przemyślanej strategii marketingowej oraz operacyjnej. Dzięki ekodostawie możesz osiągać przewagę nad konkurencją, a także wpływać na lojalność klientów. Ponadto zielona dostawa może stać się czynnikiem przyciągającym nowych, zaangażowanych społecznie kupujących. Dowiedz się więcej na temat wyzwań logistycznych we współczesnym e-commerce – nie zapomnij zaobserwować naszego portalu!
Źródła
1.EKObarometr – pełna wersja raportu z szóstego pomiaru
3.Premiera SEC Newgate ESG Monitor 2023
4.Świadomość ekologiczna Polaków
5.Opublikowano wyniki badania „Czytelnicy w sieci”
7.GoGreen – DHL eCommerce – Polska
10.Sustainability – Bonnier Books
11.How Recycling Rates Were Boosted by NWA for Barnes & Noble, Saving Costs and Carbon Footprint